Test MJ: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 205 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 15: | Linia 15: | ||
==7.2 Potęgi== | ==7.2 Potęgi== | ||
Zaczniemy od bardzo prostego przykładu | Zaczniemy od bardzo prostego przykładu (zob. D. Vandervoorde, N. Josuttis:''"C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty"'', rozdz. 17). | ||
Napiszemy szablon który ma za zadanie obliczać potęgi liczby 3. | Napiszemy szablon który ma za zadanie obliczać potęgi liczby 3. | ||
Ponieważ w programowaniu za pomocą szablonów musimy posługiwać się | Ponieważ w programowaniu za pomocą szablonów musimy posługiwać się | ||
Linia 21: | Linia 21: | ||
rekurencyjny. To akurat jest bardzo proste: | rekurencyjny. To akurat jest bardzo proste: | ||
{{ | {{przyklad|7.1|| | ||
<center><math>3^N=3*3^{N-1},\quad 3^0 = 1 | <center><math>3^N=3*3^{N-1},\quad 3^0 = 1</math> | ||
</math></center> | </center> | ||
}} | }} | ||
Za pomocą szablonów implementujemy to tak ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/9/91/Pow.cpp Źródło:Pow.cpp]): | Za pomocą szablonów implementujemy to tak ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/9/91/Pow.cpp Źródło: Pow.cpp]): | ||
template<int N> struct Pow3 { | template<int N> struct Pow3 { | ||
enum {val<nowiki>=</nowiki>3*Pow3<N-1>::val}; | enum {val<nowiki>=</nowiki>3*Pow3<N-1>::val}; | ||
}; | }; | ||
template<> struct Pow3<0> { | template<> struct Pow3<0> { | ||
enum {val<nowiki>=</nowiki>1}; | enum {val<nowiki>=</nowiki>1}; | ||
}; | }; | ||
teraz możemy już użyć w programie np. wyrażenie | teraz możemy już użyć w programie np. wyrażenie: | ||
i | i=Pow3<4>::val; | ||
Podstawową zaletą metaprogramowania i | Podstawową zaletą metaprogramowania i głównym powodem jego używania | ||
jest fakt że to wyrażenie jest obliczane w czasie kompilacji i efekt | jest fakt, że to wyrażenie jest obliczane w czasie kompilacji i efekt | ||
jest taki sam jak podstawienia: | jest taki sam jak podstawienia: | ||
i<nowiki>=</nowiki>81; | i<nowiki>=</nowiki>81; | ||
Można też zastosować szablon funkcji | Można też zastosować szablon funkcji: | ||
template<int N> int pow3() { | template<int N> int pow3() { | ||
return 3*pow3<N-1>(); | return 3*pow3<N-1>(); | ||
}; | }; | ||
template<> int pow3<0>() {return 1;} | template<> int pow3<0>() {return 1;} | ||
cout<<pow3<4>()<<endl; | |||
cout<<pow3<4>()<<endl; | ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/5/59/Powf.cpp Źródło: Powf.cpp]) | ||
/ | |||
Nietrudno jest uogólnić powyższy kod tak aby wyliczał potęgi dowolnej | Nietrudno jest uogólnić powyższy kod tak aby wyliczał potęgi dowolnej | ||
liczby | liczby: | ||
template<int K,int N> struct Pow { enum | template<int K,int N> struct Pow { enum | ||
{val<nowiki>=</nowiki>K*Pow<K,N-1>::val}; }; | {val<nowiki>=</nowiki>K*Pow<K,N-1>::val}; }; | ||
template<int K> struct Pow<K,0> { | |||
template<int K> struct Pow<K,0> { | enum {val<nowiki>=</nowiki>1}; | ||
enum {val<nowiki>=</nowiki>1}; | }; | ||
}; | ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/9/91/Pow.cpp Źródło: Pow.cpp]) | ||
/ | |||
Tutaj już nie można wykorzystać szablonu funkcji, bo nie zezwala on na | |||
specjalizację częściową.<br> | |||
Ograniczeniem dla takich obliczeń jest implementacja kompilatora, | Ograniczeniem dla takich obliczeń jest implementacja kompilatora, | ||
przede wszystkim założony limit głebokości rekurencyjnego | przede wszystkim założony limit głebokości rekurencyjnego | ||
konkretyzowania szablonów. Dla kompilatora g++ jest on ustawiany za | konkretyzowania szablonów. Dla kompilatora g++ jest on ustawiany za | ||
pomocą opcji i defaultowo wynosi 500, dlatego już konkretyzacja | pomocą opcji i defaultowo wynosi 500, dlatego już konkretyzacja <tt>Pow<1,500>::val</tt> się nie powiedzie. | ||
Konkretyzacja szablonów wymaga też pamięci i może się zdarzyć, że | |||
Konkretyzacja szablonów wymaga też pamięci i może się zdarzyć że | kompilator wyczerpie limit pamięci lub czasu. <br> Kolejne ograniczenie to konieczność rachunków na liczbach całkowitych. | ||
kompilator wyczerpie limit pamięci lub czasu. | Wiąże się to z faktem, że tylko stałe całkowitoliczbowe mogą być | ||
Kolejne ograniczenie to konieczność rachunków na liczbach całkowitych | |||
parametrami szablonów. | parametrami szablonów. | ||
==Ciąg Fibonacciego== | ==7.3 Ciąg Fibonacciego== | ||
Po opanowaniu powyższych przykładów obliczanie wyrazów ciągu | Po opanowaniu powyższych przykładów obliczanie wyrazów ciągu | ||
Fibonacciego jest prostym zadaniem. Przytoczymy je jednak tutaj aby | Fibonacciego jest prostym zadaniem. Przytoczymy je jednak tutaj, aby | ||
