Analiza matematyczna 1/Wykład 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
(Nie pokazano 218 wersji utworzonych przez 9 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Zbiory liczbowe== | |||
Rozpoczynamy od przeglądu najważniejszych pojęć i twierdzeń, | |||
które są omawiane w szkole średniej lub w ramach innych | |||
przedmiotów objętych programem studiów (logika i teoria mnogości, | |||
algebra liniowa z geometrią analityczną, matematyka dyskretna). | |||
==Oznaczenia zbiorów liczbowych== | |||
Przypomnijmy powszechnie stosowane oznaczenia zbiorów liczbowych. | |||
Zbiór <math>\mathbb{N}=\{1, 2, 3, \ldots \}</math> nazywamy zbiorem liczb '''''naturalnych''''' lub zbiorem liczb '''''całkowitych dodatnich'''''. | |||
\ | Zbiór <math>\mathbb{N}_0 =\{0, 1, 2, 3, \ldots \}=\mathbb{N}\cup \{0\}</math> nazywamy zbiorem liczb '''''całkowitych nieujemnych'''''. Wielu nazywa ten | ||
zbiór także zbiorem liczb naturalnych. Na ogół nie prowadzi to do nieporozumień. | |||
Z kolei zbiór <math>\mathbb{Z}=\{\ldots , -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, \ldots\}</math> nazywamy zbiorem '''''liczb całkowitych'''''. | |||
''' | Zbiór <math>\mathbb{Q}=\left\{\frac{p}{q} : p\in \mathbb{Z}, q\in \mathbb{N}\right\}</math>, czyli zbiór | ||
ułamków o całkowitym liczniku i naturalnym mianowniku, nazywamy zbiorem liczb '''''wymiernych'''''. | |||
Literą <math>\mathbb{R}</math> będziemy oznaczać zbiór liczb '''''rzeczywistych''''', a literą <math>\mathbb{C}</math> - zbiór liczb '''''zespolonych'''''. | |||
==Przedziały. Kresy== | |||
<center><math>\begin{array} { | {{definicja|1.1.|| | ||
\ | '''''Rozszerzonym zbiorem liczb rzeczywistych''''' <math>\overline{\mathbb{R}}</math> | ||
\end{array} | nazywamy zbiór liczb rzeczywistych z dołączonymi elementami '''''plus nieskończoność''''' <math>+\infty</math> oraz | ||
'''''minus nieskończoność''''' <math>-\infty</math> tak, że w zbiorze liczb rzeczywistych zachowany jest | |||
naturalny porządek zadany przez relację nierówności, natomiast element plus nieskończoność następuje po każdej liczbie | |||
rzeczywistej, a element minus nieskończoność poprzedza dowolną liczbę rzeczywistą. | |||
}} | |||
{{definicja|1.2.|| | |||
Niech <math>a</math>, <math>b</math> będą dowolnymi elementami zbioru <math>\overline{\mathbb{R}}</math>. | |||
Jeśli <math>a<b</math> to każdy ze zbiorów: | |||
<center><math> | |||
\begin{array}{rll} | |||
[a, b]&:=&\{x\in \overline{\mathbb{R}}:a\leq x\leq b\} \\ | |||
(a, b)&:=&\{x\in \overline{\mathbb{R}}:a< x< b \} \\ | |||
\left[a, b\right )&:=&\{x\in \overline{\mathbb{R}}:a \leq x< b \} \\ | |||
(a, b]&:=&\{x\in \overline{\mathbb{R}}:a< x\leq b \} | |||
\end{array}</math></center> | |||
nazywamy '''''przedziałem o końcach''''' <math>a</math>, <math>b</math>, przedziałem - | |||
odpowiednio - '''''domkniętym''''', '''''otwartym''''', '''''lewostronnie domkniętym''''', | |||
'''''prawostronnie domkniętym'''''. | |||
}} | |||
Niech <math>A</math> będzie dowolnym niepustym podzbiorem zbioru <math>\overline{\mathbb{R}}</math>. | |||
{{definicja|1.3.|| | |||
'''''Ograniczeniem górnym zbioru''''' <math>A</math> nazywamy dowolny element zbioru <math>\overline{\mathbb{R}}</math> nie mniejszy od dowolnego elementu zbioru <math>A</math>. | |||
}} | |||
{{definicja|1.4.|| | |||
'''''Ograniczeniem dolnym zbioru''''' <math>A</math> nazywamy dowolny element zbioru <math>\overline{\mathbb{R}}</math> nie większy od dowolnego elementu zbioru <math>A</math>. | |||
}} | |||
{{definicja|1.5.|| | |||
Najmniejsze ograniczenie górne zbioru <math>A\subset \overline{\mathbb{R}}</math> nazywamy | |||
'''''kresem górnym zbioru''''' <math>A</math> (lub: '''''supremum''''' zbioru <math> A</math>) i oznaczamy symbolem | |||
<math> \sup A</math>. | |||
}} | |||
{{definicja|1.6.|| | |||
Największe ograniczenie dolne zbioru <math> A \subset \overline{\mathbb{R}}</math> nazywamy | |||
'''''kresem dolnym zbioru''''' <math> A</math> (lub: '''''infimum''''' zbioru <math> A</math>) | |||
i oznaczamy symbolem <math>\inf A</math>. | |||
}} | |||
==Ciąg arytmetyczny. Ciąg geometryczny== | |||
{{definicja|1.7.|| | |||
Ciąg o wyrazach <math>a_n=a_0+n r</math> gdzie <math>n=0,1,2,3,\ldots</math> | |||
nazywamy '''''ciągiem arytmetycznym''''' o początkowym wyrazie <math>a_0</math> i różnicy <math>r</math>. | |||
}} | |||
{{definicja|1.8.|definicja_1_8| | |||
Niech <math>a_0 \neq 0</math> i <math>q \neq 0</math>. Ciąg o wyrazach <math>a_n=a_0q^n</math>, gdzie <math>n=0,1,2,3,\ldots</math>. nazwyamy '''ciągiem geometrycznym''' o początkowym wyrazie <math>a_0</math> i ilorazie <math>q</math>.}} | |||
Przypomnijmy, że | |||
{{uwaga|1.9.|| | |||
Jeśli <math>a_n</math> jest ciągiem arytmetycznym o początkowym | |||
wyrazie <math>a_0</math> i różnicy <math>r</math>, to | |||
<center><math>a_0+a_1+a_2+\ldots+a_n=\frac{n+1}{2}(a_0+a_n)=\frac{n+1}{2}(2a_0+nr)</math>.</center> | |||
}} | |||
{{uwaga|1.10.|| | |||
Dla dowolnej liczby rzeczywistej <math>q \neq 1</math> i dowolnej liczby naturalnej <math>n=1,2,3,\ldots</math> zachodzi równość | |||
<center><math>1+q+q^2+\ldots+q^n=\frac{1-q^{n+1}}{1-q}</math>.</center> | |||
(Jeśli <math>q=1</math>, mamy oczywistą równość <math>1+q+q^2+\ldots+q^n=1+1+1+\ldots+1=n+1</math>.) | |||
}} | |||
<span id="wn_1_11">{{wniosek|1.11.|| | |||
Jeśli <math>a_n</math> jest ciągiem geometrycznym o początkowym wyrazie <math>a_0</math> i ilorazie <math>q\neq 1</math>, to | |||
<center><math>a_0+a_1+a_2+\ldots+a_n= a_0 \frac{1-q^{n+1}}{1-q}</math>.</center> | |||
}}</span> | |||
<span id="przyklad_1_12">{{przyklad|1.12.|| | |||
Rozważmy zbiór <math>S:=\{1+q+q^2+\ldots+q^n, n=1,2,3,\ldots\}</math> skończonych sum kolejnych wyrazów ciągu geometrycznego | |||
o pierwszym wyrazie <math>1</math> i nieujemnym ilorazie <math>q</math>. Zauważmy, że jeśli <math>0 \leq q<1</math>, to | |||
<center><math>1+q+q^2+\ldots+q^n=\frac{1}{1-q}-\frac{q^{n+1}}{1-q} < \frac{1}{1-q}</math></center> | |||
gdyż <math>\frac{q^{n+1}}{1-q}>0</math>. Stąd zarówno liczba <math>\frac{1}{1-q}</math> jak i | |||
każda liczba większa od niej są ograniczeniami górnymi zbioru <math>S</math>. | |||
Najmniejszym z ograniczeń górnych zbioru <math>S</math> jest liczba | |||
