Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Ćwiczenia 1== | ==Ćwiczenia 1== | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1|| | ||
Pokaż, że jeśli w zbiorze <math>\ | Pokaż, że jeśli w zbiorze <math>\mathbb{Z}</math> określimy działanie | ||
<center><math>x \star | <center><math>x \star | ||
y = x+y-xy | y = x+y-xy</math>,</center> to <math>(\mathbb{Z}, \star)</math> jest monoidem. Sprawdź, czy jest to monoid przemienny. | ||
}} | }} | ||
Linia 12: | Linia 12: | ||
Najpierw sprawdźmy łączność działania: niech <math>x, y, z | Najpierw sprawdźmy łączność działania: niech <math>x, y, z | ||
\in \ | \in \mathbb{Z}</math>. Pokażemy, że <math>(x \star y) \star z = x \star (y \star z)</math>. Obliczamy: <math>(x \star y) \star z = (x+y-xy)+z-(x+y-xy)z = x+y+z-xy-xz-yz+xyz</math> <math>x \star (y \star z) = x + (y+z-yz) - x(y+z-yz) = x+y+z-xy-xz-yz+xyz</math>. | ||
Zatem działanie jest łączne. Aby pokazać, że struktura jest monoidem, musimy wskazać element neutralny. Pokażemy, że jest nim '''0'''. Istotnie: <center><math>\forall x \in \ | Zatem działanie jest łączne. Aby pokazać, że struktura jest monoidem, musimy wskazać element neutralny. Pokażemy, że jest nim '''0'''. Istotnie: <center><math>\forall x \in \mathbb{Z}\ x \star 0 = 0 \star x = 0 + x - 0 \cdot x = x</math>.</center> Monoid jest przemienny, gdyż <math>x \star y = x+y-xy=y+x-yx = y \star x</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|2|| | ||
Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny. | Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny. | ||
Linia 25: | Linia 25: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{zainteresowani||| | |||
'''Ćwiczenie 3''' | |||
Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów): | Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów): | ||
: (1) <math>(\ | : (1) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 6}, +)</math>, | ||
: (2) <math>(\ | : (2) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 7}, +)</math>, | ||
: (3) <math>(\ | : (3) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, \cdot)</math>, | ||
: (4) <math>(\{0, 1\}, \vee)</math>. | : (4) <math>(\{0, 1\}, \vee)</math>. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">.<math>(\ | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">.<math>(\mathbb{Z}_{mod\ 6}, +)</math> jest monoidem. Jego podmonoidy mogą wyglądać następująco: | ||
: (1) <math>\{0\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{0\}</math>), | : (1) <math>\{0\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{0\}</math>), | ||
Linia 47: | Linia 48: | ||
: (4) <math>\{0,1,2,3,4,5\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{1\})</math>. | : (4) <math>\{0,1,2,3,4,5\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{1\})</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|4|| | ||
Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że <math>\mbox{Ker}_f</math> jest kongruencją. | Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że <math>\mbox{Ker}_f</math> jest kongruencją. | ||
Linia 56: | Linia 57: | ||
Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrupy <math>S</math> w półgrupę <math>T</math>. Mamy pokazać, że <center><math>\forall x, y, z \in | Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrupy <math>S</math> w półgrupę <math>T</math>. Mamy pokazać, że <center><math>\forall x, y, z \in | ||
S\ x \mbox{Ker}_f y \Rightarrow zx \mbox{Ker}_f zy \wedge xz | S\ x \mbox{Ker}_f y \Rightarrow zx \mbox{Ker}_f zy \wedge xz | ||
\mbox{Ker}_f yz | \mbox{Ker}_f yz</math>.</center> | ||
