Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 13: Złożoność obliczeniowa.: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Rogoda (dyskusja | edycje)
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 44 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{Złożoność obliczeniowa. Języki maszyn Turinga i typu '''(0)'''. Rozstrzygalność.}
==Ćwiczenia 13==


==ĆWICZENIA 13==


{{cwiczenie|||
{{cwiczenie|1||
W trakcie wykładu rozważaliśmy język
W trakcie wykładu rozważaliśmy język
<center><math>\displaystyle
<center><math>
L=\left\{3^k\: : \: k=i\cdot j </math>  dla pewnych <math>\displaystyle  i,j> 1\right\}
L=\{3^k\ : : \ : k=i\cdot j\text{ dla pewnych } i,j> 1\}</math>,</center>
</math></center>


wykazując, że <math>\displaystyle L\in </math> '''NP''' .
wykazując, że <math>L\in</math> '''NP''' .
Uzasadnij, że także <center><math>\displaystyle L\in </math> '''P''' <math>\displaystyle  .</math></center>
Uzasadnij, że także <center><math>L\in</math> '''P''' <math></math>.</center>


}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Zastanów się, ile maksymalnie trzeba wykonać mnożeń aby zweryfikować istnienie <math>\displaystyle i,j>1</math> dla których
Zastanów się, ile maksymalnie trzeba wykonać mnożeń, aby zweryfikować istnienie <math>i,j>1</math>, dla których
<math>\displaystyle k=i\cdot j</math>
<math>k=i\cdot j</math>.
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Sprawdzamy wszystkie możliwości. Musimy wykonać maksymalnie <math>\displaystyle k^2</math> (wielomianową ilość) mnożeń. Sama weryfikacja
Sprawdzamy wszystkie możliwości. Musimy wykonać maksymalnie <math>k^2</math> (wielomianową ilość) mnożeń. Sama weryfikacja
zależności <math>\displaystyle k=i\cdot j</math> (według uzasadnienia z wykładu) jest wykonywana w czasie wielomianowym.
zależności <math>k=i\cdot j</math> (według uzasadnienia z wykładu) jest wykonywana w czasie wielomianowym.


Pozostaje zaprojektować deterministyczną maszynę generującą ciągi. Można to zrobić według schematu
Pozostaje zaprojektować deterministyczną maszynę generującą ciągi. Można to zrobić według schematu
(maszyna cztero-taśmowa):
(maszyna czterotaśmowa):
# Taśma nr <math>\displaystyle 1</math> jest tylko do odczytu. Mamy na niej słowo <math>\displaystyle 3^k</math>.
# Taśma nr <math>1</math> jest tylko do odczytu. Mamy na niej słowo <math>3^k</math>.
# Rozpocznij od zapisania słowa <math>\displaystyle 11</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math> i słowa <math>\displaystyle 22</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math>
# Rozpocznij od zapisania słowa <math>11</math> na taśmie nr <math>2</math> i słowa <math>22</math> na taśmie nr <math>3</math>.
# Przepisz słowa na taśmę nr <math>\displaystyle 4</math> według kolejności taśm <math>\displaystyle 2,3,1</math>.
# {{kotwica|prz.3|}}Przepisz słowa na taśmę nr <math>4</math> według kolejności taśm <math>2,3,1</math>.
# Sprawdź na taśmie nr <math>\displaystyle 4</math> czy <math>\displaystyle k=i\cdot j</math>. Jeśli tak to akceptuj. Inaczej krok następny.
# Sprawdź na taśmie nr <math>4</math> czy <math>k=i\cdot j</math>. Jeśli tak, to akceptuj. Inaczej krok następny.
# Dopisz symbol <math>\displaystyle 1</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math>. Gdy powstało słowo dłuższe niż <math>\displaystyle k</math> dopisz symbol <math>\displaystyle 2</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math> a słowo
# Dopisz symbol <math>1</math> na taśmie nr <math>2</math>. Gdy powstało słowo dłuższe niż <math>k</math>, dopisz symbol <math>2</math> na taśmie nr <math>3</math>, a słowo na taśmie nr <math>2</math> usuń i zapisz na niej słowo <math>11</math>.
na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math> usuń i zapisz na niej słowo <math>\displaystyle 11</math>.
# Jeśli słowo na taśmie nr <math>3</math> jest dłuższe niż <math>k</math>, to odrzuć. W przeciwnym przypadku przejdź do kroku [[#prz.3|3]].
# Jeśli słowo na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math> jest dłuższe niż <math>\displaystyle k</math> to odrzuć. W przeciwnym przypadku przejdź do kroku [[##setp3|Uzupelnic setp3|]].