<math>\frac{1}{1-q}</math>, gdyż wartość ułamka <math>\frac{q^{n+1}}{1-q}</math> może być dowolnie mała i bliska zeru dla dużych liczb naturalnych <math>n</math>. Jeśli natomiast iloraz <math>q\geq 1</math>, to jedynym ograniczeniem górnym każdej z sum <math>1+q+q^2+\ldots+q^n \geq 1+1+1+\ldots+1=n+1</math> jest plus nieskończoność. Wówczas też kresem górnym zbioru sum <math>S</math> jest plus nieskończoność. | |||
}}</span> | |||
Do rozważań dotyczących ciągów i nieskończonych sum składników (szeregów) powrócimy w kolejnych modułach. | |||
Odnotujmy jednak jeszcze następującą uwagę. | |||
{{uwaga|1.13.|| | |||
Jeśli <math>|q|<1</math>, to suma nieskończenie wielu składników <math>q^n</math>, <math>n=0, 1, 2, 3,\ldots</math> jest równa | |||
<math>\frac{1}{1-q}</math>, co zapisujemy: <math>1+q+q^2+\ldots+q^n+\ldots=\frac{1}{1-q}</math>. | |||
}} | |||
==Liczby wymierne== | |||
{{przyklad|1.14.|| | |||
Już w szkole podstawowej dowiedzieliśmy się, że | |||
<center><math>0,(3)=0,33333\ldots =\frac{1}{3}</math></center> | |||
Zwróćmy uwagę, że okresowe rozwinięcie dziesiętne <math>0,33333\ldots</math> wyraża nieskończoną sumę | |||
składników | |||
<center><math>\begin{array}{lll}0+\frac{3}{10^1}+\frac{3}{10^2}+\frac{3}{10^3}+\frac{3}{10^4}+\ldots | |||
&=& \frac{3}{10}\left(1+\frac{1}{10}+\frac{1}{10^2}+\frac{1}{10^3}+\ldots\right)\\ | |||
&=&\frac{3}{10} \cdot \frac{1}{1-\frac{1}{10}} =\frac{1}{3}. | |||
\end{array} | |||
</math></center> | |||
}} | |||
{{przyklad|1.15.|| | |||
Przypomnijmy jeszcze szkolny sposób zamiany ułamka okresowego na iloraz dwóch liczb całkowitych. Rozważmy na | |||
przykład liczbę | |||
<center><math>a = 78,(1016)=78,10161016101610161016\ldots </math>,</center> | |||
która wyraża sumę nieskończonej liczby składników | |||
<center><math>a = 78+\frac{1016}{10^4}+\frac{1016}{10^8}+\frac{1016}{10^{12}}+\ldots</math></center> | |||
Zauważmy też, że różnica | |||
<center><math>\begin{array}{lll} | |||
10000a -a&=&781016,1016101610161016\ldots -78,1016101610161016\ldots \\ | |||
&=&780938,0000000000000000\ldots | |||
\end{array} | |||
</math></center> | |||
jest liczbą całkowitą. Stąd <math>a=\frac{780938}{9999}</math> jest liczbą wymierną. | |||
}} | |||
Rozumując, podobnie jak w powyższym przykładzie, można wykazać ogólnie, że | |||
{{uwaga|1.16.|| | |||
Liczba rzeczywista jest liczbą wymierną wtedy i tylko wtedy, | |||
gdy ma okresowe rozwinięcie dziesiętne. | |||
}} | |||
{{przyklad|1.17.|| | |||
Liczba | |||
<center><math>0,12345678910111213141516171819202122\ldots </math>,</center> | |||
w której rozwinięciu dziesiętnym znajdują się kolejno cyfry wyrażające następujące po sobie liczby naturalne, nie jest | |||
wymierna, gdyż nie ma okresowego rozwinięcia dziesiętnego. | |||
}} | |||
==Iloczyn kartezjański. Współrzędne biegunowe== | |||
Niech <math>A</math> i <math>B</math> będą dowolnymi niepustymi zbiorami. | |||
{{definicja|1.18.|| | |||
'''''Iloczynem kartezjańskim''''' <math>A\times B</math> zbiorów <math>A</math> i <math>B</math> nazywamy zbiór | |||
par uporządkowanych <math>(a,b)</math> takich, że <math>a\in A</math> i <math>b\in B</math>, tj. | |||
<math>A\times B:=\{(a,b): a\in A,b\in B\}</math>. | |||
}} | |||
[[File:am1w01.0010.svg|330x330px|thumb|right|Rysunek do rozdziału "Iloczyn kartezjański. Współrzędne biegunowe"]] | |||
Przypomnijmy, że dowolny punkt w prostokątnym kartezjańskim układzie współrzędnych można jednoznacznie przedstawić za pomocą | |||
pary liczb rzeczywistych <math>(x,y)</math>.<br> | |||
Niech <math>r=\sqrt{x^2 +y^2}</math> będzie odległością punktu <math>(x,y)</math> od | |||
początku układu współrzędnych. Jeśli <math>r>0</math>, niech <math>\varphi</math> będzie | |||
kątem (skierowanym), jaki tworzą dodatnia półoś osi odciętych (tj.dodatnia półoś osi <math>OX</math>) z promieniem | |||
wodzącym punktu <math>(x,y)</math>. Równość <math>r=0</math> jednoznacznie przedstawia początek układu współrzędnych, | |||
można przyjąć w tym przypadku, że <math>\varphi</math> jest dowolną liczbą. | |||
Zauważmy, że <math>x=r\cos\varphi</math> oraz <math>y=r\sin\varphi</math>. | |||
{{definicja|1.19.|| | |||
Parę liczb <math>(r, \varphi)</math>, gdzie <math>r\geq 0</math> oraz <math>0\leq \varphi<2\pi</math>, nazywamy | |||
'''''współrzędnymi biegunowymi''''' punktu <math>(x,y)=(r\cos\varphi, r\sin\varphi)</math>. | |||
}} | |||
{{uwaga|1.20.|| | |||
Niech dane będą liczby rzeczywiste <math>x</math> oraz <math>y</math>. | |||
Układ równań<br><br><br><center> | |||
<math>\left\{\begin{align} x=r\cos\varphi\\y=r\sin\varphi\end{align}\right.</math></center><br><br> | |||
z niewiadomymi <math>r</math>, <math>\varphi</math> spełnia dokładnie jeden promień <math>r=\sqrt{x^2 +y^2}</math> | |||
oraz nieskończona liczba różnych kątów postaci <math>\varphi+2k\pi</math>, | |||
gdzie <math>\varphi</math> jest kątem między dodatnią półosią odciętych a | |||
promieniem wodzącym punktu <math>(x,y)</math>, zaś <math>k</math> jest dowolną liczbą całkowitą. | |||
}} | |||
==Liczby zespolone== | |||
{{definicja|1.21.|| | |||
W iloczynie kartezjańskim <math>\mathbb{R}^2:=\mathbb{R}\times \mathbb{R}</math> definiujemy sumę | |||
oraz iloczyn par <math>z_1=(x_1 , y_1)</math> oraz <math>z_2=(x_2 , y_2)</math> następująco | |||
<center><math> | |||
\begin{align} z_1 + z_2&=(x_1 +x_2 ,\ y_1 + y_2)\\ | |||
z_1 z_2&=(x_1 x_2 -y_1 y_2,\ x_1 y_2 + x_2 y_1). | |||
\end{align} | |||
</math></center> | |||
}} | |||
{{definicja|1.22.|| | |||
Zbiór par liczb rzeczywistych z dodawaniem i mnożeniem określonym w powyższej definicji, nazywamy | |||
''''' zbiorem liczb zespolonych''''' <br> | |||
i oznaczamy literą <math>\mathbb{C}</math>. | |||
}} | |||
[[File:file=Am1w01.0020.svg|345x330px|thumb|right|Rysunek do definicji 1.24. i 1.25.]] | |||
{{uwaga|1.23.|| | |||
a) Suma i iloczyn liczb zespolonych jest liczbą zespoloną.<br> | |||
b) Dodawanie i mnożenie liczb zespolonych są działaniami łącznymi i przemiennymi, tzn. | |||
<center> | |||
<math> | |||
\begin{align} z+w &= w+z \\ | |||
z w &= w z\\ | |||
z+(u+w) &= (z+u)+w \\ | |||
z(uw) &= (zu)w \end{align} | |||
</math> | |||
</center> | |||
dla dowolnych liczb zespolonych <math>z, u, w</math>.<br> | |||