Weźmy więc dowolne <math>x, y, z \in S</math> i załóżmy, że <math>x \mbox{Ker}_f y</math>. Z definicji <math>\mbox{Ker}_f</math> mamy, że <math>{f(x)=f(y)}</math>, zatem zachodzą także równości <math>f(x)f(z)=f(y)f(z)</math> oraz <math>f(z)f(x)=f(z)f(y)</math>. Ponieważ <math>{f}</math> jest homomorfizmem mamy <math>f(x)f(z)=f(xz)</math>, <math>f(y)f(z)=f(yz)</math>, <math>f(z)f(x)=f(zx)</math>, <math>f(z)f(y)=f(zy)</math>. Zatem zachodzą równości <math>f(xz)=f(yz)</math> oraz <math>f(zx)=f(zy)</math>, ale to oznacza, że <math>xz \mbox{Ker}_f yz</math> oraz <math>zx \mbox{Ker}_f zy</math>, a to mieliśmy pokazać. | Weźmy więc dowolne <math>x, y, z \in S</math> i załóżmy, że <math>x \mbox{Ker}_f y</math>. Z definicji <math>\mbox{Ker}_f</math> mamy, że <math>{f(x)=f(y)}</math>, zatem zachodzą także równości <math>f(x)f(z)=f(y)f(z)</math> oraz <math>f(z)f(x)=f(z)f(y)</math>. Ponieważ <math>{f}</math> jest homomorfizmem mamy <math>f(x)f(z)=f(xz)</math>, <math>f(y)f(z)=f(yz)</math>, <math>f(z)f(x)=f(zx)</math>, <math>f(z)f(y)=f(zy)</math>. Zatem zachodzą równości <math>f(xz)=f(yz)</math> oraz <math>f(zx)=f(zy)</math>, ale to oznacza, że <math>xz \mbox{Ker}_f yz</math> oraz <math>zx \mbox{Ker}_f zy</math>, a to mieliśmy pokazać. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|5|| | ||
Skonstruuj odwzorowanie <math>h: \ | Skonstruuj odwzorowanie <math>h: \mathbb{Z}_{mod\ 4} \rightarrow | ||
\ | \mathbb{Z}_{mod\ 2}</math> tak, aby było homomorfizmem monoidu | ||
<math>(\ | <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, \cdot, 1)</math> w monoid <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 2}, \cdot, 1)</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Połóżmy <math>h(0)=h(2)=0</math>, <math>h(1)=h(3)=1</math>. Sprawdź, że <math>h</math> jest homomorfizmem oraz zauważ, że obrazem elementu neutralnego monoidu <math>\ | Połóżmy <math>h(0)=h(2)=0</math>, <math>h(1)=h(3)=1</math>. Sprawdź, że <math>h</math> jest homomorfizmem oraz zauważ, że obrazem elementu neutralnego monoidu <math>\mathbb{Z}_{mod\ 4}</math> przez homomorfizm <math>h</math> jest element neutralny monoidu <math>\mathbb{Z}_{mod\ 2}</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|6|| | ||
Niech <math>(M,\cdot,1_{M})</math> i <math>(M',*,1_{M'})</math> będą monoidami, a <center><math>h:M \longmapsto M'</math></center> suriekcją. Udowodnij, że <br> | Niech <math>(M,\cdot,1_{M})</math> i <math>(M',*,1_{M'})</math> będą monoidami, a <center><math>h:M \longmapsto M'</math></center> suriekcją. Udowodnij, że <br> | ||
<math>h</math> jest homomorfizmem monoidu <math>(M,\cdot,1_{M})</math> na <math>(M',*,1_{M'})</math> wtw gdy <br> | <math>h</math> jest homomorfizmem monoidu <math>(M,\cdot,1_{M})</math> na <math>(M',*,1_{M'})</math> wtw gdy <br> | ||
<math> \forall x,y \in S \;\;\; h(x\cdot y)=h(x)*h(y) | <math>\forall x,y \in S \;\;\; h(x\cdot y)=h(x)*h(y)</math>. | ||
( Z faktów, że <math>h</math> jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że <math>h(1_M)</math> jest elementem neutralnym w | ( Z faktów, że <math>h</math> jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że <math>h(1_M)</math> jest elementem neutralnym w | ||
<math>M'</math>). | <math>M'</math>). | ||
Linia 82: | Linia 83: | ||
<math>m'h(1_M)=h(m)h(1_M)=h(m1_M)=h(m)</math> oraz<br> <math>h(1_M)m'=h(1_M)h(m)=h(1_Mm)=h(m)</math>. | <math>m'h(1_M)=h(m)h(1_M)=h(m1_M)=h(m)</math> oraz<br> <math>h(1_M)m'=h(1_M)h(m)=h(1_Mm)=h(m)</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|7|| | ||
Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym podzbiorem <math>S</math>. Udowodnij, że relacja <math>{\rho^r_T} \subset S^2</math> taka, że <math>\forall x,y \in S</math> | Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym podzbiorem <math>S</math>. Udowodnij, że relacja <math>{\rho^r_T} \subset S^2</math> taka, że <math>\forall x,y \in S</math> | ||
