Zaawansowane CPP/Wykład 7: Klasy wytycznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Matiunreal (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Pbialas (dyskusja | edycje)
 
(Nie pokazano 50 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 2: Linia 2:


Klasy wytycznych, nazywane również klasami reguł (policy classes)
Klasy wytycznych, nazywane również klasami reguł (policy classes)
służa do parametryzowania zachowania innych klas. Rozważmy przykład
służą do parametryzowania zachowania innych klas. Rozważmy przykład
funkcji {accumulate}. Posiada ona również przeciążoną wersję
funkcji <tt>accumulate</tt>. Posiada ona również przeciążoną wersję
umożliwiającą postawienie dowolnej operacji zamiast dodawania:
umożliwiającą postawienie dowolnej operacji zamiast dodawania:


template <class InputIterator, class T, class BinaryFunction>
template <class InputIterator, class T, class BinaryFunction>
T accumulate(InputIterator first, InputIterator last, T init,
T accumulate(InputIterator first, InputIterator last, T init,
BinaryFunction binary_op);
              BinaryFunction binary_op);


jedyna zmiana w implementacji klasy w stosunku do przykładu
Jedyna zmiana w implementacji klasy w stosunku do [http://osilek.mimuw.edu.pl/index.php?title=Zaawansowane_CPP/Wyk%C5%82ad_5:_Klasy_cech#prz.5.2 przykładu 5.2] to zmiania operacji sumowania na:
[[##ex:accumulate|Uzupelnic ex:accumulate|]] to zmiania operacji sumowania na:


init <nowiki>=</nowiki> binary_op(init, *first);
        init <nowiki>=</nowiki> binary_op(init, *first);


Pomimo że pojawił się dodatkowy szablon klasy, to nie jest to typowa
Pomimo, że pojawił się dodatkowy szablon klasy, to nie jest to typowa
klasa wytycznych. Zachowanie jest określone nie tyle przez ten
klasa wytycznych. Zachowanie jest określone nie tyle przez ten
parametr co przez funktor przekazany jako argument wywołania.
parametr, co przez funktor przekazany jako argument wywołania.


Możemy jednak zmienić trochę implementację:
Możemy jednak zmienić trochę implementację:


template <class Operation, class InputIterator, class T >
template <class Operation, class InputIterator, class T >
T accumulate(InputIterator first, InputIterator last, T init) {
T accumulate(InputIterator first, InputIterator last, T init) {
for (; first !<nowiki>=</nowiki> last; ++first)
      for (; first !<nowiki>=</nowiki> last; ++first)
init <nowiki>=</nowiki> Operation::op(init,*first)
        init <nowiki>=</nowiki> Operation::op(init,*first)
return init;
      return init;
}
}


Takiego szablonu możemy używać następująco:
Takiego szablonu możemy używać następująco:


template<typename T> Sumation {
template<typename T> Sumation {
static op(const T &a,const T &b) {
static op(const T &a,const T &b) {
return a+b;
          return a+b;
}
        }
};
};<br>
accumulate<Summation<double> >accumulate(first,last,0.0);


accumulate<Summation<double> >accumulate(first,last,0.0);
Klasa (szablon) <tt>Summation</tt> jest właśnie klasą wytycznych.  W
 
zasadzie nie ma powodów aby implementować funkcję <tt>accumulate</tt> za
Klasa (szablon) {Summation} jest właśnie klasą wytycznych.  W
zasadzie nie ma powodów aby implementować funkcję {accumulate} za
pomocą klas wytycznych, poza być może nadzieją na trochę bardziej
pomocą klas wytycznych, poza być może nadzieją na trochę bardziej
efektywny kod.
efektywny kod.


W następnej częście przedstawię bardziej realistyczny, ale i bardziej
W następnej części przedstawię bardziej realistyczny, ale i bardziej
skomplikowany przykład.  
skomplikowany przykład.


==Projektowanie za pomocą klas wytycznych.==
==Projektowanie za pomocą klas wytycznych==


Problemem w uniwersalnych bibliotekach jest duża ilość możliwych
Problemem w uniwersalnych bibliotekach jest duża ilość możliwych
Linia 54: Linia 52:
alokacji pamięci i różne strategie obsługi błędów. Te zagadanienia są
alokacji pamięci i różne strategie obsługi błędów. Te zagadanienia są
w dużej mierze ortogonalne do siebie. Jeśli więc mamy trzy strategie
w dużej mierze ortogonalne do siebie. Jeśli więc mamy trzy strategie
przydziału pamięci, i trzy strategie obsługi błędu to w sumie
przydziału pamięci i trzy strategie obsługi błędu, to w sumie
dostajemy dziewięć możliwych kombinacji. Decyzja o możliwości pracy w
dostajemy dziewięć możliwych kombinacji. Decyzja o możliwości pracy w
środowisku wielowątkowym zwiększą liczę dwukrotnie.
środowisku wielowątkowym zwiększą liczę dwukrotnie.