c) Mnożenie liczb zespolonych jest rozdzielne względem dodawania, tzn. | |||
<center> | |||
<math>z (u+w) = z u +z w | |||
</math> | |||
</center> | |||
dla dowolnych liczb zespolonych <math>z,u</math> oraz <math>w</math>. | |||
}} | |||
{{definicja|1.24.|| | |||
Jeśli <math>z=(x,y)</math> jest liczbą zespoloną, to pierwszy element <math>x</math> pary <math>(x,y)</math> nazywamy | |||
'''''częścią rzeczywistą''''' liczby <math>z</math> i oznaczamy symbolem <math>\Re z</math> (lub <math>\text{Re} z</math>), a | |||
drugi element tej pary - '''''częścią urojoną''''' liczby <math>z</math> i oznaczamy <math>\Im z</math> | |||
(lub <math>\text{Im} z</math>). | |||
}} | |||
Zauważmy, że każdej liczbie zespolonej <math>z</math> odpowiada dokładnie | |||
jeden punkt <math>(\Re z, \Im z)</math> w prostokątnym układzie | |||
współrzędnych. Tradycyjnie mówimy więc o płaszczyźnie zespolonej | |||
<math>\mathbb{C}</math>. Oś odciętych na płaszczyźnie <math>\mathbb{C}</math> nazywamy | |||
'''''osią rzeczywistą''''', a oś rzędnych '''''osią urojoną'''''.<br> | |||
{{definicja|1.25.|| | |||
'''''Jednostką urojoną''''' nazywamy liczbę zespoloną <math>i=(0,1)</math>. | |||
}} | |||
{{uwaga|1.26.|| | |||
a) Każdą liczbę zespoloną <math>z</math> można zapisać w postaci sumy <math>z=\Re z + \Im z i</math>.<br> | |||
b) Kwadrat jednostki urojonej wynosi <math>-1</math>, gdyż <math>i^2=(0,1)(0,1)=(-1,0)=-1+0i=-1</math>.<br> | |||
c) Jeśli <math>z_1=x_1 + y_1 i</math> oraz <math>z_2=x_2+ y_2 i</math>, to sumę i iloczyn liczb <math>z_1, z_2</math> możemy wyznaczyć tak, jak zwykliśmy przekształcać wyrażenia algebraiczne, traktując jednostkę urojoną | |||
<math>i</math> jak parametr i pamiętać, że <math>i^2=-1</math>. Mamy więc | |||
<center><math> | |||
\begin{align} z_1+z_2&=(x_1 + y_1 i)+( x_2+ y_2 | |||
i)\\&=(x_1+x_2)+(y_1+y_2)i\\&=(x_1+x_2,\ y_1+y_2) \end{align} | |||
</math></center> | |||
oraz | |||
<center><math> | |||
\begin{align} z_1 z_2&=(x_1 + y_1 i)( x_2+ y_2 i)\\ | |||
&=x_1 x_2+(x_1 y_2 +x_2 y_1)i +y_1 y_2 i^2 \\ | |||
&=(x_1 x_2 - y_1 y_2)+ (x_1y_2 +x_2 y_1)i\\ | |||
&=( x_1 x_2 - y_1 y_2, \ x_1 y_2 +x_2y_1).\end{align} | |||
</math></center> | |||
}} | |||
{{uwaga|1.27.|| | |||
Dowolną liczbę zespoloną <math>z=x+i y</math> możemy | |||
przedstawić w postaci trygonometrycznej <math>z=r(\cos\varphi, | |||
\sin\varphi)=r(\cos \varphi +i\sin\varphi)</math>, gdzie | |||
<math>r=\sqrt{x^2+y^2}</math>, a <math>\varphi</math> jest dowolnym kątem takim, że | |||
<center><math> | |||
\left\{\begin{align} x&=r\cos\varphi \\ | |||
y&=r\sin\varphi\end{align}\right.</math></center>. | |||
Wiemy, że kątów takich jest nieskończenie wiele. | |||
}} | |||
[[File:Am1w01.0030.svg|334x330px|thumb|right|Liczba zespolona <math>z</math> oraz jej sprzeżenie <math>\overline{z}</math>]] | |||
{{definicja|1.28.|| | |||
Jeśli <math>z=x+i y=r(\cos\varphi+i \sin\varphi)</math>, to | |||
liczbę <math>r:= \sqrt{x^2+y^2}</math> nazywamy modułem liczby zespolonej <math>z</math> | |||
i oznaczamy <math>|z|</math>, a każdy z kątów <math>\varphi</math> takich, że zachodzą | |||
równości <math>x=r\cos\varphi y=r\sin\varphi</math>, nazywamy '''''argumentem''''' | |||
liczby <math>z</math> i oznaczamy <math>\text{arg} z</math>. Najmniejszy nieujemny | |||
argument liczby zespolonej <math>z</math> nazywamy '''''argumentem głównym''''' | |||
tej liczby i oznaczamy <math>\text{Arg} z</math>. | |||
}} | |||
Wyrażenie <math>\cos\varphi+ i \sin\varphi</math> będziemy | |||
krótko notować w postaci wykładniczej <math>e^{i\varphi}</math> lub <math>\exp | |||
(i\varphi)</math>, pomijając na razie zasadność użycia symbolu funkcji wykładniczej w tej notacji. | |||
Odtąd liczbę zespoloną o module <math>r</math> i argumencie <math>\varphi</math> | |||
będziemy zapisywać w postaci trygonometrycznej | |||
<math>z=r(\cos\varphi+i\sin\varphi)</math> lub wykładniczej <math>z=re^{i\varphi}</math>. | |||
{{definicja|1.29.|| | |||
Sprzężeniem liczby zespolonej <math>z=x+iy</math> nazywamy liczbę <math>\overline{z}=x-iy</math>.<br> | |||
}} | |||
{{uwaga|1.30.|| | |||
a) Liczba <math>\bar z =x-iy</math> jest obrazem liczby <math>z =x+iy</math> w symetrii względem osi rzeczywistej.<br> | |||
b) Dla dowolnej liczby <math>z</math> zachodzi równość: <math>z\bar z=|z|^2</math>.<br> | |||
c) Jeśli <math>z=re^{i\varphi}</math>, to <math>\bar z=re^{i(-\varphi)}</math>.<br> | |||
d) Jeśli <math>z_1=r_1 e^{i\varphi_1}</math> oraz <math>z_2=r_2 e^{i\varphi_2}</math> | |||
to <math>z_1 z_2 = r_1 r_2 e^{i(\varphi_1+\varphi_2)}</math>, to znaczy | |||
moduł iloczynu liczb <math>z_1, z_2</math> jest iloczynem modułów <math>|z_1|=r_1</math> | |||
i <math>|z_2|=r_2</math> tych liczb, a argument iloczynu liczb zespolonych jest sumą ich argumentów. | |||
}} | |||
{{dowod|1.30.|| | |||
Uwagi a), b), c) wynikają bezpośrednio z definicji sprzężenia i interpretacji geometrycznej liczb | |||
zespolonych. Zauważmy, że | |||
<center><math>\begin{align} r_1 e^{i\varphi_1} r_2 e^{i\varphi_2}&=r_1(\cos\varphi_1+i\sin\varphi_1) | |||
r_2(\cos\varphi_2+i\sin\varphi_2)\\&=r_1 | |||
r_2[(\cos\varphi_1\cos\varphi_2-\sin\varphi_1\sin\varphi_2)+i(\sin\varphi_1\cos\varphi_2+\cos\varphi_1\sin\varphi_2)]\\ | |||
&= r_1 r_2 (\cos(\varphi_1+\varphi_2)+i\sin(\varphi_1+\varphi_2))\\&=r_1 r_2 | |||
e^{i(\varphi_1+\varphi_2)}.\end{align} | |||
</math></center> | |||
}} | |||
Z punktu d) powyższej uwagi wynika następujące twierdzenie. | |||
{{twierdzenie|1.31. [wzór de Moivre'a]|| | |||
Dla dowolnej liczby zespolonej <math>z=r(\cos\varphi+i\sin\varphi)</math> i dowolnej liczby naturalnej | |||
<math>n=1, 2, 3, \ldots</math> zachodzi równość: | |||
<center><math>z^n = r^n(\cos n\varphi+i\sin n\varphi)</math>,</center> | |||
którą można również wyrazić w postaci wykładniczej: | |||
<center><math>(re^{i\varphi})^n = r^n e^{i n \varphi}</math></center> | |||
}} | |||
Zanotujmy jeszcze nastepujący | |||
{{wniosek|1.32.|| | |||
Jeśli <math>w=r(\cos\varphi+i\sin\varphi)\neq 0</math> jest | |||
dowolną liczbą zespoloną różną od zera, zaś <math>n=1, 2, 3, \ldots</math> | |||
-- dowolną liczbą naturalną, to równanie <math>z^n=w</math> spełnia dokładnie | |||