zaprezentować pewną bardzo sympatyczną cechę metaprogramowania za | zaprezentować pewną bardzo sympatyczną cechę metaprogramowania za | ||
pomocą szablonów. Ciąg | pomocą szablonów. Ciąg Fibonacciego jest definiowany rekurencyjnie: | ||
<center><math>f_n=f_{n-1}+f_{n-2},\quad f_1=f_2=1 | {{przyklad|7.2|| | ||
</math></center> | <center><math>f_n=f_{n-1}+f_{n-2},\quad f_1=f_2=1</math> | ||
</center> | |||
}} | |||
więc jego implementacja jest natychmiastowa: | |||
template<int N> struct Fibonacci { | |||
enum {val <nowiki>=</nowiki> Fibonacci<N-1>::val+Fibonacci<N-2>::val}; | |||
}; | |||
template<> struct Fibonacci<1> { | |||
enum {val <nowiki>=</nowiki> 1}; | |||
}; | |||
template<> struct Fibonacci<2> { | |||
enum {val <nowiki>=</nowiki> 1}; | |||
}; | |||
([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/e/ea/Fibonacci_template.cpp Źródło: fibonacci_template.cpp]) | |||
/ | |||
Przykład ten nie wart byłby może i wspomnienia gdyby nie fakt że | Przykład ten nie wart byłby może i wspomnienia gdyby nie fakt, że | ||
rekurencyjna implementacja ciągu | rekurencyjna implementacja ciągu Fibonacciego jest bardzo nieefektywna. | ||
Jeśli zaimplementujemy ją w zwykłym kodzie | Jeśli zaimplementujemy ją w zwykłym kodzie | ||
int fibonacci(int n) { | int fibonacci(int n) { | ||
if(n<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>1) return 1; | if(n<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>1) return 1; | ||
if(n<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>2) return 1; | if(n<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>2) return 1; | ||
return fibonacci(n-1)+fibonacci(n-2); | return fibonacci(n-1)+fibonacci(n-2); | ||
} | } | ||
/ | |||
([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/2/28/Fibonacci.cpp Żródło: fibonacci.cpp]) | |||
to obliczanie | to obliczanie <tt>fibonacci(45)</tt> zajmie np.na moim komputerze ok. 8 | ||
sekund. Tymczasem szablon kompiluje sie poniżej jednej sekundy! Skąd | sekund. Tymczasem szablon kompiluje sie poniżej jednej sekundy! Skąd | ||
taka różnica? Czyżby kompilator był bardziej wydajny niż generowany | taka różnica? Czyżby kompilator był bardziej wydajny niż generowany | ||
przez niego kod? W przypadku zwykłego kodu długi czas wykonania bierze | przez niego kod? W przypadku zwykłego kodu długi czas wykonania bierze | ||
się z ogromnej liczby wywołań funkcji | się z ogromnej liczby wywołań funkcji <tt>fibonacci</tt>. Liczba ta rośnie | ||
wykładniczo z | wykładniczo z <tt>n</tt> i większość czasu jest marnowana na wielokrotne | ||
wywoływanie funkcji z tymi samymi argumentami. | wywoływanie funkcji z tymi samymi argumentami. | ||
W przypadku użycia metaprogramu szablony konkretyzowane są tylko raz. | W przypadku użycia metaprogramu szablony konkretyzowane są tylko raz. | ||
Więc jeśli już raz policzymy np. | Więc jeśli już raz policzymy np. <tt>Fibonacci<25>::val</tt> to kolejne | ||
żądanie nie spowoduje już rozwinięcia rekurencyjnego a tylko | żądanie nie spowoduje już rozwinięcia rekurencyjnego, a tylko | ||
podstawienie istniejącej wartości. Jak widzieliśmy zysk jest ogromny. | podstawienie istniejącej wartości. Jak widzieliśmy zysk jest ogromny. | ||
Takie pamiętanie wyników raz wywołanych funkcji nazywane jest też | Takie pamiętanie wyników raz wywołanych funkcji nazywane jest też | ||
programowaniem dynamicznym | programowaniem dynamicznym. Jedynym znanym mi językiem, który | ||
bezpośrednio wspiera taki mechanizm | bezpośrednio wspiera taki mechanizm jest <tt>Mathematica</tt>. | ||
==Pierwiastek kwadratowy== | ==7.4 Pierwiastek kwadratowy== | ||
Rozważymy teraz trudniejszy przykład szablonu obliczającego | Rozważymy teraz trudniejszy przykład szablonu obliczającego | ||
pierwiastek kwadratowy ( | pierwiastek kwadratowy ([1] rozdz. 17), choć tak naprawdę | ||
ten kod jest bardziej uniwersalny i jak zobaczymy łatwo za jego pomocą | ten kod jest bardziej uniwersalny i, jak zobaczymy, łatwo za jego pomocą | ||
zaimplementować inne funkcje. Ponieważ | zaimplementować inne funkcje. Ponieważ jesteśmy ograniczeni do | ||
arytmetyki liczb całkowitych, tak naprawdę nie liczymy pierwiastka z | |||
<tt>n</tt> ale jego przybliżenie: największą liczbę całkowitą <tt>k</tt>, taką że <tt>k*k<<nowiki>=</nowiki>n</tt>. | |||
W tym celu zastosujemy algorytm przeszukiwania binarnego: | W tym celu zastosujemy algorytm przeszukiwania binarnego: | ||
int sqrt(int n,int low, int high) { | int sqrt(int n,int low, int high) { | ||
if(low<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>high) return low; | |||
if(low<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>high) return low; | int mid<nowiki>=</nowiki>(low+high+1)/2; | ||
