Zaawansowane CPP/Wykład 9: Szablony wyrażeń: Różnice pomiędzy wersjami
Matiunreal (dyskusja | edycje) Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
||
(Nie pokazano 122 wersji utworzonych przez 9 użytkowników) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Rozważmy implementację funkcji całkującej inne funkcje: | Rozważmy implementację funkcji całkującej inne funkcje: | ||
double integrate(double (*f)(double ),double min,double max,double ds) { | double integrate(double (*f)(double ),double min,double max,double ds) { | ||
double integral<nowiki>=</nowiki>.0; | double integral<nowiki>=</nowiki>.0; | ||
for(double x<nowiki>=</nowiki>min;x<max;x+<nowiki>=</nowiki>ds) { | for(double x<nowiki>=</nowiki>min;x<max;x+<nowiki>=</nowiki>ds) { | ||
integral+<nowiki>=</nowiki>f(x); | integral+<nowiki>=</nowiki>f(x); | ||
} | } | ||
return integral*ds; | return integral*ds; | ||
} | } | ||
([[media:Integrate.cpp | Źródło: integrate.cpp]]) | |||
Pomijając prostotę zaimplementowanego algorytmu numerycznego możemy | Pomijając prostotę zaimplementowanego algorytmu numerycznego, możemy | ||
jej używać następująco: | jej używać następująco: | ||
std::cout<< ::integrate(sin,0,3.1415926,0.01)<<std::endl; | std::cout<< ::integrate(sin,0,3.1415926,0.01)<<std::endl; | ||
Jest to standardowy sposób implementowania takich | Jest to standardowy sposób implementowania takich zagadnień w C czy w | ||
Fortranie. W C++ szablony dają nam większe możliwości. Funkcja | Fortranie. W C++ szablony dają nam większe możliwości. Funkcja | ||
<tt>integrate</tt> przyjmuje jako swój pierwszy argument wskaźnik do | |||
jednoargumentowej funkcji zwracającej | jednoargumentowej funkcji zwracającej <tt>double</tt>, ale to co jest | ||
naprawdę istotne to to że można użyć w stosunku do niego notacji | naprawdę istotne to to, że można użyć w stosunku do niego notacji | ||
wywołania funkcji: | wywołania funkcji: <tt>f(x)</tt>. W C++ możemy wyposażyć w tę możliwość | ||
każdą klasę poprzez zdefiniowanie w niej metody | każdą klasę poprzez zdefiniowanie w niej metody <tt>operator()</tt>. Jeśli | ||
zdefiniujemy funkcję | zdefiniujemy funkcję <tt>integrate</tt> jako szablon, to będziemy mieli | ||
możliwość przekazywania również takich obiektów nazywanych | możliwość przekazywania również takich obiektów nazywanych | ||
obiektami funkcyjnymi lub funktorami. | obiektami funkcyjnymi lub funktorami. | ||
template<typename F> double integrate(F f,double min,double max,double ds) { | |||
double integral<nowiki>=</nowiki>.0; | |||
for(double x<nowiki>=</nowiki>min;x<max;x+<nowiki>=</nowiki>ds) { | |||
integral+<nowiki>=</nowiki>f(x); | |||
} | |||
return integral*ds; | |||
} | |||
([[media:Integrate_temp.cpp | Źródło: integrate_temp.cpp]]) | |||
Wywołanie | |||
std::cout<< ::integrate(sin,0,3.1415926,0.01)<<std::endl; | |||
dalej zadziała, ale można używać również: | |||
class sina { | |||
double _a; | |||
class sina { | public: | ||
double _a; | sina(double a): _a(a) {}; | ||
public: | double operator()(double x) {return sin(_a*x);} | ||
sina(double a): _a(a) {}; | }; | ||
double operator()(double x) {return sin(_a*x);} | std::cout<< ::integrate(sina(0),0,3.1415926,0.01)<<std::endl; | ||
}; | std::cout<< ::integrate(sina(1),0,3.1415926,0.01)<<std::endl; | ||
std::cout<< ::integrate(sina(2),0,3.1415926,0.01)<<std::endl; | |||
std::cout<< ::integrate(sina(0),0,3.1415926,0.01)<<std::endl; | ([[media:Integrate_temp.cpp | Źródło: integrate_temp.cpp]]) | ||
std::cout<< ::integrate(sina(1),0,3.1415926,0.01)<<std::endl; | |||
std::cout<< ::integrate(sina(2),0,3.1415926,0.01)<<std::endl; | |||
Widać tu już pierwszą zaletę funktorów: jako obiekty mogą one posiadać | Widać tu już pierwszą zaletę funktorów: jako obiekty mogą one posiadać | ||
Linia 56: | Linia 57: | ||
zmiennych globalnych. Ale żeby móc funktora używać musimy go najpierw | zmiennych globalnych. Ale żeby móc funktora używać musimy go najpierw | ||
zdefiniować. Pytanie na które bedę się starał odpowiedzieć na tym | zdefiniować. Pytanie na które bedę się starał odpowiedzieć na tym | ||
wykładzie brzmi: czy możemy definicję funktora uprościć? Np. | wykładzie brzmi: czy możemy definicję funktora uprościć? Np. czy nie | ||
moglibyśmy pisać | moglibyśmy pisać | ||
integrate(sin(2*x),...) | integrate(sin(2*x),...) | ||
lub | lub | ||
integrate(1.0/(1.0+x),...) | integrate(1.0/(1.0+x),...) | ||
Okazuje się że można i technika która to umożliwia nosi nazwę | Okazuje się, że można i technika, która to umożliwia, nosi nazwę | ||
"szablonów wyrażeń". Z pozoru wydaje się | "szablonów wyrażeń". Z pozoru wydaje się to być tylko ciekawostką, | ||
ale w następnej części tego wykładu pokażemy jak za pomocą tej | ale w następnej części tego wykładu pokażemy jak za pomocą tej | ||
techniki można istotnie przyspieszyć program. | techniki można istotnie przyspieszyć program. | ||
Naszym celem jest napisane kodu który będzie generował funktory | Naszym celem jest napisane kodu, który będzie generował funktory | ||
automatycznie z "normalnych" wyrażeń typu <math> | automatycznie z "normalnych" wyrażeń typu <math>1/(1+x)</math> i umożliwi pisanie wyrażeń w rodzaju: | ||
pisanie wyrażeń w rodzaju: | |||
integrate(1/(1+x),0,1,0.01); | integrate(1/(1+x),0,1,0.01); | ||
<math> | <math>x</math> oznacza tu zmienną, po której całkujemy. Oznacza to, że kompilator musi wyrażenie <math>1/(1+x)</math> przekształcić na funktor | ||
musi wyrażenie <math> | |||
class _some_functor_ { | class _some_functor_ { | ||
public: | public: | ||
double operator()(double x) return {1/(1+x);} | double operator()(double x) return {1/(1+x);} | ||
} | } | ||
===Zmienne=== | ===Zmienne=== | ||
Linia 92: | Linia 90: | ||
kompilacji i wykonania wyrażenie: | kompilacji i wykonania wyrażenie: | ||
integrate(x,...); | integrate(x,...); | ||
Żeby to działało | Żeby to działało prawidłowo, <tt>x</tt> musi być funktorem który zwraca | ||
własny argument: | własny argument: | ||
class Variable { | class Variable { | ||
public: | public: | ||
double operator()(double x) { | double operator()(double x) { | ||
return x; | return x; | ||
} | } | ||
}; | }; | ||
([[media:Expr_templates.h | Źródło: expr_templates.h]]) | |||
Możemy więc już wykonać całkę <math> | Możemy więc już wykonać całkę <math>\int_0^1x\;</math> d <math>x</math> | ||
Variable x; | Variable x; | ||
integrate(x,0,1,0.001); | integrate(x,0,1,0.001); | ||
co nie jest jakimś porywającym wyczynem:) | co nie jest jakimś porywającym wyczynem :). | ||
Żeby się posunąć dalej potrzebujemy kolejnych elementów. | Żeby się posunąć dalej potrzebujemy kolejnych elementów. | ||
===Stałe=== | ===Stałe=== | ||
Ewidentnie potrzebujemy stałych (literałów). Stała to funktor który | Ewidentnie potrzebujemy stałych (literałów). Stała to funktor, który | ||
zwraca wartość niezależną od swojego argumentu: | zwraca wartość niezależną od swojego argumentu: | ||
class Constant { | class Constant { | ||
double _c; | double _c; | ||
public: | public: | ||
Constant(double c) :_c(c){}; | Constant(double c) :_c(c){}; | ||
double operator()(double x) {return _c;} | double operator()(double x) {return _c;} | ||
}; | }; | ||
([[media:Expr_templates.h | Źródło: expr_templates.h]]) | |||