<math>n</math> liczb zespolonych <math>z_0, z_1, z_2, \ldots , z_{n-1}</math> | |||
<center> | |||
<math> | |||
z_k = \sqrt[k]{r}\bigg(\cos\frac{\varphi+2k\pi}{n}+i\sin\frac{\varphi+2k\pi}{n}\bigg)</math>, | |||
</center> | |||
gdzie <math>k\in\{0, 1, 2, \ldots , n-1\}</math>. | |||
}} | |||
{{dowod|1.32.|| | |||
[Szkic] | |||
Korzystając ze wzoru de Moivre'a, stwierdzamy, że <math>z_k ^n =w</math> a więc każda z liczb <math>z_k</math> spełnia | |||
dane równanie. Zauważmy ponadto, że gdybyśmy nie ograniczyli | |||
zakresu parametru <math>k</math> do zbioru liczb całkowitych nieujemnych od | |||
<math>0</math> do <math>n-1</math>, to i tak nie otrzymalibyśmy więcej pierwiastków | |||
danego równania, gdyż <math>z_k=z_{k+n}</math> ze względu na okresowość funkcji sinus i cosinus.<br> | |||
}} | |||
{| border="0" align="center" cellspacing="10" | |||
|<div class="thumb"><div style="width:272px;"> | |||
<flash>file=am1w01.0040.swf|width=272|height=272</flash> | |||
<div.thumbcaption>Pierwiastki równania <math>z^6=i</math></div> | |||
</div> | |||
|[[File:am1w01.0050.mp4|253x253px|thumb|right|Pierwiastki równania <math>z^6=i</math>]] | |||
|} | |||
{{uwaga|1.33|| | |||
Każdy z pierwiastków równania <math>z^n=w</math> leży na okręgu | |||
o środku w punkcie <math>0</math> i promieniu <math>\sqrt[n]{|w|}</math>. Argument | |||
pierwiastka <math>z_0</math> jest <br> | |||
<math>n</math>-tą częścią argumentu liczby <math>w</math>, a każdy | |||
kolejny pierwiastek ma argument o <math>\frac{2\pi}{n}</math> większy od | |||
poprzedniego, tzn. | |||
<br><center> | |||
<math> | |||
\begin{align} \text{Arg} z_0 &=\frac{1}{n}\text{Arg} w\\ | |||
\text{Arg} z_{k+1}&=\text{Arg} z_{k}+\frac{2\pi}{n}, \text{ dla } | |||
k=0,1,2,\ldots , n-2.\end{align} | |||
</math></center><br> | |||
}} | |||
{{definicja|1.34.|| | |||
Każdy z pierwiastków równania <math>z^n=w</math> nazywamy | |||
pierwiastkiem algebraicznym stopnia <math>n</math> z liczby <math>w</math>. | |||
}} | |||
{{przyklad|1.35.|| | |||
Każda z liczb | |||
<center> | |||
<math> | |||
\begin{align} | |||
z_0 &= | |||
e^{i\frac{\pi}{4}}&=&\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}&=&+\frac{\sqrt{2}}{2}+i\frac{\sqrt{2}}{2}\\ | |||
z_1 &= | |||
e^{i(\frac{\pi}{4}+\frac{\pi}{2})}&=&\cos\frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}&=&-\frac{\sqrt{2}}{2}+i\frac{\sqrt{2}}{2}\\ | |||
z_2 &= | |||
e^{i(\frac{\pi}{4}+2\frac{\pi}{2})}&=&\cos\frac{5\pi}{4}+i\sin\frac{5\pi}{4}&=&-\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2}\\ | |||
z_3 &= | |||
e^{i(\frac{\pi}{4}+3\frac{\pi}{2})}&=&\cos\frac{7\pi}{4}+i\sin\frac{7\pi}{4}&=&+\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2}\end{align} | |||
</math> | |||
</center> | |||
jest pierwiastkiem równania <math>z^4+1=0</math>. | |||
}} | |||
<span id="przyklad_1_36">{{przyklad|1.36.|| | |||
Zastosujmy twierdzenie de Moivre'a do wyznaczenia sum | |||
<center><math> | |||
\begin{align} 1+\cos\varphi+\cos 2\varphi+\ldots +\cos n\varphi\\ | |||
0+\sin\varphi+\sin 2\varphi+\ldots +\sin n\varphi.\end{align} | |||
</math></center> | |||
Niech | |||
<center><math>z = e^{i\varphi}=\cos\varphi+i\sin\varphi</math></center> | |||
Zauważmy, że - na mocy twierdzenia de Moivre'a - mamy | |||
<center><math>\Re z^k = \cos k \varphi | |||
\quad</math> oraz <math>\quad | |||
\Im z^k = | |||
\sin k \varphi | |||
\quad</math> dla dowolnej liczby <math>\ k=1, 2, 3,\ldots </math></center> | |||
Stąd | |||
<center><math> | |||
\begin{align} &1+\cos\varphi+\cos 2\varphi+\ldots | |||
+\cos n\varphi&=&\Re(1+z+z^2+\ldots +z^n)\\ &0+\sin\varphi+\sin | |||
2\varphi+\ldots +\sin n\varphi&=&\Im(1+z+z^2+\ldots +z^n). | |||
\end{align} | |||
</math></center> | |||
Dla <math>z=e^{i\varphi}\neq 0</math> mamy | |||
<center><math> | |||
\begin{align} 1+z+z^2+\ldots +z^n&=\frac{z^{n+1}-1}{z-1} | |||
=\frac{e^{i(n+1)\varphi}-1}{e^{i\varphi}-1}= | |||
\frac{e^{i(n+1)\varphi}-1}{e^{i\varphi}-1}\cdot\frac{e^{-i\varphi}-1}{e^{-i\varphi}-1}\\ | |||
&=\frac{e^{in\varphi}-e^{i(n+1)\varphi}-e^{-i\varphi}+1}{2-e^{i\varphi}-e^{-i\varphi}}\\ | |||
&=\frac{\cos | |||
n\varphi-\cos(n+1)\varphi-\cos\varphi+1}{2(1-\cos{\varphi})}+i\frac{\sin | |||
n\varphi-\sin(n+1)\varphi+\sin\varphi+0}{2(1-\cos{\varphi})}\end{align} | |||
</math></center> | |||
Stąd - korzystając ze znanych wzorów na różnicę sinusów, odpowiednio: cosinusów - dostajemy | |||
<center><math> | |||
\begin{align} 1+\cos\varphi+\cos 2\varphi+\ldots +\cos | |||
n\varphi&=\frac{\big(\cos | |||
n\varphi-\cos(n+1)\varphi\big)+(-\cos\varphi+1)}{2(1-\cos{\varphi})}\\ | |||
&=\frac{-2\sin\frac{2n\varphi+\varphi}{2}\sin\frac{n\varphi-n\varphi-\varphi}{2}+2\sin^2\frac{\varphi}{2}}{4\sin^2\frac{\varphi}{2}} | |||
\\ | |||
&=\frac{\sin(n+\frac{1}{2})\varphi+\sin\frac{\varphi}{2}}{2\sin\frac{\varphi}{2}}, | |||
\text{ o ile } \sin\frac{\varphi}{2}\neq 0,\end{align} | |||
</math></center> | |||
oraz | |||
<center><math> | |||
\begin{align} 0+\sin\varphi+\sin 2\varphi+\ldots +\sin | |||
n\varphi&=\frac{\big(\sin | |||
n\varphi-\sin(n+1)\varphi\big)+\sin\varphi}{2(1-\cos{\varphi})}\\ | |||
&=\frac{2\cos\frac{2n\varphi+\varphi}{2}\sin\frac{n\varphi-n\varphi-\varphi}{2}+2\sin\frac{\varphi}{2}\cos\frac{\varphi}{2}}{4\sin^2\frac{\varphi}{2}} | |||
\\ | |||
&=\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})\varphi+\cos\frac{\varphi}{2}}{2\sin\frac{\varphi}{2}}, | |||
\text{ o ile } \sin\frac{\varphi}{2}\neq 0.\end{align} | |||
</math></center> | |||
}}</span> | |||
Ponieważ dla dowolnej liczby rzeczywistej <math>t</math> zachodzi nierówność: | |||
<math>|\cos t|\leq 1</math>, <math>|\sin t|\leq 1</math>, więc | |||
<center><math> | |||
\begin{align} &\left|\sin\left(n+\frac{1}{2}\right)\varphi+\sin\frac{\varphi}{2}\right|\leq | |||
2\\ | |||
&\left|\cos\left(n+\frac{1}{2}\right)\varphi-\sin\frac{\varphi}{2}\right|\leq 2. | |||
\end{align} | |||
</math></center> | |||
Wykazaliśmy w ten sposób | |||
{{wniosek|1.37.|| | |||
Dla dowolnej liczby naturalnej <math>n</math> i | |||
dowolnych liczb rzeczywistych <math>0<\varphi <2\pi</math> mamy następujące ograniczenie sum | |||
<center><math> | |||
\begin{align} &|1+\cos\varphi+\cos 2\varphi+\ldots +\cos n\varphi|&\leq | |||
\frac{1}{|\sin\frac{\varphi}{2}|} \\ | |||