Klasy wytycznych mogą pomóc opanować ten kombinatoryczny wzrost ilości
Klasy wytycznych mogą pomóc opanować ten kombinatoryczny wzrost ilości
możliwości. Idea polega na tym aby za każdą decyzję odpwiedzialną
możliwości. Idea polega na tym, aby za każdą decyzję odpwiedzialną
zrobić jedną klasę wytyczną, przekazywaną jako parametr szablonu.  W
zrobić jedną klasę wytyczną, przekazywaną jako parametr szablonu.  W
przytoczonym przykładzie szablon kontenera mógłby posiadać dwa
przytoczonym przykładzie szablon kontenera mógłby posiadać dwa
parametry wytycznych
parametry wytycznych


template<typename T,
template<typename T,
typename Allocator_policy,
          typename Allocator_policy,
typename Checking_policy>
          typename Checking_policy>
Kontener;  
  Kontener;  


i potrzebowalibyśmy 6 (3 Allocatorpolicy i 3 Checkingpolicy) różnych
i potrzebowalibyśmy 6 (3 <tt>Allocator_policy</tt> i 3 <tt>Checking_policy</tt>) różnych
klas wytycznych. Sześć możę się wydawać niewiele mniejsze od
klas wytycznych. Sześć może się wydawać niewiele mniejsze od
dziewięciu, ale takie podejście  skaluje się liniowo z liczbą
dziewięciu, ale takie podejście  skaluje się liniowo z liczbą
wytycznych: dodanie nowej strategi alokacji pamięci wymaga jednej
wytycznych: dodanie nowej strategii alokacji pamięci wymaga jednej
dodatkowej klasy a liczba kombinacji zwieksza się do 12.
dodatkowej klasy, a liczba kombinacji zwieksza się do 12.
W praktyce wszystkie wytyczne miałyby wartości domyślne.  
W praktyce wszystkie wytyczne miałyby wartości domyślne.


==Stack==
==Stack==


Pokaże teraz jak to działa w praktyce na przykładzie znanego już nam
Pokażę teraz jak to działa w praktyce na przykładzie znanego już nam
szablonu klasy {Stack} w którym na początek dokonam  drobnych zmiany:
szablonu klasy <tt>Stack</tt>, w którym na początek dokonam  drobnych zmian:


template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100> class Stack {
template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100> class Stack {
private:
private:
T rep[N];
  T rep[N];
size_t _top;
  size_t _top;
public:
public:
Stack():_top(0) {}
  Stack():_top(0) {}
void push(const T &val) {_rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;}
  void push(const T &val) {_rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;}
void pop()              {--_top;}
  void pop()              {--_top;}
const T& top()  const  {return _rep[top-1];}
  const T& top()  const  {return _rep[top-1];}
bool is_empty          {return !_top;}  
  bool is_empty          {return !_top;}  
}
}


Zmiany polegają na rozdzieniu operacji odczytywania wierzchołka stosu
Zmiany polegają na rozdzieniu operacji odczytywania wierzchołka stosu
i zdejmowania elementu za stosu. Umożliwia to między innymi
i zdejmowania elementu ze stosu. Umożliwia to między innymi
przekazywanie wartości zwracanej ze stosu przez referencje, poza tym
przekazywanie wartości zwracanej ze stosu przez referencje, poza tym
jest to bardziej bezpieczne.  
jest to bardziej bezpieczne.  


Ten kod jest delikatnie rzecz ujmując bardzo prościutki. Możemy
Ten kod jest, delikatnie rzecz ujmując, bardzo prościutki. Możemy
rozbudowywać go w co najmniej dwu kierunkach. Po pierwsze można użyć
rozbudowywać go w co najmniej dwu kierunkach. Po pierwsze można użyć
dynamicznej alokacji pamięci, po drugie możemy zaimplementować
dynamicznej alokacji pamięci, po drugie możemy zaimplementować
Linia 106: Linia 104:


Żeby zaimplementować sprawdzanie zakresu dodajemy nowy parametr do  
Żeby zaimplementować sprawdzanie zakresu dodajemy nowy parametr do  
szablonu {Stack} który będzie określał klasę wytyczna dla tej strategii:
szablonu <tt>Stack</tt>, który będzie określał klasę wytyczną dla tej strategii:
 
template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100,
typename Checking_policy <nowiki>=</nowiki> No_checking_policy >
class Stack {
private:
T _rep[N];
size_t _top;
public:
Stack():_top(0) {};
 
void push(const T &val) {
 
Checking_policy::check_push(_top,N);
_rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;
}
 
void pop()              {
Checking_policy::check_pop(_top);
--_top;
}
 
const T& top()  const  {
Checking_policy::check_top(_top);
return _rep[top-1];
}
 
bool is_empty()        {
return !_top;
}


};
template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100,
          typename Checking_policy <nowiki>=</nowiki> No_checking_policy >
class Stack {
private:
  T _rep[N];
  size_t _top;
public:
  Stack():_top(0) {};<br>
  void push(const T &val) {<br>
    Checking_policy::check_push(_top,N);
    _rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;
  }<br>
  void pop()              {
    Checking_policy::check_pop(_top);
    --_top;
  }<br>
  const T& top()  const  {
    Checking_policy::check_top(_top);
    return _rep[top-1];
  }<br>
  bool is_empty()        {
    return !_top;
  }<br>
};
([[media:Stack1.h | Źródło: stack1.h]])


Klasa  
Klasa  


struct No_checking_policy {
struct No_checking_policy {
static void check_push(size_t,size_t) {};
  static void check_push(size_t,size_t) {};
static void check_pop(size_t) {};
  static void check_pop(size_t) {};
static void check_top(size_t) {};
  static void check_top(size_t) {};
};
};
([[media:Checking_policy.h | Źródło: checking_policy.h]])


implementuje najprostszą strategię sprawdzania zakresu: brak
implementuje najprostszą strategię sprawdzania zakresu: brak
sprawdzania. Proszę zauważyć że w tym wypadku najprawdopodobniej
sprawdzania. Proszę zauważyć, że w tym wypadku najprawdopodobniej
żaden kod nie zostanie dodany: kompilator "wyoptymalizuje" puste
żaden kod nie zostanie dodany: kompilator "wyoptymalizuje" puste
funckje.  
funckje.  
Linia 154: Linia 148:
Inne możliwe strategie to np.  
Inne możliwe strategie to np.  


