Zaawansowane CPP/Wykład 5: Klasy cech: Różnice pomiędzy wersjami
Matiunreal (dyskusja | edycje) |
|||
(Nie pokazano 50 wersji utworzonych przez 7 użytkowników) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
Rozważmy próbę implementacji ogólnej funkcji sumowania elementów | Rozważmy próbę implementacji ogólnej funkcji sumowania elementów | ||
tablicy (zob. | tablicy (zob. D. Vandervoorde, N. Josuttis <i>"C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty"</i>, rozdz. 15). Korzystając z wiadomości o | ||
szablonach i konwencjach używanych w STL możemy napisać: | szablonach i konwencjach używanych w STL możemy napisać: | ||
<Source> | |||
template<typename T> T sum(T *beg,T *end) { | |||
T total = T(); | |||
for(;beg!<nowiki>=</nowiki>end;++beg) | |||
total +<nowiki>=</nowiki> *beg; | |||
return total; | |||
} | |||
</Source> | |||
[ | ([[media:Sum1.cpp | Źródło: sum1.cpp]]) | ||
{{przyklad| | {{kotwica|prz.5.1|}}{{przyklad|5.1||}} | ||
Ten prosty kod ma jednak co najmniej dwa problemy. Pierwszy związany | Ten prosty kod ma jednak co najmniej dwa problemy. Pierwszy związany | ||
jest z linijką | jest z linijką | ||
<Source> | |||
T total <nowiki>=</nowiki> T(); | |||
</Source> | |||
i wiąże się z ustaleniem zerowej wartości dla danego typu. Powyższa | i wiąże się z ustaleniem zerowej wartości dla danego typu. Powyższa | ||
linijka oznacza że zmienna <tt>total</tt> jest inicjalizowana | linijka oznacza, że zmienna <tt>total</tt> jest inicjalizowana | ||
konstruktorem domyślnym klasy <tt>T</tt>. W przypadku typów wbudowanych | konstruktorem domyślnym klasy <tt>T</tt>. W przypadku typów wbudowanych | ||
będzie to inicjalizacja wartością zerową, czyli tak jak tego | będzie to inicjalizacja wartością zerową, czyli tak jak tego | ||
oczekujemy. W przypadku innych typów możemy mieć tylko nadzieję że | oczekujemy. W przypadku innych typów możemy mieć tylko nadzieję, że | ||
konstruktor defaultowy istnieje i robi to co trzeba :) Popatrzmy na | konstruktor defaultowy istnieje i robi to co trzeba :). Popatrzmy na | ||
możliwe alternatywy: | możliwe alternatywy: | ||
<Source> | |||
T total; | |||
W przypadku typów zdefiniowanych przez użytkownika | </Source> | ||
W przypadku typów zdefiniowanych przez użytkownika wywoływany jest | |||
defaultowy konstruktor (domyślny jeśli żaden inny nie jest zdefinowany). | defaultowy konstruktor (domyślny jeśli żaden inny nie jest zdefinowany). | ||
W przypadku typów wbudowanych wartość jest niekreślona! | W przypadku typów wbudowanych wartość jest niekreślona! | ||
<Source> | |||
T total <nowiki>=</nowiki> 0; | |||
jest z kolei niepoprawne dla typów na które nie ma rzutowania z liczb | </Source> | ||
jest z kolei niepoprawne dla typów, na które nie ma rzutowania z liczb | |||
całkowitych. | całkowitych. | ||
Problem można ominąć jeżeli się zauważy że dla niepustych zakresów | Problem można ominąć jeżeli się zauważy, że dla niepustych zakresów | ||
tzn. <tt>beg<nowiki>=</nowiki>end</tt> nie potrzebujemy wcale wartości zerowej: | tzn. <tt>beg<nowiki>!=</nowiki>end</tt> nie potrzebujemy wcale wartości zerowej: | ||
<Source> | |||
template<typename T> T sum(T *beg,T *end) { | |||
T total= *beg; | |||
++beg; | |||
total + | while(beg != end ) { | ||
total += *beg; beg++; | |||
} | |||
return total; | |||
} | |||
</Source> | |||
Jeśli jednak dopuszczamy podanie zakresu pustego, to funkcja powinna | Jeśli jednak dopuszczamy podanie zakresu pustego, to funkcja powinna | ||
zwrócić zero i problem powraca. | zwrócić zero i problem powraca. | ||
Drugi problem | Drugi problem z przykładem [[#prz.5.1|5.1]] to typ zmiennej <tt>total</tt>. | ||
Popatrzmy na zastosowanie funkcji <tt>sum</tt>. | Popatrzmy na zastosowanie funkcji <tt>sum</tt>. | ||
<Source> | |||
char name[]="@ @ @"; | |||
int length=strlen(name); | |||
cout<<sum(name,&name[length]]); | |||
</Source> | |||
Programik powinien wypisać sumę wartości znaków w napisie | Programik powinien wypisać sumę wartości znaków w napisie | ||
<tt>" | <tt>"name"</tt>. Łatwo sprawdzić że wypisuje znak o kodzie zero. Problem polega | ||
na tym że typ <tt>T</tt> niekoniecznie musi pomieścić wynik dodawania | na tym, że typ <tt>T</tt> niekoniecznie musi pomieścić wynik dodawania | ||
elementów typu <tt>T</tt>. W tym przykładzie dodawanie znaków dało wynik | elementów typu <tt>T</tt>. W tym przykładzie dodawanie znaków dało wynik | ||