int mid<nowiki>=</nowiki>(low+high+1)/2; | if(mid*mid > n ) | ||
return sqrt(n,low,mid-1); | |||
if(mid*mid > n ) | else | ||
return sqrt(n,low,mid-1); | return sqrt(n,mid,high); | ||
else | } | ||
return sqrt(n,mid,high); | |||
} | |||
co już łatwo przetłumaczyć na szablon: | co już łatwo przetłumaczyć na szablon: | ||
template<int N,int L<nowiki>=</nowiki>1,int H<nowiki>=</nowiki>N> struct Sqrt{ | template<int N,int L<nowiki>=</nowiki>1,int H<nowiki>=</nowiki>N> struct Sqrt{ | ||
enum {mid<nowiki>=</nowiki>(L+H+1)/2}; | enum {mid<nowiki>=</nowiki>(L+H+1)/2}; | ||
enum {res<nowiki>=</nowiki> (mid*mid> N)? (int)Sqrt<N,L,mid-1>::res : | enum {res<nowiki>=</nowiki> (mid*mid> N)? (int)Sqrt<N,L,mid-1>::res : | ||
(int)Sqrt<N,mid,H>::res}; | |||
}; | }; | ||
template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> { | |||
template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> { | enum {res<nowiki>=</nowiki>L}; | ||
enum {res<nowiki>=</nowiki>L}; | }; | ||
}; | ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/5/54/Sqrt.cpp Źródło: sqrt.cpp]) | ||
/ | |||
Łatwo sprawdzić że kod ten działa poprawnie. Niestety posiada on | Łatwo sprawdzić, że kod ten działa poprawnie. Niestety posiada on | ||
istotną wadę. W trakcie konkretyzacji szablonu konkretyzowane są oba | istotną wadę. W trakcie konkretyzacji szablonu konkretyzowane są oba | ||
szablony występujące w wyrażeniu warunkowym, nawet | szablony występujące w wyrażeniu warunkowym, nawet ten, który nie będzie | ||
potem | potem używany. Tak więc wykonywana jest duża liczba konkretyzacji, z | ||
których tylko ułamek jest potrzebny (zob. rysunek). Jakie to obciążenie dla | których tylko ułamek jest potrzebny (zob. rysunek). Jakie to obciążenie dla | ||
kompilatora to łatwo sprawdzić kompilując kod w którym wywołujemy | kompilatora to łatwo sprawdzić kompilując kod, w którym wywołujemy | ||
<tt>Sqrt<10000></tt>. Ja nie doczekałem się na koniec kompilacji. | |||
Na | Na szczęście istnieje rozwiązanie - należy użyć szablonu <tt>If_then_else</tt> | ||
(zob. | (zob. [[Zaawansowane CPP/Wykład 5: Funkcje typów i inne sztuczki|rozdział 5.2.1]]): | ||
template<int N,int L<nowiki>=</nowiki>1,int H<nowiki>=</nowiki>N> struct Sqrt{ | template<int N,int L<nowiki>=</nowiki>1,int H<nowiki>=</nowiki>N> struct Sqrt{ | ||
enum {mid<nowiki>=</nowiki>(L+H+1)/2}; | enum {mid<nowiki>=</nowiki>(L+H+1)/2}; | ||
typedef typename If_then_else< | |||
typedef typename If_then_else< | (mid*mid> N), | ||
(mid*mid> N), | Sqrt<N,L,mid-1>, | ||
Sqrt<N,L,mid-1>, | Sqrt<N,mid,H> >::Result tmp; | ||
Sqrt<N,mid,H> >::Result tmp; | enum {res<nowiki>=</nowiki> tmp::res}; | ||
}; | |||
enum {res<nowiki>=</nowiki> tmp::res}; | template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> { | ||
enum {res<nowiki>=</nowiki>L}; | |||
}; | }; | ||
([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/e/ef/Sqrt_ifte.cpp Źródło: sqrt_ifte.cpp]) | |||
template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> { | |||
enum {res<nowiki>=</nowiki>L}; | |||
}; | |||
/ | |||
Ten kod powoduje już tylko konkretyzację rzeczywiście wymaganych | Ten kod powoduje już tylko konkretyzację rzeczywiście wymaganych | ||
szablonów | szablonów, a tych jest dużo mniej: rzędu <math>O(\log N)</math>. Tym razem | ||
kompilacja wyrażenia | kompilacja wyrażenia <tt>Sqrt<10000></tt> powiedzie się bez trudu. | ||
==Pow(x)== | ==7.5 Pow(x)== | ||
Jak dotąd używaliśmy metaprogramowania do wyliczania wartości stałych. | Jak dotąd używaliśmy metaprogramowania do wyliczania wartości stałych. | ||
Teraz postaramy się wygenerować funkcje. Zacznijmy od pytania po co? | Teraz postaramy się wygenerować funkcje. Zacznijmy od pytania: po co? | ||
Pomijając syndrom Mount Everestu (wchodzę na niego bo jest), to | Pomijając syndrom Mount Everestu (wchodzę na niego bo jest), to | ||
głównym powodem jest nadzieja uzyskania bardziej wydajnego kodu. | |||
Weźmy dalej za przykład liczenie potęgi, tym razem dowolnej | Weźmy dalej za przykład liczenie potęgi, tym razem dowolnej liczby | ||
zmiennoprzecinkowej: | zmiennoprzecinkowej: | ||
double pow_int(double x,int n) { | double pow_int(double x,int n) { | ||
double res<nowiki>=</nowiki>1.0; | double res<nowiki>=</nowiki>1.0; | ||
for(int i<nowiki>=</nowiki>0;i<n;++i) | for(int i<nowiki>=</nowiki>0;i<n;++i) | ||
res*<nowiki>=</nowiki>x; | res*<nowiki>=</nowiki>x; | ||
return res; | return res; | ||
}; | }; | ||
/ | ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/d/d7/Powx.cpp Źródło: powx.cpp]) | ||
Patrząc na ten kod widzimy że w pętli wykonywana jest bardzo prosta | Patrząc na ten kod widzimy, że w pętli wykonywana jest bardzo prosta | ||