class Abort_on_error_policy {
class Abort_on_error_policy {
public:
public:
static void check_push(size_t top,size_t size) {
  static void check_push(size_t top,size_t size) {<br>
 
    if(top ><nowiki>=</nowiki> size) {
if(top ><nowiki>=</nowiki> size) {
      std::cerr<<"trying to push elemnt on full stack: aborting"<<std::endl;
std::cerr<<"trying to push elemnt on full stack: aborting"<<std::endl;
      abort();
abort();
    }
}
  };<br>
};
  <i>i podobnie dla pozostałych funkcji sprawdzających</i>
 
};
/* i podobnie dla pozostałych funkcji sprawdzających */
([[media:Checking_policy.h | Źródło: checking_policy.h]])
};
/*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */


Programując w C++ wstyd by było nie użyć wyjątków:
Programując w C++ wstyd by było nie użyć wyjątków:


struct Std_exception_on_error_policy {
struct Std_exception_on_error_policy {<br>
 
  static void check_push(size_t top,size_t size) {<br>
static void check_push(size_t top,size_t size) {
    if(top ><nowiki>=</nowiki> size) {
      throw std::range_error("over the top");
    }
  };<br>
  <i>i podobnie dla pozostałych funkcji sprawdzających</i><br>
};


if(top ><nowiki>=</nowiki> size) {
([[media:Checking_policy.h | Źródło: checking_policy.h]])
throw std::range_error("over the top");
}
};


/* i podobnie dla pozostałych funkcji sprawdzających */
Teraz możemy prosto konfigurować szablon <tt>Stack</tt> podając mu
 
};
/*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */
 
Teraz możemy prosto konfigurować szablon {Stack} podając mu
odpowiednie argumenty:
odpowiednie argumenty:


Stack<int,10>                                  s_no_check;
Stack<int,10>                                  s_no_check;
Stack<double ,100,Abort_on_error_policy>      s_abort;
Stack<double ,100,Abort_on_error_policy>      s_abort;
Stack<int *,25,Std_exception_on_error_policy>  s_except;
Stack<int *,25,Std_exception_on_error_policy>  s_except;
([[media:Policy1.cpp | Źródło: policy1.cpp]])


W celu zaimplementowania różnych strategii przydziały pamięci  dodajemy
W celu zaimplementowania różnych strategii przydziału pamięci  dodajemy
dodatkowy parametr szablonu który sam będzie szablonem:
dodatkowy parametr szablonu, który sam będzie szablonem:


template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100,
template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100,
typename Checking_policy <nowiki>=</nowiki> No_checking_policy,   
          typename Checking_policy <nowiki>=</nowiki> No_checking_policy,   
template<typename U,size_t M>  class Allocator_policy  
          template<typename U,size_t M>  class Allocator_policy  
<nowiki>=</nowiki> Static_table_allocator > class Stack;
          <nowiki>=</nowiki> Static_table_allocator > class Stack;


Szablon typy {Allocator_policy} posiada jeden typ stowarzyszony i
Szablon typu <tt>Allocator_policy</tt> posiada jeden typ stowarzyszony i
szereg funkcji:
szereg funkcji:


template<typename T,size_t N <nowiki>=</nowiki> 0> struct Static_table_allocator {
template<typename T,size_t N <nowiki>=</nowiki> 0> struct Static_table_allocator {
typedef T rep_type[N];
          typedef T rep_type[N];
void init(rep_type &,size_t) {};
          void init(rep_type &,size_t) {};
void expand_if_needed(rep_type &,size_t) {};
          void expand_if_needed(rep_type &,size_t) {};
void shrink_if_needed(rep_type &size_t) {};
          void shrink_if_needed(rep_type &size_t) {};
void dealocate(rep_type &){};
          void dealocate(rep_type &){};<br>
          static size_t size() {return N;};<br>
};
([[media:Allocator2.h | Źródło: allocator2.h]])


static size_t size() {return N;};
Szablon <tt>Stack</tt> implementujemy teraz następująco:


};
template<...> class Stack {<br>
 
  typedef typename Allocator_policy<T,N>::rep_type rep_type;
Szablon {Stack} implementujemy teraz następująco:
  rep_type  _rep;
 
  size_t _top;
template<...> class Stack {
  Allocator_policy<T,N> alloc;
 
public:
typedef typename Allocator_policy<T,N>::rep_type rep_type;
  Stack(size_t n <nowiki>=</nowiki> N):_top(0) {
rep_type  _rep;
    alloc.init(_rep,n);
size_t _top;
  };<br>
Allocator_policy<T,N> alloc;
  void push(const T &val) {
public:
    alloc.expand_if_needed(_rep,_top);
Stack(size_t n <nowiki>=</nowiki> N):_top(0) {
    Checking_policy::check_push(_top,alloc.size());
alloc.init(_rep,n);
    _rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;
};
  }<br>
 
  void pop()              {
void push(const T &val) {
    Checking_policy::check_pop(_top);
alloc.expand_if_needed(_rep,_top);
    --_top;
Checking_policy::check_push(_top,alloc.size());
    alloc.shrink_if_needed(_rep,_top);
_rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;
  }<br>
}
  const T& top()  const  {
 
    Checking_policy::check_top(_top);
void pop()              {
    return _rep[top-1];
Checking_policy::check_pop(_top);
  }<br>
--_top;
  bool is_empty()        {
alloc.shrink_if_needed(_rep,_top);
    return !_top;
}
  }<br>
 