256 (co za niezwykły zbieg okoliczności) który już nie mieści się w | 256 (co za niezwykły zbieg okoliczności), który już nie mieści się w | ||
zakresie tego typu. | zakresie tego typu. | ||
Prostym rozwiązaniem jest dodanie dodatkowego parametru szablonu: | Prostym rozwiązaniem jest dodanie dodatkowego parametru szablonu: | ||
<Source> | |||
template<typename R,typename T> R sum(T *beg,T *end) { | |||
R total = R(); | |||
while(beg != end ) { | |||
total += *beg; beg++; | |||
} | |||
return total; | |||
} | |||
[ | </Source> | ||
([[media:Sum2.cpp | Źródło: sum2.cpp]]) | |||
i wtedy zastosowanie | i wtedy zastosowanie | ||
<Source> | |||
cout<<sum<int>(name,&name[length]])<<endl; | |||
</Source> | |||
da już oczekiwany wynik. Zaletą tego rozwiązania jest jego prostota i | da już oczekiwany wynik. Zaletą tego rozwiązania jest jego prostota i | ||
duża elastyczność. Wadą zwiększenie liczby parametrów szablonu, co | duża elastyczność. Wadą - zwiększenie liczby parametrów szablonu, co | ||
zawsze zwiększa złożoność kodu i możliwości popełnienia | zawsze zwiększa złożoność kodu i możliwości popełnienia błędu, zwłaszcza, że typ <tt>R</tt> jest w większości przypadków określony przez | ||
typ <tt>T</tt> i nie wnosi niezależnej informacji. | typ <tt>T</tt> i nie wnosi niezależnej informacji. | ||
==Klasy cech== | ==Klasy cech== | ||
Pomocą mogą służyć klasy cech: klasy których funkcją jest dostarczanie | Pomocą mogą służyć klasy cech: klasy, których funkcją jest dostarczanie | ||
dodatkowych informacji o danym typie. W naszym przypadku możemy | dodatkowych informacji o danym typie. W naszym przypadku możemy | ||
zadeklarować szablon: | zadeklarować szablon: | ||
Linia 118: | Linia 125: | ||
template<typename T> | template<typename T> | ||
typename sum_traits<T>::sum_type sum(T *beg,T *end) { | |||
typedef typename sum_traits<T>::sum_type sum_type; | typedef typename sum_traits<T>::sum_type sum_type; | ||
sum_type total <nowiki>=</nowiki> sum_type(); | sum_type total <nowiki>=</nowiki> sum_type(); | ||
Linia 127: | Linia 134: | ||
} | } | ||
[ | ([[media:Sum3.cpp | Źródło: sum3.cpp]]) | ||
Wadą tego podejścia jest konieczność | Wadą tego podejścia jest konieczność definiowania specjalizacji | ||
szablonu <tt>sum_traits</tt> dla każdego typu, którego sumę będziemy | |||
chcieli obliczyć. Można tego uniknąć definiując szablon ogólny | chcieli obliczyć. Można tego uniknąć definiując szablon ogólny | ||
Linia 144: | Linia 151: | ||
bez dodatkowych definicji. To czy należy implementować uniwersalną | bez dodatkowych definicji. To czy należy implementować uniwersalną | ||
definicję klasy cech zależy od tego czy istnieje sensowna wartość | definicję klasy cech zależy od tego czy istnieje sensowna wartość | ||
domyślna dla danej cechy. W naszym przypadku definiując powyższy szablon | domyślna dla danej cechy. W naszym przypadku, definiując powyższy szablon, | ||
zyskujemy na wygodzie | zyskujemy na wygodzie ale tracimy na bezpieczeństwie, bo łatwiej jest teraz | ||
wywołać funkcję <tt>sum</tt> z nieodpowiednim typem zmiennej <tt>total</tt>. | wywołać funkcję <tt>sum</tt> z nieodpowiednim typem zmiennej <tt>total</tt>. | ||
Linia 152: | Linia 159: | ||
Możemy spróbować rozwiązać za pomocą klas cech również problem | Możemy spróbować rozwiązać za pomocą klas cech również problem | ||
inicjalizacji zmiennej <tt>total</tt>, definiując w każdej klasie | inicjalizacji zmiennej <tt>total</tt>, definiując w każdej klasie | ||
odpwiednią wartość zerową dla danego typu. Pytanie jak to | odpwiednią wartość zerową dla danego typu. Pytanie jak to zrobić? | ||
Nasuwa się użycie stałych składowych statycznych: | Nasuwa się użycie stałych składowych statycznych: | ||
Linia 160: | Linia 167: | ||
}; | }; | ||
Sęk w tym że | Sęk w tym, że standard zezwala na incijalizowanie w klasie | ||
statycznych stałych jedynie dla typów całkowitoliczbowych. Taka sama | statycznych stałych jedynie dla typów całkowitoliczbowych. Taka sama | ||
konstrucja dla <tt>double</tt> już nie jest możliwa. | konstrucja dla <tt>double</tt> już nie jest możliwa. | ||
Linia 166: | Linia 173: | ||
template<> struct sum_traits<float> { | template<> struct sum_traits<float> { | ||
typedef double sum_type; | typedef double sum_type; | ||