Niestety literałów nie możemy używać bezpośrednio w naszym wyrażeniu: | Niestety literałów nie możemy używać bezpośrednio w naszym wyrażeniu: | ||
integrate(1.0,0,1,0.001); | integrate(1.0,0,1,0.001); | ||
nie zadziała. Musimy pisać | nie zadziała. Musimy pisać | ||
integrate(Constant(1.0),0,1,0.001); | integrate(Constant(1.0),0,1,0.001); | ||
Można by wprawdzie | Można by wprawdzie przeładować definicje <tt>integrate</tt> dla argumentów typu | ||
<tt>double</tt> ale chyba nie warto, zważywszy na to, że całkowanie stałej | |||
nie jest zbyt kłopotliwe. | nie jest zbyt kłopotliwe. | ||
Następnym krokiem będzie dodanie wyrażeń arytmetycznych. | Następnym krokiem będzie dodanie wyrażeń arytmetycznych. | ||
===Dodawanie=== | ===Dodawanie=== | ||
Zaczniemy od dodawania. Potrzebne będą dwa elementy: klasa funktor która | Zaczniemy od dodawania. Potrzebne będą dwa elementy: klasa funktor, która | ||
symbolizuje dodawanie oraz | symbolizuje dodawanie oraz odpowiednio zdefiniowany operator dodawania. | ||
Funktor symbolizujący dodawanie musi mieć dwie składowe odpowiadające | Funktor symbolizujący dodawanie musi mieć dwie składowe odpowiadające | ||
dwu składnikom tej operacji. Przypominamy że każdy z tych | dwu składnikom tej operacji. Przypominamy, że każdy z tych składników | ||
też jest funktorem a więc posiada jednoargmentowy | też jest funktorem, a więc posiada jednoargmentowy <tt>operator()(double)</tt>. Operacja dodawania polegać więc bedzie na dodaniu wyników obu funktorów składowych: | ||
dodaniu wyników obu funktorów składowych: | |||
template<typename LHS,typename RHS > class AddExpr { | template<typename LHS,typename RHS > class AddExpr { | ||
LHS _lhs; | LHS _lhs; | ||
RHS _rhs; | RHS _rhs; | ||
public: | public: | ||
AddExpr(const LHS &l,const RHS &r) :_lhs(l),_rhs(r) {}; | AddExpr(const LHS &l,const RHS &r) :_lhs(l),_rhs(r) {}; | ||
double operator()(double x) { | double operator()(double x) { | ||
return _lhs(x)+_rhs(x); | return _lhs(x)+_rhs(x); | ||
} | } | ||
}; | }; | ||
([[media:Expr_templates.h | Źródło: expr_templates.h]]) | |||
Pozostaje nam tylko zdefiniować operator dodawania, który z dwu składników | Pozostaje nam tylko zdefiniować operator dodawania, który z dwu składników | ||
utworzy nam obiekt | utworzy nam obiekt typu <tt>AddExpr</tt>. Ponieważ możemy dodawać cokolwiek, to | ||
operator dodawania będzie szablonem: | operator dodawania będzie szablonem: | ||
template<typename LHS,typename RHS > | template<typename LHS,typename RHS > | ||
Add<LHS,RHS> operator+(const LHS &l, | Add<LHS,RHS> operator+(const LHS &l, | ||
const RHS &r) { | |||
return Add<LHS,RHS>(l,r); | return Add<LHS,RHS>(l,r); | ||
}; | }; | ||
([[media:Expr_templates.h | Źródło: expr_templates.h]]) | |||
Żeby móc dodawać stałe potrzebujemy jeszcze specjalizacji szablonu dla | Żeby móc dodawać stałe potrzebujemy jeszcze specjalizacji szablonu dla | ||
przypadku, w którym jeden z argumentów jest typu | przypadku, w którym jeden z argumentów jest typu <tt>double</tt>): | ||
template<typename LHS > | template<typename LHS > | ||
Add<LHS,Constant> operator+(const LHS &l, | Add<LHS,Constant> operator+(const LHS &l, | ||
double r) { | |||
return Add<LHS,Constant>(l,Constant(r)); | return Add<LHS,Constant>(l,Constant(r)); | ||
}; | }; | ||
template<typename RHS > | |||
Add<Constant,RHS> operator+(double l, | |||
const RHS &r) { | |||
return Add<Constant,RHS>(Constant(l),r); | |||
}; | |||
([[media:Expr_templates.h | Źródło: expr_templates.h]]) | |||
Widać, że w identyczny sposób możemy zaimplementować pozostałe trzy | |||
działania. Odpowiadające im klasy nazwiemy odpowiednio <tt>SubsExpr</tt>, | |||
<tt>MultExpr</tt> i <tt>DivExpr</tt> (pominąłem jednoargumentowy | |||
<tt>operator-()</tt>). Ich kod można zaobaczyć w [[media:Expr_templates.h | Źródło: expr_templates.h]]. | |||
działania. Odpowiadające im klasy nazwiemy odpowiednio | |||
===Funkcje=== | ===Funkcje=== | ||
Linia 194: | Linia 193: | ||
Analogicznie implementujemy funkcje np.: | Analogicznie implementujemy funkcje np.: | ||
template<typename Arg> class SinExpr{ | template<typename Arg> class SinExpr{ | ||
Arg _arg; | Arg _arg; | ||
public: | public: | ||
SinExpr(const Arg& arg) :_arg(arg) {}; | SinExpr(const Arg& arg) :_arg(arg) {}; | ||
double operator()(double x) {return sin(_arg(x));} | double operator()(double x) {return sin(_arg(x));} | ||
}; | }; | ||
template<typename Arg> SinExpr<Arg> sin(const Arg&a) { | template<typename Arg> SinExpr<Arg> sin(const Arg&a) { | ||
return SinExpr<Arg>(a);} | return SinExpr<Arg>(a);} | ||
i operatory unarne (jednoargumentowe) takie jak operator negacji: | i operatory unarne (jednoargumentowe), takie jak operator negacji: | ||
template<typename LHS> class NegativeExpr { | template<typename LHS> class NegativeExpr { | ||
LHS _lhs; | LHS _lhs; | ||
public: | public: | ||
NegativeExpr(const LHS &l) :_lhs(l) {}; | NegativeExpr(const LHS &l) :_lhs(l) {}; | ||
double operator()(double x) { | double operator()(double x) { | ||
return - _lhs(x); | return - _lhs(x); | ||
} | } | ||
}; | }; | ||
template<typename LHS> | template<typename LHS> | ||
NegativeExpr<LHS> operator-(const LHS &l) { | NegativeExpr<LHS> operator-(const LHS &l) { | ||
return NegativeExpr<LHS>(l); | return NegativeExpr<LHS>(l); | ||
}; | }; | ||
([[media:Expr_templates.h | Źródło: expr_templates.h]]) | |||
===Jak to działa?=== | ===Jak to działa?=== | ||
Mam nadzieję że zasada działania szablonów wyrażeń jest już jasna, ale | Mam nadzieję, że zasada działania szablonów wyrażeń jest już jasna, ale | ||
prześledźmy jeszcze raz przykład wyrażenia | prześledźmy jeszcze raz przykład wyrażenia: | ||
Variable x; | \Variable x; | ||
1.0/(1.0+x) | 1.0/(1.0+x) | ||
Kompilator | Kompilator dokonuje rozkładu gramatycznego i interpretuje to wyrażenia jako: | ||
dokonuje rozkładu gramatycznego i interpretuje to wyrażenia jako: | |||
operator/(1.0,operator+(1,x)) | operator/(1.0,operator+(1,x)) | ||
Wiedząc że | Wiedząc, że <tt>x</tt> jest typu <tt>Variable</tt>, kompilator stara się znaleźć | ||
odpowiednie szablony operatorów. Najpierw dopasuje | odpowiednie szablony operatorów. Najpierw dopasuje wewnętrzny | ||
<tt>operator+<Variable>(double, Variable)</tt> | |||
operator/(double,operator+<Variable>(double 1.0 , Variable x)) | operator/(double,operator+<Variable>(double 1.0 , Variable x)) | ||
a potem wiedząć, że typ zwracany przez ten | a potem wiedząć, że typ zwracany przez ten operator | ||
to | to <tt>AddExpr<Constant,Variable></tt>, skonkretyzuje odpowiedni | ||
szablon operatora dzielenia: | szablon operatora dzielenia: | ||
operator/<AddExpr<Constant,Variable> > | operator/<AddExpr<Constant,Variable> > | ||
(double 1.0, | (double 1.0, | ||
AddExpr<Constant,Variable> | AddExpr<Constant,Variable> | ||
operator+<Variable>(double 1.0 , | operator+<Variable>(double 1.0 , | ||
Variable x) | Variable x) | ||
) | ) | ||
Po zastąpieniu skonkretyzowanych operatorów ich definicjami powstanie kod | Po zastąpieniu skonkretyzowanych operatorów ich definicjami powstanie kod, | ||
który generuje tymczasowy obiekt: | który generuje tymczasowy obiekt: | ||
