|
|
(Nie pokazano 25 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) |
Linia 1: |
Linia 1: |
| ===Reprezentacja===
| | [[wykres funkcji]] |
|
| |
|
| {{przyklad|2 [Maszyna dodająca dwie liczby w systemie unarnym]||
| | [[porównania]] |
|
| |
|
| [[grafika:ZO-1.1.gif|thumb|right||Diagram maszyny dodającej dwie liczby]]<br>Możemy teraz przedstawić pierwszą maszynę Turinga. Będzie ona dodawać dwie liczby zapisane w systemie ''unarnym''. Liczba naturalna <math>n</math> jest reprezentowana w systemie unarnym przez <math>n+1</math> jedynek zapisanych na taśmie obok siebie. | | [[tescik]] |
| | | [[tescik2]] |
| <center>
| |
| <table>
| |
| <tr><td>
| |
| <flashthumb>file=ZO-1.2.swf|width=253|height=300|subtitle=Raz dwa śęł</flashthumb>
| |
| </td></tr>
| |
| </table>
| |
| </center>
| |
| | |
| }}
| |
| | |
| | |
| ==Ciała==
| |
| | |
| Rozważymy teraz zbiory wyposażone w dwa działania - dodawanie i mnożenie. Przyjmiemy następującą definicję.
| |
| | |
| {{definicja|2.1 [Ciało]|def 2.1|
| |
| ''Ciałem'' (dokładniej mówiąc - ''ciałem przemiennym'') nazywamy zbiór <math>\mathbb K</math> wyposażony w dwa działania wewnętrzne - dodawanie i mnożenie, które spełniają następujące warunki:
| |
| | |
| C1) <math>\mathbb K</math> z dodawaniem jest grupą przemienną,
| |
| | |
| C2) mnożenie w <math>\mathbb K</math> jest przemienne i zbiór <math>\mathbb K\setminus \{0\}</math> z mnożeniem jest grupą,
| |
| | |
| C3) <math>a(b+c)=ab+ac</math> dla każdych elementów <math>a,\, b,\, c\in \mathbb K</math> (prawo rozdzielności mnożenia względem dodawania).
| |
| | |
| }}
| |
| | |
| Udowodnimy najbardziej podstawowe własności ciał.
| |
| | |
| {{twierdzenie|2.2 [Własności Ciała]|tw 2.2|
| |
| | |
| W ciele zachodzą następujące warunki:
| |
| | |
| # <math>1\ne 0</math>,
| |
| # <math> 0\cdot a= a\cdot 0=0,</math>
| |
| # <math> (-1)\cdot a =-a,</math>
| |
| # jeżeli <math> ab=0</math>, to <math>a=0</math> lub <math>b=0</math>,
| |
| # jeżeli <math>a\ne 0</math> i <math>b\ne 0</math>, to <math>(ab)^{-1}=b^{-1}a^{-1}</math>
| |
| | |
| dla każdych <math>a,\, b \in \mathbb K</math>.
| |
| | |
| }}
| |
| | |
| {{dowod|||
| |
| Wiemy, że zbiór <math>\mathbb K \setminus \{0\}</math> jest grupą ze względu na mnożenie, a więc <math>1\in \mathbb K\setminus \{0\}</math>. Stąd mamy pierwszą własność.
| |
| | |
| Dla udowodnienia drugiej własności zauważmy, że
| |
| | |
| | |
| <center><math>0\cdot a +0\cdot a =(0+0)a=0\cdot a.</math></center>
| |
| | |
| | |
| Dodając do obydwu stron <math>-(0\cdot a)</math> dostajemy żądaną równość. Korzystając z przemienności mnożenia w całym <math>\mathbb K</math> dostajemy równość <math>a\cdot 0=0</math> dla każdego <math>a\in \mathbb K</math>. Stąd i założonej łączności mnożenia w <math>\mathbb K\setminus\{0\}</math> wynika już łączność mnożenia w całym zbiorze <math>\mathbb K</math>.
| |
| | |
| Korzystając z drugiej własności dostajemy teraz
| |
| | |
| | |
| <center><math> 0=0\cdot a=(1+(-1))a=a +(-1)a.</math></center>
| |
| | |
| | |
| Ponieważ dodawanie w <math>\mathbb K</math> jest przemienne, dostajemy równość <math>(-1)a +a=0</math>. Oznacza to, że <math>(-1)a</math> jest elementem przeciwnym do <math>a</math>, co dowodzi trzeciej własności.
| |
| | |
| Dla dowodu czwartej własności przypuśćmy, że <math>a\ne 0</math>. Wtedy, wykorzystując już udowodnioną własność (2) dostajemy
| |
|
| |
|
| | ===Reprezentacja=== |
|
| |
|
| <center><math>b=(a^{-1}a)b=a^{-1}(ab)=a^{-1}0=0.</math></center> | | {{twierdzenie|6.10|tw 6.10| |
| | Jeżeli <math>P</math> jest rozkładem prawdopodobieństwa, to funkcja <math>F</math> zdefiniowana wzorem: |
|
| |
|
|
| |
|
| Własność ta wynika też z aksjomatu C2), bo w aksjomacie tym implicite założono, że <math>\mathbb K\setminus \{0\}</math> jest zamknięty ze względu na mnożenie.
| | {{wzor|dystr|6.3| |
| | <math>F(x) = P(-\infty,x]=P((-\infty,x])</math>,}} |
|
| |
|
| Własność ostatnia wynika z następujących równości
| |
|
| |
|
| | jest dystrybuantą. Mówimy wtedy, że rozkład <math>P</math> ma dystrybuantę <math>F</math>, co często zaznaczamy pisząc <math>F_P</math> zamiast <math>F</math>. |
|
| |
|
| <center><math>(b^{-1}a^{-1})(ab)= b^{-1}(a^{-1}a)b= b^{-1}b=1.</math></center>}}
| |
|
| |
|
| |
| Konsekwencją trzeciej własności i wcześniejszej umowy ([[#oznacz|1.1]])
| |
| jest równość następująca:
| |
|
| |
|
| |
| <center><math>a(b-c)=ab-ac</math></center>
| |
|
| |
|
| |
| dla każdych <math>a,\, b,\, c\in \mathbb K</math>.
| |
|
| |
| Wprowadzimy teraz pojęcie charakterystyki ciała.
| |
|
| |
| {{definicja|2.3 [Charakterystyka ciała]|def 2.3|
| |
| Niech <math>\mathbb K</math> będzie ciałem. Jeżeli istnieje liczba naturalna <math>n</math> taka, że
| |
|
| |
|
| |
| <center><math>1+...+1 =0,</math></center>
| |
|
| |
|
| |
| gdzie jedynka w powyższej sumie występuje <math>n</math> razy, to najmniejszą taką liczbę <math>n</math> nazywamy ''charakterystyką ciała''. Jeśli taka liczba naturalna nie istnieje, mówimy, że charakterystyka ciała równa jest <math>0</math>.
| |
| }} | | }} |
|
| |
|
| Ponieważ <math>1\ne 0</math>, więc charakterystyka ciała, jeśli nie jest równa <math>0</math>, musi być większa lub równa <math>2</math>. Ciałem o charakterystyce 2 jest tzw. ciało zero-jedynkowe, które można wprowadzić tak. W zbiorze <math>\{0,\, 1\}</math> wprowadzamy działania
| | <div class="thumb tleft" id="Grafy planarne"><div style="width:250px;"> |
| | | <flashwrap>file=Grafy liczba stopniowa animacja.swf|size=small</flashwrap> |
| | <div.thumbcaption>Graf nieplanarny (a) oraz graf planarny (b) wraz z jego prezentacją w postaci grafu płaskiego (c)</div></div> |
| | </div> |
|
| |
|
| <center><math>0+0=0,\ \ \ 0+1=1+0=1,\ \ \ 1+1=0,</math></center>
| |
|
| |
|
| <center><math>0\cdot 0=0,\ \ \ 0\cdot 1=1\cdot 0=0,\ \ \ 1\cdot 1=1.</math></center>
| | [[Template:Slajdy]] |
|
| |
|
| | [[Template:Prezentacja o RMI]] - to tworzymy dla każdej swojej prezentacji, |
|
| |
|
| Łatwo widać, że spełnione są wszystkie warunki definiujące ciało i ciało to ma charakterystykę równą 2.
| | Tak wygląda lista wszystkich slajdów prezentacji: |
| | {{Prezentacja_o_RMI}} |
|
| |
|
| Ciałami są zbiór liczb wymiernych i zbiór liczb rzeczywistych ze zwykłymi działaniami. Są to oczywiście ciała o charakterystyce <math>0</math>. Ciała te oznaczamy symbolami <math>\mathbb Q</math> i <math>\mathbb R</math> odpowiednio.
| | A tak dajemy link do pierwszego slajdu |
| | [[Prezentacja_o_RMI_-_Slajd1]] |
wykres funkcji
porównania
tescik
tescik2
Reprezentacja
Twierdzenie 6.10
Jeżeli jest rozkładem prawdopodobieństwa, to funkcja zdefiniowana wzorem:
, (6.3)
jest dystrybuantą. Mówimy wtedy, że rozkład ma dystrybuantę , co często zaznaczamy pisząc zamiast .
<flashwrap>file=Grafy liczba stopniowa animacja.swf|size=small</flashwrap>
<div.thumbcaption>Graf nieplanarny (a) oraz graf planarny (b) wraz z jego prezentacją w postaci grafu płaskiego (c)
Template:Slajdy
Template:Prezentacja o RMI - to tworzymy dla każdej swojej prezentacji,
Tak wygląda lista wszystkich slajdów prezentacji:
<slides>
name=Prezentacja o RMI
fontsize=120%
menuItemsNumber=4
showButtons=true
hideMenu=false
Slajd1
Slajd2
A tak dajemy link do pierwszego slajdu
Prezentacja_o_RMI_-_Slajd1