static const sum_type zero <nowiki>=</nowiki> 0.0; | static const sum_type zero <nowiki>=</nowiki> 0.0; <i>niedozwolone</i> | ||
}; | }; | ||
Linia 174: | Linia 181: | ||
sum_traits<float>::zero <nowiki>=</nowiki> 0.0; | sum_traits<float>::zero <nowiki>=</nowiki> 0.0; | ||
musi być umieszczony w kodzie źródłówym. | musi być umieszczony w kodzie źródłówym. Po pierwsze nie bardzo wiadomo | ||
gdzie go | gdzie go umieścić (nie może być w pliku nagłówkowym, bo łamało by to | ||
zasadę jednokrotnej definicji). Po drugie kompilator najprawdopodobniej | zasadę jednokrotnej definicji). Po drugie kompilator najprawdopodobniej | ||
nie umiałby powiązać nazwy stałej i jej wartości w czasie kompilacji. | nie umiałby powiązać nazwy stałej i jej wartości w czasie kompilacji. | ||
Inną | Inną możliwością jest użycie funkcji statycznych rozwijanych w miejscu | ||
wywołania: | wywołania: | ||
Linia 200: | Linia 207: | ||
total +<nowiki>=</nowiki> *beg; beg++; | total +<nowiki>=</nowiki> *beg; beg++; | ||
} | } | ||
return total; | |||
} | } | ||
Linia 209: | Linia 216: | ||
Opisana powyżej implementacja funkcji <tt>sum</tt> i związanej z nią klasy | Opisana powyżej implementacja funkcji <tt>sum</tt> i związanej z nią klasy | ||
<tt>sum_traits</tt> jest mało | <tt>sum_traits</tt> jest mało elastyczna. Wybierając typ przekazanej | ||
tablicy wybieramy typ zmiennej <tt>total</tt>. Może się jednak zdażyć że | tablicy wybieramy typ zmiennej <tt>total</tt>. Może się jednak zdażyć, że | ||
chcemy sumować <tt>int</tt> we <tt>float</tt>, a <tt>float</tt> we <tt>float</tt>. | chcemy sumować <tt>int</tt> we <tt>float</tt>, a <tt>float</tt> we <tt>float</tt>. | ||
Możemy dodać dodatkowy | Możemy dodać dodatkowy parametr do szablonu, który będzie definiował | ||
wybraną klasę cech. Ale to jest powrót do rozwiązania | wybraną klasę cech. Ale to jest powrót do rozwiązania odrzuconego na | ||
początku. Rozwiązaniem może być uczynienie tego parametru | początku. Rozwiązaniem może być uczynienie tego parametru parametrem | ||
domyślnym tak aby nie trzeba było podawać go jawnie w typowych | domyślnym, tak, aby nie trzeba było podawać go jawnie w typowych | ||
przypadkach. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku użycia klas | przypadkach. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku użycia klas | ||
cech w szablonach klas. Problem w tym że szablony funkcji nie | cech w szablonach klas. Problem w tym, że szablony funkcji nie | ||
dopuszczają stosowania parametrów domyślnych. | |||
Możemy to obejść za pomocą przeciążenia definiując: | Możemy to obejść za pomocą przeciążenia definiując: | ||
Linia 239: | Linia 246: | ||
}; | }; | ||
[ | ([[media:Sum4.cpp | Źródło: sum4.cpp]]) | ||
main() { | main() { | ||
char name[]<nowiki>=</nowiki>"@ @ @"; | char name[]<nowiki>=</nowiki>"@ @ @"; | ||
int length<nowiki>=</nowiki>strlen(name);<br> | int length<nowiki>=</nowiki>strlen(name);<br> | ||
cout<<(int)sum(name,&name[length])<<endl; | cout<<(int)sum(name,&name[length]])<<endl; | ||
cout<<(int)sum<char_sum>(name,&name[length])<<endl; | cout<<(int)sum<char_sum>(name,&name[length]])<<endl; | ||
cout<<(int)sum<char>(name,&name[length])<<endl; | cout<<(int)sum<char>(name,&name[length]])<<endl; | ||
} | } | ||
[ | ([[media:Sum4.cpp | Źródło: sum4.cpp]]) | ||
== | ==iterator_traits== | ||
Na koniec spróbujmy uogólnić funkcję <tt>sum</tt> aby działała nie tylko | Na koniec spróbujmy uogólnić funkcję <tt>sum</tt>, aby działała nie tylko | ||
ze wskaźnikami ale i iteratorami. | ze wskaźnikami, ale i iteratorami. | ||
template<typename IT> sum(IT *beg,IT *end); | template<typename IT> sum(IT *beg,IT *end); | ||
Widać że tu użycie klas cech jest już niezbędne, musimy bowiem | Widać, że tu użycie klas cech jest już niezbędne, musimy bowiem | ||
dowiedzieć się na obiekty jakiego typu wskazuje iterator. Nie można do | dowiedzieć się na obiekty jakiego typu wskazuje iterator. Nie można do | ||
tego celu użyć typów stowarzyszonych <tt>IT::value_type</tt> bo jako | tego celu użyć typów stowarzyszonych <tt>IT::value_type</tt>, bo jako | ||
iterator może zostać podstawiony zwykły wskaźnik. Dlatego w STL | iterator może zostać podstawiony zwykły wskaźnik. Dlatego w STL | ||
istnieje klasa <tt>iterator_traits</tt> definiująca podstawowe | istnieje klasa <tt>iterator_traits</tt>, definiująca podstawowe typy dla | ||