{{kotwica|rys.9.1|}}[[File:cpp-8-expr1.svg|350x250px|thumb|right|Rysunek 9.1. Funktor wygenerowany z wyrażenia <math>1.0/(1.0+x)</math>.]] | |||
expr<nowiki>=</nowiki>DivExpression<Constant, | |||
AddExpr<Constant,Variable> >(Constant(1.0), | |||
AddExpr<Constant,Variable>(Constant(1.0),Variable() ); | |||
Przedstawienie tego obiektu zamieszczone jest na [[#rys.9.1|rysunku 9.1]]. | |||
Przedstawienie tego obiektu | |||
jest na | |||
Widać że obiekt | Widać, że obiekt <tt>expr</tt> reprezentuje drzewo rozkładu wyrażenia | ||
<math> | <math>1.0/(1.0+x)</math>. Wywołanie operatora nawiasów spowoduje rekurencyjne wywoływanie operatorów nawiasów wyrażeń składowych i w konsekwencji | ||
wywoływanie operatorów nawiasów wyrażeń składowych i w konsekwencji | |||
obliczenie tego wyrażenia. | obliczenie tego wyrażenia. | ||
Proszę zwrócić uwagę że opisana technika szablonów wyrażeń składa się | Proszę zwrócić uwagę, że opisana technika szablonów wyrażeń składa się | ||
z | z dwóch części. Pierwsza to klasy reprezentujące wyrażenia: | ||
<tt>Constant,Variable,AddExpr</tt>, itd., za pomocą których budujemy | |||
drzewo rozkładu gramatycznego. Druga to przeciążone operatory i | drzewo rozkładu gramatycznego. Druga - to przeciążone operatory i | ||
funkcje, które to drzewo generują. | funkcje, które to drzewo generują. | ||
==Zmienne różnych typów== | ==Zmienne różnych typów== | ||
W przedstawionym przykładzie ograniczyliśmy się do wyrażeń typu | W przedstawionym przykładzie ograniczyliśmy się do wyrażeń typu | ||
<tt>double</tt>. W duchu programowania uogólnionego postaramy się zmienić | |||
nasz kod tak aby można było wybierać typ wyrażenia poprzez parametr | nasz kod tak, aby można było wybierać typ wyrażenia poprzez parametr | ||
szablonu. | szablonu. | ||
Okazuje się to jednak nie tak proste. Łatwo jest dodać dodatkowy | Okazuje się to jednak nie tak proste. Łatwo jest dodać dodatkowy | ||
parametr do klas | parametr do klas reprezentujących wyrażenia: | ||
template<typename T> class Variable { | template<typename T> class Variable { | ||
public: | public: | ||
T operator()(T x) { | T operator()(T x) { | ||
return x; | return x; | ||
} | } | ||
}; | }; | ||
template<typename T> class Constant { | |||
template<typename T> class Constant { | T _c; | ||
T _c; | public: | ||
public: | Constant(T c) :_c(c){}; | ||
Constant(T c) :_c(c){}; | T operator()(T x) {return _c;} | ||
T operator()(T x) {return _c;} | }; | ||
}; | template<typename T, typename LHS,typename RHS > class AddExpr { | ||
LHS _lhs; | |||
template<typename T, typename LHS,typename RHS > class AddExpr { | RHS _rhs; | ||
LHS _lhs; | public: | ||
RHS _rhs; | AddExpr(const LHS &l,const RHS &r) :_lhs(l),_rhs(r) {}; | ||
public: | T operator()(T x) { | ||
AddExpr(const LHS &l,const RHS &r) :_lhs(l),_rhs(r) {}; | return _lhs(x)+_rhs(x); | ||
T operator()(T x) { | } | ||
return _lhs(x)+_rhs(x); | }; | ||
} | |||
}; | |||
ale niestety operatory arytmetyczne nie będą miały jak automatycznie | ale niestety operatory arytmetyczne nie będą miały jak automatycznie | ||
wydedukować | wydedukować typu <tt>T</tt>. | ||
template<typename T,typename LHS,typename RHS > | template<typename T,typename LHS,typename RHS > | ||
Add<T,LHS,RHS> operator+(const LHS &l, | Add<T,LHS,RHS> operator+(const LHS &l, | ||
const RHS &r) { | |||
return Add<T,LHS,RHS>(l,r); | return Add<T,LHS,RHS>(l,r); | ||
}; | }; | ||
Typ | Typ <tt>T</tt> nie pojawia się w argumentach wywołania, a więc nie może być | ||
wydedukowany. Mamy więć kłopot. | wydedukowany. Mamy więć kłopot. | ||
Rozwiązaniem może być dodanie dodatkowej klasy | Rozwiązaniem może być dodanie dodatkowej klasy <tt>Expr</tt> "opakowującej" | ||
wyrażenia która będzie przenosiła informację o typie: | wyrażenia, która będzie przenosiła informację o typie: | ||
template<typename T,typename R <nowiki>=</nowiki> Variable<T> > class Expr { | template<typename T,typename R <nowiki>=</nowiki> Variable<T> > class Expr { | ||
R _rep; | R _rep; | ||
public: | public: | ||
Expr() {}; | Expr() {}; | ||
Expr(R rep):_rep(rep) {}; | Expr(R rep):_rep(rep) {}; | ||
T operator()(T x) {return _rep(x);} | T operator()(T x) {return _rep(x);} | ||
R rep() const {return _rep;}; | R rep() const {return _rep;}; | ||
}; | }; | ||
([[media:Expr_templates_T.h | Źródło: expr_templates_T.h]]) | |||
Odpowiednie operatory dodawania będą teraz wyglądały | Odpowiednie operatory dodawania będą teraz wyglądały następująco: | ||
template<typename T,typename LHS,typename RHS > | template<typename T,typename LHS,typename RHS > | ||
Expr<T,AddExpr<T,LHS,RHS> > operator+(const Expr<T,LHS> &l, | Expr<T,AddExpr<T,LHS,RHS> > operator+(const Expr<T,LHS> &l, | ||
const Expr<T,RHS> &r) { | |||
return Expr<T,AddExpr<T,LHS,RHS> >(AddExpr<T,LHS,RHS>(l.rep(),r.rep())); | return Expr<T,AddExpr<T,LHS,RHS> >(AddExpr<T,LHS,RHS>(l.rep(),r.rep())); | ||
}; | };<br> | ||
template<typename T,typename LHS > | |||
Expr<T,AddExpr<T,LHS,Constant<T> > > | |||
operator+(const Expr<T,LHS> &l, | |||
T r) { | |||
return Expr<T,AddExpr<T,LHS,Constant<T> > > | |||
(AddExpr<T,LHS,Constant<T> >(l.rep(),Constant<T>(r))); | |||
}; | |||
Ponieważ teraz typ <tt>T</tt> pojawia się w argumentach wywołania, jest | |||
możliwa jego dedukcja. Pełna implementacja wszystkich operatorów znajduje się | możliwa jego dedukcja. Pełna implementacja wszystkich operatorów znajduje się | ||
w | w [[media:Expr_templates_T.h | Źródło: expr_templates_T.h]]. | ||
W porównaniu z poprzednią implementacją jedyna zmiana to taka, że | W porównaniu z poprzednią implementacją jedyna zmiana to taka, że | ||
zmienne musimy teraz deklarować jako: | zmienne musimy teraz deklarować jako: | ||
Expr<double> x; | Expr<double> x; | ||
lub równoważnie | lub równoważnie | ||
Expr<double,Variable<double> > x; | Expr<double,Variable<double> > x; | ||
Teraz możemy również definiować zmienne innych typów: | Teraz możemy również definiować zmienne innych typów: | ||
Expr<complex<double> > z; | Expr<complex<double> > z; | ||
Expr<int> i; | Expr<int> i; | ||
Niestety to ciągle nie jest koniec naszych kłopotów, nie możemy bowiem | Niestety, to ciągle nie jest koniec naszych kłopotów, nie możemy bowiem | ||
mieszać wyrażeń różnych typów. Jeśli np. zdefiniujemy: | mieszać wyrażeń różnych typów. Jeśli np. zdefiniujemy: | ||
Expr<double> x; | Expr<double> x; | ||
int i; | int i; | ||
to wyrażenia | to wyrażenia | ||
x+1; | x+1; | ||
x+i; | x+i; | ||
nieskompilują się. Oczywiście możemy pisać: | |||
x+1.0; | x+1.0; | ||
x+(double)i; | x+(double)i; | ||
ale jest to niewygodne zwłaszcza | ale jest to niewygodne; zwłaszcza jeśli będziemy chcieli użyć zmiennych | ||
zespolonych | zespolonych | ||
Expr<std::complex<double> > c; | Expr<std::complex<double> > c; | ||
double x; | double x; | ||
std::complex<double>(x)+c | std::complex<double>(x)+c | ||
wydaje się trochę skomplikowane. Można jednak, używając cech promocji, | wydaje się trochę skomplikowane. Można jednak, używając cech promocji, | ||
tak zmodyfikować nasz kod aby potrafił automatycznie konwertować typy. | tak zmodyfikować nasz kod, aby potrafił automatycznie konwertować typy. | ||
Jest to przedmiotem jednego z ćwiczeń do tego wykładu. | Jest to przedmiotem jednego z ćwiczeń do tego wykładu. | ||