&| 0+\sin\varphi+\sin 2\varphi+\ldots +\sin n\varphi|&\leq | |||
\frac{1}{|\sin\frac{\varphi}{2}|}.\end{align} | |||
</math></center> | |||
}} | |||
Zauważmy, że wartość ułamka <math>\frac{1}{|\sin\frac{\varphi}{2}|}</math> | |||
nie zależy od liczby <math>n</math> składników wchodzących w skład powyższych | |||
sum cosinusów i sinusów, co stanowi istotę tego oszacowania. | |||
Wykorzystamy tę informację, badając zbieżność szeregów w ramach | |||
kolejnych modułów. | |||
==Dwumian Newtona== | |||
[[grafika:Pascal-portret.jpg|thumb|right||Blaise Pascal (1623-1662)<br>[[Biografia Pascal|Zobacz biografię]]]] | |||
{{definicja|1.38.|| | |||
Niech <math>n\geq k</math> będą dowolnymi nieujemnymi liczbami całkowitymi. | |||
'''''Symbolem Newtona''''' <math>n</math> po <math>k</math> nazywamy wyrażenie | |||
<center> | |||
<math> | |||
\binom{n}{k} | |||
= | |||
\frac{n!}{(n-k)!k!}</math>, | |||
</center> | |||
gdzie symbolem <math>n!</math> | |||
oznaczamy '''''silnię''''' liczby <math>n</math> określoną rekurencyjnie: | |||
<math>0!=1</math> oraz <math>n!=(n-1)! \, n</math> dla <math>n\geq 1</math>. | |||
}} | |||
Przypomnijmy, że | |||
{{uwaga|1.39.|| | |||
a) Dla <math>n=0, 1, 2, \ldots</math> zachodzą równości: | |||
<math>\binom{n}{0}=1</math> oraz <math>\binom{n}{1}=n</math>.<br> | |||
b) Dla <math>n>k</math> zachodzi równość | |||
<math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>. | |||
}} | |||
Równość ta pozwala na wyznaczać wartość <math>\binom{n}{k}</math> zgodnie z regułą nazywaną '''''trójkątem Pascala''''': | |||
<center><math>\binom{0}{0}</math></center> | |||
<center><math>\binom{1}{0}\quad\binom{1}{1}</math></center> | |||
<center><math>\binom{2}{0}\quad\binom{2}{1}\quad\binom{2}{2}</math></center> | |||
<center><math>\binom{3}{0}\quad\binom{3}{1}\quad\binom{3}{2}\quad\binom{3}{3}</math></center> | |||
<center><math>\binom{4}{0}\quad\binom{4}{1}\quad\binom{4}{2}\quad\binom{4}{3}\quad\binom{4}{4}</math></center> | |||
<center><math>\binom{5}{0}\quad\binom{5}{1}\quad\binom{5}{2}\quad\binom{5}{3}\quad\binom{5}{4}\quad\binom{5}{5}</math></center> | |||
<center><math>\binom{6}{0}\quad\binom{6}{1}\quad\binom{6}{2}\quad\binom{6}{3}\quad\binom{6}{4}\quad\binom{6}{5}\quad\binom{6}{6}</math></center> | |||
<center><math>\binom{7}{0}\quad\binom{7}{1}\quad\binom{7}{2}\quad\binom{7}{3}\quad\binom{7}{4}\quad\binom{7}{5}\quad\binom{7}{6}\quad\binom{7}{7}</math></center> | |||
<center>'''. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .'''</center> | |||
[[File:Trojkat pascala.mp4|253x253px|thumb|right|Trojkat Pascala]] | |||
Mianowicie - zgodnie z równością | |||
<math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math> wartość | |||
symbolu Newtona | |||
<math>\binom{n+1}{k+1}</math> jest sumą dwóch symboli <math>\binom{n}{k}</math> oraz | |||
<math>\binom{n}{k+1}</math>, które znajdują się bezpośrednio nad | |||
symbolem | |||
<math>\binom{n+1}{k+1}</math> w powyższym trójkącie. Reguła ta staje się | |||
bardziej czytelna, jeśli zastąpimy symbole <math>\binom{n}{k}</math> | |||
odpowiadającymi im liczbami naturalnymi. Tak jak to jest przedstawione na animacji obok. | |||
Przypomnijmy, że symbole Newtona <math>\binom{n}{k}</math> stanowią współczynniki | |||
rozwinięcia wyrażenia <math>(a+b)^n</math> zgodnie ze '''''wzorem <br>dwumianowym Newtona'''''. | |||
<span id="twierdzenie_1_40">{{twierdzenie|1.40.|| | |||
Dla dowolnej liczby naturalnej | |||
<math>n=1,2,3,\ldots</math> i dowolnych liczb <math>a</math> i <math>b</math> zachodzi równość | |||
<center> | |||
<math> | |||
\begin{align} (a+b)^n&=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k} b^{k}\\ | |||
&=\binom{n}{0}a^{n}b^{0}+\binom{n}{1}a^{n-1}b^{1}+\binom{n}{2}a^{n-2}b^{2}+\ldots | |||
+\binom{n}{n-1}a^{1}b^{n-1}\binom{n}{n}a^{0}b^{n}.\end{align} | |||
</math> | |||
</center> | |||
}}</span> | |||
Zauważmy, że dla <math>n=2,\ 3</math> wzór Newtona ma postać | |||
<center><math> | |||
\begin{align} | |||
(a+b)^2&=a^2+2ab+b^2\\ | |||
(a-b)^2&=a^2-2ab+b^2\\ | |||
(a+b)^3&=a^3+3a^b+3ab^2+b^3\\ | |||
(a-b)^3&=a^3-3a^2b+3ab^2-b^3.\end{align} | |||
</math></center> | |||
Wzory te pamiętamy ze szkoły pod nazwą '''''wzorów skróconego mnożenia'''''. | |||
{{przyklad|1.41.|| | |||
Trójkąt Pascala możemy na przykład wykorzystać do efektywnego wyznaczenia rozwinięcia sumy | |||
<center><math> | |||
\begin{align}(a+b)^7=&\sum_{k=0}^{7}\binom{7}{k}a^{7-k}b^k\\ | |||
=& | |||
\binom{7}{0}a^{7}b^0+\binom{7}{1}a^{7-1}b^1+\binom{7}{2}a^{7-2}b^2+\ldots | |||
+\binom{7}{6}a^{7-6}b^6+\binom{7}{7}a^{7-7}b^7\\=&a^7 +7a^6 b+21 | |||
a^5 b^2 +35 a^4 b^3 +35 a^3 b^4 +21a^2 b^5 +7 ab^6+b^7.\end{align} | |||
</math></center> | |||
}} | |||
==Funkcje różnowartościowe. Równoliczność== | |||
Niech <math>f: X\mapsto Y</math> będzie dowolną funkcją określoną na zbiorze | |||
<math>X</math> o wartościach w zbiorze <math>Y</math>. Przypomnijmy kilka pojęć z | |||
teorii mnogości. | |||
{{definicja|1.42.|| | |||
Funkcję <math>f: X\mapsto Y</math> nazywamy '''''iniekcją''''' zbioru <math>X</math> w zbiór <math>Y</math>, jeśli jest różnowartościowa, to znaczy, że dla dowolnych elementów <math>x,y\in X</math> z równości | |||
<math>f(x)=f(y)</math> wynika, że <math>x=y</math>. | |||
}} | |||
{{definicja|1.43.|| | |||
Funkcję <math>f: X\mapsto Y</math> nazywamy | |||
'''''suriekcją''''' zbioru <math>X</math> na zbiór <math>Y</math>, jeśli każdy element zbioru | |||
<math>Y</math> jest wartością funkcji <math>f</math>, to znaczy, że dla dowolnego | |||
elementu <math>y\in Y</math> istnieje element <math>x\in X</math> taki, że <math>y=f(x)</math>. | |||
}} | |||
{{definicja|1.44.|| | |||
Funkcję <math>f: X\mapsto Y</math> nazywamy '''''bijekcją''''' zbioru <math>X</math> na zbiór <math>Y</math>, | |||
jeśli jest iniekcją i suriekcją. | |||
}} | |||
{{definicja|1.45.|| | |||
Mówimy, że zbiory <math>X, Y</math> są '''''równoliczne''''', jeśli istnieje bijekcja zbioru <math>X</math> na zbiór | |||
<math>Y</math>. Mówimy też wtedy, że zbiory <math>X</math>, <math>Y</math> są '''''tej samej mocy''''', co zapisujemy krótko <math>\text{card}X=\text{card}Y</math> lub <math>\#X=\#Y</math>. | |||