Idea tej maszyny jest bardzo prosta. Wykorzystaj taśmy nr <math>\displaystyle 2</math> (licznik 1) i <math>\displaystyle 3</math> (licznik 2) jako liczniki a na taśmie <math>\displaystyle 4</math> wykonuj symulacje.
Idea tej maszyny jest bardzo prosta. Wykorzystaj taśmy nr <math>2</math> (licznik 1) i <math>3</math> (licznik 2) jako liczniki, a na taśmie <math>4</math> wykonuj symulacje.
Zacznij od stanu liczników na <math>\displaystyle 2</math> i zwiększaj kolejno licznik 1 a po jego przepełnieniu zeruj go (do wartości początkowej <math>\displaystyle 2</math>)
Zacznij od stanu liczników na <math>2</math> i zwiększaj kolejno licznik 1, a po jego przepełnieniu zeruj go (do wartości początkowej <math>2</math>)
i zwiększ licznik <math>\displaystyle 2</math>. Gdy on także się przepełni, to iloczyn stanów liczników przekracza <math>\displaystyle k</math> zatem
i zwiększ licznik <math>2</math>. Gdy on także się przepełni, to iloczyn stanów liczników przekracza <math>k</math>, zatem można zakończyć generowanie ciągów.
można zakończyć generowanie ciągów.


W oczywisty sposób otrzymujemy, że ilość wymaganych kroków czasowych maszyny jest ograniczona przez wielomian (dla dużych <math>\displaystyle n</math>).
W oczywisty sposób otrzymujemy, że ilość wymaganych kroków czasowych maszyny jest ograniczona przez wielomian (dla dużych <math>n</math>).
Dla małych <math>\displaystyle n</math> możemy zawsze rozbudować maszynę tak aby akceptowała słowa bez żadnego testowania.
Dla małych <math>n</math> możemy zawsze rozbudować maszynę tak, aby akceptowała słowa bez żadnego testowania.
Zatem <math>\displaystyle L\in   </math> '''P''' .
Zatem <math>L\in</math> '''P''' .
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|||
{{cwiczenie|2||
Uzasadnij że funkcja <math>\displaystyle s(n)=3n</math> jest konstruowalna pamięciowo.
Uzasadnij, że funkcja <math>s(n)=3n</math> jest konstruowalna pamięciowo.
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Przypomnij sobie uzasadnienie dla funkcji <math>\displaystyle 2n</math> z wykładu.
Przypomnij sobie uzasadnienie dla funkcji <math>2n</math> z wykładu.
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Bierzemy maszynę <math>\displaystyle MT_4</math> z wykładu konstruującą funkcję <math>\displaystyle 2n</math>. Dodajemy jedna dodatkową taśmę (oznaczmy taśmy przez <math>\displaystyle I</math> oraz <math>\displaystyle S</math>).
Bierzemy maszynę <math>MT_4</math> z wykładu konstruującą funkcję <math>2n</math>. Dodajemy jedną dodatkową taśmę (oznaczmy taśmy przez <math>I</math> oraz <math>S</math>).
Drugą taśmę realizujemy poprzez rozszerzenie alfabetu. Jest to spowodowane faktem, że w definicji konstruowalności
Drugą taśmę realizujemy poprzez rozszerzenie alfabetu. Jest to spowodowane faktem, że w definicji konstruowalności
pamięciowej wymagane jest istnienie jedno-taśmowej deterministycznej maszyny Turinga.
pamięciowej wymagane jest istnienie jednotaśmowej deterministycznej maszyny Turinga.
Konstruujemy maszynę <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> według schematu
Konstruujemy maszynę <math>\mathcal{M}</math> według schematu:
# Jeśli słowo wejściowe jest puste to stop.
# Jeśli słowo wejściowe jest puste, to stop.
# Jeśli słowo wejściowe jest inne niż <math>\displaystyle 1^n</math> to odrzuć.
# Jeśli słowo wejściowe jest inne niż <math>1^n</math>, to odrzuć.
# Przepisz słowo wejściowe tak aby znajdowało się na taśmie <math>\displaystyle I</math> a taśma <math>\displaystyle S</math> była pusta (gdy zaczynamy symulować
# Przepisz słowo wejściowe tak, aby znajdowało się na taśmie <math>I</math>, a taśma <math>S</math> była pusta (gdy zaczynamy symulować dwie taśmy musimy przejść do innego zestawu symboli, w którym rozróżniamy taśmy).
dwie taśmy musimy przejść do innego zestawu symboli w którym rozróżniamy taśmy).
# Kopiujemy słowo wejściowe na taśmę <math>S</math>.
# Kopiujemy słowo wejściowe na taśmę <math>\displaystyle S</math>.
# Symulujemy maszynę <math>MT_4</math> na taśmie <math>S</math>.
# Symulujemy maszynę <math>\displaystyle MT_4</math> na taśmie <math>\displaystyle S</math>.
# Dopisujemy do taśmy <math>S</math> słowo wejściowe. W tym momencie zaznaczyliśmy dokładnie <math>3n</math> komórek taśmy.
# Dopisujemy do taśmy <math>\displaystyle S</math> słowo wejściowe. W tym momencie zaznaczyliśmy dokładnie <math>\displaystyle 3n</math> komórek taśmy.
# Zamieniamy symbole na <math>1</math> (zapominamy o symulacji taśm), wracamy do lewego markera i przechodzimy do konfiguracji końcowej <math>s_1\in S_F</math>.
# Zamieniamy symbole na <math>\displaystyle 1</math> (zapominamy o symulacji taśm), wracamy do lewego markera i przechodzimy
do konfiguracji końcowej <math>\displaystyle s_1\in S_F</math>.