  ~Stack() {alloc.dealocate(_rep);}<br>
const T& top()  const  {
};
Checking_policy::check_top(_top);
([[media:Stack2.h | Źródło: stack2.h]])
return _rep[top-1];
}
 
bool is_empty()        {
return !_top;
}  
 
&nbsp;Stack() {alloc.dealocate(_rep);}
 
};
/*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */


Szablon  
Szablon  


template<typename T,size_t N > struct Expandable_new_allocator {
template<typename T,size_t N > struct Expandable_new_allocator {
typedef T * rep_type;
  typedef T * rep_type;
size_t _size;
  size_t _size;
void init(rep_type &rep,size_t n) {_size<nowiki>=</nowiki>n;rep <nowiki>=</nowiki> new T[_size];};
  void init(rep_type &rep,size_t n) {_size<nowiki>=</nowiki>n;rep <nowiki>=</nowiki> new T [_size];};
void expand_if_needed(rep_type & rep,size_t top) {
  void expand_if_needed(rep_type & rep,size_t top) {
if(top <nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki> _size) {
    if(top <nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki> _size) {
_size<nowiki>=</nowiki>2*_size;
      _size<nowiki>=</nowiki>2*_size;
T *tmp<nowiki>=</nowiki> new T[_size];
      T *tmp<nowiki>=</nowiki> new T[_size];
std::copy(rep,&rep[top],tmp);
      std::copy(rep,&rep[top],tmp);
delete [] rep;
      delete [] rep;
rep <nowiki>=</nowiki> tmp;
      rep <nowiki>=</nowiki> tmp;
}
    }
};
  };
void shrink_if_needed(rep_type &size_t) {
  void shrink_if_needed(rep_type &size_t) {
};
  };
void dealocate(rep_type &rep){delete [] rep;};
  void dealocate(rep_type &rep){delete [] rep;};<br>
  size_t size() const {return _size;};
};


size_t size() const {return _size;};
([[media:Allocator2.h | Źródło: allocator2.h]])
};
/*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */


definiuje strategię dynamicznego przydziału pamięci "na żądanie".  
definiuje strategię dynamicznego przydziału pamięci "na żądanie".  
Możemy teraz dowolnie składać nasze strategie:
Możemy teraz dowolnie składać nasze strategie:


int n<nowiki>=</nowiki>10;
  int n<nowiki>=</nowiki>10;
Stack<int,0,Std_exception_on_error_policy,Expandable_new_allocator > s(n);
  Stack<int,0,Std_exception_on_error_policy,Expandable_new_allocator > s1(n);
Stack<int,10,Abort_on_error_policy,Static_table_allocator > s(n);
  Stack<int,10,Abort_on_error_policy,Static_table_allocator > s2(n);
/*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */
([[media:Policy2.cpp | Źródło: policy2.cpp]])


Widać że takie podejście jest bardzo elastyczne, użytkownik może
Widać, że takie podejście jest bardzo elastyczne, użytkownik może
praktycznie dowolnie konfigurować sobie zachowanie klasy {Stack},
praktycznie dowolnie konfigurować sobie zachowanie klasy <tt>Stack</tt>,
zwłaszcza że ma możliwość tworzenie własnych klas wytycznych.
zwłaszcza, że ma możliwość tworzenia własnych klas wytycznych.


Oczywiście powyższy przykład nie jest do końca dopracowany. Przede
Oczywiście powyższy przykład nie jest do końca dopracowany. Przede
wszystkim strategie przydziału pamięci i strategie sprawdzenia zakresu
wszystkim strategie przydziału pamięci i strategie sprawdzenia zakresu
nie są całkowicie niezależne. Np. w funkcji {push} jeśli powiedzie
nie są całkowicie niezależne. Np. w funkcji <tt>push</tt> jeśli powiedzie
się wywołanie funkcji {expand_if_needed()} to nie ma potrzeby
się wywołanie funkcji <tt>expand_if_needed()</tt> to nie ma potrzeby
wywoływania funkcji {check_push()}. Po drugie całkowicie
wywoływania funkcji <tt>check_push()</tt>. Po drugie - całkowicie
pominęliśmy kwestię diagnostyki funkcji alokujących pamięć. Możliwe
pominęliśmy kwestię diagnostyki funkcji alokujących pamięć. Możliwe
rozwiązania to przekazanie {Checkin_policy} jako argumentu szablonu
rozwiązanie to przekazanie <tt>Checkin_policy</tt> jako argumentu szablonu
do {allocator_policy}. Można też rozważyć posiadanie dwu różnych
do <tt>allocator_policy</tt>. Można też rozważyć posiadanie dwu różnych
klas wytycznych, jednej dla obsługi błedów przekroczenia zakresu
klas wytycznych, jednej dla obsługi błędów przekroczenia zakresu,
drugiej do obsługi błędów przydziału pamięci.  
drugiej do obsługi błędów przydziału pamięci.