Jeśli zbiór zawiera skończoną liczbę elementów równą <math>n</math> (innymi słowy: jeśli jest równoliczny ze | |||
zbiorem <math>\{1, 2, 3, \ldots , n\}</math>), to mówimy, że jest | |||
'''''zbiorem mocy''''' <math>n</math>, co zapisujemy <math>\text{card}A =n</math> lub <math>\# A =n</math>. | |||
}} | |||
{{przyklad|1.46.|| | |||
a) Można wykazać, że zbiór liczb | |||
naturalnych jest równoliczny ze zbiorem liczb całkowitych i ze zbiorem liczb wymiernych.<br> | |||
b) Również każdy nieskończony podzbiór zbioru liczb naturalnych (na przykład zbiór liczb parzystych, zbiór liczb nieparzystych, | |||
zbiór liczb pierwszych) jest równoliczny z całym zbiorem liczb naturalnych. | |||
}} | |||
{{definicja|1.47.|| | |||
Zbiór <math>A</math> równoliczny ze zbiorem liczb naturalnych nazywamy zbiorem '''''przeliczalnym'''''. | |||
Mówimy też, że moc zbioru przeliczalnego <math>A</math> jest równa '''''alef zero''''', co | |||
zapisujemy <math>card\, A =\aleph_0</math> lub <math>\# A =\aleph_0</math>. | |||
}} | |||
{{definicja|1.48.|| | |||
Zbiór nieskończony, który nie jest równoliczny ze zbiorem liczb naturalnych, nazywamy zbiorem '''''nieprzeliczalnym'''''. | |||
}} | |||
{{twierdzenie|1.49.|| | |||
Zbiór liczb rzeczywistych nie jest równoliczny ze zbiorem liczb naturalnych. | |||
}} | |||
{{przyklad|1.50.|| | |||
a) Jeśli <math>a<b</math> są dowolnymi elementami zbioru <math>\overline{\mathbb{R}}</math>, to każdy z przedziałów <math>[a,b],(a,b],[a,b),(a,b)</math>, jest równoliczny ze zbiorem liczb rzeczywistych.<br> | |||
b) Co więcej, można również wykazać, że zbiór punktów płaszczyzny | |||
<math>\mathbb{R}^2=\mathbb{R}\times \mathbb{R}</math> jest równoliczny ze zbiorem liczb rzeczywistych. | |||
}} | |||
{{definicja|1.51.|| | |||
Zbiór <math>A</math> równoliczny ze zbiorem liczb rzeczywistych nazywamy zbiorem mocy '''''continuum''''', | |||
co zapisujemy <math>card\, A =c</math> lub <math>\# A =c</math>. | |||
}} | |||
{{przyklad|1.52.|| | |||
Niech | |||
<center><math>a | |||
= | |||
(0,a_1\ a_2\ a_3 \ \ldots)_3 | |||
= | |||
0+\frac{a_1}{3}+\frac{a_2}{9}+\frac{a_3}{27}+\ldots</math>,</center> | |||
gdzie <math>a_i \in \{0, \ 1, \ 2 \}</math>, będzie ciągiem cyfr rozwinięcia w | |||
systemie trójkowym (tj. pozycyjnym systemie o podstawie 3) liczby | |||
z przedziału <math>[0,1]</math>. Rozważmy kolejno zbiory | |||
<center><math> | |||
\begin{array}{rll} | |||
C_0 & = & [0,1]\\ | |||
C_1 & = & \{a\in C_0 : a_1 \neq 1\}\\ | |||
C_2 & = & \{a\in C_1 : a_2 \neq 1\}\\ | |||
C_3 & = & \{a\in C_2 : a_3 \neq 1\}\\ | |||
\vdots&=&\vdots\\ | |||
C_{n+1} & = & \{a\in C_n : a_{n+1} \neq 1\} | |||
\end{array} | |||
</math></center> | </math></center> | ||
i tak dalej. Zauważmy, że | |||
</ | |||
<center><math>C_1 | |||
= | |||
\bigg[\frac{0}{3},\frac{1}{3}\bigg]\cup\bigg[\frac{2}{3},\frac{3}{3}\bigg]\subset | |||
C_0 | |||
</math></center> | |||
to zbiór liczb z przedziału <math>[0,1]</math>, które w rozwinięciu trójkowym | |||
nie mają cyfry 1 na pierwszym miejscu po przecinku, zaś | |||
<center><math>C_2 | |||
= | |||
\bigg[\frac{0}{9},\frac{1}{9}\bigg]\cup\bigg[\frac{2}{9},\frac{3}{9}\bigg] \cup | |||
\bigg[\frac{6}{9},\frac{7}{9}\bigg]\cup\bigg[\frac{8}{9},\frac{9}{9}\bigg]\subset C_1 | |||
</math></center> | |||
to zbiór liczb z przedziału <math>[0,1]</math>, które w rozwinięciu trójkowym | |||
nie mają cyfry 1 ani na pierwszym, ani na drugim miejscu po | |||
przecinku, a ogólnie | |||
<center><math>C_{n} | |||
= | |||
\{a\in C_{n-1} : a_{n} \neq 1\} | |||
\ \subset | |||
C_{n-1},\quad n>1</math>,</center> | |||
to zbiór liczb z przedziału <math>[0,1]</math>, które w rozwinięciu trójkowym | |||
nie mają cyfry 1 po przecinku na żadnym z miejsc od pierwszego aż | |||
do <br><math>n</math>-tego włącznie. | |||
[[grafika:Cantor.jpg|thumb|right||Georg Ferdinand Ludwig Philipp Cantor (1845-1918) <br>[[Biografia Cantor|Zobacz biografię]]]] | |||
Zauważmy, że liczbę <math>\frac{1}{3}</math> można zapisać w systemie | |||
trójkowym jako <math>(0,10000\ldots )_{3}</math> bądź też bez użycia cyfry | |||
<math>1</math> za pomocą trójkowego ułamka okresowego: <math>(0,02222\ldots)_{3}</math>. | |||
Podobnie <math>\frac{1}{9}=0,010000\ldots =(0,0022222\ldots)_{3}</math>. | |||
Stąd liczby <math>\frac{1}{3}</math>, <math>\frac{1}{9}</math>,... ., należą | |||
do zbiorów <math>C_1, C_2,\ldots</math>, pomimo że ich ich zapis trójkowy | |||
zawiera cyfrę 1. Można je bowiem zapisać również nie używając | |||
jedynki. | |||
Z definicji zbiorów <math>C_i</math> wynika, że | |||
<center> | |||
<math>\ldots \subset | |||
C_{n+1}\subset C_{n}\subset \ldots \subset C_{2} \subset C_{1} | |||
\subset C_{0}</math> | |||
</center> | |||
Dowodzi się (zob. twierdzenie Cantora o zstępującym ciągu zbiorów | |||
domkniętych w przestrzeni zupełnej), że część wspólna | |||
<math>C_0 \cap C_1 \cap C_2 \cap C_3 \cap \ldots</math> nieskończenie wielu zbiorów | |||
<math>C_n</math> jest zbiorem niepustym. Zbiór ten zawiera tylko te liczby z | |||
przedziału <math>[0,1]</math>, które można zapisać w systemie trójkowym bez | |||
użycia cyfry 1. | |||
}} | |||
{{definicja|1.53.|| | |||
Zbiór | |||
<center> | |||
<math>C | |||
= | |||
\left\{a=(0, a_1\ a_2\ a_3 \ \ldots)_{3}=\frac{a_1}{3}+\frac{a_2}{9}+\frac{a_3}{27}+\ldots , a_i\in | |||
\{0,2\} \right\} | |||
</math> | |||
</center> | |||
tych liczb z przedziału <math>[0,1]</math>, które w systemie | |||
trójkowym da się zapisać bez użycia cyfry 1, nazywamy '''''trójkowym zbiorem Cantora'''''. | |||
}} | |||
{{uwaga|1.54.|| | |||
Zbiór Cantora jest równoliczny ze zbiorem | |||
wszystkich nieskończonych ciągów o wyrazach w zbiorze | |||
dwuwartościowym: <math>\{ 0, 2\}</math>. Jest więc nieprzeliczalny. | |||
}} |
Aktualna wersja na dzień 10:44, 25 lip 2024
Zbiory liczbowe
Rozpoczynamy od przeglądu najważniejszych pojęć i twierdzeń, które są omawiane w szkole średniej lub w ramach innych przedmiotów objętych programem studiów (logika i teoria mnogości, algebra liniowa z geometrią analityczną, matematyka dyskretna).
Oznaczenia zbiorów liczbowych
Przypomnijmy powszechnie stosowane oznaczenia zbiorów liczbowych.
Zbiór nazywamy zbiorem liczb naturalnych lub zbiorem liczb całkowitych dodatnich.