Po zakończeniu cyklu doszliśmy do konfiguracji <math>\displaystyle \sharp s_1 1^{3n} \sharp</math> co było wymagane w definicji.
Po zakończeniu cyklu doszliśmy do konfiguracji <math>\sharp s_1 1^{3n} \sharp</math>, co było wymagane w definicji.
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|||
{{cwiczenie|3||
Uzasadnij że funkcja <math>\displaystyle s(n)=3^n</math> jest konstruowalna pamięciowo.
Uzasadnij, że funkcja <math>s(n)=3^n</math> jest konstruowalna pamięciowo.
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Wykorzystaj konstruowalność pamięciową funkcji <math>\displaystyle g(n)=3n</math>.
Wykorzystaj konstruowalność pamięciową funkcji <math>g(n)=3n</math>.
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Wykorzystujemy trzy taśmy (<math>\displaystyle I</math>, <math>\displaystyle C</math>, <math>\displaystyle S</math>) oraz maszynę <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> konstruującą pamięciowo funkcję <math>\displaystyle g(n)=3n</math>.
Wykorzystujemy trzy taśmy (<math>I</math>, <math>C</math>, <math>S</math>) oraz maszynę <math>\mathcal{M}</math> konstruującą pamięciowo funkcję <math>g(n)=3n</math>.
Docelowa maszyna <math>\displaystyle \mathcal{N}</math> działa według schematu.
Docelowa maszyna <math>\mathcal{N}</math> działa według schematu.
# Jeśli słowo początkowe jest puste wypisz <math>\displaystyle 1</math> i zatrzymaj się. Inaczej wykonaj następny krok.
# Jeśli słowo początkowe jest puste, wypisz <math>1</math> i zatrzymaj się. W przeciwnym wypadku, wykonaj następny krok.
# Jeśli słowo wejściowe jest inne niż <math>\displaystyle 1^n</math> to odrzuć.
# Jeśli słowo wejściowe jest inne niż <math>1^n</math>, to odrzuć.
# Na taśmie <math>\displaystyle I</math> wypisz słowo wejściowe, na taśmach <math>\displaystyle C</math> i <math>\displaystyle S</math> wypisz słowo <math>\displaystyle 1</math>.
# Na taśmie <math>I</math> wypisz słowo wejściowe, na taśmach <math>C</math> i <math>S</math> wypisz słowo <math>1</math>.
# Wykonaj symulację maszyny <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> na taśmie <math>\displaystyle S</math> oraz dopisz symbol <math>\displaystyle 1</math> do taśmy <math>\displaystyle C</math> (po jednym
# {{kotwica|prz.4|}}Wykonaj symulację maszyny <math>\mathcal{M}</math> na taśmie <math>S</math> oraz dopisz symbol <math>1</math> do taśmy <math>C</math> (po jednym przebiegu ilość symboli na taśmie <math>S</math> wzrasta trzykrotnie)
przebiegu ilość symboli na taśmie <math>\displaystyle S</math> potraja się)
# Jeśli słowo na taśmie <math>C</math> jest krótsze niż słowo na taśmie <math>I</math>, wykonaj ponownie krok [[#prz.4|4]].
# Jeśli słowo na taśmie <math>\displaystyle C</math> jest krótsze niż słowo na taśmie <math>\displaystyle I</math> wykonaj ponownie krok&nbsp;[[##step4|Uzupelnic step4|]].
# W tym momencie na taśmie <math>S</math> zostało zaznaczone <math>3^n</math>  komórek.
# W tym momencie na taśmie <math>\displaystyle S</math> zostało zaznaczone <math>\displaystyle 3^n</math>  komórek.
Zamieniamy wypisane symbole na <math>1</math> (zapominamy o symulacji taśm), wracamy nad pierwszy symbol (przed lewym markerem)
Zamieniamy wypisane symbole na <math>\displaystyle 1</math> (zapominamy o symulacji taśm), wracamy nad pierwszy symbol (przed lewym markerem)
i przechodzimy do konfiguracji końcowej <math>s_1\in S_F</math>.
i przechodzimy do konfiguracji końcowej <math>\displaystyle s_1\in S_F</math>.