Stosowanie wytycznej {Checking_policy} sprowadzało się do używania
==Dziedziczenie wytycznych==
funkcji statycznych. W przypadku wytycznej {Allocator_policy}
 
musieliśmy utworzyć obiekt tej klasy ponieważ niektóre implementacje
Stosowanie wytycznej <tt>Checking_policy</tt> sprowadzało się do używania
funkcji statycznych. W przypadku wytycznej <tt>Allocator_policy</tt>
musieliśmy utworzyć obiekt tej klasy, ponieważ niektóre implementacje
tej wytycznej posiadają stan (w tym przypadku jest to zmienna
tej wytycznej posiadają stan (w tym przypadku jest to zmienna
{_size}). Alternatywnym sposobem użucia takiej wytycznej  
<tt>_size</tt>). Alternatywnym sposobem użycia takiej wytycznej  
jest wykorzystanie dziedzicznia:
jest wykorzystanie dziedziczenia:


template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100,
template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100,
typename Checking_policy <nowiki>=</nowiki> No_checking_policy,   
          typename Checking_policy <nowiki>=</nowiki> No_checking_policy,   
template<typename U,size_t M>  class Allocator_policy  
          template<typename U,size_t M>  class Allocator_policy  
<nowiki>=</nowiki> Static_table_allocator >  
          <nowiki>=</nowiki> Static_table_allocator >  
class Stack: private Checking_policy, private Allocator_policy<T,N> {
class Stack: private Checking_policy, private Allocator_policy<T,N> {<br>
  typedef typename Allocator_policy<T,N>::rep_type rep_type;
  rep_type  _rep;
  size_t _top;
public:
  Stack(size_t n <nowiki>=</nowiki> N):_top(0) {
    init(_rep,n);
  };
  void push(const T &val) {
    expand_if_needed(_rep,_top);
    Checking_policy::check_push(_top,this->size());
    _rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;
  }
  void pop()              {
    Checking_policy::check_pop(_top);
    --_top;
    this->shrink_if_needed(_rep,_top);
  }
  const T& top()  const  {
    Checking_policy::check_top(_top);
    return _rep[top-1];
  } 
  bool is_empty()        {
    return !_top;
  }
  ~Stack() {this->dealocate(_rep);}
};


typedef typename Allocator_policy<T,N>::rep_type rep_type;
([[media:Stack3.h | Źródło: stack3.h]])
rep_type  _rep;
size_t _top;
public:
Stack(size_t n <nowiki>=</nowiki> N):_top(0) {
init(_rep,n);
};
void push(const T &val) {
expand_if_needed(_rep,_top);
Checking_policy::check_push(_top,this->size());
_rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;
}
void pop()              {
Checking_policy::check_pop(_top);
--_top;
this->shrink_if_needed(_rep,_top);
}
const T& top()  const  {
Checking_policy::check_top(_top);
return _rep[top-1];
bool is_empty()        {
return !_top;
}
&nbsp;Stack() {this->dealocate(_rep);}
};
/*{mod06/code/policy3.html}{kod źródłowy} */


Główna zmiana to konieczność kwalifikowania nazw niektórych funkcji
Główna zmiana to konieczność kwalifikowania nazw niektórych funkcji
przez {this->} tak aby stały się nazwami zależnymi (zob. [[##lbl:zalezne|Uzupelnic lbl:zalezne|]]).
przez <tt>this-></tt> tak, aby stały się nazwami zależnymi (zob. [http://osilek.mimuw.edu.pl/index.php?title=Zaawansowane_CPP/Wyk%C5%82ad_3:_Szablony_II#Zale.C5.BCne_klasy_bazowe  wykład 3.7.1]).  
 
Skorzystałem z dziedziczenia prywatnego aby zaznaczyć, że dziedziczę
Skorzystałem z dziedziczenie prywatnego aby zaznaczyć że dziedziczę
implementację a nie interfejs (<tt>Stack</tt> '''nie jest'''
implementację a nie interfejs ({Stack} '''nie jest'''
<tt>Allocator_policy</tt>). Jednak odziedziczenie również interfejsu
{Allocator_policy}). Jednak dziedzicznie również interfejsy
klasy <tt>Allocator_policy</tt> poprzez dziedziczenie publiczne może być użyteczne. Aby się o tym przekonać
wytycznej {Allokator_policy} może być użyteczne. W tym celu
rozważymy kolejną modyfikację naszego przykładu: przeniesiemy zmienną
rozważymy kolejną modyfikację naszego przykładu: przeniesiemy zmienna
<tt>_rep</tt> z klasy <tt>Stack</tt> do klasy wytycznej np.
{_rep} z klasy {Stack} do klasy wytycznej np.
 
template<typename T,size_t N > class Dynamic_table_allocator {
protected:
typedef T * rep_type;
rep_type _rep;
size_t _size;
void init(size_t n) {_size<nowiki>=</nowiki>n;_rep <nowiki>=</nowiki> new T[_size];};
void expand_if_needed(size_t) {};
void shrink_if_needed(size_t) {};
void dealocate(){delete [] _rep;};
 
size_t size() const {return _size;};
public:
void resize(size_t n) {
T *tmp<nowiki>=</nowiki> new T[n];
std::copy(_rep,&_rep[(_size<n)?_size:n],tmp);
delete [] _rep;
_rep <nowiki>=</nowiki> tmp;
_size<nowiki>=</nowiki>n;
}
};
/*{mod06/code/policy3_1.html}{kod źródłowy} */
 
Pociąga to za sobą zmiany w klasie {Stack}:
 
template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100,
typename Checking_policy <nowiki>=</nowiki> No_checking_policy, 
template<typename U,size_t M>  class Allocator_policy
<nowiki>=</nowiki> Static_table_allocator >
class Stack: private Checking_policy, public Allocator_policy<T,N> {


size_t _top;
template<typename T,size_t N > class Dynamic_table_allocator {
protected:
  typedef T * rep_type;
  rep_type _rep;
  size_t _size;
  void init(size_t n) {_size<nowiki>=</nowiki>n;_rep <nowiki>=</nowiki> new T[_size];};
  void expand_if_needed(size_t) {};
  void shrink_if_needed(size_t) {};
  void dealocate(){delete [] _rep;};<br>
  size_t size() const {return _size;};
public:
  void resize(size_t n) {
      T *tmp<nowiki>=</nowiki> new T[n];
      std::copy(_rep,&_rep[(_size<n)?_size:n],tmp);
      delete [] _rep;
      _rep <nowiki>=</nowiki> tmp;
      _size<nowiki>=</nowiki>n;
  }
};