Linia 95: | Linia 96: | ||
x,y,w \in S</math> | x,y,w \in S</math> | ||
: '''zwrotność:'''<br/><math> x\rho^r_T x \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow xz \in T)</math> | : '''zwrotność:'''<br/><math>x\rho^r_T x \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow xz \in T)</math> | ||
: '''symetria:'''<br/><math> x\rho^r_T y \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow yz \in T) \Leftrightarrow\\ \Leftrightarrow (\forall z \in S\; yz \in T \Longleftrightarrow xz \in T) \Leftrightarrow y\rho^r_T x \Leftrightarrow </math> | : '''symetria:'''<br/><math> | ||
\begin{align} | |||
x\rho^r_T y \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow yz \in T) \Leftrightarrow\\ | |||
\Leftrightarrow (\forall z \in S\; yz \in T \Longleftrightarrow xz \in T) \Leftrightarrow y\rho^r_T x \Leftrightarrow | |||
\end{align} | |||
</math> | |||
: '''przechodniość:'''<br/><math> x\rho^r_T y , y\rho^r_T w \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow yz \in T), (\forall z \in S\; yz \in T \Longleftrightarrow ywz \in T)</math><math> \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow wz \in T) \Leftrightarrow x\rho^r_T w </math> | : '''przechodniość:'''<br/><math>x\rho^r_T y , y\rho^r_T w \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow yz \in T), (\forall z \in S\; yz \in T \Longleftrightarrow ywz \in T)</math><math>\Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow wz \in T) \Leftrightarrow x\rho^r_T w</math> | ||
Dowodzimy, że <math>{\rho^r_T}</math> jest prawą kongruencją.<br> | Dowodzimy, że <math>{\rho^r_T}</math> jest prawą kongruencją.<br> | ||
<math>\forall x,y \in S</math><br> | <math>\forall x,y \in S</math><br> | ||
<math> x\rho^r_T y \Rightarrow (\forall z,w \in S\; xzw \in T | <math>x\rho^r_T y \Rightarrow (\forall z,w \in S\; xzw \in T | ||
\Longleftrightarrow yzw \in T) \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz\rho^r_T yz | \Longleftrightarrow yzw \in T) \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz\rho^r_T yz | ||
)</math>. | )</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{ | {{zainteresowani||| | ||
'''Ćwiczenie 8''' | |||
Określ minimalny zbiór generatorów monoidów: | Określ minimalny zbiór generatorów monoidów: | ||
: (1) <math>(\ | : (1) <math>(\mathbb{Z}, +, 0)</math>, | ||
: (2) <math>(\ | : (2) <math>(\mathbb{Z}, \cdot, 1)</math>, | ||
: (3) <math>(\ | : (3) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 5}, \cdot, 1)</math>, | ||
: (4) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, +, 0)</math>. | |||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór <math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy '''1''' oraz '''-1''' i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>. | Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór <math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy '''1''' oraz '''-1''' i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
'''Ćwiczenie 9''' | |||
Dana jest półgrupa <math>\{a,b\}^+</math> oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów <math>\{a, ba\}</math>. | Dana jest półgrupa <math>\{a,b\}^+</math> oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów <math>\{a, ba\}</math>. | ||
Linia 132: | Linia 142: | ||
Jest to zbiór wszystkich (i tylko takich) słów, które nie kończą się literą <math>{b}</math> oraz w których nie występuje podsłowo | Jest to zbiór wszystkich (i tylko takich) słów, które nie kończą się literą <math>{b}</math> oraz w których nie występuje podsłowo | ||
<math>bb</math>. | <math>bb</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
'''Ćwiczenie 10''' | |||
W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: | W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: | ||