Po zakończeniu cyklu doszliśmy do konfiguracji <math>\displaystyle \sharp s_1 1^{3^n} \sharp</math> co było wymagane w definicji konstruowalności
Po zakończeniu cyklu doszliśmy do konfiguracji <math>\sharp s_1 1^{3^n} \sharp</math>, co było wymagane w definicji konstruowalności
pamięciowej.
pamięciowej.
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|||
Skonstruuj maszynę Turinga rozpoznającą język zadany gramatyką:
<center><math>\displaystyle
S\rightarrow aTb|b \quad, \quad T\rightarrow Ta|1
</math></center>


}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
{{cwiczenie|4||
Zacznij od wypisania języka opisanego przez daną gramatykę.
Zadanie domowe - cwiczenie 6 do wykładu 12 polegało na konstrukcji maszyny Turinga
</div></div>
<math>\mathcal{MT}</math> akceptującej język:
 
<center><math>
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
L_1=\left\{www\ : : \ : w\in \left\{\circ,\bullet,\star\right\}^*\right\}</math></center>
Analizując postać gramatyki, dochodzimy do wniosku, że zadana
maszyna ma rozpoznawać język postaci:
<center><math>\displaystyle
L=\left\{a^n b\: :\; n\geq 0\right\}
</math></center>
 
Jest to język regularny, więc
rozpoznawany przez automat skończenie stanowy. Zatem do akceptacji tego języka wystarczy,
aby maszyna przeszła taśmę z lewej strony do prawej według zasad:
# Jeśli czytasz symbol <math>\displaystyle a</math> wypisz <math>\displaystyle a</math> i przejdź w prawo
powtarzając ten krok. Jeśli czytasz <math>\displaystyle b</math> przejdź w prawo i wykonaj
krok następny.
# Jeśli jesteś na ograniczniku to akceptuj, inaczej odrzuć.
 
</div></div>
 
{{cwiczenie|||
Przedstaw ideę działania maszyny Turinga rozpoznającej język
<center><math>\displaystyle
L=\left\{a^n b^{2n} c^{3n} \;:\; n>1\right\}
</math></center>


Zmodyfikuj, ewentualnie, tę konstrukcję <math>\mathcal{MT}</math>, aby udowodnić <math>L_1 \in</math> '''P''' .
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
{{cwiczenie|5||
Wykorzystaj kilka taśm oraz konstruowalność pamięciową.
Zadanie domowe - cwiczenie 7 - do wykładu 12 polegało na konstrukcji niedeterministycznej maszyny Turinga
</div></div>
<math>\mathcal{NMT}</math> akceptującej język:
<center><math>
L_2=\left\{w_1 w_1 w_2 w_2 \dots w_n w_n \ : : \ : w_i \in \left\{\circ,\bullet\right\}^+, n>0 \right\}</math></center>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
Zmodyfikuj, ewentualnie, tę konstrukcję <math>\mathcal{NMT}</math> aby udowodnić, że
Idea działania poszukiwanej maszyny (cztero taśmowej) jest
<math>L_2 \in</math> '''NP''' .<br>
następująca:
# Sprawdź czy słowo wjeściowe <math>\displaystyle w</math> zawiera jako pierwszy symbol <math>\displaystyle a</math>. Jeśli nie
odrzuć.
# Skopiuj najdłuższy prefiks słowa wejściowego <math>\displaystyle w</math> postaci <math>\displaystyle a^k</math> na
taśmę nr dwa.
# Korzystając z konstruowalności pamięciowej funkcji <math>\displaystyle 2k</math> oraz
<math>\displaystyle 3k</math> wypisz słowo <math>\displaystyle b^{2k}</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math> oraz słowo <math>\displaystyle c^{3k}</math> na
taśmie nr <math>\displaystyle 4</math>.
# Dopisz słowo z taśmy nr <math>\displaystyle 3</math> i <math>\displaystyle 4</math> do słowa na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math>. W
tym momencie na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math> znajduje się słowo <math>\displaystyle a^k b^{2k}
c^{3k}</math>.
# Porównaj słowo z taśmy nr <math>\displaystyle 2</math> ze słowem <math>\displaystyle w</math>. Jeśli są
identyczne to akceptuj.