instrukcja. Możemy więc się obawiać że instrukcje związane z obsługą | instrukcja. Możemy więc się obawiać, że instrukcje związane z obsługą | ||
pętli mogą stanowić spory narzut. | pętli mogą stanowić spory narzut. | ||
Co więcej ich obecność utrudnia kompilatorowi optymalizację kodu oraz | Co więcej, ich obecność utrudnia kompilatorowi optymalizację kodu oraz | ||
może uniemożliwić rozwinięcie funkcji w | może uniemożliwić rozwinięcie funkcji w miejscu wywołania. | ||
Najlepiej by było zaimplementować | Najlepiej by było zaimplementować tę funkcję w ten sposób: | ||
pow(x,n)<nowiki>=</nowiki> x*...*x; /*n razy*/ | pow(x,n)<nowiki>=</nowiki> x*...*x; /*n razy*/ | ||
np. | np.: | ||
double pow2(double x) {return x*x;} | double pow2(double x) {return x*x;} | ||
double pow3(double x) {return x*x*x;} | double pow3(double x) {return x*x*x;} | ||
double pow4(double x) {return x*x*x*x;} | double pow4(double x) {return x*x*x*x;} | ||
... | ... | ||
Wymaga to jednak kodowania ręcznego dla każdej potęgi której | Wymaga to jednak kodowania ręcznego dla każdej potęgi, której | ||
potrzebujemy. Ten sam efekt możemy osiągnąc za pomocą | potrzebujemy. Ten sam efekt możemy osiągnąc za pomocą następującego | ||
szablonu funkcji: | szablonu funkcji: | ||
template<int N> inline double pow(x) {return x*pow<N-1>(x);} | template<int N> inline double pow(x) {return x*pow<N-1>(x);} | ||
template<> inline double pow<0>(x) {return 1.0;} | template<> inline double pow<0>(x) {return 1.0;} | ||
/ | ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/d/d7/Powx.cpp Źródło: powx.cpp]) | ||
pod warunkiem że | pod warunkiem, że kompilator rozwinie wszystkie wywołania. | ||
Poniżej zamieszczam wyniki pomiarów wykonania 100 milionów wywołań | Poniżej zamieszczam wyniki pomiarów wykonania 100 milionów wywołań | ||
każdej funkcji ( | każdej funkcji ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/d/d7/Powx.cpp powx.cpp]). Czas jest | ||
podany w sekundach. Zamieściłem wyniki dla różnych ustawień | podany w sekundach. Zamieściłem wyniki dla różnych ustawień | ||
optymalizacji. | optymalizacji. | ||
<div align=center> | |||
{| border=1 | {| border=1 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
- | | pow_int(x,5) | ||
|- | | pow<5>(x) | ||
| | |--- | ||
|align="center"|-O0 | |||
|- | |align="center"| 7.22 | ||
| | |align="center"| 14.78 | ||
|--- | |||
|align="center"|-O1 | |||
|align="center"| 0.37 | |||
|align="center"| 0.04 | |||
|--- | |||
|align="center"|-O2 | |||
|align="center"| 0.42 | |||
|align="center"| 0.05 | |||
|--- | |||
|align="center"|-O3 | |||
|align="center"| 0.42 | |||
|align="center"| 0.05 | |||
|} | |} | ||
</div> | |||
Widać dramatyczną różnicę po włączeniu optymalizacji. Wiąże się to | Widać dramatyczną różnicę po włączeniu optymalizacji. Wiąże się to | ||
prawdopodobnie z umożliwieniem | prawdopodobnie z umożliwieniem rozwijania funkcji <tt>inline</tt>. Potem | ||
wyniki już się nie | wyniki już się nie zmieniają ale widać, że szablon <tt>pow</tt> wygenerował | ||
funkcję | funkcję 10 razy szybszą od pozostałych. Pokazuje to dobitnie, że | ||
optymalizacja ręczna ciągle ma sens. | optymalizacja ręczna ciągle ma sens. | ||
==Sortowanie bąbelkowe== | ==7.6 Sortowanie bąbelkowe== | ||
Zakończymy ten wykład bardziej skomplikowanym przykładem | Zakończymy ten wykład bardziej skomplikowanym przykładem pokazującym, | ||
że metaprogramowanie można stosować nie tylko do obliczeń | że metaprogramowanie można stosować nie tylko do obliczeń | ||
numerycznych. Popatrzmy na kod implementujący sortowanie bąbelkowe: | numerycznych. Popatrzmy na kod implementujący sortowanie bąbelkowe: | ||
inline void swap (int &a,int &b) {int tmp<nowiki>=</nowiki>a;a<nowiki>=</nowiki>b;b<nowiki>=</nowiki>tmp;}; | inline void swap (int &a,int &b) {int tmp<nowiki>=</nowiki>a;a<nowiki>=</nowiki>b;b<nowiki>=</nowiki>tmp;}; | ||
void bubble_sort_function (int* data, int N) { | |||
void bubble_sort_function (int* data, int N) { | for(int i <nowiki>=</nowiki> N-1; i>0; --i) | ||
for(int i <nowiki>=</nowiki> N-1; i>0; --i) | for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<nowiki><</nowiki>i;++j) | ||
for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<i;++j) | if(data[j]>data[j+1]) | ||
if(data[j]>data[j+1]) | swap(data[j],data[j+1]); | ||
} | |||
([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/0/0f/Bubble_template.cpp Źródło: bubble_template.cpp]) | |||
} | |||
/ | |||
Znów widzimy tu dwie pętle i wszystkie uwagi dotyczące funkcji | Znów widzimy tu dwie pętle i wszystkie uwagi dotyczące funkcji | ||
<tt>pow_int</tt> tu też się stosują. Postaramy się więc zdefiniować szablon, | |||