każdego rodzaju iteratora. Korzystając z tej klasy można zdefiniować | każdego rodzaju iteratora. Korzystając z tej klasy można zdefiniować | ||
ogólny szalon funkcji <tt>sum</tt> | ogólny szalon funkcji <tt>sum</tt> | ||
Linia 290: | Linia 297: | ||
} | } | ||
{{przyklad| | {{kotwica|prz.5.2|}}{{przyklad|5.2||}} | ||
Dodanie dodatkowego parametru wywołania funkcji rozwiązuje za jednym | Dodanie dodatkowego parametru wywołania funkcji rozwiązuje za jednym | ||
zamachem oba nasze problemy: parametr ten dostarcza zarówno typu | zamachem oba nasze problemy: parametr ten dostarcza zarówno typu, | ||
jak i wartości początkowej dla zmiennej sumującej. Są jednak inne | jak i wartości początkowej dla zmiennej sumującej. Są jednak inne | ||
algorytmy w STL które wymagają więcej informacji o | algorytmy w STL, które wymagają więcej informacji o iteratorze i muszą | ||
je pobrać za pomocą <tt>iterator_traits</tt>. | je pobrać za pomocą <tt>iterator_traits</tt>. | ||
Dla iteratorów nie | Dla iteratorów nie będących wskaźnikami <tt>iterator_traits</tt> po prostu | ||
przepisują ich typy stowarzyszone: | |||
template <class Iterator> | template <class Iterator> | ||
Linia 321: | Linia 328: | ||
}; | }; | ||
Widać więc że każdy iterator nie będący wskaźnikiem musi mieć | Widać więc, że każdy iterator nie będący wskaźnikiem musi mieć | ||
zdefiniowane odpowiednie typy stowarzyszone. Ułatwia to szablon klasy | zdefiniowane odpowiednie typy stowarzyszone. Ułatwia to szablon klasy | ||
<tt>iterator</tt> z którego można dziedziczyć: | <tt>iterator</tt>, z którego można dziedziczyć: | ||
namespace std { | namespace std { | ||
Linia 339: | Linia 346: | ||
automatycznego wyboru odpowiednich funkcji w oparciu o kategorię | automatycznego wyboru odpowiednich funkcji w oparciu o kategorię | ||
iteratora. Kategorie odpowiadają konceptom iteratorów i są | iteratora. Kategorie odpowiadają konceptom iteratorów i są | ||
reprezentowane przez puste klasy. W STL | reprezentowane przez puste klasy. W STL zdefiniowano pięć kategorii | ||
iteratorów: | iteratorów: | ||
Linia 350: | Linia 357: | ||
} | } | ||
Aby zilustrować zastosowanie | Aby zilustrować zastosowanie typu <tt>iterator_category</tt> przedstawię | ||
implementację funkcji <tt>distance()</tt> która oblicza odległość pomiędzy | implementację funkcji <tt>distance()</tt>, która oblicza odległość pomiędzy | ||
dwoma iteratorami. Potrzeba użycia <tt>iterator_category</tt> bierze się | dwoma iteratorami. Potrzeba użycia <tt>iterator_category</tt> bierze się | ||
stąd, że dla iteratorów o dostępie swobodnym możemy policzyć ją | stąd, że dla iteratorów o dostępie swobodnym możemy policzyć ją | ||
bezpośrednio | bezpośrednio przez odejmowanie: | ||
template <class _RandomAccessIterator> | template <class _RandomAccessIterator> | ||
Linia 361: | Linia 368: | ||
__distance(_RandomAccessIterator __first, | __distance(_RandomAccessIterator __first, | ||
_RandomAccessIterator __last, | _RandomAccessIterator __last, | ||
random_access_iterator_tag) { | random_access_iterator_tag) {<br> | ||
return __last - __first; | return __last - __first; | ||
} | } | ||
Linia 383: | Linia 389: | ||
} | } | ||
Do | Do wyboru pomiędzy tymi dwoma | ||
implementacjami służy właśnie <tt>iterator_category</tt>: | implementacjami służy właśnie <tt>iterator_category</tt>: | ||
Linia 394: | Linia 400: | ||
iterator_traits<_InputIterator>::iterator_category | iterator_traits<_InputIterator>::iterator_category | ||
_Category;<br> | _Category;<br> | ||
return __distance(__first, __last, _Category()); | return __distance(__first, __last, _Category()); | ||
} | } | ||
== | ==numeric_limits== | ||
Przykładem klasy cech zawartej w standardzie C++ jest szablon | |||
<tt>numeric_limits</tt>, który zastępuje używane w C makra, zdefiniowane | |||
w pliku <tt>limits.h</tt>. Szablon <tt>numeric_limits</tt> posiada specjalizację dla | |||
każdego typu podstawowego wbudowanego (zob. tab. [[#tab.5.1|5.1]]]) i zawiera informację na temat różnych cech ich implementacji (zob. tab. [[#tab.5.2|5.2]]]). | |||
Warto zwrócić uwagę na następującą konstrukcję: szablon | |||
<tt>numeric_limits</tt> definiuje stałą logiczną <tt>is_specialised</tt>. | |||
Domyślnie jest ona równa <tt>false</tt>. Każda specjalizacja szablonu | |||