== | ==Więcej zmiennych== | ||
Jak na razie generowaliśmy funktory jednoargumentowe. Powyższa | Jak na razie generowaliśmy funktory jednoargumentowe. Powyższa | ||
technika daje się łatwo zastosować również do funktorów dwuargumentowych. | technika daje się łatwo zastosować również do funktorów dwuargumentowych. | ||
W tym celu musimy mieć możność rozróżnienia pierwszego i drugiego argumentu. | W tym celu musimy mieć możność rozróżnienia pierwszego i drugiego argumentu. | ||
Dlatego wprawadzamy dwie klasy, które | Dlatego wprawadzamy dwie klasy, które zastąpią klasę <tt>Variable</tt>. Klasa | ||
double operator()(double x,double) { | class First { | ||
return x; | public: | ||
} | double operator()(double x) { | ||
}; | return x; | ||
} | |||
double operator()(double x,double) { | |||
return x; | |||
} | |||
}; | |||
reprezentuje pierwszy argument i może występować w funktorach jedno lub | reprezentuje pierwszy argument i może występować w funktorach jedno- lub | ||
dwuargumentowych, więc ma dwa operatory nawiasów. Klasa | |||
class Second { | class Second { | ||
public: | public: | ||
double operator()(double,double y) { | double operator()(double,double y) { | ||
return y; | return y; | ||
} | } | ||
}; | }; | ||
reprezentuje drugi argument funktora więc może występować tylko jako | reprezentuje drugi argument funktora, więc może występować tylko jako | ||
funkcja dwuargumentowa, stąd tylko jeden dwuargumentowy operator | funkcja dwuargumentowa, stąd tylko jeden dwuargumentowy operator | ||
nawiasów. | nawiasów. Podobnie klasa | ||
class Constant { | class Constant { | ||
double _c; | double _c; | ||
public: | public: | ||
Constant(double c) :_c(c){}; | Constant(double c) :_c(c){}; | ||
double operator()(double) {return _c;} | double operator()(double) {return _c;} | ||
double operator()(double,double) {return _c;} | double operator()(double,double) {return _c;} | ||
}; | }; | ||
dorobiła się drugiego | dorobiła się drugiego operatora nawiasów. | ||
Ostatnia zmiana | Ostatnia zmiana to dodanie dwuargumentowego operatora nawiasów dla klasy | ||
template<typename LHS,typename RHS > class AddExpr { | template<typename LHS,typename RHS > class AddExpr { | ||
LHS _lhs; | LHS _lhs; | ||
RHS _rhs; | RHS _rhs; | ||
public: | public: | ||
AddExpr(const LHS &l,const RHS &r) :_lhs(l),_rhs(r) {}; | AddExpr(const LHS &l,const RHS &r) :_lhs(l),_rhs(r) {}; | ||
double operator()(double x) { | double operator()(double x) { | ||
return _lhs(x)+_rhs(x); | return _lhs(x)+_rhs(x); | ||
} | } | ||
double operator()(double x,double y) { | double operator()(double x,double y) { | ||
return _lhs(x,y)+_rhs(x,y); | return _lhs(x,y)+_rhs(x,y); | ||
} | } | ||
}; | }; | ||
I podobnie dla reszty działań. Operatory pozostają bez zmian. | I podobnie dla reszty działań. Operatory pozostają bez zmian. | ||
==Biblioteka lambda== | ==Biblioteka lambda== | ||
Jako przykład zastosowania opisanych (lub podobnych) technik może | Jako przykład zastosowania opisanych (lub podobnych) technik może | ||
służyć biblioteka | służyć biblioteka [http://www.boost.org/doc/html/lambda.html <tt>lambda</tt>] z | ||
repozytorium | repozytorium <tt>boost</tt>. Korzystając z tej biblioteki możemy używać | ||
predefiniowanych zmiennych | predefiniowanych zmiennych <tt>_1</tt>, <tt>_2</tt> i <tt>_3</tt>, które oznaczają | ||
odpowiednio pierwszy , drugi i trzeci argument. Korzystając z nich | odpowiednio pierwszy, drugi i trzeci argument. Korzystając z nich | ||
możemy przyklad z | możemy przyklad z [http://osilek.mimuw.edu.pl/index.php?title=Zaawansowane_CPP/Wyk%C5%82ad_2:_Programowanie_uog%C3%B3lnione#prz.2.6.3 wykładu 2.6.3] zapisać następująco: | ||
std::generate_n(v.begin(),n,SequenceGen<int>(1,2)); | std::generate_n(v.begin(),n,SequenceGen<int>(1,2)); | ||
std::vector<int>::iterator it=find_if(v.begin(),v.end(),_1>4); | std::vector<int>::iterator it=find_if(v.begin(),v.end(),_1>4); | ||
std::cout<<*it<<std::endl; | std::cout<<*it<<std::endl; | ||
==Szablony wyrażeń wektorowych== | ==Szablony wyrażeń wektorowych== | ||
Wszystko to | Wszystko to piękne, ale po co? Używając wyrażeń szablonowych zyskujemy | ||
być może na wygodzie, ale dzieje się to kosztem znacznego | być może na wygodzie, ale dzieje się to kosztem znacznego | ||
skomplikowania kodu, a co za tym idzie czasu kompilacji. Kod | skomplikowania kodu, a co za tym idzie - czasu kompilacji. Kod jest | ||
również dużo trudniejszy do zdebugowania. Powyższy przykład | również dużo trudniejszy do zdebugowania. Powyższy przykład | ||
ma | ma głównie walor edukacyjny. Teraz pokażę jak tę technikę można | ||
zastosować do problemu w którym daje ona istotne korzyści. | zastosować do problemu, w którym daje ona istotne korzyści. | ||
Rozważmy w tym celu kolejny typowy przykład wykorzystania C++. | Rozważmy w tym celu kolejny typowy przykład wykorzystania C++. | ||
Przeładowywanie operatorów pozwala nam prosto rozszerzyć język o | Przeładowywanie operatorów pozwala nam prosto rozszerzyć język o | ||
operacje wektorowe. Implementacja np. operatora dodawania dla | operacje wektorowe. Implementacja np. operatora dodawania dla dwóch wektorów | ||
mogłaby | mogłaby wyglądać następująco: | ||
template<typename T> vector<T> operator+(const vector<T> &lhs, | template<typename T> vector<T> operator+(const vector<T> &lhs, | ||
const vector<T> &rhs) { | const vector<T> &rhs) { | ||
vector<T> res(lhs) ; | vector<T> res(lhs) ; | ||
for(size_t i=0;i<rhs.size();++i) | for(size_t i=0;i<rhs.size();++i) | ||
res[i]+=rhs[i]; | res[i]+=rhs[i]; | ||
return res; | return res; | ||
} | } | ||
Potrzebne są jeszcze przeładowane wersje tego operatora, w których | Potrzebne są jeszcze przeładowane wersje tego operatora, w których | ||
jeden z argumentów jest | jeden z argumentów jest <tt>double</tt>-em. Zakładając, że zdefiniujemy | ||
pozostałe potrzebne operatory, możemy teraz pisać kod tak jakby typy | pozostałe potrzebne operatory, możemy teraz pisać kod tak jakby typy | ||
wektorowe i operacje na nich były wbudowane w język | wektorowe i operacje na nich były wbudowane w język (to | ||
zresztą było jednym z kryteriów przy projektowaniu C++ | zresztą było jednym z kryteriów przy projektowaniu C++): | ||
res=1.2*v1+v1*v2+v2*0.5; | vector<double> v1(100,1); | ||
vector<double> v2(100,2); | |||
Niestety powyższy kod traci wiele przy bliższej analizie. | vector<double> res(100); | ||
popatrzymy na definicję operatorów to zauważymy że ta linijka w | res=1.2*v1+v1*v2+v2*0.5; | ||
Niestety, powyższy kod traci wiele przy bliższej analizie. Jeśli | |||
popatrzymy na definicję operatorów, to zauważymy, że ta linijka w | |||
rzeczywistości generuje coś takiego: | rzeczywistości generuje coś takiego: | ||
vector<double> tmp1(100); | vector<double> tmp1(100); | ||
tmp1=0.5*v2; | tmp1=0.5*v2; | ||
vector<double> tmp2(100); | vector<double> tmp2(100); | ||
tmp2=v1*v2; | tmp2=v1*v2; | ||
vector<double> tmp3(100); | vector<double> tmp3(100); | ||
tmp3=tmp1+tmp2 | tmp3=tmp1+tmp2 | ||
vector<double> tmp4(100); | vector<double> tmp4(100); | ||
tmp4=1.2*v1; | tmp4=1.2*v1; | ||
vector<double> tmp5(100); | vector<double> tmp5(100); | ||