który dokona rozwinięcia tych obu pętli. Np. dla | który dokona rozwinięcia tych obu pętli. Np. dla <tt>N<nowiki>=</nowiki>3</tt> chcielibyśmy otrzymać następujący kod: | ||
//i<nowiki>=</nowiki>2 j<nowiki>=</nowiki>0 | //i<nowiki>=</nowiki>2 j<nowiki>=</nowiki>0 | ||
if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]); | if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]); | ||
//i<nowiki>=</nowiki>2 j<nowiki>=</nowiki>1 | |||
if(data[1]>data[2]) swap(data[1],data[2]); | |||
//i<nowiki>=</nowiki>1 j<nowiki>=</nowiki>0 | |||
if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]); | |||
Jeśli Państwo śledzili wykład (przynajmniej ten), to już Państwo wiedzą, że | |||
pierwszym krokiem musi być przepisanie kodu sortowania na postać rekurencyjną: | |||
void bubble_sort_function (int* data, int N) { | |||
if(data[ | for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<N-1;++j) | ||
if(data[j]>data[j+1]) | |||
swap(data[j],data[j+1]); | |||
if(N>2) | |||
bubble_sort_function(data,N-1); | |||
} | |||
To jeszcze nie to co trzeba, bo musimy zapisać pętle w postaci | |||
rekurencyjnej. Jeśli oznaczymy sobie: | |||
void | void loop(int * data,int N) { | ||
for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<N-1;++j) | |||
if(data[j]>data[j+1]) | |||
swap(data[j],data[j+1]); | |||
} | |||
to łatwo zauważyć, że <tt>loop</tt> można zdefiniować następująco: | |||
loop(int *data,int N) { | |||
if(N>0) { | |||
if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]); | |||
loop(++data,N-1); | |||
} | |||
} | |||
if(N>0) { | |||
if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]); | |||
loop(++data,N-1); | |||
} | |||
} | |||
co natychmiast tłumaczy się na szablony: | co natychmiast tłumaczy się na szablony: | ||
template<int N> inline void loop(int *data) { | template<int N> inline void loop(int *data) { | ||
if(data[0]>data[1]) std::swap(data[0],data[1]); | if(data[0]>data[1]) std::swap(data[0],data[1]); | ||
loop<N-1>(++data); | |||
} | |||
template<> inline void loop<0>(int *data) {}; | |||
Szablon funkcji <tt>bubble_sort_template</tt> ma więc postać: | |||
template<int N> inline void bubble_sort_template(int * data) { | |||
loop<N-1>(data); | |||
bubble_sort_template<N-1>(data); | |||
} | |||
template<int N> inline void bubble_sort_template(int * data) { | template<> inline void bubble_sort_template<2>(int * data) { | ||
loop<N-1>(data); | loop<1>(data); | ||
}; | |||
bubble_sort_template<N-1>(data); | ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/0/0f/Bubble_template.cpp Źródło: bubble_template.cpp]) | ||
} | |||
template<> inline void bubble_sort_template<2>(int * data) { | |||
loop<1>(data); | |||
}; | |||
/ | |||
Poniżej znów podaję porównanie czasu wykonywania się 100 milionów | Poniżej znów podaję porównanie czasu wykonywania się 100 milionów | ||
wywołań | wywołań funkcji <tt>bubble_sort_function</tt> i <tt>bubble_sort_template</tt> dla tablicy zawierającej 12 liczb całkowitych w kolejności malejącej. | ||
<div align=center> | |||
{| border=1 | {| border=1 | ||
|- | |- | ||
| | !| | ||
| bubblesortfunction(a,12) | |||
|- | | bubblesorttemplate<12>(a) | ||
| | |--- | ||
-O0 | |align="center"|-O0 | ||
|align="center"|43.3 | |||
|align="center"|42.2 | |||
|- | |- | ||
| | |align="center"|-O1 | ||
|align="center"|21.0 | |||
|align="center"|4.8 | |||
|- | |- | ||
| | |align="center"|-O2 | ||
|align="center"|20.0 | |||
|align="center"|3.5 | |||
|- | |- | ||
| | |align="center"|-O3 | ||
|align="center"|20.0 | |||
|align="center"|3.6 | |||
|} | |} | ||
</div> | |||
Widać że wersja na szablonach jest ok 4-5 razy szybsza. Zachęcam do | Widać, że wersja na szablonach jest ok. 4-5 razy szybsza. Zachęcam do | ||
własnych eksperymentów. | własnych eksperymentów.<br> | ||
Zaprojektowany szablon działa tylko dla tablic liczb całkowitych. Jest | |||
Zaprojektowany szablon działa tylko dla tablic liczb całkowitych | to ewidentne ograniczenie, które powinniśmy zlikwidować poprzez dodanie | ||
to ewidentne ograniczenie które powinniśmy zlikwidować poprzez dodanie | doatkowego parametru szablonu. Niestety, prowadzi to do konieczności | ||
doatkowego parametru szablonu. Niestety prowadzi to do konieczności | dokonania specjalizacji częściowej, która nie jest dozwolona dla | ||
dokonania specjalizacji częściowej która nie jest dozwolona dla | |||
szablonów funkcji. Na szczeście nie jest trudno przepisać naszą | szablonów funkcji. Na szczeście nie jest trudno przepisać naszą | ||
implementację używając szablonów klas. Pozostawiam to jako ćwiczenie | |||
dla czytelników:) | dla czytelników :). | ||
==Rozmiar kodu== | ==7.7 Rozmiar kodu== | ||