ustawia ją na <tt>true</tt>. W ten sposób stała | |||
<tt>std::numeric_limits<T>::is_specialised</tt> mówi nam czy dany typ jest | |||
opisany przez <tt>numeric_limits</tt> czy nie. | |||
{{kotwica|tab.5.1|}} | |||
namespace std { | |||
< | template<class T> class numeric_limits; | ||
enum float_round_style; | |||
enum float_denorm_style; | |||
template<> class numeric_limits<bool>; | |||
template<> class numeric_limits<char>; | |||
template<> class numeric_limits<signed char>; | |||
template<> class numeric_limits<unsigned char>; | |||
template<> class numeric_limits<wchar_t>; | |||
template<> class numeric_limits<short>; | |||
template<> class numeric_limits<int>; | |||
template<> class numeric_limits<long>; | |||
template<> class numeric_limits<unsigned short>; | |||
template<> class numeric_limits<unsigned int>; | |||
template<> class numeric_limits<unsigned long>; | |||
template<> class numeric_limits<float>; | |||
template<> class numeric_limits<double>; | |||
template<> class numeric_limits<long double>; | |||
} | |||
Tablica 5.1. Specjalizacje szablonu <tt>numeric_limits</tt> | |||
== | {{kotwica|tab.5.2|}} | ||
namespace std { | |||
template<class T> class numeric_limits { | |||
public: | |||
static const bool is_specialized <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static T min() throw(); | |||
static T max() throw(); | |||
static const int digits <nowiki>=</nowiki> 0; | |||
static const int digits10 <nowiki>=</nowiki> 0; | |||
static const bool is_signed <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const bool is_integer <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const bool is_exact <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const int radix <nowiki>=</nowiki> 0; | |||
static T epsilon() throw(); | |||
static T round_error() throw(); | |||
static const int min_exponent <nowiki>=</nowiki> 0; | |||
static const int min_exponent10 <nowiki>=</nowiki> 0; | |||
static const int max_exponent <nowiki>=</nowiki> 0; | |||
static const int max_exponent10 <nowiki>=</nowiki> 0; | |||
static const bool has_infinity <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const bool has_quiet_NaN <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const bool has_signaling_NaN <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const float_denorm_style has_denorm <nowiki>=</nowiki> denorm_absent; | |||
static const bool has_denorm_loss <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static T infinity() throw(); | |||
static T quiet_NaN() throw(); | |||
static T signaling_NaN() throw(); | |||
static T denorm_min() throw(); | |||
static const bool is_iec559 <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const bool is_bounded <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const bool is_modulo <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const bool traps <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const bool tinyness_before <nowiki>=</nowiki> false; | |||
static const float_round_style round_style <nowiki>=</nowiki> round_toward_zero; | |||
}; | |||
} | |||
Tablica 5.2. Szablon <tt>numeric_limits</tt> | |||
< |
Aktualna wersja na dzień 11:39, 22 lis 2006
Wprowadzenie
Rozważmy próbę implementacji ogólnej funkcji sumowania elementów tablicy (zob. D. Vandervoorde, N. Josuttis "C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty", rozdz. 15). Korzystając z wiadomości o szablonach i konwencjach używanych w STL możemy napisać:
template<typename T> T sum(T *beg,T *end) {
T total = T();
for(;beg!<nowiki>=</nowiki>end;++beg)
total +<nowiki>=</nowiki> *beg;
return total;
}
Przykład 5.1
Ten prosty kod ma jednak co najmniej dwa problemy. Pierwszy związany jest z linijką
T total <nowiki>=</nowiki> T();
i wiąże się z ustaleniem zerowej wartości dla danego typu. Powyższa linijka oznacza, że zmienna total jest inicjalizowana konstruktorem domyślnym klasy T. W przypadku typów wbudowanych będzie to inicjalizacja wartością zerową, czyli tak jak tego oczekujemy. W przypadku innych typów możemy mieć tylko nadzieję, że konstruktor defaultowy istnieje i robi to co trzeba :). Popatrzmy na możliwe alternatywy:
T total;
W przypadku typów zdefiniowanych przez użytkownika wywoływany jest defaultowy konstruktor (domyślny jeśli żaden inny nie jest zdefinowany). W przypadku typów wbudowanych wartość jest niekreślona!