</div></div>
''Podpowiedź:'' wykorzystaj konstrukcję z wyrocznią. Dla słowa wejściowego <math>w</math>
 
przeprowadź weryfikację w trzech
{{cwiczenie|||
etapach: konstrukcja słów <math>w_1, \dots ,w_n</math>, gdzie <math>n< |w|</math> (wyrocznia), sklejanie, weryfikacja, czy <math>w=w_1w_1 w_2 w_2 \dots w_n w_n</math>.
W trakcie wykładu rozważaliśmy zamkniętość klas języków w
klasyfikacji Chomsky'ego ze względu na różne działania. Podaj
uzasadnienie (ideę konstrukcji) następującego faktu:
 
Dla dowolnych maszyn Turinga <math>\displaystyle TM_1</math>, <math>\displaystyle TM_2</math> istnieje maszyna
<math>\displaystyle \mathcal{M}</math> o własności:
# <math>\displaystyle  L( \mathcal{M})=L(TM_1)\cup L(TM_2) </math>
# <math>\displaystyle  L( \mathcal{M})=L(TM_1)\cap L(TM_2) </math>
 
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
Wykonaj odpowiednią symulację maszyn <math>\displaystyle TM_1</math> oraz <math>\displaystyle TM_2</math>.
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
'''(Ad. 1)''' Konstruujemy maszynę dwu-taśmową która działa
według zasady:
# Kopiuj słowo wejściowe na taśmę nr 2. Symuluj kolejno jeden
krok czasowy <math>\displaystyle TM_1</math> na taśmie <math>\displaystyle 1</math> i jeden krok <math>\displaystyle TM_2</math> na taśmie <math>\displaystyle 2</math>.
# Jeśli któraś z maszyn zaakceptowała to akceptuj.
 
'''(Ad. 2)''' Konstrukcja jest niemalże identyczne. Jedynie w
kroku (2) akceptujemy gdy obie maszyny zaakceptowały. Ponieważ może
to się stać w różnych krokach czasowych, w momencie gdy jedna z
maszyn zaakceptuje, kończymy jej symulację i symulujemy tylko drugą
aż do momentu gdy zaakceptuje (o ile to nastąpi).
</div></div>
 
{{cwiczenie|||
Czy któraś z poniższych list słów ma własność Posta?
# <center><math>\displaystyle
(u_1,v_1)=\left [ \begin{array} {c} a^2 \\ a^2 b\end{array} \right]\;
,\; (u_2,v_2)=\left [
\begin{array} {c} b^2 \\ ba
\end{array} \right]\; ,\; (u_3,v_3)=\left [ \begin{array} {c} ab^2 \\ b\end{array} \right]
</math></center>
# <center><math>\displaystyle
(u_1,v_1)=\left [ \begin{array} {c} a \\ b^2\end{array} \right]\; ,\;
(u_2,v_2)=\left [
\begin{array} {c}
a^2
\\b
\end{array} \right]
</math></center>
# <center><math>\displaystyle
(u_1,v_1)=\left [ \begin{array} {c} ba \\ abab\end{array} \right]\;
,\; (u_2,v_2)=\left [
\begin{array} {c}
b
\\a
\end{array} \right]\;,\;
(u_3,v_3)=\left [
\begin{array} {c}
aba
\\b
\end{array} \right]\;,\;
(u_4,v_4)=\left [
\begin{array} {c}
aa
\\a
\end{array} \right]
</math></center>
 
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
'''(Ad. 1)''' Rozważmy ciąg indeksów <math>\displaystyle (1,2,1,3)</math>. Otrzymujemy:
<center><math>\displaystyle
\left [ \begin{array} {c} a^2 \\ a^2 b\end{array} \right] \left
[\begin{array} {c} b^2 \\ ba\end{array} \right] \left [
\begin{array} {c} a^2 \\ a^2 b\end{array} \right] \left [
\begin{array} {c} ab^2 \\ b\end{array} \right]
=\left [ \begin{array} {c} a^2 b^2 a^2 ab^2\\ a^2 b ba a^2 b b
\end{array} \right]=\left [ \begin{array} {c} a^2 b^2 a^3 b^2\\ a^2 b^2 a^3 b^2
\end{array} \right]
</math></center>
 
Zatem własność Posta zachodzi dla tej listy.
 