Jak pokazałem kod generowany przez szablon | Jak pokazałem, kod generowany przez szablon <tt>bubble_sort_template</tt> jest | ||
bardziej efektywny | bardziej efektywny. Dzieje się to jednak kosztem jego rozmiaru. Są ku | ||
temu dwa powody | temu dwa powody. Po pierwsze podwójna pętla wewnątrz procedury | ||
<tt>bubble_sort_function</tt> wykonuje <math>(N-1)*(N-2)/2</math> iteracji i tyle | |||
linijek powinien mieć w pełni rozwinięty kod w szablonie | linijek powinien mieć w pełni rozwinięty kod w szablonie | ||
<tt>bubble_sort_template</tt>. Po drugie każda instancja szablonu jest | |||
osobną funkcją | osobną funkcją, stąd <tt>bubble_sort_template<50></tt> i | ||
<tt>bubble_sort_template<51></tt> generują osobny kod każda. W celu | |||
sprawdzenia tych przewidywań przedstawiam poniżej rozmiar wynikowego | sprawdzenia tych przewidywań przedstawiam poniżej rozmiar wynikowego | ||
kodu w bajtach dla programu który kompilował funkcję | kodu w bajtach dla programu, który kompilował funkcję | ||
<tt>bubble_sort_template<N></tt>. | |||
<div align=center> | |||
{| border=1 | {| border=1 | ||
|- | |- | ||
| | |align="center"|N | ||
N || | |align="center"|size | ||
|- | |- | ||
| | |align="center"|10 | ||
|align="center"|9333 | |||
|- | |- | ||
| | |align="center"|30 | ||
|align="center"|17846 | |||
|- | |- | ||
| | |align="center"|50 | ||
|align="center"|21847 | |||
|- | |- | ||
| | |align="center"|70 | ||
|align="center"|40399 | |||
|- | |- | ||
| | |align="center"|90 | ||
|align="center"|33296 | |||
|- | |- | ||
| | |align="center"|100 | ||
|align="center"|53606 | |||
|} | |} | ||
</div> | |||
Widać że choć rozmiar w zasadzie rośnie z <math>N</math> to ta zależność nie jest | Widać, że choć rozmiar w zasadzie rośnie z <math>N</math>, to ta zależność nie jest | ||
nawet monotoniczna. Wynika to pewnie z tego że dla większych <math>N</math> | nawet monotoniczna. Wynika to pewnie z tego, że dla większych <math>N</math> | ||
kompilator nie dokonuje całkowitego rozwiniecią kodu. | kompilator nie dokonuje całkowitego rozwiniecią kodu. | ||
==Podsumowanie== | ==7.8 Podsumowanie== |
Aktualna wersja na dzień 19:32, 21 sie 2006
7.1 Metaprogramowanie
Ogólnie rzecz biorąc metaprogramowanie oznacza pisanie programów, które piszą programy lub pisania programu, który pisze się sam. W naszym kontekście będzie to oznaczało wykonywanie obliczeń za pomocą szablonów, przy czym obliczenia te są wykonywane podczas kompilacji. Podstawą do tych obliczeń jest rekurencyjna konkretyzacja szablonów. Taką metodą można generować w czasie kompilacji całkiem skomplikowane fragmenty kodu, stąd określenie metaprogramowanie. Przykłady takich "metaszablonów" poznaliśmy już na wykładzie o funkcjach typów. W szczególności działanie na listach typów to właśnie przykłady metaprogramowania. W tym wykładzie przyjrzymy się dokładniej temu zagadnieniu i przeanalizujemy kolejne przykłady.
7.2 Potęgi
Zaczniemy od bardzo prostego przykładu (zob. D. Vandervoorde, N. Josuttis:"C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty", rozdz. 17). Napiszemy szablon który ma za zadanie obliczać potęgi liczby 3. Ponieważ w programowaniu za pomocą szablonów musimy posługiwać się rekurencją to zaczynamy od sformułowania problemu w sposób rekurencyjny. To akurat jest bardzo proste:
Przykład 7.1
Za pomocą szablonów implementujemy to tak (Źródło: Pow.cpp):
template<int N> struct Pow3 { enum {val=3*Pow3<N-1>::val}; }; template<> struct Pow3<0> { enum {val=1}; };
teraz możemy już użyć w programie np. wyrażenie:
i=Pow3<4>::val;
Podstawową zaletą metaprogramowania i głównym powodem jego używania jest fakt, że to wyrażenie jest obliczane w czasie kompilacji i efekt jest taki sam jak podstawienia:
i=81;
Można też zastosować szablon funkcji:
template<int N> int pow3() { return 3*pow3<N-1>(); }; template<> int pow3<0>() {return 1;} cout<<pow3<4>()<<endl;
Nietrudno jest uogólnić powyższy kod tak aby wyliczał potęgi dowolnej liczby:
template<int K,int N> struct Pow { enum {val=K*Pow<K,N-1>::val}; }; template<int K> struct Pow<K,0> { enum {val=1}; };
Tutaj już nie można wykorzystać szablonu funkcji, bo nie zezwala on na
specjalizację częściową.
Ograniczeniem dla takich obliczeń jest implementacja kompilatora,
przede wszystkim założony limit głebokości rekurencyjnego
konkretyzowania szablonów. Dla kompilatora g++ jest on ustawiany za
pomocą opcji i defaultowo wynosi 500, dlatego już konkretyzacja Pow<1,500>::val się nie powiedzie.
Konkretyzacja szablonów wymaga też pamięci i może się zdarzyć, że
kompilator wyczerpie limit pamięci lub czasu.
Kolejne ograniczenie to konieczność rachunków na liczbach całkowitych.
Wiąże się to z faktem, że tylko stałe całkowitoliczbowe mogą być
parametrami szablonów.