T total <nowiki>=</nowiki> 0;
jest z kolei niepoprawne dla typów, na które nie ma rzutowania z liczb całkowitych.
Problem można ominąć jeżeli się zauważy, że dla niepustych zakresów tzn. beg!=end nie potrzebujemy wcale wartości zerowej:
template<typename T> T sum(T *beg,T *end) {
T total= *beg;
++beg;
while(beg != end ) {
total += *beg; beg++;
}
return total;
}
Jeśli jednak dopuszczamy podanie zakresu pustego, to funkcja powinna zwrócić zero i problem powraca.
Drugi problem z przykładem 5.1 to typ zmiennej total. Popatrzmy na zastosowanie funkcji sum.
char name[]="@ @ @";
int length=strlen(name);
cout<<sum(name,&name[length]]);
Programik powinien wypisać sumę wartości znaków w napisie "name". Łatwo sprawdzić że wypisuje znak o kodzie zero. Problem polega na tym, że typ T niekoniecznie musi pomieścić wynik dodawania elementów typu T. W tym przykładzie dodawanie znaków dało wynik 256 (co za niezwykły zbieg okoliczności), który już nie mieści się w zakresie tego typu.
Prostym rozwiązaniem jest dodanie dodatkowego parametru szablonu:
template<typename R,typename T> R sum(T *beg,T *end) {
R total = R();
while(beg != end ) {
total += *beg; beg++;
}
return total;
}
i wtedy zastosowanie
cout<<sum<int>(name,&name[length]])<<endl;
da już oczekiwany wynik. Zaletą tego rozwiązania jest jego prostota i duża elastyczność. Wadą - zwiększenie liczby parametrów szablonu, co zawsze zwiększa złożoność kodu i możliwości popełnienia błędu, zwłaszcza, że typ R jest w większości przypadków określony przez typ T i nie wnosi niezależnej informacji.
Klasy cech
Pomocą mogą służyć klasy cech: klasy, których funkcją jest dostarczanie dodatkowych informacji o danym typie. W naszym przypadku możemy zadeklarować szablon:
template<typename T> struct sum_traits;
i jego specjalizacje:
template<> struct sum_traits<char> { typedef int sum_type; }; template<> struct sum_traits<int> { typedef long int sum_type; }; template<> struct sum_traits<float> { typedef double sum_type; }; template<> struct sum_traits<double> { typedef double sum_type; };
Szablon sum przerabiamy teraz na
template<typename T> typename sum_traits<T>::sum_type sum(T *beg,T *end) { typedef typename sum_traits<T>::sum_type sum_type; sum_type total = sum_type(); while(beg != end ) { total += *beg; beg++; } return total; }
Wadą tego podejścia jest konieczność definiowania specjalizacji szablonu sum_traits dla każdego typu, którego sumę będziemy chcieli obliczyć. Można tego uniknąć definiując szablon ogólny
template<typename T> struct sum_traits { typedef T sum_type; };
i możemy już wtedy użyć
complex<double> *c1,*c2; sum(c1,c2);
bez dodatkowych definicji. To czy należy implementować uniwersalną definicję klasy cech zależy od tego czy istnieje sensowna wartość domyślna dla danej cechy. W naszym przypadku, definiując powyższy szablon, zyskujemy na wygodzie ale tracimy na bezpieczeństwie, bo łatwiej jest teraz wywołać funkcję sum z nieodpowiednim typem zmiennej total.
Cechy wartości
Możemy spróbować rozwiązać za pomocą klas cech również problem inicjalizacji zmiennej total, definiując w każdej klasie odpwiednią wartość zerową dla danego typu. Pytanie jak to zrobić? Nasuwa się użycie stałych składowych statycznych:
template<> struct sum_traits<char> { typedef int sum_type; static const sum_type zero = 0; };
Sęk w tym, że standard zezwala na incijalizowanie w klasie statycznych stałych jedynie dla typów całkowitoliczbowych. Taka sama konstrucja dla double już nie jest możliwa.
template<> struct sum_traits<float> { typedef double sum_type; static const sum_type zero = 0.0; niedozwolone };
Inicjalizator
const typename sum_traits<float>::sum_type sum_traits<float>::zero = 0.0;
musi być umieszczony w kodzie źródłówym. Po pierwsze nie bardzo wiadomo gdzie go umieścić (nie może być w pliku nagłówkowym, bo łamało by to zasadę jednokrotnej definicji). Po drugie kompilator najprawdopodobniej nie umiałby powiązać nazwy stałej i jej wartości w czasie kompilacji.