'''(Ad. 2)''' Dany ciąg nie ma własności Posta. bez względu na
kolejność indeksów pierwsze ze słów zawsze jest postaci <math>\displaystyle a^k</math> a
drugi <math>\displaystyle b^j</math> dla pewnych <math>\displaystyle k,j>0</math>. Ale zawsze <math>\displaystyle a^k \neq b^j</math> czyli
własność Posta nie może zachodzić.
 
'''(Ad. 3)''' Rozważmy ciąg indeksów <math>\displaystyle (4,2,3,2,3,1,1)</math>.
Zestawiając zadane pary słów w tej kolejności otrzymujemy:
<center><math>\displaystyle
\left [\begin{array} {c} aa\\a\end{array} \right] \left [
\begin{array} {c} ba \\ abab\end{array} \right]
\left [ \begin{array} {c} ba \\ abab\end{array} \right] \left [
\begin{array} {c} b\\a \end{array} \right] \left [
\begin{array} {c} aba \\b \end{array} \right] \left [
\begin{array} {c} b\\a \end{array} \right]
\left [\begin{array} {c} aa\\a\end{array} \right]
</math></center>
 
<center><math>\displaystyle
= \left [\begin{array} {c}
aabababababaa\\aabababababaa\end{array} \right]
</math></center>
 
W ten sposób wykazaliśmy, że własność Posta zachodzi.
</div></div>
 
{{cwiczenie|||
W definicji problemu Posta zakłada się, że alfabet <math>\displaystyle \mathcal{A}</math>
zawiera co najmniej dwa elementy. Wykaż, że gdy to założenie nie
jest spełnione (tzn. <math>\displaystyle \mathcal{A}=\left\{1\right\}</math>) problem Posta jest
problemem rozstrzygalnym.
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
Rozważ dwa przypadki, zależnie od tego czy lista zawiera tylko pary
słów postaci <math>\displaystyle (a^k,a^j)</math>, gdzie <math>\displaystyle k>j</math> (lub tylko <math>\displaystyle k<j</math>) czy też
jeszcze jakieś inne pary słów.
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
Rozważmy listę par słów <math>\displaystyle (u_1,v_1),\dots, (u_n,v_n)</math> nad alfabetem
<math>\displaystyle \mathcal{A}</math>. Przedstawimy algorytm sprawdzający czy lista ma
własność Posta.
# Jeśli lista zawiera parę <math>\displaystyle (1^k,1^k)</math> to mamy własność Posta.
# Jeśli jedyne pary to takie w których
<math>\displaystyle (u_i,v_i)=(1^{k_i},1^{l_i})</math> oraz <math>\displaystyle k_i>l_i</math> (lub <math>\displaystyle k_i<l_i</math>) dla
<math>\displaystyle i=1,\dots,n</math> to własność posta nie jest spełniona (słowo dane przez
katenację dowolnych <math>\displaystyle u_i</math> zawsze zawiera więcej (odp. mniej) symboli
niż odpowiadająca mu katenacja słow <math>\displaystyle v_i</math> )
# W ostatnim przypadku istnieją indeksy <math>\displaystyle i,j</math> takie, że
<center><math>\displaystyle
(u_i,v_i)=(1^k,1^l)\quad , \quad (u_j,v_j)=(1^p,1^q)
</math></center>
 
przy czym <math>\displaystyle k<l</math> i <math>\displaystyle p>q</math>. W tej sytuacji zachodzi własność Posta.
Uzasadnienie jest następujące. Biorąc ciąg:
<center><math>\displaystyle
\begin{array} {c c c}
(\underbrace{i\;,\; \dots\;,\;i}&,&\underbrace{j\;,\;\dots\;,\;j})\\
</math> {<math>\displaystyle p-q</math> razy} <math>\displaystyle  &&  </math> { <math>\displaystyle l-k </math> razy } <math>\displaystyle 
\end{array}
</math></center>
 
Otrzymujemy słowa:
<center><math>\displaystyle
\left [ \begin{array} {c} u_1\\ v_1 \end{array} \right ]^{p-q} \left [
\begin{array} {c} u_2\\ v_2 \end{array} \right ]^{l-k}=
\left [ \begin{array} {c} 1^k\\ 1^l \end{array} \right ]^{p-q}\left [
\begin{array} {c} 1^p\\ 1^1 \end{array} \right ]^{l-k}=
\left [ \begin{array} {c} 1^{k(p-q)}\\1^{l(p-q)}\end{array} \right ]
\left [
\begin{array} {c}1^{p (l-k)}\\
1^{q(l-k)} \end{array} \right ]
</math></center>
 
<center><math>\displaystyle
=\left [ \begin{array} {c} 1^{kp-kq+pl-pk}\\1^{lp-lq+ql-qk}
\end{array} \right ]=\left [ \begin{array} {c} 1^{lp-kq}\\1^{lp-kq}
\end{array} \right ]
</math></center>
 
Dla danej listy, można rostrzygnąć w czasie wielomianowym który z
przypadków (1), (2), (3) zachodzi. Otrzymaliśmy rostrzygalność
problemu Posta dla tej sytuacji.
 