public: Stack(size_t n <nowiki>=</nowiki> N):_top(0) { Stack::init(n); }; void
([[media:Allocator3_1.h | Źródło: allocator3_1.h]])
push(const T &val) {
Stack::expand_if_needed(_top);
Checking_policy::check_push(_top,this->size());
Stack::_rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;
}
void pop() {
Checking_policy::check_pop(_top); --_top;
Stack::shrink_if_needed(_top);
}
const T& top() const {
Checking_policy::check_top(_top);
return Stack::_rep[top-1]; }
bool is_empty() { return !_top; } &nbsp;Stack() {
Stack::dealocate();}
};
/*{mod06/code/policy3_1.html}{kod źródłowy} */


Zmieniłem również sposób uzależniania nazw niezależnych, na
Pociąga to za sobą zmiany w klasie <tt>Stack</tt>:
kwalifikację ich nazwą klasy {Stack}.  Teraz możemy korzystać z
interfejsu klasu {Dynamic_table_allocator} w klasie {Stack}.


Stack<int,n,Std_exception_on_error_policy,Dynamic_table_allocator > s(n);
template<typename T <nowiki>=</nowiki> int , size_t N <nowiki>=</nowiki> 100,
s.resize(20);
          typename Checking_policy <nowiki>=</nowiki> No_checking_policy, 
/*{mod06/code/policy3_1.html}{kod źródłowy} */
          template<typename U,size_t M>  class Allocator_policy
          <nowiki>=</nowiki> Static_table_allocator >
class Stack: private Checking_policy, public Allocator_policy<T,N> {<br>
  size_t _top;<br>
  public: Stack(size_t n <nowiki>=</nowiki> N):_top(0) { Stack::init(n); }; void
  push(const T &val) {
    Stack::expand_if_needed(_top);
    Checking_policy::check_push(_top,this->size());
    Stack::_rep[_top++]<nowiki>=</nowiki>val;
  }
  void pop() {
    Checking_policy::check_pop(_top); --_top;
    Stack::shrink_if_needed(_top);
  }
  const T& top() const {
    Checking_policy::check_top(_top);
    return Stack::_rep[top-1]; }
  bool is_empty() { return !_top; } &nbsp;Stack() {
    Stack::dealocate();}
};
([[media:Stack3_1.h | Źródło: stack3_1.h]])


==Podsumowanie==
Zmieniłem również sposób uzależniania nazw niezależnych na
kwalifikację ich nazwą klasy <tt>Stack</tt>. Teraz możemy korzystać z
interfejsu klasu <tt>Dynamic_table_allocator</tt> w klasie <tt>Stack</tt>.


==Przypisy==
  Stack<int,n,Std_exception_on_error_policy,Dynamic_table_allocator > s(n);
<references/>
  s.resize(20);
([[media:Policy3_1.cpp | Źródło: policy3_1.cpp]])

Aktualna wersja na dzień 11:41, 22 lis 2006

Wprowadzenie

Klasy wytycznych, nazywane również klasami reguł (policy classes) służą do parametryzowania zachowania innych klas. Rozważmy przykład funkcji accumulate. Posiada ona również przeciążoną wersję umożliwiającą postawienie dowolnej operacji zamiast dodawania:

template <class InputIterator, class T, class BinaryFunction>
T accumulate(InputIterator first, InputIterator last, T init,
             BinaryFunction binary_op);

Jedyna zmiana w implementacji klasy w stosunku do przykładu 5.2 to zmiania operacji sumowania na:

        init = binary_op(init, *first);

Pomimo, że pojawił się dodatkowy szablon klasy, to nie jest to typowa klasa wytycznych. Zachowanie jest określone nie tyle przez ten parametr, co przez funktor przekazany jako argument wywołania.

Możemy jednak zmienić trochę implementację:

template <class Operation, class InputIterator, class T >
T accumulate(InputIterator first, InputIterator last, T init) {
      for (; first != last; ++first)
        init = Operation::op(init,*first)
      return init;
}

Takiego szablonu możemy używać następująco:

template<typename T> Sumation {
static op(const T &a,const T &b) {
         return a+b;
       }
};
accumulate<Summation<double> >accumulate(first,last,0.0);

Klasa (szablon) Summation jest właśnie klasą wytycznych. W zasadzie nie ma powodów aby implementować funkcję accumulate za pomocą klas wytycznych, poza być może nadzieją na trochę bardziej efektywny kod.

W następnej części przedstawię bardziej realistyczny, ale i bardziej skomplikowany przykład.

Projektowanie za pomocą klas wytycznych

Problemem w uniwersalnych bibliotekach jest duża ilość możliwych implementacji pojedynczego komponentu. Dzieje się tak kiedy implementując komponent możemy podjąć kilka prawie niezależnych od siebie decyzji. Projektując kontener mamy np. do wyboru różne sposoby alokacji pamięci i różne strategie obsługi błędów. Te zagadanienia są w dużej mierze ortogonalne do siebie. Jeśli więc mamy trzy strategie przydziału pamięci i trzy strategie obsługi błędu, to w sumie dostajemy dziewięć możliwych kombinacji. Decyzja o możliwości pracy w środowisku wielowątkowym zwiększą tę liczę dwukrotnie.

