ASD Ćwiczenia 10: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 14: | Linia 14: | ||
Zadanie 2 | Zadanie 2 | ||
Udowodnij, że w implementacji listowej z heurystyką łączenia z wyważaniem koszt wykonania <math>m</math> operacji MakeSet, Find i Union, | Udowodnij, że w implementacji listowej z heurystyką łączenia z wyważaniem koszt wykonania <math>m</math> operacji MakeSet, Find i Union, spośród których <math>n</math> to MakeSet, wynosi <math>O(m+n\log n)</math>. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
Rozwiązanie | Rozwiązanie | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Przez indukcję dowodzimy, że długość listy zawierającej element, który miał <math>k</math> razy zmieniany wskaźnik do reprezentanta, wynosi co najmniej <math>2^k</math>. Wynika z tego, że każdy element może mieć zmieniany wskaźnik do reprezentanta co najwyżej <math>\log n</math> razy, | Przez indukcję dowodzimy, że długość listy zawierającej element, który miał <math>k</math> razy zmieniany wskaźnik do reprezentanta, wynosi co najmniej <math>2^k</math>. Wynika z tego, że każdy element może mieć zmieniany wskaźnik do reprezentanta co najwyżej <math>\log n</math> razy, koszt zamortyzowany operacji Union wynosi więc <math>O(\log n)</math>.</div> | ||
</div> | </div> | ||
Linia 71: | Linia 71: | ||
Zadanie 6 | Zadanie 6 | ||
Udowodnij, że jeśli w implementacji drzewiastej z | Udowodnij, że jeśli w implementacji drzewiastej z łączeniem według rangi i kompresją ścieżki najpierw wykonujemy wszystkie operacje Union, a dopiero potem wszystkie operacje Find, to zamortyzowany koszt operacji Find jest stały. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
Linia 90: | Linia 90: | ||
T := <math>\emptyset</math>;<br> | T := <math>\emptyset</math>;<br> | ||
for j := 1 to m do<br> | for j := 1 to m do<br> | ||
niech e_j = {v_i, v_k};<br> | niech <math>e_j = \{v_i, v_k\}</math>;<br> | ||
if Find(v_i) <> Find(v_k) then <br> | if Find(<math>v_i</math>) <> Find(<math>v_k</math>) then <br> | ||
T := T <math>\cup \{e_j\}</math>;<br> | T := T <math>\cup \{e_j\}</math>;<br> | ||
Union(Find(v_i),Find(v_k))<br> | Union(Find(<math>v_i</math>),Find(<math>v_k</math>))<br> | ||
Koszt tej implementacji jest zdominowany przez koszt sortowania: O(m\log m). | Koszt tej implementacji jest zdominowany przez koszt sortowania: <math>O(m\log m)</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Aktualna wersja na dzień 12:28, 30 wrz 2006
Zadanie 1
Podaj przykład ciągu operacji MakeSet, Find i Union w implementacji listowej bez łączenia z wyważaniem, których łączny koszt to .
Rozwiązanie
Zadanie 2
Udowodnij, że w implementacji listowej z heurystyką łączenia z wyważaniem koszt wykonania operacji MakeSet, Find i Union, spośród których to MakeSet, wynosi .
Rozwiązanie
Zadanie 3
Udowodnij, że w implementacji drzewiastej z łączeniem według wysokości wysokość drzewa zawierającego węzłów jest mniejsza bądź równa .
Zadanie 4
Napisz pseudokod operacji MakeSet, Union i Find w implementacji drzewiastej z łączeniem według rangi i kompresją ścieżki.
Zadanie 5
Udowodnij Lemat 1.
Zadanie 6
Udowodnij, że jeśli w implementacji drzewiastej z łączeniem według rangi i kompresją ścieżki najpierw wykonujemy wszystkie operacje Union, a dopiero potem wszystkie operacje Find, to zamortyzowany koszt operacji Find jest stały.
Zadanie 7
Algorytm Kruskala znajdowania minimalnego drzewa rozpinającego w grafie z wagami na krawędziach działa następująco: krawędzie są przeglądane w kolejności od najlżejszej do najcięższej. Aktualnie rozważaną krawędź dodajemy do budowanego drzewa, o ile tylko nie powoduje to powstania cyklu. Jak efektywnie zaimplementować ten algorytm? Jaki jest jego czas działania?
Zadanie 8
Napisz program generujący labirynt następująca metodą: Na początku każda komnata jest otoczona ścianami. W każdym kroku wybieramy losowo ścianę i usuwamy ją, jeśli komnaty po jej obu stronach nie są jeszcze połączone żadną drogą.
Zadanie 9
Plansza do gry w Hex ma kształt rombu zbudowanego z sześciokątnych pól. Dwaj gracze wykonują na przemian ruchy polegające na dostawieniu pionka na jedno pole. Celem pierwszego gracza jest zbudowanie z białych pionków drogi łączącej lewy dolny brzeg planszy z prawym górnym, natomiast celem drugiego jest zbudowanie z czarnych pionków drogi łączącej lewy górny brzeg planszy z prawym dolnym.

Zaprojektuj algorytm, który po każdym ruchu sprawdza, czy nastąpiła wygrana któregoś z graczy.