tmp5=tmp3+tmp4; | tmp5=tmp3+tmp4; | ||
res=tmp5 | res=tmp5 | ||
Tworzymy pięć(!) tymczasowych wektorów (przydzielając na nie | Tworzymy pięć(!) tymczasowych wektorów (przydzielając na nie pamięć!) | ||
i sześć razy kopiujemy wektory!! | i sześć razy kopiujemy wektory!! | ||
Pisząc ten sam kod ręcznie napisalibyśmy: | Pisząc ten sam kod ręcznie napisalibyśmy: | ||
for(int i=0;i<100;i++) | for(int i=0;i<100;i++) | ||
res[i]=1.2*v1[i]+v1[i]*v2[i]+v2[i]*.5; | res[i]=1.2*v1[i]+v1[i]*v2[i]+v2[i]*.5; | ||
Niepotrzebny jest żaden obiekt tymczasowy i tylko jedno kopiowanie. | |||
Ponadto można liczyć że kompilator lepiej zoptymalizuje tak prosty | Ponadto można liczyć, że kompilator lepiej zoptymalizuje tak prosty | ||
kod np. eliminując | kod np. eliminując jedno mnożenie: | ||
for(int i=0;i<100;i++) | for(int i=0;i<100;i++) | ||
res[i]=v1[i]*(1.2+v2[i])+v2[i]*.5; | res[i]=v1[i]*(1.2+v2[i])+v2[i]*.5; | ||
Te dodatkowe niepotrzebne kopiowania i tymczasowe obiekty stanowią | Te dodatkowe niepotrzebne kopiowania i tymczasowe obiekty stanowią | ||
Linia 535: | Linia 521: | ||
wcześniej szablony wyrażeń. Jak widzieliśmy w poprzednim wykładzie, | wcześniej szablony wyrażeń. Jak widzieliśmy w poprzednim wykładzie, | ||
korzystając z tej techniki najpierw tworzymy reprezentację wyrażenia, | korzystając z tej techniki najpierw tworzymy reprezentację wyrażenia, | ||
a dopiero potem | a dopiero potem ją wykonujemy. Postaramy się więc napisać kod, który | ||
będzie tworzył reprezentację wyrażeń wektorowych a dopiero potem | będzie tworzył reprezentację wyrażeń wektorowych, a dopiero potem | ||
obliczał je w jednej ostatniej pętli generowanej przez operator | obliczał je w jednej ostatniej pętli, generowanej przez operator | ||
przypisania. Podobnie jak w poprzednim przykładzie kod będzie prostszy | przypisania. Podobnie jak w poprzednim przykładzie kod będzie prostszy | ||
jeśli ograniczymy się do wektorów jednego | jeśli ograniczymy się do wektorów jednego typu (<tt>double</tt>). | ||
Vector | Zaczynamy więc od zdefiniowania nowej klasy <tt>Vector</tt>. Nie możemy | ||
użyć <tt>std::vector</tt> bezpośrednio, bo potrzebujemy przeładować | |||
operator przypisania, ale możemy wykorzystać <tt>std::vector</tt> do | |||
implementacji naszej klasy, np. korzystając z dziedziczenia: | |||
return *this; | class Vector : public vector<double> { | ||
} | public: | ||
Vector():vector<double>(){}; | |||
Vector(int n):vector<double>(n){}; | |||
Vector(int n,double x):vector<double>(n,x){}; | |||
Vector(const Vector& v):vector<double>(static_cast<vector<double> >(v)){}; | |||
Vector(const vector<double>& v):vector<double>(v) {}; | |||
Vector &operator=(const Vector& rhs) { | |||
vector<double>::operator=(static_cast<vector<double> >(rhs)); | |||
} | |||
template<typename V> Vector &operator=(const V &rhs) { | |||
for(size_t i =0 ;i<vector<double>::size();++i) | |||
(*this)[i]=rhs[i]; | |||
return *this; | |||
} | |||
}; | |||
Dziedziczymy cały interfejs z <tt>std::vector</tt> ale musimy zdefiniować | |||
Dziedziczymy cały interfejs z | |||
własne konstruktory. Definiujemy też nowy operator przypisania. | własne konstruktory. Definiujemy też nowy operator przypisania. | ||
Korzystając z szablonów możemy uczynić argumentem operatora | Korzystając z szablonów możemy uczynić argumentem operatora | ||
przypisania jakiekolwiek wyrażenie które posiada operator | przypisania jakiekolwiek wyrażenie, które posiada operator | ||
indeksowania. Implementacja klasy | indeksowania. Implementacja klasy <tt>Vector</tt> nie jest istotna jak długo | ||
posiada operator indeksowania i szablon operatora przypisania. | posiada operator indeksowania i szablon operatora przypisania. | ||
Podobnie jak poprzednio potrzebne jeszcze będzie wyrażenie | Podobnie jak poprzednio, potrzebne jeszcze będzie wyrażenie | ||
reprezentujące skalar, który zachowuje sie jak | reprezentujące skalar, który zachowuje sie jak wektor o wszystkich | ||
polach takich samych: | polach takich samych: | ||
class Const_vector { | |||
double _c; | |||
public: | |||
Const_vector(double c):_c(c) {}; | |||
double operator[](int i) const {return _c;} | |||
public: | }; | ||
Następnie definiujemy wyrażenie reprezentujace sumę dwóch wektorów: | |||
double operator[](int i) const {return _lhs[i]+_rhs[i];} | template<typename LHS,typename RHS> class AddVectors { | ||
}; | const LHS &_lhs; /* bład ! */ | ||
const RHS &_rhs; /* bład ! */ | |||
Proszę zwrócić uwagę że pola | public: | ||
AddVectors(const LHS &lhs,const RHS &rhs): _lhs(lhs),_rhs(rhs){}; | |||
double operator[](int i) const {return _lhs[i]+_rhs[i];} | |||
}; | |||
Proszę zwrócić uwagę, że pola <tt>_lhs</tt> i <tt>_rhs</tt> są referencjami. | |||
Gdyby tak nie było inicjalizacja klasy wymagałaby kopiowania i | Gdyby tak nie było inicjalizacja klasy wymagałaby kopiowania i | ||
stracilibyśmy cały zysk. Niestety to nie jest jeszcze poprawna implementacja. | stracilibyśmy cały zysk. Niestety, to nie jest jeszcze poprawna implementacja. | ||
Żeby to zauważyć przyjrzyjmy sie | Żeby to zauważyć przyjrzyjmy sie operatorowi dodawania: | ||
template<typename LHS,typename RHS> inline AddVectors<LHS,RHS> | template<typename LHS,typename RHS> inline AddVectors<LHS,RHS> | ||
operator+(const LHS &lhs,const RHS &rhs) { | operator+(const LHS &lhs,const RHS &rhs) { | ||
return AddVectors<LHS,RHS>(lhs,rhs); | return AddVectors<LHS,RHS>(lhs,rhs); | ||
} | } | ||
a dokładniej tej jego wersji, w której jeden z argmentów jest typu | a dokładniej - tej jego wersji, w której jeden z argmentów jest typu | ||
<tt>double</tt>: | |||
template<typename LHS> inline AddVectors<LHS,Const_vector> | template<typename LHS> inline AddVectors<LHS,Const_vector> | ||
operator+(const LHS &lhs,double rhs) { | operator+(const LHS &lhs,double rhs) { | ||
return AddVectors<LHS,Const_vector>(lhs,Const_vector(rhs) ); | return AddVectors<LHS,Const_vector>(lhs,Const_vector(rhs) ); | ||
} | } | ||
i symetryczny. | |||
W takim przypadku | W takim przypadku <tt>operator+(...)</tt> tworzy tymczasowy obiekt typu | ||
<tt>Const_vector</tt>, który przekazuje do konstruktora | |||
<tt>AddVectors<LHS,Const_vector></tt>. Taki obiekt nie może być | |||
przechowywany przez referencję, bo przestaje istnieć poza zakresem | przechowywany przez referencję, bo przestaje istnieć poza zakresem | ||
operatora dodawania. Obiekty tego typu muszą wiec być przechowywane | operatora dodawania. Obiekty tego typu muszą wiec być przechowywane | ||
jako kopie. Można to łatwo zaimplementować za pomocą klasy cech: | jako kopie. Można to łatwo zaimplementować za pomocą klasy cech: | ||
Pomijając te aspekty, widać więc że implementacja jest całkowicie | template<typename T> struct V_expr_traits { | ||
analogiczna do przykładu z funktorami tyle że operator nawiasów został | typedef T const & op_type; | ||
zastąpiony operatorem indeksowania. Zakładając że zaimplementujemy | } ; | ||
template<> struct V_expr_traits<Const_vector> { | |||
typedef Const_vector op_type; | |||
} ; | |||
za pomocą której definiujemy pola składowe <tt>AddVectors</tt> jako: | |||
typename V_expr_traits<LHS>::op_type _lhs; | |||
typename V_expr_traits<RHS>::op_type _rhs; | |||