Linia 140: | Linia 152: | ||
: (2) <math>M_2=\{aa, ba\}^*</math>. | : (2) <math>M_2=\{aa, ba\}^*</math>. | ||
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz [[Języki, automaty i obliczenia/Wykład 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne#zainteresowani_2|twierdzenie 2.3.]]) | |||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny. | Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny. | ||
Linia 149: | Linia 161: | ||
<center>ZADANIA DOMOWE</center> | <center>ZADANIA DOMOWE</center> | ||
{{cwiczenie| | [[File:ja-lekcja01-c-rys1.svg|350x150px|thumb|right|Rysunek 1]] | ||
{{cwiczenie|11|| | |||
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, | Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, | ||
Linia 155: | Linia 169: | ||
element neutralny. | element neutralny. | ||
: (1) <math>(\ | : (1) <math>(\mathbb{Z}, +)</math>, | ||
: (2) <math>(\ | : (2) <math>(\mathbb{Z}, \cdot)</math>, | ||
: (3) <math>(\ | : (3) <math>(\mathbb{R}, +)</math>, | ||
: (4) <math>(\ | : (4) <math>(\mathbb{R}, \cdot)</math>, | ||
: (5) <math>(\ | : (5) <math>(\mathbb{Z}_{mod\;5}, +)</math>, | ||
: (6) <math>(\ | : (6) <math>(\mathbb{Z}_{mod\;6}, \cdot)</math>, | ||
: (7) <math>(\{0, 1\}, \vee)</math>, | : (7) <math>(\{0, 1\}, \vee)</math>, | ||
Linia 171: | Linia 185: | ||
: (8) <math>(\{0, 1\}, \wedge)</math>, | : (8) <math>(\{0, 1\}, \wedge)</math>, | ||
: (9) <math>(M_n(\ | : (9) <math>(M_n(\mathbb{R}), +)</math>, gdzie <math>M_n(\mathbb{R})</math> jest rodziną macierzy o wymiarze <math>n \times n</math> o elementach rzeczywistych, | ||
: (10) <math>(M_n(\ | : (10) <math>(M_n(\mathbb{R}), \cdot)</math>, gdzie <math>M_n(\mathbb{R})</math> jest zdefiniowane jak powyżej, | ||
: (11) <math>(n\ | : (11) <math>(n\mathbb{Z}, +)</math>, gdzie <math>n\mathbb{Z}=\{mn:\ m \in \mathbb{Z}\}</math> jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez <math>n \in \mathbb{N}</math>, | ||
: (12) zbiór <math>B</math> wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem <math>+</math>, zdefiniowanym w | : (12) zbiór <math>B</math> wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem <math>+</math>, zdefiniowanym w sposób przedstawiony na rysunku 1 (czyli działanie na drzewach <math>T_1</math> i <math>T_2</math> polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa <math>T_1</math> i <math>T_2</math>). | ||
(czyli działanie na drzewach <math>T_1</math> i <math>T_2</math> polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa <math>T_1</math> i <math>T_2</math>). | |||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|12|| | ||
Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne? | Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne? | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|13|| | ||
Niech <math>(S, \circ_S)</math> i <math>(T, \circ_T)</math> będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także: | Niech <math>(S, \circ_S)</math> i <math>(T, \circ_T)</math> będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także: | ||
Linia 202: | Linia 212: | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|14|| | ||
Podaj przykłady: | Podaj przykłady: | ||
Linia 218: | Linia 228: | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|15|| | ||
Podaj przykład półgrupy <math>S</math> i kongruencji <math>\rho</math> taki, że | Podaj przykład półgrupy <math>S</math> i kongruencji <math>\rho</math> taki, że | ||
<math>|S|=\infty</math> ale <math>S | <math>|S|=\infty</math> ale <math>S / \rho</math> jest skończona. | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|16|| | ||