Inną możliwością jest użycie funkcji statycznych rozwijanych w miejscu wywołania:
template<> struct sum_traits<char> { typedef int sum_type; static sum_type zero() {return 0;} }; template<> struct sum_traits<float> { typedef double sum_type; static sum_type zero() {return 0.0;} };
Odpowiadający temu podejściu kod funkcji sum bedzie wyglądał następująco:
template<typename T> typename sum_traits<T>::sum_type sum(T *beg,T *end) { typedef typename sum_traits<T>::sum_type sum_type; sum_type total = sum_traits<T>::zero(); while(beg != end ) { total += *beg; beg++; } return total; }
Dobry kompilator powinien bez trudu rozwinąć definicję funkcji i podstawić odpowiednią wartość bezpośrednio w kodzie.
Parametryzacja klasami cech
Opisana powyżej implementacja funkcji sum i związanej z nią klasy sum_traits jest mało elastyczna. Wybierając typ przekazanej tablicy wybieramy typ zmiennej total. Może się jednak zdażyć, że chcemy sumować int we float, a float we float.
Możemy dodać dodatkowy parametr do szablonu, który będzie definiował wybraną klasę cech. Ale to jest powrót do rozwiązania odrzuconego na początku. Rozwiązaniem może być uczynienie tego parametru parametrem domyślnym, tak, aby nie trzeba było podawać go jawnie w typowych przypadkach. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku użycia klas cech w szablonach klas. Problem w tym, że szablony funkcji nie dopuszczają stosowania parametrów domyślnych. Możemy to obejść za pomocą przeciążenia definiując:
template<typename Traits,typename T > typename Traits::sum_type sum(T *beg,T *end) { typedef typename Traits::sum_type sum_type; sum_type total = sum_type(); while(beg != end ) { total += *beg; beg++; } return total; };
template<typename T > typename sum_traits<T>::sum_type sum(T *beg,T *end) { return sum<sum_traits<T>, T>(beg,end); }
struct char_sum { typedef char sum_type; };
main() { char name[]="@ @ @"; int length=strlen(name);
cout<<(int)sum(name,&name[length]])<<endl; cout<<(int)sum<char_sum>(name,&name[length]])<<endl; cout<<(int)sum<char>(name,&name[length]])<<endl; }
iterator_traits
Na koniec spróbujmy uogólnić funkcję sum, aby działała nie tylko ze wskaźnikami, ale i iteratorami.
template<typename IT> sum(IT *beg,IT *end);
Widać, że tu użycie klas cech jest już niezbędne, musimy bowiem dowiedzieć się na obiekty jakiego typu wskazuje iterator. Nie można do tego celu użyć typów stowarzyszonych IT::value_type, bo jako iterator może zostać podstawiony zwykły wskaźnik. Dlatego w STL istnieje klasa iterator_traits, definiująca podstawowe typy dla każdego rodzaju iteratora. Korzystając z tej klasy można zdefiniować ogólny szalon funkcji sum
template<typename II> typename sum_traits<typename iterator_traits<II>::value_type>::sum_type sum(II beg,II *end) { typedef typename iterator_traits<IT>::value_type value_type; typedef typename sum_traits<value_type>::sum_type sum_type; sum_type total = sum_traits<value_type>::zero(); while(beg != end ) { total += *beg; beg++; } return total; }
Zanim omówię klasę iterator_trais podam rozwiązanie zastosowane w STL. Tam funkcja nazywa się accumulate i jest zaimplementowana następująco:
template <class InputIterator, class T> T accumulate(InputIterator first, InputIterator last, T init) { for (; first != last; ++first) init = init + *first; return init; }
Przykład 5.2
Dodanie dodatkowego parametru wywołania funkcji rozwiązuje za jednym zamachem oba nasze problemy: parametr ten dostarcza zarówno typu, jak i wartości początkowej dla zmiennej sumującej. Są jednak inne algorytmy w STL, które wymagają więcej informacji o iteratorze i muszą je pobrać za pomocą iterator_traits.