Zbiór nazywamy zbiorem liczb całkowitych nieujemnych. Wielu nazywa ten zbiór także zbiorem liczb naturalnych. Na ogół nie prowadzi to do nieporozumień.
Z kolei zbiór nazywamy zbiorem liczb całkowitych.
Zbiór , czyli zbiór ułamków o całkowitym liczniku i naturalnym mianowniku, nazywamy zbiorem liczb wymiernych.
Literą będziemy oznaczać zbiór liczb rzeczywistych, a literą - zbiór liczb zespolonych.
Przedziały. Kresy
Definicja 1.1.
Rozszerzonym zbiorem liczb rzeczywistych nazywamy zbiór liczb rzeczywistych z dołączonymi elementami plus nieskończoność oraz minus nieskończoność tak, że w zbiorze liczb rzeczywistych zachowany jest naturalny porządek zadany przez relację nierówności, natomiast element plus nieskończoność następuje po każdej liczbie rzeczywistej, a element minus nieskończoność poprzedza dowolną liczbę rzeczywistą.
Definicja 1.2.
Niech , będą dowolnymi elementami zbioru . Jeśli to każdy ze zbiorów:
nazywamy przedziałem o końcach , , przedziałem - odpowiednio - domkniętym, otwartym, lewostronnie domkniętym, prawostronnie domkniętym.
Niech będzie dowolnym niepustym podzbiorem zbioru .
Definicja 1.3.
Ograniczeniem górnym zbioru nazywamy dowolny element zbioru nie mniejszy od dowolnego elementu zbioru .
Definicja 1.4.
Ograniczeniem dolnym zbioru nazywamy dowolny element zbioru nie większy od dowolnego elementu zbioru .
Definicja 1.5.
Najmniejsze ograniczenie górne zbioru nazywamy kresem górnym zbioru (lub: supremum zbioru ) i oznaczamy symbolem .
Definicja 1.6.
Największe ograniczenie dolne zbioru nazywamy kresem dolnym zbioru (lub: infimum zbioru ) i oznaczamy symbolem .
Ciąg arytmetyczny. Ciąg geometryczny
Definicja 1.7.
Ciąg o wyrazach gdzie nazywamy ciągiem arytmetycznym o początkowym wyrazie i różnicy .
Definicja 1.8.
Przypomnijmy, że
Jeśli jest ciągiem arytmetycznym o początkowym wyrazie i różnicy , to
Dla dowolnej liczby rzeczywistej i dowolnej liczby naturalnej zachodzi równość
(Jeśli , mamy oczywistą równość .)
Wniosek 1.11.
Jeśli jest ciągiem geometrycznym o początkowym wyrazie i ilorazie , to
Przykład 1.12.
Rozważmy zbiór skończonych sum kolejnych wyrazów ciągu geometrycznego o pierwszym wyrazie i nieujemnym ilorazie . Zauważmy, że jeśli , to
gdyż . Stąd zarówno liczba jak i każda liczba większa od niej są ograniczeniami górnymi zbioru . Najmniejszym z ograniczeń górnych zbioru jest liczba , gdyż wartość ułamka może być dowolnie mała i bliska zeru dla dużych liczb naturalnych . Jeśli natomiast iloraz , to jedynym ograniczeniem górnym każdej z sum jest plus nieskończoność. Wówczas też kresem górnym zbioru sum jest plus nieskończoność.
Do rozważań dotyczących ciągów i nieskończonych sum składników (szeregów) powrócimy w kolejnych modułach.
Odnotujmy jednak jeszcze następującą uwagę.
Jeśli , to suma nieskończenie wielu składników , jest równa , co zapisujemy: .
Liczby wymierne
Przykład 1.14.
Już w szkole podstawowej dowiedzieliśmy się, że
Zwróćmy uwagę, że okresowe rozwinięcie dziesiętne wyraża nieskończoną sumę składników
Przykład 1.15.
Przypomnijmy jeszcze szkolny sposób zamiany ułamka okresowego na iloraz dwóch liczb całkowitych. Rozważmy na przykład liczbę
która wyraża sumę nieskończonej liczby składników
Zauważmy też, że różnica
jest liczbą całkowitą. Stąd jest liczbą wymierną.
Rozumując, podobnie jak w powyższym przykładzie, można wykazać ogólnie, że
Liczba rzeczywista jest liczbą wymierną wtedy i tylko wtedy, gdy ma okresowe rozwinięcie dziesiętne.
Przykład 1.17.
Liczba
w której rozwinięciu dziesiętnym znajdują się kolejno cyfry wyrażające następujące po sobie liczby naturalne, nie jest wymierna, gdyż nie ma okresowego rozwinięcia dziesiętnego.
Iloczyn kartezjański. Współrzędne biegunowe
Niech i będą dowolnymi niepustymi zbiorami.
Definicja 1.18.
Iloczynem kartezjańskim zbiorów i nazywamy zbiór par uporządkowanych takich, że i , tj. .
Przypomnijmy, że dowolny punkt w prostokątnym kartezjańskim układzie współrzędnych można jednoznacznie przedstawić za pomocą
pary liczb rzeczywistych .
Niech będzie odległością punktu od początku układu współrzędnych. Jeśli , niech będzie kątem (skierowanym), jaki tworzą dodatnia półoś osi odciętych (tj.dodatnia półoś osi ) z promieniem wodzącym punktu . Równość jednoznacznie przedstawia początek układu współrzędnych, można przyjąć w tym przypadku, że jest dowolną liczbą.
Zauważmy, że oraz .
Definicja 1.19.
Parę liczb , gdzie oraz , nazywamy współrzędnymi biegunowymi punktu .
Niech dane będą liczby rzeczywiste oraz .
Układ równańz niewiadomymi , spełnia dokładnie jeden promień oraz nieskończona liczba różnych kątów postaci , gdzie jest kątem między dodatnią półosią odciętych a promieniem wodzącym punktu , zaś jest dowolną liczbą całkowitą.
Liczby zespolone
Definicja 1.21.
W iloczynie kartezjańskim definiujemy sumę oraz iloczyn par oraz następująco
Definicja 1.22.
Zbiór par liczb rzeczywistych z dodawaniem i mnożeniem określonym w powyższej definicji, nazywamy
zbiorem liczb zespolonych
i oznaczamy literą .
a) Suma i iloczyn liczb zespolonych jest liczbą zespoloną.
b) Dodawanie i mnożenie liczb zespolonych są działaniami łącznymi i przemiennymi, tzn.
dla dowolnych liczb zespolonych .
c) Mnożenie liczb zespolonych jest rozdzielne względem dodawania, tzn.
dla dowolnych liczb zespolonych oraz .
Definicja 1.24.
Jeśli jest liczbą zespoloną, to pierwszy element pary nazywamy częścią rzeczywistą liczby i oznaczamy symbolem (lub ), a drugi element tej pary - częścią urojoną liczby i oznaczamy (lub ).
Zauważmy, że każdej liczbie zespolonej odpowiada dokładnie
jeden punkt w prostokątnym układzie
współrzędnych. Tradycyjnie mówimy więc o płaszczyźnie zespolonej
. Oś odciętych na płaszczyźnie nazywamy
osią rzeczywistą, a oś rzędnych osią urojoną.
Definicja 1.25.
Jednostką urojoną nazywamy liczbę zespoloną .
a) Każdą liczbę zespoloną można zapisać w postaci sumy .
b) Kwadrat jednostki urojonej wynosi , gdyż .
c) Jeśli oraz , to sumę i iloczyn liczb możemy wyznaczyć tak, jak zwykliśmy przekształcać wyrażenia algebraiczne, traktując jednostkę urojoną
jak parametr i pamiętać, że . Mamy więc
oraz
Dowolną liczbę zespoloną możemy przedstawić w postaci trygonometrycznej , gdzie , a jest dowolnym kątem takim, że
Wiemy, że kątów takich jest nieskończenie wiele.
Definicja 1.28.
Jeśli , to liczbę nazywamy modułem liczby zespolonej i oznaczamy , a każdy z kątów takich, że zachodzą równości , nazywamy argumentem liczby i oznaczamy . Najmniejszy nieujemny argument liczby zespolonej nazywamy argumentem głównym tej liczby i oznaczamy .
Wyrażenie będziemy
krótko notować w postaci wykładniczej lub , pomijając na razie zasadność użycia symbolu funkcji wykładniczej w tej notacji.
Odtąd liczbę zespoloną o module i argumencie będziemy zapisywać w postaci trygonometrycznej lub wykładniczej .
Definicja 1.29.
Sprzężeniem liczby zespolonej nazywamy liczbę .
a) Liczba jest obrazem liczby w symetrii względem osi rzeczywistej.
b) Dla dowolnej liczby zachodzi równość: .
c) Jeśli , to .
d) Jeśli oraz
to , to znaczy
moduł iloczynu liczb jest iloczynem modułów
i tych liczb, a argument iloczynu liczb zespolonych jest sumą ich argumentów.