7.3 Ciąg Fibonacciego
Po opanowaniu powyższych przykładów obliczanie wyrazów ciągu Fibonacciego jest prostym zadaniem. Przytoczymy je jednak tutaj, aby zaprezentować pewną bardzo sympatyczną cechę metaprogramowania za pomocą szablonów. Ciąg Fibonacciego jest definiowany rekurencyjnie:
Przykład 7.2
więc jego implementacja jest natychmiastowa:
template<int N> struct Fibonacci { enum {val = Fibonacci<N-1>::val+Fibonacci<N-2>::val}; }; template<> struct Fibonacci<1> { enum {val = 1}; }; template<> struct Fibonacci<2> { enum {val = 1}; };
(Źródło: fibonacci_template.cpp)
Przykład ten nie wart byłby może i wspomnienia gdyby nie fakt, że rekurencyjna implementacja ciągu Fibonacciego jest bardzo nieefektywna. Jeśli zaimplementujemy ją w zwykłym kodzie
int fibonacci(int n) { if(n==1) return 1; if(n==2) return 1; return fibonacci(n-1)+fibonacci(n-2); }
to obliczanie fibonacci(45) zajmie np.na moim komputerze ok. 8 sekund. Tymczasem szablon kompiluje sie poniżej jednej sekundy! Skąd taka różnica? Czyżby kompilator był bardziej wydajny niż generowany przez niego kod? W przypadku zwykłego kodu długi czas wykonania bierze się z ogromnej liczby wywołań funkcji fibonacci. Liczba ta rośnie wykładniczo z n i większość czasu jest marnowana na wielokrotne wywoływanie funkcji z tymi samymi argumentami.
W przypadku użycia metaprogramu szablony konkretyzowane są tylko raz. Więc jeśli już raz policzymy np. Fibonacci<25>::val to kolejne żądanie nie spowoduje już rozwinięcia rekurencyjnego, a tylko podstawienie istniejącej wartości. Jak widzieliśmy zysk jest ogromny. Takie pamiętanie wyników raz wywołanych funkcji nazywane jest też programowaniem dynamicznym. Jedynym znanym mi językiem, który bezpośrednio wspiera taki mechanizm jest Mathematica.
7.4 Pierwiastek kwadratowy
Rozważymy teraz trudniejszy przykład szablonu obliczającego pierwiastek kwadratowy ([1] rozdz. 17), choć tak naprawdę ten kod jest bardziej uniwersalny i, jak zobaczymy, łatwo za jego pomocą zaimplementować inne funkcje. Ponieważ jesteśmy ograniczeni do arytmetyki liczb całkowitych, tak naprawdę nie liczymy pierwiastka z n ale jego przybliżenie: największą liczbę całkowitą k, taką że k*k<=n. W tym celu zastosujemy algorytm przeszukiwania binarnego:
int sqrt(int n,int low, int high) { if(low==high) return low; int mid=(low+high+1)/2; if(mid*mid > n ) return sqrt(n,low,mid-1); else return sqrt(n,mid,high); }
co już łatwo przetłumaczyć na szablon:
template<int N,int L=1,int H=N> struct Sqrt{ enum {mid=(L+H+1)/2}; enum {res= (mid*mid> N)? (int)Sqrt<N,L,mid-1>::res : (int)Sqrt<N,mid,H>::res}; }; template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> { enum {res=L}; };
Łatwo sprawdzić, że kod ten działa poprawnie. Niestety posiada on istotną wadę. W trakcie konkretyzacji szablonu konkretyzowane są oba szablony występujące w wyrażeniu warunkowym, nawet ten, który nie będzie potem używany. Tak więc wykonywana jest duża liczba konkretyzacji, z których tylko ułamek jest potrzebny (zob. rysunek). Jakie to obciążenie dla kompilatora to łatwo sprawdzić kompilując kod, w którym wywołujemy Sqrt<10000>. Ja nie doczekałem się na koniec kompilacji.
Na szczęście istnieje rozwiązanie - należy użyć szablonu If_then_else (zob. rozdział 5.2.1):
template<int N,int L=1,int H=N> struct Sqrt{ enum {mid=(L+H+1)/2}; typedef typename If_then_else< (mid*mid> N), Sqrt<N,L,mid-1>, Sqrt<N,mid,H> >::Result tmp; enum {res= tmp::res}; }; template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> { enum {res=L}; };
Ten kod powoduje już tylko konkretyzację rzeczywiście wymaganych szablonów, a tych jest dużo mniej: rzędu . Tym razem kompilacja wyrażenia Sqrt<10000> powiedzie się bez trudu.
7.5 Pow(x)
Jak dotąd używaliśmy metaprogramowania do wyliczania wartości stałych. Teraz postaramy się wygenerować funkcje. Zacznijmy od pytania: po co? Pomijając syndrom Mount Everestu (wchodzę na niego bo jest), to głównym powodem jest nadzieja uzyskania bardziej wydajnego kodu. Weźmy dalej za przykład liczenie potęgi, tym razem dowolnej liczby zmiennoprzecinkowej:
double pow_int(double x,int n) { double res=1.0; for(int i=0;i<n;++i) res*=x; return res; };
Patrząc na ten kod widzimy, że w pętli wykonywana jest bardzo prosta instrukcja. Możemy więc się obawiać, że instrukcje związane z obsługą pętli mogą stanowić spory narzut. Co więcej, ich obecność utrudnia kompilatorowi optymalizację kodu oraz może uniemożliwić rozwinięcie funkcji w miejscu wywołania. Najlepiej by było zaimplementować tę funkcję w ten sposób:
pow(x,n)= x*...*x; /*n razy*/
np.:
double pow2(double x) {return x*x;} double pow3(double x) {return x*x*x;} double pow4(double x) {return x*x*x*x;} ...