{{kotwica|rys.9.2|}}[[File:cpp-8-vec_expr1.svg|350x250px|thumb|right|Rysunek 9.2. Obiekt wygenerowany z wyrażenia <tt>v1*(1.2+v2)+v2*.5</tt>.]] | |||
Pomijając te aspekty, widać więc, że implementacja jest całkowicie | |||
analogiczna do przykładu z funktorami, tyle że operator nawiasów został | |||
zastąpiony operatorem indeksowania. Zakładając, że zaimplementujemy | |||
pozostałe klasy i operatory to kompilator z wyrażenia | pozostałe klasy i operatory to kompilator z wyrażenia | ||
v1*(1.2+v2)+v2*.5; | v1*(1.2+v2)+v2*.5; | ||
stworzy nam obiekt przestawiony na | stworzy nam obiekt przestawiony na [[#rys.9.2|rysunku 9.2]]. | ||
Dopiero próba przypisania tego obiektu do wektora <tt>res</tt> spowoduje wywołanie w pętli operatora indeksowania dla tego obiektu, co pociągnie za sobą efektywnie obliczenie wyrażenia | |||
for(int i=0;i<n;++i) | |||
res[i]=v1[i]*(1.2+v2[i])+v2[i]*.5; | |||
Dopiero próba przypisania tego | |||
obiektu do wektora | |||
dla tego obiektu, co pociągnie za sobą efektywnie obliczenie | |||
for(int i=0;i<n;++i) | |||
res[i]=v1[i]*(1.2+v2[i])+v2[i]*.5; | |||
zgodnie z naszymi zamiarami. | zgodnie z naszymi zamiarami. | ||
Linia 662: | Linia 635: | ||
Aby sprawdzić jak działa to w praktyce, porównałem czas wykonania wyrażenia | Aby sprawdzić jak działa to w praktyce, porównałem czas wykonania wyrażenia | ||
v1*(1.2+v2)+v2*.5; | v1*(1.2+v2)+v2*.5; | ||
korzystając ze "zwykłej" implementacji operatorów arytmetycznych i z | |||
szablonów wyrażeń. Pomiaru dokonywałem poprzez umieszczenie tego | szablonów wyrażeń. Pomiaru dokonywałem poprzez umieszczenie tego | ||
wyrażenia w | wyrażenia w pętli: | ||
for(size_t j = 0 ;j< 10000000;++j){ | Vector v1(100,1); | ||
res=1.2*v1+v1*v2+v2*0.5; | Vector v2(100,2); | ||
f(res); | Vector res(100); | ||
} | for(size_t j = 0 ;j< 10000000;++j){ | ||
res=1.2*v1+v1*v2+v2*0.5; | |||
Czas wykonania | f(res); | ||
systemowym | } | ||
Czas wykonania programu mierzyłem poleceniem | |||
systemowym <tt>time</tt>. Wyniki są następujace (w sekundach): | |||
- | <div align=center> | ||
-O1 | {| border=1 | ||
-O2 | |- | ||
-O3 | | | ||
| zwykłe | |||
| szablony | |||
Proszę zauważyć że znów włączanie optymalizacji daje dramatyczny 20-50 | |--- | ||
krotny wzrost szybkości programu. Podkreślam raz jeszcze że opcja | |align="center"|-O0 | ||
|align="center"| 720 | |||
g++. Widać też że używanie szablonów wyrażeń daje pięciokrotny wzrost | |align="center"| 311 | ||
|--- | |||
|align="center"|-O1 | |||
|align="center"| 36 | |||
|align="center"| 6.3 | |||
|--- | |||
|align="center"|-O2 | |||
|align="center"| 30 | |||
|align="center"| 5.5 | |||
|--- | |||
|align="center"|-O3 | |||
|align="center"| 30 | |||
|align="center"| 5.5 | |||
|} | |||
</div> | |||
Proszę zauważyć, że znów włączanie optymalizacji daje dramatyczny 20 - 50-krotny wzrost szybkości programu. Podkreślam raz jeszcze, że opcja | |||
<tt>-O0</tt>, czyli brak optymalizacji, jest domyślną opcją dla kompilatora | |||
g++. Widać też, że używanie szablonów wyrażeń daje pięciokrotny wzrost | |||
szybkości programu. Oczywiście ten wynik będzie silnie zależał od | szybkości programu. Oczywiście ten wynik będzie silnie zależał od | ||
konkretnych | konkretnych zastosowań. Jak zwykle gorąco zachęcam do własnych eksperymentów. | ||
Aktualna wersja na dzień 22:13, 11 wrz 2023
Wprowadzenie
Rozważmy implementację funkcji całkującej inne funkcje:
double integrate(double (*f)(double ),double min,double max,double ds) { double integral=.0; for(double x=min;x<max;x+=ds) { integral+=f(x); } return integral*ds; }
Pomijając prostotę zaimplementowanego algorytmu numerycznego, możemy jej używać następująco:
std::cout<< ::integrate(sin,0,3.1415926,0.01)<<std::endl;
Jest to standardowy sposób implementowania takich zagadnień w C czy w Fortranie. W C++ szablony dają nam większe możliwości. Funkcja integrate przyjmuje jako swój pierwszy argument wskaźnik do jednoargumentowej funkcji zwracającej double, ale to co jest naprawdę istotne to to, że można użyć w stosunku do niego notacji wywołania funkcji: f(x). W C++ możemy wyposażyć w tę możliwość każdą klasę poprzez zdefiniowanie w niej metody operator(). Jeśli zdefiniujemy funkcję integrate jako szablon, to będziemy mieli możliwość przekazywania również takich obiektów nazywanych obiektami funkcyjnymi lub funktorami.
template<typename F> double integrate(F f,double min,double max,double ds) { double integral=.0; for(double x=min;x<max;x+=ds) { integral+=f(x); } return integral*ds; }
Wywołanie
std::cout<< ::integrate(sin,0,3.1415926,0.01)<<std::endl;
dalej zadziała, ale można używać również:
class sina { double _a; public: sina(double a): _a(a) {}; double operator()(double x) {return sin(_a*x);} }; std::cout<< ::integrate(sina(0),0,3.1415926,0.01)<<std::endl; std::cout<< ::integrate(sina(1),0,3.1415926,0.01)<<std::endl; std::cout<< ::integrate(sina(2),0,3.1415926,0.01)<<std::endl;
Widać tu już pierwszą zaletę funktorów: jako obiekty mogą one posiadać stan. W przypadku funkcji do takich celów musielibyśmy używać zmiennych globalnych. Ale żeby móc funktora używać musimy go najpierw zdefiniować. Pytanie na które bedę się starał odpowiedzieć na tym wykładzie brzmi: czy możemy definicję funktora uprościć? Np. czy nie moglibyśmy pisać
integrate(sin(2*x),...)
lub
integrate(1.0/(1.0+x),...)
Okazuje się, że można i technika, która to umożliwia, nosi nazwę "szablonów wyrażeń". Z pozoru wydaje się to być tylko ciekawostką, ale w następnej części tego wykładu pokażemy jak za pomocą tej techniki można istotnie przyspieszyć program.
Naszym celem jest napisane kodu, który będzie generował funktory
automatycznie z "normalnych" wyrażeń typu i umożliwi pisanie wyrażeń w rodzaju:
integrate(1/(1+x),0,1,0.01);
oznacza tu zmienną, po której całkujemy. Oznacza to, że kompilator musi wyrażenie przekształcić na funktor
class _some_functor_ { public: double operator()(double x) return {1/(1+x);} }
Zmienne
Chińczycy mówią, że podróż stumilową zaczyna się od pierwszego kroku. Zróbmy więc pierwszy krok i spróbujmy doprowadzić do prawidłowej kompilacji i wykonania wyrażenie:
integrate(x,...);
Żeby to działało prawidłowo, x musi być funktorem który zwraca własny argument:
class Variable { public: double operator()(double x) { return x; } };
Możemy więc już wykonać całkę d
Variable x; integrate(x,0,1,0.001);
co nie jest jakimś porywającym wyczynem :). Żeby się posunąć dalej potrzebujemy kolejnych elementów.
Stałe
Ewidentnie potrzebujemy stałych (literałów). Stała to funktor, który zwraca wartość niezależną od swojego argumentu:
class Constant { double _c; public: Constant(double c) :_c(c){}; double operator()(double x) {return _c;} };
Niestety literałów nie możemy używać bezpośrednio w naszym wyrażeniu:
integrate(1.0,0,1,0.001);
nie zadziała. Musimy pisać
integrate(Constant(1.0),0,1,0.001);
Można by wprawdzie przeładować definicje integrate dla argumentów typu double ale chyba nie warto, zważywszy na to, że całkowanie stałej nie jest zbyt kłopotliwe.
Następnym krokiem będzie dodanie wyrażeń arytmetycznych.
Dodawanie
Zaczniemy od dodawania. Potrzebne będą dwa elementy: klasa funktor, która symbolizuje dodawanie oraz odpowiednio zdefiniowany operator dodawania.