</div></div>
 
==Zadania domowe==
 
{{cwiczenie|||
Zadanie domowe 2.1 do wykładu 12 polegało na konstrukcji maszyny Turinga
<math>\displaystyle \mathcal{MT}</math> akceptującej język:
<center><math>\displaystyle
L_1=\left\{www\: : \: w\in \left\{\circ,\bullet,\star\right\}^*\right\}
</math></center>
 
Zmodyfikuj, ewentualnie, tę konstrukcję <math>\displaystyle \mathcal{MT}</math> aby udowodnić <math>\displaystyle L_1 \in  </math> '''P''' .
}}
}}


{{cwiczenie|||
Zadanie domowe 2.2 do wykładu 12 polegało na konstrukcji niedeterministycznej maszyny Turinga
<math>\displaystyle \mathcal{NMT}</math> akceptującej język:
<center><math>\displaystyle
L_2=\left\{w_1 w_1 w_2 w_2 \dots w_n w_n \: : \: w_i \in \left\{\circ,\bullet\right\}^+, n>0 \right\}
</math></center>


Zmodyfikuj, ewentualnie, tę konstrukcję <math>\displaystyle \mathcal{NMT}</math> aby udowodnić, że
<center>ZADANIA DOMOWE</center>
<math>\displaystyle L_2 \in  </math> '''NP''' .<br>


''Podpowiedź:'' wykorzystaj konstrukcję z wyrocznią. Dla słowa wejściowego <math>\displaystyle w</math>
przeprowadź weryfikację w trzech
etapach: konstrukcja słów <math>\displaystyle w_1, \dots ,w_n</math> gdzie <math>\displaystyle n< |w|</math> (wyrocznia), sklejanie,
weryfikacja czy <math>\displaystyle w=w_1w_1 w_2 w_2 \dots w_n w_n</math>.
}}


{{cwiczenie|||
{{cwiczenie|6||
Uzasadnij, że jeśli funkcja <math>\displaystyle s(n)</math> jest konstruowalna pamięciowo to obliczenie <math>\displaystyle d_1 \mapsto^* d_2</math> z definicji
Uzasadnij, że jeśli funkcja <math>s(n)</math> jest konstruowalna pamięciowo, to obliczenie <math>d_1 \mapsto^* d_2</math> z definicji
konstruowalności pamięciowej (tzn. <math>\displaystyle d_1=\sharp s_0 1^n \sharp</math>,
konstruowalności pamięciowej (tzn. <math>d_1=\sharp s_0 1^n \sharp</math>,
<math>\displaystyle d_2=\sharp s_1 1^{s(n)} w \sharp</math>) następuję w conajwyżej <math>\displaystyle c 2^{s(n)}</math> krokach gdzie <math>\displaystyle c</math> jest pewną
<math>d_2=\sharp s_1 1^{s(n)} w \sharp</math>) następuje w co najwyżej <math>c 2^{s(n)}</math> krokach, gdzie <math>c</math> jest pewną
stałą niezależną od <math>\displaystyle n</math>.<br>
stałą niezależną od <math>n</math>.<br>
''Podpowiedź:'' przeanalizuj ilość możliwych konfiguracji.
''Podpowiedź:'' przeanalizuj ilość możliwych konfiguracji.
}}
}}


{{cwiczenie|||
{{cwiczenie|7||
Uzasadnij że funkcja <math>\displaystyle n^3</math> jest konstruowalna pamięciowo.
Uzasadnij, że funkcja <math>n^3</math> jest konstruowalna pamięciowo.
}}
 
{{cwiczenie|||
Skonstruuj maszynę Turinga akceptującą słowo <math>\displaystyle u=1^n</math> w dokładnie <math>\displaystyle n^2</math> krokach. Jak zmodyfikować konstrukcję maszyny aby
akceptowała słowo <math>\displaystyle u</math> dokładnie w <math>\displaystyle 2^n</math> krokach?
}}
 