Dla iteratorów nie będących wskaźnikami iterator_traits po prostu przepisują ich typy stowarzyszone:
template <class Iterator> struct iterator_traits { typedef typename Iterator::iterator_category iterator_category; typedef typename Iterator::value_type value_type; typedef typename Iterator::difference_type difference_type; typedef typename Iterator::pointer pointer; typedef typename Iterator::reference reference; };
Dla typów wskaźnikowych jest podana odpowiednia specjalizacja.
template <class T> struct iterator_traits<T*> { typedef random_access_iterator_tag iterator_category; typedef T value_type; typedef ptrdiff_t difference_type; typedef T* pointer; typedef T& reference; };
Widać więc, że każdy iterator nie będący wskaźnikiem musi mieć zdefiniowane odpowiednie typy stowarzyszone. Ułatwia to szablon klasy iterator, z którego można dziedziczyć:
namespace std { template<class Category, class T, class Distance = ptrdiff_t, class Pointer = T*, class Reference = T&> struct iterator { typedef T value_type; typedef Distance difference_type; typedef Pointer pointer; typedef Reference reference; typedef Category iterator_category; };
Na uwagę zasługuje typ iterator_category. Ten typ służy do automatycznego wyboru odpowiednich funkcji w oparciu o kategorię iteratora. Kategorie odpowiadają konceptom iteratorów i są reprezentowane przez puste klasy. W STL zdefiniowano pięć kategorii iteratorów:
namespace std { struct input_iterator_tag {}; struct output_iterator_tag {}; struct forward_iterator_tag: public input_iterator_tag {}; struct bidirectional_iterator_tag: public forward_iterator_tag {}; struct random_access_iterator_tag: public bidirectional_iterator_tag {}; }
Aby zilustrować zastosowanie typu iterator_category przedstawię implementację funkcji distance(), która oblicza odległość pomiędzy dwoma iteratorami. Potrzeba użycia iterator_category bierze się stąd, że dla iteratorów o dostępie swobodnym możemy policzyć ją bezpośrednio przez odejmowanie:
template <class _RandomAccessIterator> inline typename iterator_traits<_RandomAccessIterator>::difference_type __distance(_RandomAccessIterator __first, _RandomAccessIterator __last, random_access_iterator_tag) {
return __last - __first; }
Dla reszty musimy po kolei zwiekszać jeden iterator aż osiągniemy drugi:
template <class _InputIterator> inline typename iterator_traits<_InputIterator>::difference_type __distance(_InputIterator __first, _InputIterator __last, input_iterator_tag) { typename iterator_traits<_InputIterator>::difference_type __n = 0; while (__first != __last) { ++__first; ++__n; } return __n; }
Do wyboru pomiędzy tymi dwoma implementacjami służy właśnie iterator_category:
template <class _InputIterator> inline typename iterator_traits<_InputIterator>::difference_type distance(_InputIterator __first, _InputIterator __last) { typedef typename iterator_traits<_InputIterator>::iterator_category _Category;
return __distance(__first, __last, _Category()); }
numeric_limits
Przykładem klasy cech zawartej w standardzie C++ jest szablon numeric_limits, który zastępuje używane w C makra, zdefiniowane w pliku limits.h. Szablon numeric_limits posiada specjalizację dla każdego typu podstawowego wbudowanego (zob. tab. 5.1]) i zawiera informację na temat różnych cech ich implementacji (zob. tab. 5.2]). Warto zwrócić uwagę na następującą konstrukcję: szablon numeric_limits definiuje stałą logiczną is_specialised. Domyślnie jest ona równa false. Każda specjalizacja szablonu ustawia ją na true. W ten sposób stała std::numeric_limits<T>::is_specialised mówi nam czy dany typ jest opisany przez numeric_limits czy nie.
namespace std { template<class T> class numeric_limits; enum float_round_style; enum float_denorm_style; template<> class numeric_limits<bool>; template<> class numeric_limits<char>; template<> class numeric_limits<signed char>; template<> class numeric_limits<unsigned char>; template<> class numeric_limits<wchar_t>; template<> class numeric_limits<short>; template<> class numeric_limits<int>; template<> class numeric_limits<long>; template<> class numeric_limits<unsigned short>; template<> class numeric_limits<unsigned int>; template<> class numeric_limits<unsigned long>; template<> class numeric_limits<float>; template<> class numeric_limits<double>; template<> class numeric_limits<long double>; }
Tablica 5.1. Specjalizacje szablonu numeric_limits
namespace std { template<class T> class numeric_limits { public: static const bool is_specialized = false; static T min() throw(); static T max() throw(); static const int digits = 0; static const int digits10 = 0; static const bool is_signed = false; static const bool is_integer = false; static const bool is_exact = false; static const int radix = 0; static T epsilon() throw(); static T round_error() throw(); static const int min_exponent = 0; static const int min_exponent10 = 0; static const int max_exponent = 0; static const int max_exponent10 = 0; static const bool has_infinity = false; static const bool has_quiet_NaN = false; static const bool has_signaling_NaN = false; static const float_denorm_style has_denorm = denorm_absent; static const bool has_denorm_loss = false; static T infinity() throw(); static T quiet_NaN() throw(); static T signaling_NaN() throw(); static T denorm_min() throw(); static const bool is_iec559 = false; static const bool is_bounded = false; static const bool is_modulo = false; static const bool traps = false; static const bool tinyness_before = false; static const float_round_style round_style = round_toward_zero; }; }
Tablica 5.2. Szablon numeric_limits