Klasy wytycznych mogą pomóc opanować ten kombinatoryczny wzrost ilości możliwości. Idea polega na tym, aby za każdą decyzję odpwiedzialną zrobić jedną klasę wytyczną, przekazywaną jako parametr szablonu. W przytoczonym przykładzie szablon kontenera mógłby posiadać dwa parametry wytycznych

template<typename T,
         typename Allocator_policy,
         typename Checking_policy>
 Kontener; 

i potrzebowalibyśmy 6 (3 Allocator_policy i 3 Checking_policy) różnych klas wytycznych. Sześć może się wydawać niewiele mniejsze od dziewięciu, ale takie podejście skaluje się liniowo z liczbą wytycznych: dodanie nowej strategii alokacji pamięci wymaga jednej dodatkowej klasy, a liczba kombinacji zwieksza się do 12. W praktyce wszystkie wytyczne miałyby wartości domyślne.

Stack

Pokażę teraz jak to działa w praktyce na przykładzie znanego już nam szablonu klasy Stack, w którym na początek dokonam drobnych zmian:

template<typename T = int , size_t N = 100> class Stack {
private:	
 T rep[N];
 size_t _top;
public:
 Stack():_top(0) {}
 void push(const T &val) {_rep[_top++]=val;}
 void pop()              {--_top;}
 const T& top()  const   {return _rep[top-1];}
 bool is_empty           {return !_top;} 
}

Zmiany polegają na rozdzieniu operacji odczytywania wierzchołka stosu i zdejmowania elementu ze stosu. Umożliwia to między innymi przekazywanie wartości zwracanej ze stosu przez referencje, poza tym jest to bardziej bezpieczne.

Ten kod jest, delikatnie rzecz ujmując, bardzo prościutki. Możemy rozbudowywać go w co najmniej dwu kierunkach. Po pierwsze można użyć dynamicznej alokacji pamięci, po drugie możemy zaimplementować sprawdzanie zakresu aby wykryć próbę włożenia elementu na pełny stos, lub zdjęcia/odczytania elementu ze stosu pustego. W tym przypadku mamy różne możliwości reakcji na te błędy.

Żeby zaimplementować sprawdzanie zakresu dodajemy nowy parametr do szablonu Stack, który będzie określał klasę wytyczną dla tej strategii:

template<typename T = int , size_t N = 100,
         typename Checking_policy = No_checking_policy > 
class Stack {
private:	
  T _rep[N];
  size_t _top;
public:
  Stack():_top(0) {};
void push(const T &val) {
Checking_policy::check_push(_top,N); _rep[_top++]=val; }
void pop() { Checking_policy::check_pop(_top); --_top; }
const T& top() const { Checking_policy::check_top(_top); return _rep[top-1]; }
bool is_empty() { return !_top; }
};

( Źródło: stack1.h)

Klasa

struct No_checking_policy {
  static void check_push(size_t,size_t) {};
  static void check_pop(size_t) {};
  static void check_top(size_t) {};
};

( Źródło: checking_policy.h)

implementuje najprostszą strategię sprawdzania zakresu: brak sprawdzania. Proszę zauważyć, że w tym wypadku najprawdopodobniej żaden kod nie zostanie dodany: kompilator "wyoptymalizuje" puste funckje.

Inne możliwe strategie to np.

class Abort_on_error_policy {
public:
  static void check_push(size_t top,size_t size) {
if(top >= size) { std::cerr<<"trying to push elemnt on full stack: aborting"<<std::endl; abort(); } };
i podobnie dla pozostałych funkcji sprawdzających };

( Źródło: checking_policy.h)

Programując w C++ wstyd by było nie użyć wyjątków:

struct Std_exception_on_error_policy {
static void check_push(size_t top,size_t size) {
if(top >= size) { throw std::range_error("over the top"); } };
i podobnie dla pozostałych funkcji sprawdzających
};

( Źródło: checking_policy.h)

Teraz możemy prosto konfigurować szablon Stack podając mu odpowiednie argumenty:

Stack<int,10>                                  s_no_check;
Stack<double ,100,Abort_on_error_policy>       s_abort;
Stack<int *,25,Std_exception_on_error_policy>  s_except;

( Źródło: policy1.cpp)

W celu zaimplementowania różnych strategii przydziału pamięci dodajemy dodatkowy parametr szablonu, który sam będzie szablonem:

template<typename T = int , size_t N = 100,
         typename Checking_policy = No_checking_policy,  
         template<typename U,size_t M>  class Allocator_policy 
         = Static_table_allocator > class Stack;

Szablon typu Allocator_policy posiada jeden typ stowarzyszony i szereg funkcji:

template<typename T,size_t N = 0> struct Static_table_allocator {
         typedef T rep_type[N];
         void init(rep_type &,size_t) {};
         void expand_if_needed(rep_type &,size_t) {};
         void shrink_if_needed(rep_type &size_t) {};
         void dealocate(rep_type &){};
static size_t size() {return N;};
};

( Źródło: allocator2.h)

Szablon Stack implementujemy teraz następująco:

template<...> class Stack {
typedef typename Allocator_policy<T,N>::rep_type rep_type; rep_type _rep; size_t _top; Allocator_policy<T,N> alloc; public: Stack(size_t n = N):_top(0) { alloc.init(_rep,n); };
void push(const T &val) { alloc.expand_if_needed(_rep,_top); Checking_policy::check_push(_top,alloc.size()); _rep[_top++]=val; }
void pop() { Checking_policy::check_pop(_top); --_top; alloc.shrink_if_needed(_rep,_top); }
const T& top() const { Checking_policy::check_top(_top); return _rep[top-1]; }
bool is_empty() { return !_top; }
~Stack() {alloc.dealocate(_rep);}
};

( Źródło: stack2.h)

Szablon

template<typename T,size_t N > struct Expandable_new_allocator {
  typedef T * rep_type;
  size_t _size;
  void init(rep_type &rep,size_t n) {_size=n;rep = new T [_size];};
  void expand_if_needed(rep_type & rep,size_t top) {
    if(top == _size) {
      _size=2*_size;
      T *tmp= new T[_size];
      std::copy(rep,&rep[top],tmp);
      delete [] rep;
      rep = tmp;
    }
  };
  void shrink_if_needed(rep_type &size_t) {
  };
  void dealocate(rep_type &rep){delete [] rep;};
size_t size() const {return _size;}; };

( Źródło: allocator2.h)

definiuje strategię dynamicznego przydziału pamięci "na żądanie". Możemy teraz dowolnie składać nasze strategie:

  int n=10;
  Stack<int,0,Std_exception_on_error_policy,Expandable_new_allocator > s1(n);
  Stack<int,10,Abort_on_error_policy,Static_table_allocator > s2(n);

( Źródło: policy2.cpp)

Widać, że takie podejście jest bardzo elastyczne, użytkownik może praktycznie dowolnie konfigurować sobie zachowanie klasy Stack, zwłaszcza, że ma możliwość tworzenia własnych klas wytycznych.

Oczywiście powyższy przykład nie jest do końca dopracowany. Przede wszystkim strategie przydziału pamięci i strategie sprawdzenia zakresu nie są całkowicie niezależne. Np. w funkcji push jeśli powiedzie się wywołanie funkcji expand_if_needed() to nie ma potrzeby wywoływania funkcji check_push(). Po drugie - całkowicie pominęliśmy kwestię diagnostyki funkcji alokujących pamięć. Możliwe rozwiązanie to przekazanie Checkin_policy jako argumentu szablonu do allocator_policy. Można też rozważyć posiadanie dwu różnych klas wytycznych, jednej dla obsługi błędów przekroczenia zakresu, drugiej do obsługi błędów przydziału pamięci.

Dziedziczenie wytycznych

Stosowanie wytycznej Checking_policy sprowadzało się do używania funkcji statycznych. W przypadku wytycznej Allocator_policy musieliśmy utworzyć obiekt tej klasy, ponieważ niektóre implementacje tej wytycznej posiadają stan (w tym przypadku jest to zmienna _size). Alternatywnym sposobem użycia takiej wytycznej jest wykorzystanie dziedziczenia:

template<typename T = int , size_t N = 100,
         typename Checking_policy = No_checking_policy,  
         template<typename U,size_t M>  class Allocator_policy 
         = Static_table_allocator > 
class Stack: private Checking_policy, private Allocator_policy<T,N> {
typedef typename Allocator_policy<T,N>::rep_type rep_type; rep_type _rep; size_t _top; public: Stack(size_t n = N):_top(0) { init(_rep,n); }; void push(const T &val) { expand_if_needed(_rep,_top); Checking_policy::check_push(_top,this->size()); _rep[_top++]=val; } void pop() { Checking_policy::check_pop(_top); --_top; this->shrink_if_needed(_rep,_top); } const T& top() const { Checking_policy::check_top(_top); return _rep[top-1]; } bool is_empty() { return !_top; } ~Stack() {this->dealocate(_rep);} };

( Źródło: stack3.h)

Główna zmiana to konieczność kwalifikowania nazw niektórych funkcji przez this-> tak, aby stały się nazwami zależnymi (zob. wykład 3.7.1). Skorzystałem z dziedziczenia prywatnego aby zaznaczyć, że dziedziczę implementację a nie interfejs (Stack nie jest Allocator_policy). Jednak odziedziczenie również interfejsu klasy Allocator_policy poprzez dziedziczenie publiczne może być użyteczne. Aby się o tym przekonać rozważymy kolejną modyfikację naszego przykładu: przeniesiemy zmienną _rep z klasy Stack do klasy wytycznej np.

template<typename T,size_t N > class Dynamic_table_allocator {
protected:
  typedef T * rep_type;
  rep_type _rep;
  size_t _size;
  void init(size_t n) {_size=n;_rep = new T[_size];};
  void expand_if_needed(size_t) {};
  void shrink_if_needed(size_t) {};
  void dealocate(){delete [] _rep;};
size_t size() const {return _size;}; public: void resize(size_t n) { T *tmp= new T[n]; std::copy(_rep,&_rep[(_size<n)?_size:n],tmp); delete [] _rep; _rep = tmp; _size=n; } };

( Źródło: allocator3_1.h)

Pociąga to za sobą zmiany w klasie Stack:

template<typename T = int , size_t N = 100,
         typename Checking_policy = No_checking_policy,  
         template<typename U,size_t M>  class Allocator_policy 
         = Static_table_allocator > 
class Stack: private Checking_policy, public Allocator_policy<T,N> {
size_t _top;
public: Stack(size_t n = N):_top(0) { Stack::init(n); }; void push(const T &val) { Stack::expand_if_needed(_top); Checking_policy::check_push(_top,this->size()); Stack::_rep[_top++]=val; } void pop() { Checking_policy::check_pop(_top); --_top; Stack::shrink_if_needed(_top); } const T& top() const { Checking_policy::check_top(_top); return Stack::_rep[top-1]; } bool is_empty() { return !_top; }  Stack() { Stack::dealocate();} };

( Źródło: stack3_1.h)

Zmieniłem również sposób uzależniania nazw niezależnych na kwalifikację ich nazwą klasy Stack. Teraz możemy korzystać z interfejsu klasu Dynamic_table_allocator w klasie Stack.

  Stack<int,n,Std_exception_on_error_policy,Dynamic_table_allocator > s(n);
  s.resize(20);

( Źródło: policy3_1.cpp)