Funktor symbolizujący dodawanie musi mieć dwie składowe odpowiadające dwu składnikom tej operacji. Przypominamy, że każdy z tych składników też jest funktorem, a więc posiada jednoargmentowy operator()(double). Operacja dodawania polegać więc bedzie na dodaniu wyników obu funktorów składowych:
template<typename LHS,typename RHS > class AddExpr { LHS _lhs; RHS _rhs; public: AddExpr(const LHS &l,const RHS &r) :_lhs(l),_rhs(r) {}; double operator()(double x) { return _lhs(x)+_rhs(x); } };
Pozostaje nam tylko zdefiniować operator dodawania, który z dwu składników utworzy nam obiekt typu AddExpr. Ponieważ możemy dodawać cokolwiek, to operator dodawania będzie szablonem:
template<typename LHS,typename RHS > Add<LHS,RHS> operator+(const LHS &l, const RHS &r) { return Add<LHS,RHS>(l,r); };
Żeby móc dodawać stałe potrzebujemy jeszcze specjalizacji szablonu dla przypadku, w którym jeden z argumentów jest typu double):
template<typename LHS > Add<LHS,Constant> operator+(const LHS &l, double r) { return Add<LHS,Constant>(l,Constant(r)); }; template<typename RHS > Add<Constant,RHS> operator+(double l, const RHS &r) { return Add<Constant,RHS>(Constant(l),r); };
Widać, że w identyczny sposób możemy zaimplementować pozostałe trzy działania. Odpowiadające im klasy nazwiemy odpowiednio SubsExpr, MultExpr i DivExpr (pominąłem jednoargumentowy operator-()). Ich kod można zaobaczyć w Źródło: expr_templates.h.
Funkcje
Analogicznie implementujemy funkcje np.:
template<typename Arg> class SinExpr{ Arg _arg; public: SinExpr(const Arg& arg) :_arg(arg) {}; double operator()(double x) {return sin(_arg(x));} }; template<typename Arg> SinExpr<Arg> sin(const Arg&a) { return SinExpr<Arg>(a);}
i operatory unarne (jednoargumentowe), takie jak operator negacji:
template<typename LHS> class NegativeExpr { LHS _lhs; public: NegativeExpr(const LHS &l) :_lhs(l) {}; double operator()(double x) { return - _lhs(x); } }; template<typename LHS> NegativeExpr<LHS> operator-(const LHS &l) { return NegativeExpr<LHS>(l); };
Jak to działa?
Mam nadzieję, że zasada działania szablonów wyrażeń jest już jasna, ale prześledźmy jeszcze raz przykład wyrażenia:
\Variable x; 1.0/(1.0+x)
Kompilator dokonuje rozkładu gramatycznego i interpretuje to wyrażenia jako:
operator/(1.0,operator+(1,x))
Wiedząc, że x jest typu Variable, kompilator stara się znaleźć odpowiednie szablony operatorów. Najpierw dopasuje wewnętrzny operator+<Variable>(double, Variable)
operator/(double,operator+<Variable>(double 1.0 , Variable x))
a potem wiedząć, że typ zwracany przez ten operator to AddExpr<Constant,Variable>, skonkretyzuje odpowiedni szablon operatora dzielenia:
operator/<AddExpr<Constant,Variable> > (double 1.0, AddExpr<Constant,Variable> operator+<Variable>(double 1.0 , Variable x) )
Po zastąpieniu skonkretyzowanych operatorów ich definicjami powstanie kod, który generuje tymczasowy obiekt:

expr=DivExpression<Constant, AddExpr<Constant,Variable> >(Constant(1.0), AddExpr<Constant,Variable>(Constant(1.0),Variable() );
Przedstawienie tego obiektu zamieszczone jest na rysunku 9.1.
Widać, że obiekt expr reprezentuje drzewo rozkładu wyrażenia . Wywołanie operatora nawiasów spowoduje rekurencyjne wywoływanie operatorów nawiasów wyrażeń składowych i w konsekwencji obliczenie tego wyrażenia.
Proszę zwrócić uwagę, że opisana technika szablonów wyrażeń składa się z dwóch części. Pierwsza to klasy reprezentujące wyrażenia: Constant,Variable,AddExpr, itd., za pomocą których budujemy drzewo rozkładu gramatycznego. Druga - to przeciążone operatory i funkcje, które to drzewo generują.
Zmienne różnych typów
W przedstawionym przykładzie ograniczyliśmy się do wyrażeń typu double. W duchu programowania uogólnionego postaramy się zmienić nasz kod tak, aby można było wybierać typ wyrażenia poprzez parametr szablonu.
Okazuje się to jednak nie tak proste. Łatwo jest dodać dodatkowy parametr do klas reprezentujących wyrażenia:
template<typename T> class Variable { public: T operator()(T x) { return x; } }; template<typename T> class Constant { T _c; public: Constant(T c) :_c(c){}; T operator()(T x) {return _c;} }; template<typename T, typename LHS,typename RHS > class AddExpr { LHS _lhs; RHS _rhs; public: AddExpr(const LHS &l,const RHS &r) :_lhs(l),_rhs(r) {}; T operator()(T x) { return _lhs(x)+_rhs(x); } };
ale niestety operatory arytmetyczne nie będą miały jak automatycznie wydedukować typu T.
template<typename T,typename LHS,typename RHS > Add<T,LHS,RHS> operator+(const LHS &l, const RHS &r) { return Add<T,LHS,RHS>(l,r); };
Typ T nie pojawia się w argumentach wywołania, a więc nie może być wydedukowany. Mamy więć kłopot.
Rozwiązaniem może być dodanie dodatkowej klasy Expr "opakowującej" wyrażenia, która będzie przenosiła informację o typie:
template<typename T,typename R = Variable<T> > class Expr { R _rep; public: Expr() {}; Expr(R rep):_rep(rep) {}; T operator()(T x) {return _rep(x);} R rep() const {return _rep;}; };
Odpowiednie operatory dodawania będą teraz wyglądały następująco:
template<typename T,typename LHS,typename RHS > Expr<T,AddExpr<T,LHS,RHS> > operator+(const Expr<T,LHS> &l, const Expr<T,RHS> &r) { return Expr<T,AddExpr<T,LHS,RHS> >(AddExpr<T,LHS,RHS>(l.rep(),r.rep())); };
template<typename T,typename LHS > Expr<T,AddExpr<T,LHS,Constant<T> > > operator+(const Expr<T,LHS> &l, T r) { return Expr<T,AddExpr<T,LHS,Constant<T> > > (AddExpr<T,LHS,Constant<T> >(l.rep(),Constant<T>(r))); };
Ponieważ teraz typ T pojawia się w argumentach wywołania, jest możliwa jego dedukcja. Pełna implementacja wszystkich operatorów znajduje się w Źródło: expr_templates_T.h.
W porównaniu z poprzednią implementacją jedyna zmiana to taka, że zmienne musimy teraz deklarować jako:
Expr<double> x;
lub równoważnie
Expr<double,Variable<double> > x;
Teraz możemy również definiować zmienne innych typów:
Expr<complex<double> > z; Expr<int> i;
Niestety, to ciągle nie jest koniec naszych kłopotów, nie możemy bowiem mieszać wyrażeń różnych typów. Jeśli np. zdefiniujemy:
Expr<double> x; int i;
to wyrażenia
x+1; x+i;
nieskompilują się. Oczywiście możemy pisać:
x+1.0; x+(double)i;
ale jest to niewygodne; zwłaszcza jeśli będziemy chcieli użyć zmiennych zespolonych
Expr<std::complex<double> > c; double x; std::complex<double>(x)+c
wydaje się trochę skomplikowane. Można jednak, używając cech promocji, tak zmodyfikować nasz kod, aby potrafił automatycznie konwertować typy. Jest to przedmiotem jednego z ćwiczeń do tego wykładu.
Więcej zmiennych
Jak na razie generowaliśmy funktory jednoargumentowe. Powyższa technika daje się łatwo zastosować również do funktorów dwuargumentowych. W tym celu musimy mieć możność rozróżnienia pierwszego i drugiego argumentu. Dlatego wprawadzamy dwie klasy, które zastąpią klasę Variable. Klasa
class First { public: double operator()(double x) { return x; } double operator()(double x,double) { return x; } };
reprezentuje pierwszy argument i może występować w funktorach jedno- lub dwuargumentowych, więc ma dwa operatory nawiasów. Klasa
class Second { public: double operator()(double,double y) { return y; } };
reprezentuje drugi argument funktora, więc może występować tylko jako funkcja dwuargumentowa, stąd tylko jeden dwuargumentowy operator nawiasów. Podobnie klasa
class Constant { double _c; public: Constant(double c) :_c(c){}; double operator()(double) {return _c;} double operator()(double,double) {return _c;} };
dorobiła się drugiego operatora nawiasów. Ostatnia zmiana to dodanie dwuargumentowego operatora nawiasów dla klasy
template<typename LHS,typename RHS > class AddExpr { LHS _lhs; RHS _rhs; public: AddExpr(const LHS &l,const RHS &r) :_lhs(l),_rhs(r) {}; double operator()(double x) { return _lhs(x)+_rhs(x); } double operator()(double x,double y) { return _lhs(x,y)+_rhs(x,y); } };
I podobnie dla reszty działań. Operatory pozostają bez zmian.
Biblioteka lambda
Jako przykład zastosowania opisanych (lub podobnych) technik może służyć biblioteka lambda z repozytorium boost. Korzystając z tej biblioteki możemy używać predefiniowanych zmiennych _1, _2 i _3, które oznaczają odpowiednio pierwszy, drugi i trzeci argument. Korzystając z nich możemy przyklad z wykładu 2.6.3 zapisać następująco:
std::generate_n(v.begin(),n,SequenceGen<int>(1,2)); std::vector<int>::iterator it=find_if(v.begin(),v.end(),_1>4); std::cout<<*it<<std::endl;
Szablony wyrażeń wektorowych
Wszystko to piękne, ale po co? Używając wyrażeń szablonowych zyskujemy być może na wygodzie, ale dzieje się to kosztem znacznego skomplikowania kodu, a co za tym idzie - czasu kompilacji. Kod jest również dużo trudniejszy do zdebugowania. Powyższy przykład ma głównie walor edukacyjny. Teraz pokażę jak tę technikę można zastosować do problemu, w którym daje ona istotne korzyści.
Rozważmy w tym celu kolejny typowy przykład wykorzystania C++. Przeładowywanie operatorów pozwala nam prosto rozszerzyć język o operacje wektorowe. Implementacja np. operatora dodawania dla dwóch wektorów mogłaby wyglądać następująco:
template<typename T> vector<T> operator+(const vector<T> &lhs, const vector<T> &rhs) { vector<T> res(lhs) ; for(size_t i=0;i<rhs.size();++i) res[i]+=rhs[i]; return res; }
Potrzebne są jeszcze przeładowane wersje tego operatora, w których jeden z argumentów jest double-em. Zakładając, że zdefiniujemy pozostałe potrzebne operatory, możemy teraz pisać kod tak jakby typy wektorowe i operacje na nich były wbudowane w język (to zresztą było jednym z kryteriów przy projektowaniu C++):
vector<double> v1(100,1); vector<double> v2(100,2); vector<double> res(100); res=1.2*v1+v1*v2+v2*0.5;
Niestety, powyższy kod traci wiele przy bliższej analizie. Jeśli popatrzymy na definicję operatorów, to zauważymy, że ta linijka w rzeczywistości generuje coś takiego:
vector<double> tmp1(100); tmp1=0.5*v2; vector<double> tmp2(100); tmp2=v1*v2; vector<double> tmp3(100); tmp3=tmp1+tmp2 vector<double> tmp4(100); tmp4=1.2*v1; vector<double> tmp5(100); tmp5=tmp3+tmp4; res=tmp5
Tworzymy pięć(!) tymczasowych wektorów (przydzielając na nie pamięć!) i sześć razy kopiujemy wektory!! Pisząc ten sam kod ręcznie napisalibyśmy:
for(int i=0;i<100;i++) res[i]=1.2*v1[i]+v1[i]*v2[i]+v2[i]*.5;
Niepotrzebny jest żaden obiekt tymczasowy i tylko jedno kopiowanie. Ponadto można liczyć, że kompilator lepiej zoptymalizuje tak prosty kod np. eliminując jedno mnożenie:
for(int i=0;i<100;i++) res[i]=v1[i]*(1.2+v2[i])+v2[i]*.5;
Te dodatkowe niepotrzebne kopiowania i tymczasowe obiekty stanowią duży narzut, a co za tym idzie mocno ograniczją użyteczność tego typu bibliotek, a to wielka szkoda. Na ratunek przychodzą nam opisane wcześniej szablony wyrażeń. Jak widzieliśmy w poprzednim wykładzie, korzystając z tej techniki najpierw tworzymy reprezentację wyrażenia, a dopiero potem ją wykonujemy. Postaramy się więc napisać kod, który będzie tworzył reprezentację wyrażeń wektorowych, a dopiero potem obliczał je w jednej ostatniej pętli, generowanej przez operator przypisania. Podobnie jak w poprzednim przykładzie kod będzie prostszy jeśli ograniczymy się do wektorów jednego typu (double).
Zaczynamy więc od zdefiniowania nowej klasy Vector. Nie możemy użyć std::vector bezpośrednio, bo potrzebujemy przeładować operator przypisania, ale możemy wykorzystać std::vector do implementacji naszej klasy, np. korzystając z dziedziczenia:
class Vector : public vector<double> { public: Vector():vector<double>(){}; Vector(int n):vector<double>(n){}; Vector(int n,double x):vector<double>(n,x){}; Vector(const Vector& v):vector<double>(static_cast<vector<double> >(v)){}; Vector(const vector<double>& v):vector<double>(v) {}; Vector &operator=(const Vector& rhs) { vector<double>::operator=(static_cast<vector<double> >(rhs)); } template<typename V> Vector &operator=(const V &rhs) { for(size_t i =0 ;i<vector<double>::size();++i) (*this)[i]=rhs[i]; return *this; } };
Dziedziczymy cały interfejs z std::vector ale musimy zdefiniować własne konstruktory. Definiujemy też nowy operator przypisania. Korzystając z szablonów możemy uczynić argumentem operatora przypisania jakiekolwiek wyrażenie, które posiada operator indeksowania. Implementacja klasy Vector nie jest istotna jak długo posiada operator indeksowania i szablon operatora przypisania.
Podobnie jak poprzednio, potrzebne jeszcze będzie wyrażenie reprezentujące skalar, który zachowuje sie jak wektor o wszystkich polach takich samych:
class Const_vector { double _c; public: Const_vector(double c):_c(c) {}; double operator[](int i) const {return _c;} };
Następnie definiujemy wyrażenie reprezentujace sumę dwóch wektorów:
template<typename LHS,typename RHS> class AddVectors { const LHS &_lhs; /* bład ! */ const RHS &_rhs; /* bład ! */ public: AddVectors(const LHS &lhs,const RHS &rhs): _lhs(lhs),_rhs(rhs){}; double operator[](int i) const {return _lhs[i]+_rhs[i];} };
Proszę zwrócić uwagę, że pola _lhs i _rhs są referencjami. Gdyby tak nie było inicjalizacja klasy wymagałaby kopiowania i stracilibyśmy cały zysk. Niestety, to nie jest jeszcze poprawna implementacja. Żeby to zauważyć przyjrzyjmy sie operatorowi dodawania:
template<typename LHS,typename RHS> inline AddVectors<LHS,RHS> operator+(const LHS &lhs,const RHS &rhs) { return AddVectors<LHS,RHS>(lhs,rhs); }
a dokładniej - tej jego wersji, w której jeden z argmentów jest typu double:
template<typename LHS> inline AddVectors<LHS,Const_vector> operator+(const LHS &lhs,double rhs) { return AddVectors<LHS,Const_vector>(lhs,Const_vector(rhs) ); }
i symetryczny. W takim przypadku operator+(...) tworzy tymczasowy obiekt typu Const_vector, który przekazuje do konstruktora AddVectors<LHS,Const_vector>. Taki obiekt nie może być przechowywany przez referencję, bo przestaje istnieć poza zakresem operatora dodawania. Obiekty tego typu muszą wiec być przechowywane jako kopie. Można to łatwo zaimplementować za pomocą klasy cech:
template<typename T> struct V_expr_traits { typedef T const & op_type; } ; template<> struct V_expr_traits<Const_vector> { typedef Const_vector op_type; } ;
za pomocą której definiujemy pola składowe AddVectors jako:
typename V_expr_traits<LHS>::op_type _lhs; typename V_expr_traits<RHS>::op_type _rhs;

Pomijając te aspekty, widać więc, że implementacja jest całkowicie analogiczna do przykładu z funktorami, tyle że operator nawiasów został zastąpiony operatorem indeksowania. Zakładając, że zaimplementujemy pozostałe klasy i operatory to kompilator z wyrażenia
v1*(1.2+v2)+v2*.5;
stworzy nam obiekt przestawiony na rysunku 9.2.
Dopiero próba przypisania tego obiektu do wektora res spowoduje wywołanie w pętli operatora indeksowania dla tego obiektu, co pociągnie za sobą efektywnie obliczenie wyrażenia
for(int i=0;i<n;++i) res[i]=v1[i]*(1.2+v2[i])+v2[i]*.5;
zgodnie z naszymi zamiarami.
Efektywność kodu
Aby sprawdzić jak działa to w praktyce, porównałem czas wykonania wyrażenia
v1*(1.2+v2)+v2*.5;
korzystając ze "zwykłej" implementacji operatorów arytmetycznych i z szablonów wyrażeń. Pomiaru dokonywałem poprzez umieszczenie tego wyrażenia w pętli:
Vector v1(100,1); Vector v2(100,2); Vector res(100); for(size_t j = 0 ;j< 10000000;++j){ res=1.2*v1+v1*v2+v2*0.5; f(res); }
Czas wykonania programu mierzyłem poleceniem systemowym time. Wyniki są następujace (w sekundach):
zwykłe | szablony | |
-O0 | 720 | 311 |
-O1 | 36 | 6.3 |
-O2 | 30 | 5.5 |
-O3 | 30 | 5.5 |
Proszę zauważyć, że znów włączanie optymalizacji daje dramatyczny 20 - 50-krotny wzrost szybkości programu. Podkreślam raz jeszcze, że opcja -O0, czyli brak optymalizacji, jest domyślną opcją dla kompilatora g++. Widać też, że używanie szablonów wyrażeń daje pięciokrotny wzrost szybkości programu. Oczywiście ten wynik będzie silnie zależał od konkretnych zastosowań. Jak zwykle gorąco zachęcam do własnych eksperymentów.