Rozważmy monoid <math>S=(\ | Rozważmy monoid <math>S=(\mathbb{Z}, +)</math> i ustalmy <math>k \in \mathbb{N}</math>. Znajdź monoidy ilorazowe <math>S / \rho</math>, gdzie relacja <math>\rho</math> zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy <math>\rho</math> jest kongruencją!): <br> | ||
<math>x \rho y</math> wtw <math>x = y \mod k</math>. | <math>x \rho y</math> wtw <math>x = y \mod k</math>. | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|17|| | ||
Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym podzbiorem <math>{S}</math>. Udowodnij, że: | Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym podzbiorem <math>{S}</math>. Udowodnij, że: | ||
Linia 245: | Linia 255: | ||
}} | }} | ||
{{ | {{zainteresowani||| | ||
'''Ćwiczenie 18''' | |||
W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: | W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: | ||
Linia 253: | Linia 265: | ||
: (2) <math>M_4=\{ab^2, ab^2a, aba, ba\}^*</math>. | : (2) <math>M_4=\{ab^2, ab^2a, aba, ba\}^*</math>. | ||
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj | Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz [[Języki, automaty i obliczenia/Wykład 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne#zainteresowani_2|twierdzenie 2.3.]])}} | ||
twierdzenie | |||
}} |
Aktualna wersja na dzień 10:27, 5 wrz 2023
Ćwiczenia 1
Ćwiczenie 1
Pokaż, że jeśli w zbiorze określimy działanie
Ćwiczenie 2
Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny.
Ćwiczenie 3
Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów):
- (1) ,
- (2) ,
- (3) ,
- (4) .
Ćwiczenie 4
Niech będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że jest kongruencją.
Ćwiczenie 5
Skonstruuj odwzorowanie tak, aby było homomorfizmem monoidu w monoid .
Ćwiczenie 6
jest homomorfizmem monoidu na wtw gdy
.
( Z faktów, że jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że jest elementem neutralnym w
).
Ćwiczenie 7
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że relacja taka, że
Ćwiczenie 8
Określ minimalny zbiór generatorów monoidów:
- (1) ,
- (2) ,
- (3) ,
- (4) .
Ćwiczenie 9
Dana jest półgrupa oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów . Opisz słownie elementy tej podpółgrupy.
Ćwiczenie 10
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz twierdzenie 2.3.) }}

Ćwiczenie 11
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, a które ani półgrupami, ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż element neutralny.
- (1) ,
- (2) ,
- (3) ,
- (4) ,
- (5) ,
- (6) ,
- (7) ,
- (8) ,
- (9) , gdzie jest rodziną macierzy o wymiarze o elementach rzeczywistych,
- (10) , gdzie jest zdefiniowane jak powyżej,
- (11) , gdzie jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez ,
- (12) zbiór wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem , zdefiniowanym w sposób przedstawiony na rysunku 1 (czyli działanie na drzewach i polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa i ).
Ćwiczenie 12
Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne?
Ćwiczenie 13
Niech i będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także:
- (1) , gdzie ,
- (2) , gdzie i .
Ćwiczenie 14
Podaj przykłady:
- (1) jednoelementowego monoidu,
- (2) jednoelementowej półgrupy,
- (3) monoidów o 3, 5 i 11 elementach,
- (4) nieskończonej przeliczalnej półgrupy,
- (5) nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy.
Ćwiczenie 15
Podaj przykład półgrupy i kongruencji taki, że ale jest skończona.
Ćwiczenie 16
Rozważmy monoid i ustalmy . Znajdź monoidy ilorazowe , gdzie relacja zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy jest kongruencją!):
wtw .
Ćwiczenie 17
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że:
- (1) relacja taka, że
jest lewą kongruencją,
- (2) relacja taka, że
jest kongruencją.
Ćwiczenie 18
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .