ZZL Moduł 3: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 30 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd1.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd1.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Zachowania organizacyjne''' | ||
Opracowanie merytoryczne: Katarzyna Górniak | Opracowanie merytoryczne: Katarzyna Górniak | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
Najbardziej znaczącym elementem każdej organizacji są ludzie tworzący grupy i zespoły – ich potrzeby, umiejętności, zdolności do działania, predyspozycje możliwości i wzajemne relacje. Dobra praca zespołowa może przebiegać na bardzo wielu poziomach i wymiarach. Jest dynamiczna, ale charakteryzuje się wieloma prawidłowościami. W trakcie tego wykładu przedstawione zostaną procesy zespołowe, które dotyczą już bezpośrednio działających w nich ludzi. Omówione zostaną takie warunki, których spełnienie jest niezbędne do prawidłowej i skutecznej pracy zespołowej. | Najbardziej znaczącym elementem każdej organizacji są ludzie tworzący grupy i zespoły – ich potrzeby, umiejętności, zdolności do działania, predyspozycje możliwości i wzajemne relacje. Dobra praca zespołowa może przebiegać na bardzo wielu poziomach i wymiarach. Jest dynamiczna, ale charakteryzuje się wieloma prawidłowościami. W trakcie tego wykładu przedstawione zostaną procesy zespołowe, które dotyczą już bezpośrednio działających w nich ludzi. Omówione zostaną takie warunki, których spełnienie jest niezbędne do prawidłowej i skutecznej pracy zespołowej. | ||
|} | |} | ||
Linia 29: | Linia 27: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd4.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd4.png]] | ||
|valign="top"|'''Struktura grupy a role grupowe''' | |valign="top"|'''Struktura grupy a role grupowe''' | ||
Każda grupa w toku swojego rozwoju wykształca własną wewnętrzną strukturę, czyli pewien układ wzajemnego uporządkowania należących do grupy osób. Struktura to powiązania i stosunki, jakie występują pomiędzy uczestnikami. Wyznacza ona pozycje, jakie jednostki zajmują wobec siebie i w związku z tym role, jakie pełnią. Struktura jest niezwykle ważną kategorią, ponieważ stanowi ramy działań organizacyjnych – reguluje działania poszczególnych członków grupy i zapewnia efektywną organizację na rzecz realizacji celów grupowych. | Każda grupa w toku swojego rozwoju wykształca własną wewnętrzną strukturę, czyli pewien układ wzajemnego uporządkowania należących do grupy osób. Struktura to powiązania i stosunki, jakie występują pomiędzy uczestnikami. Wyznacza ona pozycje, jakie jednostki zajmują wobec siebie i w związku z tym role, jakie pełnią. Struktura jest niezwykle ważną kategorią, ponieważ stanowi ramy działań organizacyjnych – reguluje działania poszczególnych członków grupy i zapewnia efektywną organizację na rzecz realizacji celów grupowych. | ||
Linia 50: | Linia 48: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd5.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd5.png]] | ||
|valign="top"|'''Nieformalna struktura''' | |valign="top"|'''Nieformalna struktura''' | ||
Linia 60: | Linia 58: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd6.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd6.png]] | ||
|valign="top"|'''Role grupowe''' | |valign="top"|'''Role grupowe''' | ||
Analizując kategorie ról grupowych należy zwrócić uwagę na następujące kwestie: | Analizując kategorie ról grupowych należy zwrócić uwagę na następujące kwestie: | ||
Linia 69: | Linia 67: | ||
*przeciążenie roli – występuje, gdy oczekiwania związane z daną rolą przekraczają możliwości i umiejętności danej osoby. | *przeciążenie roli – występuje, gdy oczekiwania związane z daną rolą przekraczają możliwości i umiejętności danej osoby. | ||
Ażeby usprawnić pracę w grupie, osoba nią kierująca powinna starać się eliminować wszystkie negatywne zjawiska związane z pełnieniem ról przez swoich współpracowników. | |||
|} | |} | ||
Linia 75: | Linia 74: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd7.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd7.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Zadania grup nieformalnych - pozytywne:''' | ||
Zadania grup nieformalnych - pozytywne: | |||
*utrzymują i wzmacniają wspólne normy zachowań, wprowadzają porządek; | *utrzymują i wzmacniają wspólne normy zachowań, wprowadzają porządek; | ||
Linia 97: | Linia 86: | ||
*dają jednostkom zadowolenie z przynależności do grupy. | *dają jednostkom zadowolenie z przynależności do grupy. | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd7_1.png]] | |||
|valign="top"|Grupy formalne występują w ramach ogólnej struktury i są wyznaczane przez przypisane im zadania i obowiązki. Zawsze jednak w obrębie formalnych zbiorowości tworzą się grupy nieformalne; na ten proces nie mamy wpływu, ale można go w jakichś granicach kontrolować. | |||
Grupy te: | |||
*są spontaniczne i dobrowolne | |||
*mogą sprzyjać interesom firmy np. integrujące spotkania po pracy lub w jej trakcie, gdy pracownicy zaczynają rozmawiać o poprawie warunków pracy | |||
*lub przeszkadzać np. kliki, niezdrowa rywalizacja | |||
Struktury formalne i nieformalne powinny się uzupełniać i koegzystować, choć oczywiście grupy nieformalne nie zawsze odnoszą się pozytywnie do grup formalnych. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, to jest to sygnał, że coś złego, niekorzystnego dzieje się w grupie i należy zastanowić się nad przyczynami i spróbować dotrzeć do źródeł. W momencie, gdy pojawiają się patologie, np. tworzy się sitwa, czy klika, to oznacza to, że nastąpił niewłaściwy dobór pracowników. Wtedy należy grupę rozwiązać poprzez reorganizację stanowisk, powierzenie im specjalnych zadań lub zwyczajnie zwolnienie jednostek destruktywnych. Takie rozwiązanie powinno być jednak ostatecznością. Troską menedżera powinna być zatem konieczność neutralizowania niekorzystnych i maksymalizacja korzystnych rezultatów istnienia grup nieformalnych. | |||
|} | |} | ||
Linia 123: | Linia 122: | ||
Uwzględniać należy przy tym różnorodne kryteria, jak wiek, hierarchia wartości, motywacja, doświadczenie, rodzaj wykształcenia. Zróżnicowania składu zespołu mają zwykle większe lub mniejsze znaczenie, w zależności od realizowanych zadań. | Uwzględniać należy przy tym różnorodne kryteria, jak wiek, hierarchia wartości, motywacja, doświadczenie, rodzaj wykształcenia. Zróżnicowania składu zespołu mają zwykle większe lub mniejsze znaczenie, w zależności od realizowanych zadań. | ||
Zespół jednolity pod względem wielu cech zapewnia lepsze porozumienie i współpracę, charakteryzuje się jednak niskim stopniem innowacyjności i ryzykiem pojawienia się nierealnej wiary we własne możliwości, zespół taki także niechętnie przyjmuje osoby o odmiennych cechach. | |} | ||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd8_1.png]] | |||
|valign="top"|'''Zespół jednolity''' pod względem wielu cech zapewnia lepsze porozumienie i współpracę, charakteryzuje się jednak niskim stopniem innowacyjności i ryzykiem pojawienia się nierealnej wiary we własne możliwości, zespół taki także niechętnie przyjmuje osoby o odmiennych cechach. | |||
Zespół silnie zróżnicowany umożliwia osiąganie wyższej skuteczności w realizacji zadań trudnych i złożonych, jest bardziej innowacyjny i zorientowany na poszukiwanie twórczych rozwiązań. Jednak zróżnicowany skład zespołu sprzyja występowaniu konfliktów, tarć i niesnasek w wyniku zderzania się różnych wartości i poglądów członków zespołu. | '''Zespół silnie zróżnicowany''' umożliwia osiąganie wyższej skuteczności w realizacji zadań trudnych i złożonych, jest bardziej innowacyjny i zorientowany na poszukiwanie twórczych rozwiązań. Jednak zróżnicowany skład zespołu sprzyja występowaniu konfliktów, tarć i niesnasek w wyniku zderzania się różnych wartości i poglądów członków zespołu. | ||
W praktyce zadaniem osoby odpowiedzialnej za kształt zespołu jest wybór, stosownego do realizowanego zadnia, stopnia i rodzaju zróżnicowania zespołu. Osoba taka musi umieć oceniać kandydatów i rozpoznać ich mocne i słabe strony, by następnie lokować te osoby na pozycjach odpowiadających ich umiejętnościom, zdolnościom i możliwościom. Zajęcie tych pozycji pozwoli im na maksymalne przyczynienie się do sukcesu grupowego i wniesienie największego wkładu w wyniki osiągane przez grupę. Dostosowując indywidualne preferencje do wymagań roli w zespole zwiększa się prawdopodobieństwo dobrej i wydajnej współpracy. | W praktyce zadaniem osoby odpowiedzialnej za kształt zespołu jest wybór, stosownego do realizowanego zadnia, stopnia i rodzaju zróżnicowania zespołu. Osoba taka musi umieć oceniać kandydatów i rozpoznać ich mocne i słabe strony, by następnie lokować te osoby na pozycjach odpowiadających ich umiejętnościom, zdolnościom i możliwościom. Zajęcie tych pozycji pozwoli im na maksymalne przyczynienie się do sukcesu grupowego i wniesienie największego wkładu w wyniki osiągane przez grupę. Dostosowując indywidualne preferencje do wymagań roli w zespole zwiększa się prawdopodobieństwo dobrej i wydajnej współpracy. | ||
|} | |} | ||
Linia 135: | Linia 137: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd9.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd9.png]] | ||
|valign="top"|'''Konstruktywne zachowania członków zespołu''' | |valign="top"|'''Konstruktywne zachowania członków zespołu''' | ||
Linia 156: | Linia 158: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd10.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd10.png]] | ||
|valign="top"|'''Pozytywne zachowania zadaniowe uczestnik pracy zespołowej przejawia przez''': | |valign="top"|'''Pozytywne zachowania zadaniowe uczestnik pracy zespołowej przejawia przez''': | ||
Linia 165: | Linia 167: | ||
*'''Podsumowanie''', czyli grupuje powiązane ze sobą pomysły, przedstawia sugestie po dyskusji grupowej; | *'''Podsumowanie''', czyli grupuje powiązane ze sobą pomysły, przedstawia sugestie po dyskusji grupowej; | ||
*'''Osiąganie konsensusu''', czyli przedstawia grupie do akceptacji lub odrzucenia decyzje lub konkluzje, sprawdza czy grupa jest bliska podjęcia decyzji. | *'''Osiąganie konsensusu''', czyli przedstawia grupie do akceptacji lub odrzucenia decyzje lub konkluzje, sprawdza czy grupa jest bliska podjęcia decyzji. | ||
|} | |} | ||
Linia 171: | Linia 172: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11.png]] | ||
|valign="top"|'''Pozytywne zachowania związane z utrzymaniem grupy uczestnik pracy zespołowej przejawia przez:''' | |valign="top"|'''Pozytywne zachowania związane z utrzymaniem grupy uczestnik pracy zespołowej przejawia przez:''' | ||
Linia 181: | Linia 182: | ||
*'''Redukowanie napięcia''', czyli odpowiednio wplata humor. | *'''Redukowanie napięcia''', czyli odpowiednio wplata humor. | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11_1.png]] | |||
|valign="top"|Jak widać zachowania zadaniowe w dużej mierze wspomagają przepływ informacji oraz sposób w jaki zespół pracuje nad zadaniem, a zachowania zorientowane na utrzymanie grupy stwarzają dobrą atmosferę, co zapewnia dobre samopoczucie i chęć uczestnictwa w pracy zespołowej wszystkich członków zespołu. Wówczas możliwe jest osiągnięcie efektu synergii, gdy wynik pracy zespołowej nie jest zwykłą sumą wysiłków i indywidualnych możliwości, ale następuje zwielokrotnienie możliwości i kompetencji zespołu dzięki wzajemnej stymulacji i interakcjom. | |||
|} | |} | ||
Linia 191: | Linia 193: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd12.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd12.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Niestety w trakcie pracy zespołowej niektórzy uczestnicy przejawiają zachowania, które nie sprzyjają efektywności pracy zespołowej, utrudniają udział wszystkich członków zespołu w pracy grupowej, uniemożliwiają wykorzystanie potencjału wiedzy, doświadczeń, poznanie opinii i ocen wszystkich uczestników. | ||
*'''Okazywanie agresji''', czyli poniża poszczególnych członków grupy, zadaje sarkastyczne pytania; | *'''Okazywanie agresji''', czyli poniża poszczególnych członków grupy, zadaje sarkastyczne pytania; | ||
Linia 203: | Linia 205: | ||
Jeśli zachowania destruktywne ujawnią się w trakcie pracy zespołowej, należy na nie zdecydowanie reagować, wprowadzając np. procedury określające limit czasu, jaki każda osoba ma na przedstawienie swoich pomysłów i zakaz przerywania przez innych w czasie tej wypowiedzi. Na złośliwą krytykę i sarkastyczne komentarze należy zwracać uwagę ustalając formy dla wyrażania odmiennych poglądów. Musimy sobie uświadomić nasze własne słabości i skłonności do przejawiania tego typu zachowań i kontrolować swoje zachowania, tak aby eliminować zachowania destruktywne z własnego repertuaru ról i zachowań grupowych. | Jeśli zachowania destruktywne ujawnią się w trakcie pracy zespołowej, należy na nie zdecydowanie reagować, wprowadzając np. procedury określające limit czasu, jaki każda osoba ma na przedstawienie swoich pomysłów i zakaz przerywania przez innych w czasie tej wypowiedzi. Na złośliwą krytykę i sarkastyczne komentarze należy zwracać uwagę ustalając formy dla wyrażania odmiennych poglądów. Musimy sobie uświadomić nasze własne słabości i skłonności do przejawiania tego typu zachowań i kontrolować swoje zachowania, tak aby eliminować zachowania destruktywne z własnego repertuaru ról i zachowań grupowych. | ||
|} | |} | ||
Linia 209: | Linia 210: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13.png]] | ||
|valign="top"|'''Pożądane role i umiejętności członków zespołu''' | |valign="top"|'''Pożądane role i umiejętności członków zespołu''' | ||
Linia 215: | Linia 216: | ||
Różnorodność naszych orientacji wzbogaca zespół, każdy może wnieść swój wkład realizując rolę, która najlepiej odpowiada jego psychologicznym preferencjom. Najważniejsze jest poznanie swoich preferencji i doskonalenie ról, które w sposób naturalny i najłatwiej udaje nam się wykonywać, a tym samym wnosić konstruktywny wkład do pracy zespołowej. Ważna jest świadomość faktu, że budując zespól trzeba „obsadzić” wszystkie role, tylko wtedy zespół będzie efektywnie pracował. | Różnorodność naszych orientacji wzbogaca zespół, każdy może wnieść swój wkład realizując rolę, która najlepiej odpowiada jego psychologicznym preferencjom. Najważniejsze jest poznanie swoich preferencji i doskonalenie ról, które w sposób naturalny i najłatwiej udaje nam się wykonywać, a tym samym wnosić konstruktywny wkład do pracy zespołowej. Ważna jest świadomość faktu, że budując zespól trzeba „obsadzić” wszystkie role, tylko wtedy zespół będzie efektywnie pracował. | ||
C. Margerison i D.McCann wyróżnili dziewięć potencjalnych ról, które ludzie mogą spełniać w zespołach: | |} | ||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13_1.png]] | |||
|valign="top"|'''C. Margerison i D.McCann wyróżnili dziewięć potencjalnych ról, które ludzie mogą spełniać w zespołach:''' | |||
[[Grafika:Tab1_M3.png]] | |||
|} | |} | ||
Linia 222: | Linia 229: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13_2.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Inny podział ról grupowych zaproponował R. Meredith Belbin:''' | ||
Grupa złożona z jednostek, które dysponują różnorodnymi umiejętnościami, doświadczeniem i wiedzą, powinna być w swoich działaniach kreatywna i wydajna. Stosując odpowiednie do danego problemu i zadania techniki pracy grupowej można sterować grupą i wykorzystać jej potencjał. | [[Grafika:ZZL_Tab2_M3.png]] | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd14.png]] | |||
|valign="top"|Grupa złożona z jednostek, które dysponują różnorodnymi umiejętnościami, doświadczeniem i wiedzą, powinna być w swoich działaniach kreatywna i wydajna. Stosując odpowiednie do danego problemu i zadania techniki pracy grupowej można sterować grupą i wykorzystać jej potencjał. | |||
Oto niektóre z tych technik: | Oto niektóre z tych technik: | ||
Linia 232: | Linia 246: | ||
Szczególnym wariantem burzy mózgów, jest sytuacja, gdzie rezygnuje się z bezpośredniej wymiany myśli i członkowie zespołu samodzielnie opracowują dany problem, a rozwiązania i pomysły spisują na kartce i następnie wymieniają się listami. Taka sytuacja jest korzystna, jeśli poszczególne jednostki pracują na odległość lub ludzie peszą się w obecności innych. | Szczególnym wariantem burzy mózgów, jest sytuacja, gdzie rezygnuje się z bezpośredniej wymiany myśli i członkowie zespołu samodzielnie opracowują dany problem, a rozwiązania i pomysły spisują na kartce i następnie wymieniają się listami. Taka sytuacja jest korzystna, jeśli poszczególne jednostki pracują na odległość lub ludzie peszą się w obecności innych. | ||
'''Metoda Phillipsa''' – jeśli zespół jest zbyt liczny lub wszyscy członkowie nie mogą spotkać się w tym samym czasie, to dzielimy go na mniejsze podzespoły i wtedy każdy z nich pracuje i dyskutuje nad rozwiązaniem danego problemu samodzielnie, a na forum ścierają się tylko reprezentanci poszczególnych podzespołów. | |} | ||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd14_1.png]] | |||
|valign="top"|'''Metoda Phillipsa''' – jeśli zespół jest zbyt liczny lub wszyscy członkowie nie mogą spotkać się w tym samym czasie, to dzielimy go na mniejsze podzespoły i wtedy każdy z nich pracuje i dyskutuje nad rozwiązaniem danego problemu samodzielnie, a na forum ścierają się tylko reprezentanci poszczególnych podzespołów. | |||
'''Metoda synektyczna''' – powołany zostaje zespół wielodyscyplinarny, w skład którego wchodzą osoby o bardzo wysokich kwalifikacjach i umiejętnościach, ale jedynie prowadzący zna dokładnie istotę problemu, której nie wyłuszcza od razu członkom zespołu, tylko stopniowo wprowadza ich w dane zagadnienie, tym samym unika się łatwych i szybkich rozwiązań. | '''Metoda synektyczna''' – powołany zostaje zespół wielodyscyplinarny, w skład którego wchodzą osoby o bardzo wysokich kwalifikacjach i umiejętnościach, ale jedynie prowadzący zna dokładnie istotę problemu, której nie wyłuszcza od razu członkom zespołu, tylko stopniowo wprowadza ich w dane zagadnienie, tym samym unika się łatwych i szybkich rozwiązań. | ||
Linia 239: | Linia 258: | ||
'''Metoda Moliera''' – polega na zaproszeniu osoby zupełnie nie związanej z problemem i dyskusji z nią na temat naszego pomysłu. Praktyka pokazuje, że osoby, które nie są profesjonalistami w danej dziedzinie potrafią zgłaszać całkiem trafne uwagi i dostrzegać błędy lub słabe strony dyskutowanych pomysłów. | '''Metoda Moliera''' – polega na zaproszeniu osoby zupełnie nie związanej z problemem i dyskusji z nią na temat naszego pomysłu. Praktyka pokazuje, że osoby, które nie są profesjonalistami w danej dziedzinie potrafią zgłaszać całkiem trafne uwagi i dostrzegać błędy lub słabe strony dyskutowanych pomysłów. | ||
|} | |} | ||
Linia 245: | Linia 263: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd15.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Grupa, która razem wykonuje zadania i osiąga cele, zmuszona jest również do wspólnego podejmowania różnorodnych decyzji, których skutki będą dotyczyć jej wszystkich członków. Dlatego też dobrze jest dysponować wiedzą o różnych formach grupowego podejmowania decyzji, chociaż sam proces podejmowania decyzji jest zawsze taki sam i składa się z pięciu etapów: | ||
Grupa, która razem wykonuje zadania i osiąga cele, zmuszona jest również do wspólnego podejmowania różnorodnych decyzji, których skutki będą dotyczyć jej wszystkich członków. Dlatego też dobrze jest dysponować wiedzą o różnych formach grupowego podejmowania decyzji, chociaż sam proces podejmowania decyzji jest zawsze taki sam i składa się z pięciu etapów: | |||
#najpierw pojawiają się naciski sytuacyjne, tzn. zmienia się otoczenie lub warunki i tym samym występuje konieczność zmiany wypracowanych wcześniej rozwiązań, | #najpierw pojawiają się naciski sytuacyjne, tzn. zmienia się otoczenie lub warunki i tym samym występuje konieczność zmiany wypracowanych wcześniej rozwiązań, | ||
Linia 256: | Linia 272: | ||
#na końcu następuje wybór optymalnego, ze względu na przyjęte kryteria, rozwiązania. | #na końcu następuje wybór optymalnego, ze względu na przyjęte kryteria, rozwiązania. | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16.png]] | |||
|valign="top"|Wynika z tego, że grupa wcześniej czy później natrafi na różnice zarówno w wartościowaniu poszczególnych rozwiązań/opcji, jak i w szacowaniu wystąpienia różnych konsekwencji danych opcji. Tym samym grupa ma do wyboru następujące procedury: | |||
*niwelowanie różnic, a decyzje są podejmowane na zasadzie wypadkowej różnych poglądów – są to decyzje wieloosobowe lub | |||
*wypracowanie rozwiązania, które zadowoli wszystkich – to zasada consensusu | |||
|} | |} | ||
Linia 261: | Linia 285: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16_1.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Decyzje wieloosobowe''' | ||
*decyzja podjęta przez pewną zbiorowość na zasadzie integracji decyzji indywidualnych przy pomocy przyjętych reguł formalnych (pojedyncze osoby podejmują indywidualne decyzje, które są „składane” w jedną przy zastosowaniu jakieś reguły, np. reguła zwykłej większości (głosowanie), reguła sumowania rang; | |||
*osoby nie muszą się wcale spotykać, nie wymaga się dyskusji i publicznego uzasadnienia, tym samym metoda ta nie jest czasochłonna; nie prowadzi jednak do uzyskania twórczych lub nowatorskich rozwiązań; | |||
*decyzja podjęta zgodnie z tą regułą nie zawsze jest ogólnie akceptowana, ponieważ nie każdy się z nią może utożsamiać, to również źle wróży wprowadzaniu jej w życie. | |||
|} | |} | ||
Linia 273: | Linia 298: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16_2.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Decyzje consensusowe''' | ||
*decyzja wypracowana jednomyślnie, co nie jest równoznaczne z jednakowym poziomem satysfakcji dla wszystkich członków grupy; może być zablokowana przez mniejszość, musi uwzględniać wiele preferencji; | |||
*ponieważ nie jest to zwykły kompromis, tylko czasochłonne przedstawianie swoich poglądów i argumentów przez wszystkich członków grupy, aż do czasu uzyskania akceptacji wszystkich dla konkretnych rozwiązań, metoda ta wymaga od każdej osoby dobrego zrozumienia potrzeb i interesów pozostałych osób (wszyscy działają w jednym interesie); | |||
*jest to korzystny mechanizm, bo jeśli decyzja będzie dotyczyć wszystkich - zwiększa to zrozumienie i akceptację podjętego rozwiązania, grupa jako całość posiada więcej informacji i reprezentuje więcej sposobów ujmowania i postrzegania problemu - większe szanse na pojawienie się nowych i oryginalnych rozwiązań | |||
|} | |||
Sam proces | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"|Sam proces podejmowania decyzji przez grupę jest niezwykle dynamiczny. Mogą się wtedy pojawić pewne zjawiska, które będą wpływały niekorzystnie i destrukcyjnie: | |||
*syndrom „wielogłowego zwierzęcia” – członkowie grupy mają tendencję do dyskutowania w tym samym czasie nad różnorodnymi kwestiami, niebezpieczeństwo bałaganu; | *syndrom „wielogłowego zwierzęcia” – członkowie grupy mają tendencję do dyskutowania w tym samym czasie nad różnorodnymi kwestiami, niebezpieczeństwo bałaganu; | ||
*konfliktowe cele drugorzędne – dyskusja nad meritum może przerodzić się w walkę o własne cele i ambicje; | *konfliktowe cele drugorzędne – dyskusja nad meritum może przerodzić się w walkę o własne cele i ambicje; | ||
Linia 283: | Linia 319: | ||
*dążenie do zachowania własnej odrębności – nonkonformizm, dążenie do przedstawienia własnej odrębności, aby np. pokazać swoją awangardowość; | *dążenie do zachowania własnej odrębności – nonkonformizm, dążenie do przedstawienia własnej odrębności, aby np. pokazać swoją awangardowość; | ||
*zjawisko przesunięcia ryzyka – grupa podejmuje decyzje bardziej ryzykowne niż jednostka samodzielnie; często uczestnicy dyskusji grupowej skłaniają się ku opcjom bardziej ryzykownym niż przed samą dyskusją; | *zjawisko przesunięcia ryzyka – grupa podejmuje decyzje bardziej ryzykowne niż jednostka samodzielnie; często uczestnicy dyskusji grupowej skłaniają się ku opcjom bardziej ryzykownym niż przed samą dyskusją; | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd17_1.png]] | |||
|valign="top"| | |||
*wzrost skrajności ocen – postawy i oceny stają się bardziej ekstremalne na skutek zaangażowania się ludzi w dyskusje; | *wzrost skrajności ocen – postawy i oceny stają się bardziej ekstremalne na skutek zaangażowania się ludzi w dyskusje; | ||
*rozproszenie odpowiedzialności – w grupie jednostki nie czują się osobiście odpowiedzialne za podejmowane decyzje; typowa postawa „jeśli jest nas aż tylu, to na pewno ktoś o to zadba”; | *rozproszenie odpowiedzialności – w grupie jednostki nie czują się osobiście odpowiedzialne za podejmowane decyzje; typowa postawa „jeśli jest nas aż tylu, to na pewno ktoś o to zadba”; | ||
Linia 289: | Linia 332: | ||
*możliwość dominacji jednostki – może się zdarzyć, że jedna z osób, ze względu na swą atrakcyjność dominuje i jej wpływ na ostateczną decyzję jest nieproporcjonalny do jej zdolności analitycznych; | *możliwość dominacji jednostki – może się zdarzyć, że jedna z osób, ze względu na swą atrakcyjność dominuje i jej wpływ na ostateczną decyzję jest nieproporcjonalny do jej zdolności analitycznych; | ||
*wymogi czasowe grupy – grupa potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji niż jednostka. | *wymogi czasowe grupy – grupa potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji niż jednostka. | ||
|} | |} | ||
Linia 295: | Linia 337: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd18.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd18.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Jednak najbardziej niebezpiecznym mechanizmem, który może się pojawić w tracie prac grupowych jest syndrom grupowego myślenia. Opisanie tego mechanizmu zawdzięczamy Irvingowi Janisowi, który w 1972 roku przeanalizował, między innymi, stenogramy narad grupy doradców Johna Kennedy’ego, która planowała i przygotowała inwazję 1400 kubańskich ochotników z USA na komunistyczną Kubę. W efekcie lądowanie na Zatokę Świń okazało się jedną z bardziej sromotnych porażek w historii Amerykanów. Janis analizował sytuacje, w których dokonano błędnych decyzji politycznych, jak np. klęska wojsk amerykańskich podczas ataku Japończyków na Pearl Harbour, inwazja na Koreę Północną, wspomniana już inwazja w Zatoce Świń, eskalacja wojny wietnamskiej, afera Watergate. Janis uznał, że przyczyną tych niepowodzeń było zjawisko myślenia grupowego. | ||
Jednak najbardziej niebezpiecznym mechanizmem, który może się pojawić w tracie prac grupowych jest syndrom grupowego myślenia. Opisanie tego mechanizmu zawdzięczamy Irvingowi Janisowi, który w 1972 roku przeanalizował, między innymi, stenogramy narad grupy doradców Johna Kennedy’ego, która planowała i przygotowała inwazję 1400 kubańskich ochotników z USA na komunistyczną Kubę. W efekcie lądowanie na Zatokę Świń okazało się jedną z bardziej sromotnych porażek w historii Amerykanów. Janis analizował sytuacje, w których dokonano błędnych decyzji politycznych, jak np. klęska wojsk amerykańskich podczas ataku Japończyków na Pearl Harbour, inwazja na Koreę Północną, wspomniana już inwazja w Zatoce Świń, eskalacja wojny wietnamskiej, afera Watergate. Janis uznał, że przyczyną tych niepowodzeń było zjawisko myślenia grupowego. | |||
Grupowe myślenie to sposób myślenia członków bardzo spójnej grupy, w której silne dążenie do jednomyślności dominuje nad indywidualną motywacją do formułowania i przedstawiania własnych alternatywnych opinii na dany temat. | Grupowe myślenie to sposób myślenia członków bardzo spójnej grupy, w której silne dążenie do jednomyślności dominuje nad indywidualną motywacją do formułowania i przedstawiania własnych alternatywnych opinii na dany temat. | ||
Dominujący przywódca, który określając swoje stanowisko wpływa na przekonania innych, może przyczynić się do wystąpienia grupowego myślenia. Charakterystyczne dla takiego przywódcy zachowania, które w efekcie prowadzą do bezkrytycznego przyjęcia błędnych decyzji to: | Dominujący przywódca, który określając swoje stanowisko wpływa na przekonania innych, może przyczynić się do wystąpienia grupowego myślenia. Charakterystyczne dla takiego przywódcy zachowania, które w efekcie prowadzą do bezkrytycznego przyjęcia błędnych decyzji to: | ||
Linia 316: | Linia 348: | ||
*wyrażanie niezadowolenia, gdy inni krytykują poglądy przywódcy; | *wyrażanie niezadowolenia, gdy inni krytykują poglądy przywódcy; | ||
*niesłuchanie innych opinii. | *niesłuchanie innych opinii. | ||
|} | |} | ||
Linia 322: | Linia 353: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd19.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Janis zidentyfikował osiem symptomów, których pojawienie się oznacza, wystąpienie syndromu grupowego myślenia. | ||
Janis zidentyfikował osiem symptomów, których pojawienie się oznacza, wystąpienie syndromu grupowego myślenia. | |||
#'''Iluzja niezwyciężoności''' – przecenianie umiejętności członków grupy i prawdopodobieństwa sukcesu, co prowadzi do poczucia nieuzasadnionego optymizmu i podejmowania skrajnie ryzykownych decyzji. | #'''Iluzja niezwyciężoności''' – przecenianie umiejętności członków grupy i prawdopodobieństwa sukcesu, co prowadzi do poczucia nieuzasadnionego optymizmu i podejmowania skrajnie ryzykownych decyzji. | ||
Linia 338: | Linia 367: | ||
Grupa, u której wystąpi syndrom grupowego myślenia będzie podejmować decyzje nietrafne i fałszywe, ponieważ jej myślenie jest raczej życzeniowe, nierealistyczne i nie ma nic wspólnego z racjonalnością i obiektywną kalkulacją. | Grupa, u której wystąpi syndrom grupowego myślenia będzie podejmować decyzje nietrafne i fałszywe, ponieważ jej myślenie jest raczej życzeniowe, nierealistyczne i nie ma nic wspólnego z racjonalnością i obiektywną kalkulacją. | ||
Syndromowi grupowego myślenia można przeciwdziałać poprzez: | |} | ||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd19_1.png]] | |||
|valign="top"|Syndromowi grupowego myślenia można przeciwdziałać poprzez: | |||
*demokratyczny styl kierowania pracą grupy – to przywódca grupy kreuje określony klimat sprzyjający lub nie ujawnianiu odmiennych, niż jego własne poglądów; | *demokratyczny styl kierowania pracą grupy – to przywódca grupy kreuje określony klimat sprzyjający lub nie ujawnianiu odmiennych, niż jego własne poglądów; | ||
Linia 348: | Linia 382: | ||
Mimo późniejszej krytyki koncepcji Janisa, panuje zgoda, że w przypadku grupowego podejmowania decyzji, czynnikami, które wywołują objawy syndromu grupowego myślenia są spójność grupy i obecność dominującego przywódcy. Samo występowanie w organizacji spójnych grup nie prowadzi do podejmowania błędnych decyzji, jednak nie mogą być one prowadzone przez dominujących przywódców. | Mimo późniejszej krytyki koncepcji Janisa, panuje zgoda, że w przypadku grupowego podejmowania decyzji, czynnikami, które wywołują objawy syndromu grupowego myślenia są spójność grupy i obecność dominującego przywódcy. Samo występowanie w organizacji spójnych grup nie prowadzi do podejmowania błędnych decyzji, jednak nie mogą być one prowadzone przez dominujących przywódców. | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd19_2.png]] | |||
|valign="top"|Podejście grupowe może być efektywniejsze przy rozwiązywaniu zadań dysjunktywnych, tylko wtedy, gdy najsprawniejszy członek grupy będzie chciał i mógł przekonać pozostałych do swoich koncepcji, a grupa wykorzysta jego pomysły. | |||
Podejście grupowe może być efektywniejsze przy rozwiązywaniu zadań dysjunktywnych, tylko wtedy, gdy najsprawniejszy członek grupy będzie chciał i mógł przekonać pozostałych do swoich koncepcji, a grupa wykorzysta jego pomysły. | |||
Generalnie grupy podejmują gorsze decyzje niż jednostki w następujących sytuacjach: | Generalnie grupy podejmują gorsze decyzje niż jednostki w następujących sytuacjach: | ||
Linia 360: | Linia 393: | ||
*rozwiązując zadanie addytywne, gdy pojawia się próżniactwo społeczne (co oznacza, że nie wszyscy aktywnie włączają się w pracę licząc, że nie będzie to dostrzeżone); | *rozwiązując zadanie addytywne, gdy pojawia się próżniactwo społeczne (co oznacza, że nie wszyscy aktywnie włączają się w pracę licząc, że nie będzie to dostrzeżone); | ||
*rozwiązując zadania koniunktywne, gdy osoba o najmniejszej sprawności znacząco obniża efektywność grupy; | *rozwiązując zadania koniunktywne, gdy osoba o najmniejszej sprawności znacząco obniża efektywność grupy; | ||
rozwiązując zadania dysjunktywne, gdy grupa ignoruje koncepcje najsprawniejszego jej członka. | *rozwiązując zadania dysjunktywne, gdy grupa ignoruje koncepcje najsprawniejszego jej członka. | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd20.png]] | |||
|valign="top"|'''Organizowanie zebrań''' | |||
Spotkania i zebrania pełnią wiele istotnych funkcji: umożliwiają swobodną wymianę informacji, analizę sytuacji, wspólne wypracowanie nowego rozwiązania, rozstrzyganie sytuacji konfliktowych, integrują grupę, pozwalają na zaangażowanie się poszczególnych osób w pracę grupy, służą wzajemnemu poznaniu się członków zespołu. Jest zatem bardzo wiele powodów, dla których warto i należy organizować zebrania, chociaż wiele osób traktuje zebrania jako zło konieczne i ma do nich negatywny stosunek, uważając je za stratę czasu. Wynika to z negatywnych doświadczeń, ponieważ przeprowadzenie efektywnego zebrania jest rzeczą złożoną i trudną. | |||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd20_2.png]] | |||
|valign="top"|'''Zasadniczo występują dwa rodzaje zebrań:''' | |||
*zebrania informacyjne – poświęcone dzieleniu się wiedzą na temat spraw, które pojawiają się w życiu zespołu: o tym, co i z jakim skutkiem robią inni, jakie decyzje zapadły na wyższych szczeblach; jakie zadania zostały grupie postawione, jak grupa jest oceniana itp.; najczęściej mają charakter sprawozdawczy; można w ich trakcie zadawać pytania i wygłaszać komentarze; | |||
*zebrania w celu rozwiązania problemu – te zebrania mogą dotyczyć rozpoznania i zdefiniowania problemów, jakie występują w grupie, obmyślania rozwiązania, np. przy pomocy burzy mózgów, oceny propozycji rozwiązań i wyboru konkretnego rozwiązania, wprowadzania decyzji w życie. | |||
|} | |} | ||
Linia 367: | Linia 418: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd20_1.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Aby zebranie przebiegało sprawnie i przyniosło oczekiwane efekty, muszą wśród członków zespołu pojawić się cztery role: | ||
*'''szefa''' – który podejmuje wszystkie ostateczne decyzje, o ile nie zadecyduje inaczej; reprezentuje grupę na zewnątrz; | |||
*'''członka''' – który zobowiązany jest do aktywnego uczestnictwa w zebraniu; | |||
*'''facylitatora''' – (od angielskiego określenia facilitate – ułatwiać) który jest odpowiedzialny za to, by grupa koncentrowała się na zadaniu, koordynuje działania uczestników i porządek zebrania, kontroluje sam proces i zgodny z nim przebieg zebrania; jest specjalistą od procedury; | |||
*rekordera – sekretarza, to pomocnik grupy; jego zadaniem jest bezstronne zapisywanie pomysłów i idei, które pojawiają się w trakcie zebrania; tworzy tzw. pamięć grupową; uczestnicy zebrania nie muszą się wtedy obawiać, że jakieś pomysły zostaną pominięte. | |||
'''Zanim grupa przystąpi do zebrania trzeba określić:''' | |||
*kto zwołuje zebranie, by grupa wiedziała, do kogo zwracać się z pytaniami; | |||
*datę, godzinę i miejsce zebrania, by każdy zainteresowany mógł zarezerwować sobie czas na okres zebrania; | |||
*przewidywany czas zebrania, by nie przeciągało się w nieskończoność, czas musi być jednak określony realistycznie; | |||
*czego zebranie ma dotyczyć, by nie pojawiały się kwestie zakłócające; | |||
*spodziewane rezultaty, by grupa wiedziała w jakim kierunku ma dążyć. | |||
'''Poza tym należy przygotować:''' | |||
*podstawowe materiały niezbędne, by członkowie grupy mogli się zapoznać z tematem zebrania i kwestiami wcześniej; | |||
*porządek omawiania kwestii; | |||
*metody i sposoby podejmowania decyzji; | |||
*otoczenie – odpowiednio poustawiać krzesła i stoły, zadbać o nagłośnienie i narzędzia pomocnicze itp.; | |||
*wyznaczyć osoby do pełnienia roli sekretarza i facylitatora. | |||
|} | |} | ||
Linia 374: | Linia 445: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd21.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Podsumowanie''' | ||
Życie zespołowe charakteryzuje się swoją własną dynamiką, którą można jednak poddać analizie i wyodrębnić swoiste reguły. Znajomość tych reguł powoli niewątpliwie usprawnić i udoskonalić pracę każdego zespołu. | |||
|} | |} | ||
Linia 381: | Linia 454: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd22.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Zagadnienia do analizy''' | ||
#Jakie niekorzystne zjawiska związane są z funkcjonowaniem zespołów? | |||
#Co byś zrobił, żeby wyeliminować niekonstruktywne zachowania członków zespołu? | |||
|} | |} | ||
Linia 388: | Linia 464: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd23.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Grupy nieformalne:''' | ||
#zawsze występują przeciwko interesom przedsiębiorstwa | |||
#mogą utrzymywać i wzmacniać wspólne i pozytywne zasady | |||
#przynależność do nich jest związana ze szczególnym prestiżem | |||
#powinny być rozbijane przez kierownictwo | |||
|} | |} | ||
Linia 395: | Linia 476: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd24.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Przy doborze składu zespołu:''' | |||
#powinno się zwracać przede wszystkim uwagę na umiejętności merytoryczne | |||
#powinno się uwzględniać różnorodne umiejętności jego członków | |||
#powinno się szukać podobnych umiejętności pomiędzy członkami | |||
#powinno się dobierać zespół ze względu na najlepszą osobę | |||
|} | |} | ||
Linia 402: | Linia 489: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd25.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Syndrom grupowego myślenia:''' | |||
#prowadzi do podjęcia decyzji nieracjonalnych | |||
#występuje w grupach, gdzie członkowie odczuwają w stosunku do siebie niechęć | |||
#prowadzi do podjęcia decyzji bardzo ostrożnych | |||
#zapobiega dominowaniu jednej osoby w grupie | |||
|} | |} | ||
Linia 409: | Linia 502: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd26.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Organizowanie zebrań:''' | ||
#ma sens tylko wtedy, gdy jest do przekazania informacja, której nie znają inne osoby | |||
#to zawsze strata czasu, niezależnie od tego, jak zostało zorganizowane | |||
#powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która czuwa nad przebiegiem zebrania (procedurą) | |||
#powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która jest odpowiedzialna za podejmowanie ostatecznych decyzji | |||
|} | |} | ||
Linia 416: | Linia 514: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd27.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Metody pracy grupowej:''' | |||
#nie mogą dopuszczać do rozbieżności stanowisk | |||
#powinny eliminować osoby o skrajnych poglądach | |||
#zawsze wymagają dostosowania ich do problemu, który należy rozwiązać | |||
#to zasadniczo burza mózgów, ponieważ inne są mało skuteczne | |||
|} | |} | ||
---- | ---- |
Aktualna wersja na dzień 20:39, 1 paź 2006
![]() |
Zachowania organizacyjne
Opracowanie merytoryczne: Katarzyna Górniak Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis
|
![]() |
Słowa kluczowe: struktura grupy i role grupowe, konstruktywne i niekonstruktywne zachowania członków zespołu, metody i techniki pracy grupowej, grupowe podejmowanie decyzji, organizowanie zebrań |
![]() |
C. Margerison i D.McCann wyróżnili dziewięć potencjalnych ról, które ludzie mogą spełniać w zespołach: |
![]() |
Inny podział ról grupowych zaproponował R. Meredith Belbin: |
![]() |
Zagadnienia do analizy
|