{{cwiczenie|||
Wypisz dokładnie wszystkie elementy składowe maszyn Turinga
rozpoznających języki zadane gramatykami:
# <math>\displaystyle S\rightarrow AbC</math>  ,  <math>\displaystyle A\rightarrow
aAb|\varepsilon</math>, <math>\displaystyle C\rightarrow bCc|\varepsilon</math>
# <math>\displaystyle S\rightarrow ABACA\quad , \quad A\rightarrow Aa|a \quad,\quad B\rightarrow bb|b\quad ,\quad C\rightarrow c|\varepsilon</math>
 
}}
 
{{cwiczenie|||
Wykaż (podając ideę kontrukcji) że dla maszyn Turinga <math>\displaystyle TM_1</math>, <math>\displaystyle TM_2</math>
istnieje maszyna Turinga <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> rozpoznająca język:
<center><math>\displaystyle  L(
\mathcal{M})=\left\{uv\; : \; u\in L(TM_1), v\in L(TM_2)\right\}</math></center>
 
}}
 
{{cwiczenie|||
Czy któraś z poniższych list słów ma własność Posta?
# <center><math>\displaystyle
(u_1,v_1)=\left [ \begin{array} {c} a\\a^2 b\end{array} \right]\; ,\;
(u_2,v_2)=\left [ \begin{array} {c} ba^2\\a^2 \end{array} \right]
</math></center>
# <center><math>\displaystyle
(u_1,v_1)=\left [ \begin{array} {c} a^b\\a \end{array} \right]\; ,\;
(u_2,v_2)=\left [ \begin{array} {c} a\\b a^2 \end{array} \right]
</math></center>
# <center><math>\displaystyle
(u_1,v_1)=\left [ \begin{array} {c} aaa\\a \end{array} \right]\; ,\;
(u_2,v_2)=\left [ \begin{array} {c} b\\b a \end{array} \right]
(u_3,v_3)=\left [ \begin{array} {c} bb\\b \end{array} \right]
(u_4,v_4)=\left [ \begin{array} {c} ba\\ab \end{array} \right]
</math></center>
 
}}
 
{{cwiczenie|||
Udowodnij Twierdzenie&nbsp;2.1 z wykładu:
 
'''Twierdzenie.''' Dla każdej gramatyki istnieje
równoważna gramatyka tego samego typu taka, że każda produkcja, w
której występuje symbol terminalny  <math>\displaystyle a  </math> , jest postaci  <math>\displaystyle v\longrightarrow a  </math> .
}}
}}

Aktualna wersja na dzień 21:46, 11 wrz 2023

Ćwiczenia 13

Ćwiczenie 1

W trakcie wykładu rozważaliśmy język

L={3k :: :k=ij dla pewnych i,j>1},

wykazując, że L NP .

Uzasadnij, że także
L P .
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Uzasadnij, że funkcja s(n)=3n jest konstruowalna pamięciowo.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3

Uzasadnij, że funkcja s(n)=3n jest konstruowalna pamięciowo.

Wskazówka
Rozwiązanie


Ćwiczenie 4

Zadanie domowe - cwiczenie 6 - do wykładu 12 polegało na konstrukcji maszyny Turinga 𝒯 akceptującej język:

L1={www :: :w{,,}*}

Zmodyfikuj, ewentualnie, tę konstrukcję 𝒯, aby udowodnić L1 P .

Ćwiczenie 5

Zadanie domowe - cwiczenie 7 - do wykładu 12 polegało na konstrukcji niedeterministycznej maszyny Turinga 𝒩𝒯 akceptującej język:

L2={w1w1w2w2wnwn :: :wi{,}+,n>0}

Zmodyfikuj, ewentualnie, tę konstrukcję 𝒩𝒯 aby udowodnić, że L2 NP .

Podpowiedź: wykorzystaj konstrukcję z wyrocznią. Dla słowa wejściowego w przeprowadź weryfikację w trzech etapach: konstrukcja słów w1,,wn, gdzie n<|w| (wyrocznia), sklejanie, weryfikacja, czy w=w1w1w2w2wnwn.


ZADANIA DOMOWE


Ćwiczenie 6

Uzasadnij, że jeśli funkcja s(n) jest konstruowalna pamięciowo, to obliczenie d1*d2 z definicji konstruowalności pamięciowej (tzn. d1=s01n, d2=s11s(n)w) następuje w co najwyżej c2s(n) krokach, gdzie c jest pewną stałą niezależną od n.
Podpowiedź: przeanalizuj ilość możliwych konfiguracji.

Ćwiczenie 7

Uzasadnij, że funkcja n3 jest konstruowalna pamięciowo.