Wymaga to jednak kodowania ręcznego dla każdej potęgi, której potrzebujemy. Ten sam efekt możemy osiągnąc za pomocą następującego szablonu funkcji:
template<int N> inline double pow(x) {return x*pow<N-1>(x);} template<> inline double pow<0>(x) {return 1.0;}
pod warunkiem, że kompilator rozwinie wszystkie wywołania.
Poniżej zamieszczam wyniki pomiarów wykonania 100 milionów wywołań każdej funkcji (powx.cpp). Czas jest podany w sekundach. Zamieściłem wyniki dla różnych ustawień optymalizacji.
pow_int(x,5) | pow<5>(x) | |
-O0 | 7.22 | 14.78 |
-O1 | 0.37 | 0.04 |
-O2 | 0.42 | 0.05 |
-O3 | 0.42 | 0.05 |
Widać dramatyczną różnicę po włączeniu optymalizacji. Wiąże się to prawdopodobnie z umożliwieniem rozwijania funkcji inline. Potem wyniki już się nie zmieniają ale widać, że szablon pow wygenerował funkcję 10 razy szybszą od pozostałych. Pokazuje to dobitnie, że optymalizacja ręczna ciągle ma sens.
7.6 Sortowanie bąbelkowe
Zakończymy ten wykład bardziej skomplikowanym przykładem pokazującym, że metaprogramowanie można stosować nie tylko do obliczeń numerycznych. Popatrzmy na kod implementujący sortowanie bąbelkowe:
inline void swap (int &a,int &b) {int tmp=a;a=b;b=tmp;}; void bubble_sort_function (int* data, int N) { for(int i = N-1; i>0; --i) for(int j=0;j<i;++j) if(data[j]>data[j+1]) swap(data[j],data[j+1]); }
Znów widzimy tu dwie pętle i wszystkie uwagi dotyczące funkcji pow_int tu też się stosują. Postaramy się więc zdefiniować szablon, który dokona rozwinięcia tych obu pętli. Np. dla N=3 chcielibyśmy otrzymać następujący kod:
//i=2 j=0 if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]); //i=2 j=1 if(data[1]>data[2]) swap(data[1],data[2]); //i=1 j=0 if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);
Jeśli Państwo śledzili wykład (przynajmniej ten), to już Państwo wiedzą, że pierwszym krokiem musi być przepisanie kodu sortowania na postać rekurencyjną:
void bubble_sort_function (int* data, int N) { for(int j=0;j<N-1;++j) if(data[j]>data[j+1]) swap(data[j],data[j+1]); if(N>2) bubble_sort_function(data,N-1); }
To jeszcze nie to co trzeba, bo musimy zapisać pętle w postaci rekurencyjnej. Jeśli oznaczymy sobie:
void loop(int * data,int N) { for(int j=0;j<N-1;++j) if(data[j]>data[j+1]) swap(data[j],data[j+1]); }
to łatwo zauważyć, że loop można zdefiniować następująco:
loop(int *data,int N) { if(N>0) { if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]); loop(++data,N-1); } }
co natychmiast tłumaczy się na szablony:
template<int N> inline void loop(int *data) { if(data[0]>data[1]) std::swap(data[0],data[1]); loop<N-1>(++data); } template<> inline void loop<0>(int *data) {};
Szablon funkcji bubble_sort_template ma więc postać:
template<int N> inline void bubble_sort_template(int * data) { loop<N-1>(data); bubble_sort_template<N-1>(data); } template<> inline void bubble_sort_template<2>(int * data) { loop<1>(data); };
Poniżej znów podaję porównanie czasu wykonywania się 100 milionów wywołań funkcji bubble_sort_function i bubble_sort_template dla tablicy zawierającej 12 liczb całkowitych w kolejności malejącej.
bubblesortfunction(a,12) | bubblesorttemplate<12>(a) | |
-O0 | 43.3 | 42.2 |
-O1 | 21.0 | 4.8 |
-O2 | 20.0 | 3.5 |
-O3 | 20.0 | 3.6 |
Widać, że wersja na szablonach jest ok. 4-5 razy szybsza. Zachęcam do
własnych eksperymentów.
Zaprojektowany szablon działa tylko dla tablic liczb całkowitych. Jest
to ewidentne ograniczenie, które powinniśmy zlikwidować poprzez dodanie
doatkowego parametru szablonu. Niestety, prowadzi to do konieczności
dokonania specjalizacji częściowej, która nie jest dozwolona dla
szablonów funkcji. Na szczeście nie jest trudno przepisać naszą
implementację używając szablonów klas. Pozostawiam to jako ćwiczenie
dla czytelników :).
7.7 Rozmiar kodu
Jak pokazałem, kod generowany przez szablon bubble_sort_template jest bardziej efektywny. Dzieje się to jednak kosztem jego rozmiaru. Są ku temu dwa powody. Po pierwsze podwójna pętla wewnątrz procedury bubble_sort_function wykonuje iteracji i tyle linijek powinien mieć w pełni rozwinięty kod w szablonie bubble_sort_template. Po drugie każda instancja szablonu jest osobną funkcją, stąd bubble_sort_template<50> i bubble_sort_template<51> generują osobny kod każda. W celu sprawdzenia tych przewidywań przedstawiam poniżej rozmiar wynikowego kodu w bajtach dla programu, który kompilował funkcję bubble_sort_template<N>.
N | size |
10 | 9333 |
30 | 17846 |
50 | 21847 |
70 | 40399 |
90 | 33296 |
100 | 53606 |
Widać, że choć rozmiar w zasadzie rośnie z , to ta zależność nie jest nawet monotoniczna. Wynika to pewnie z tego, że dla większych kompilator nie dokonuje całkowitego rozwiniecią kodu.