Dowód 1.30.
Uwagi a), b), c) wynikają bezpośrednio z definicji sprzężenia i interpretacji geometrycznej liczb zespolonych. Zauważmy, że

Z punktu d) powyższej uwagi wynika następujące twierdzenie.
Twierdzenie 1.31. [wzór de Moivre'a]
Dla dowolnej liczby zespolonej i dowolnej liczby naturalnej zachodzi równość:
którą można również wyrazić w postaci wykładniczej:
Zanotujmy jeszcze nastepujący
Wniosek 1.32.
Jeśli jest dowolną liczbą zespoloną różną od zera, zaś -- dowolną liczbą naturalną, to równanie spełnia dokładnie liczb zespolonych
,
gdzie .
Dowód 1.32.
[Szkic]
Korzystając ze wzoru de Moivre'a, stwierdzamy, że a więc każda z liczb spełnia
dane równanie. Zauważmy ponadto, że gdybyśmy nie ograniczyli
zakresu parametru do zbioru liczb całkowitych nieujemnych od
do , to i tak nie otrzymalibyśmy więcej pierwiastków
danego równania, gdyż ze względu na okresowość funkcji sinus i cosinus.

<flash>file=am1w01.0040.swf|width=272|height=272</flash> <div.thumbcaption>Pierwiastki równania |
Każdy z pierwiastków równania leży na okręgu
o środku w punkcie i promieniu . Argument
pierwiastka jest
-tą częścią argumentu liczby , a każdy
kolejny pierwiastek ma argument o większy od
poprzedniego, tzn.
Definicja 1.34.
Każdy z pierwiastków równania nazywamy pierwiastkiem algebraicznym stopnia z liczby .
Przykład 1.35.
Każda z liczb
jest pierwiastkiem równania .
Przykład 1.36.
Zastosujmy twierdzenie de Moivre'a do wyznaczenia sum
Niech
Zauważmy, że - na mocy twierdzenia de Moivre'a - mamy
Stąd
Dla mamy
Stąd - korzystając ze znanych wzorów na różnicę sinusów, odpowiednio: cosinusów - dostajemy
oraz
Ponieważ dla dowolnej liczby rzeczywistej zachodzi nierówność: , , więc
Wykazaliśmy w ten sposób
Wniosek 1.37.
Dla dowolnej liczby naturalnej i dowolnych liczb rzeczywistych mamy następujące ograniczenie sum
Zauważmy, że wartość ułamka nie zależy od liczby składników wchodzących w skład powyższych sum cosinusów i sinusów, co stanowi istotę tego oszacowania. Wykorzystamy tę informację, badając zbieżność szeregów w ramach kolejnych modułów.
Dwumian Newtona

Zobacz biografię
Definicja 1.38.
Niech będą dowolnymi nieujemnymi liczbami całkowitymi. Symbolem Newtona po nazywamy wyrażenie
,
gdzie symbolem oznaczamy silnię liczby określoną rekurencyjnie: oraz dla .
Przypomnijmy, że
a) Dla zachodzą równości:
oraz .
b) Dla zachodzi równość
.
Równość ta pozwala na wyznaczać wartość zgodnie z regułą nazywaną trójkątem Pascala:
Mianowicie - zgodnie z równością wartość symbolu Newtona jest sumą dwóch symboli oraz , które znajdują się bezpośrednio nad symbolem w powyższym trójkącie. Reguła ta staje się bardziej czytelna, jeśli zastąpimy symbole odpowiadającymi im liczbami naturalnymi. Tak jak to jest przedstawione na animacji obok.
Przypomnijmy, że symbole Newtona stanowią współczynniki
rozwinięcia wyrażenia zgodnie ze wzorem
dwumianowym Newtona.
Twierdzenie 1.40.
Dla dowolnej liczby naturalnej i dowolnych liczb i zachodzi równość
Zauważmy, że dla wzór Newtona ma postać
Wzory te pamiętamy ze szkoły pod nazwą wzorów skróconego mnożenia.
Przykład 1.41.
Trójkąt Pascala możemy na przykład wykorzystać do efektywnego wyznaczenia rozwinięcia sumy
Funkcje różnowartościowe. Równoliczność
Niech będzie dowolną funkcją określoną na zbiorze o wartościach w zbiorze . Przypomnijmy kilka pojęć z teorii mnogości.
Definicja 1.42.
Funkcję nazywamy iniekcją zbioru w zbiór , jeśli jest różnowartościowa, to znaczy, że dla dowolnych elementów z równości wynika, że .
Definicja 1.43.
Funkcję nazywamy suriekcją zbioru na zbiór , jeśli każdy element zbioru jest wartością funkcji , to znaczy, że dla dowolnego elementu istnieje element taki, że .
Definicja 1.44.
Funkcję nazywamy bijekcją zbioru na zbiór , jeśli jest iniekcją i suriekcją.
Definicja 1.45.
Mówimy, że zbiory są równoliczne, jeśli istnieje bijekcja zbioru na zbiór . Mówimy też wtedy, że zbiory , są tej samej mocy, co zapisujemy krótko lub . Jeśli zbiór zawiera skończoną liczbę elementów równą (innymi słowy: jeśli jest równoliczny ze zbiorem ), to mówimy, że jest zbiorem mocy , co zapisujemy lub .
Przykład 1.46.
a) Można wykazać, że zbiór liczb
naturalnych jest równoliczny ze zbiorem liczb całkowitych i ze zbiorem liczb wymiernych.
b) Również każdy nieskończony podzbiór zbioru liczb naturalnych (na przykład zbiór liczb parzystych, zbiór liczb nieparzystych,
zbiór liczb pierwszych) jest równoliczny z całym zbiorem liczb naturalnych.
Definicja 1.47.
Zbiór równoliczny ze zbiorem liczb naturalnych nazywamy zbiorem przeliczalnym. Mówimy też, że moc zbioru przeliczalnego jest równa alef zero, co zapisujemy lub .
Definicja 1.48.
Zbiór nieskończony, który nie jest równoliczny ze zbiorem liczb naturalnych, nazywamy zbiorem nieprzeliczalnym.
Twierdzenie 1.49.
Zbiór liczb rzeczywistych nie jest równoliczny ze zbiorem liczb naturalnych.
Przykład 1.50.
a) Jeśli są dowolnymi elementami zbioru , to każdy z przedziałów , jest równoliczny ze zbiorem liczb rzeczywistych.
b) Co więcej, można również wykazać, że zbiór punktów płaszczyzny
jest równoliczny ze zbiorem liczb rzeczywistych.
Definicja 1.51.
Zbiór równoliczny ze zbiorem liczb rzeczywistych nazywamy zbiorem mocy continuum, co zapisujemy lub .
Przykład 1.52.
Niech
gdzie , będzie ciągiem cyfr rozwinięcia w systemie trójkowym (tj. pozycyjnym systemie o podstawie 3) liczby z przedziału . Rozważmy kolejno zbiory
i tak dalej. Zauważmy, że
to zbiór liczb z przedziału , które w rozwinięciu trójkowym nie mają cyfry 1 na pierwszym miejscu po przecinku, zaś
to zbiór liczb z przedziału , które w rozwinięciu trójkowym nie mają cyfry 1 ani na pierwszym, ani na drugim miejscu po przecinku, a ogólnie
to zbiór liczb z przedziału , które w rozwinięciu trójkowym
nie mają cyfry 1 po przecinku na żadnym z miejsc od pierwszego aż
do
-tego włącznie.

Zobacz biografię
Zauważmy, że liczbę można zapisać w systemie trójkowym jako bądź też bez użycia cyfry za pomocą trójkowego ułamka okresowego: . Podobnie . Stąd liczby , ,... ., należą do zbiorów , pomimo że ich ich zapis trójkowy zawiera cyfrę 1. Można je bowiem zapisać również nie używając jedynki.
Z definicji zbiorów wynika, że
Dowodzi się (zob. twierdzenie Cantora o zstępującym ciągu zbiorów domkniętych w przestrzeni zupełnej), że część wspólna nieskończenie wielu zbiorów jest zbiorem niepustym. Zbiór ten zawiera tylko te liczby z przedziału , które można zapisać w systemie trójkowym bez użycia cyfry 1.
Definicja 1.53.
Zbiór
tych liczb z przedziału , które w systemie trójkowym da się zapisać bez użycia cyfry 1, nazywamy trójkowym zbiorem Cantora.
Zbiór Cantora jest równoliczny ze zbiorem wszystkich nieskończonych ciągów o wyrazach w zbiorze dwuwartościowym: . Jest więc nieprzeliczalny.