Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Sl (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>”
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:


== Zawartość ==
== Zawartość ==


Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej,
Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY.
dodając pewne konstrukcje do języka Tiny.
W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki).
W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki).
Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji
Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na ''środowisko'' określające wiązanie identyfikatorów i ''stan'' przechowujący wartości zmiennych.
na ''środowisko'' określające wiązanie identyfikatorów i ''stan''
przechowujący wartości zmiennych.
Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.
Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.




== Zadania z rozwiązaniami ==
== Semantyka naturalna pewnej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, ==




Linia 18: Linia 14:




Rozszerzamy język Tiny następująco:
Rozszerzamy język TINY następująco:


<math>
<math>
Linia 27: Linia 23:
</math>
</math>


Znaczenie instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math>
Znaczenie instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> jest następujące.
jest następujące.
Obliczamy wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math>. Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia <math>e_1</math>) na zmienną <math>x</math> i uruchamiamy <math>I_1</math>.
Obliczamy wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math>. Jeśli pierwsza
Jeśli w <math>I_1</math> nie zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math>
z nich jest mniejsza lub równa od drugiej, to podstawiamy pierwszą
wartość (wartość wyrażenia <math>e_1</math>) na zmienną <math>x</math> i uruchamiamy <math>I_1</math>.
Jeśli w <math>I_1</math> nie zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>,  
kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\,</math> i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math>
sprzed tej instrukcji.
sprzed tej instrukcji.
Natomiast jeśli w <math>I_1</math> zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>,
Natomiast jeśli w <math>I_1</math> zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, podstawiamy na <math>x</math> kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich
podstawiamy na <math>x</math> kolejną, o jeden większą wartość,  
pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i ponownie wykonujemy <math>I_1</math>.  
przywracamy wartości wszystkich
Powtarzamy w ten sposób, aż <math>I_1</math> zakończy się nie napotkawszy <math>\mathbf{fail}</math>, albo wartość zmiennej <math>x</math> przekroczy wartość wyrażenia <math>e_2</math> obliczoną na początku.
pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\,</math>, i ponownie
W pierwszym przypadku kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed tej instrukcji.
wykonujemy <math>I_1</math>.  
W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i uruchamiamy <math>I_2</math>.
Powtarzamy w ten sposób aż <math>I_1</math> zakończy się nie napotkawszy <math>\mathbf{fail}</math>,
albo wartość zmiennej <math>x</math> przekroczy wartość wyrażenia <math>e_2</math>
obliczoną na początku.
W pierwszym przypadku  
kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\,</math> i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math>
sprzed tej instrukcji.
W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji
<math>\mathbf{for}\,</math> i uruchamiamy <math>I_2</math>.
}}
}}




{{przyklad|||
{{przyklad|||
Oto przykładowy program:
Oto przykładowy program:
 
}}


  x := 0; y := 1;
  x := 0; y := 1;
  <math>\mathbf{for}\,</math> x := 1 \,\mathbf{to}\, 5 <math>\,\mathbf{try}\,</math>
  <math>\mathbf{for}\ </math>, x := 1 <math>\,\mathbf{to}\ </math>, 5 <math>\,\mathbf{try}\ </math>,
   y := y+1;
   y := y+1;
   <math>\mathbf{if}\,</math> x \leq 4 <math>\,\mathbf{then}\, \mathbf{fail} \,\mathbf{else}\,</math> z:= x
   <math>\mathbf{if}\ </math>, x <= 4 <math>\,\mathbf{then}\, \mathbf{fail} \,\mathbf{else}\ </math>, z:= x
  <math>\,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}</math>
  <math>\,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}</math>




Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: <math>x = 0, y = 2, z = 5</math>.
Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: <math>x = 0, y = 2, z = 5</math>.
}}




{{rozwiazanie||roz1|


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">


Będziemy posługiwać się jak zwykle tranzycjami postaci:
Będziemy posługiwać się jak zwykle tranzycjami postaci:


<math>
<math>
I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad \quad e, s \,\longrightarrow\, n.
I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad \quad e, s \,\longrightarrow\, n</math>
</math>


Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby
Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>, ponieważ wartość wyrażenia <math>e_1</math> jest większa od <math>e_2</math>:
uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>, ponieważ
wartość wyrażenia <math>e_1</math> jest większa od <math>e_2</math>:


<math>
<math>
Linia 88: Linia 68:
       I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
       I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2.
\quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2</math>
</math>


Po prostu uruchamiamy instrukcję <math>I_2</math> w stanie <math>s</math>, ignorując
Po prostu uruchamiamy instrukcję <math>I_2</math> w stanie <math>s</math>, ignorując <math>I_1</math>.
<math>I_1</math>.


Kolejny nietrudny przypadek to sytuacja, w której  
Kolejny nietrudny przypadek to sytuacja, w której <math>n_1 \leq n_2</math>, a wykonanie instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math> kończy się sukcesem, tzn. nie następuje wywołanie instrukcji <math>\mathbf{fail}</math>.  
<math>n_1 \leq n_2</math> a wykonanie instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>
Oto reguła dla tego przypadku:
kończy się sukcesem, tzn. nie następuje wywołanie instrukcji  
<math>\mathbf{fail}</math>. Oto reguła dla tego przypadku:


<math>
<math>
Linia 106: Linia 82:
       I_1, s[x \mapsto n_1]  \,\longrightarrow\, s'}
       I_1, s[x \mapsto n_1]  \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'[x \mapsto s(x)]}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'[x \mapsto s(x)]}
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2.
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math>
</math>


Tym razem uruchamiamy instrukcję <math>I_1</math>, podstawiając
Tym razem uruchamiamy instrukcję <math>I_1</math>, podstawiając na zmienną <math>x</math> wartość <math>n_1</math>.
pod zmienną <math>x</math> wartość <math>n_1</math>.
Zwróćmy uwagę, że po zakończeniu <math>I_1</math> przywracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed jej wykonania.
Zwróćmy uwagę, że po zakończeniu <math>I_1</math> przywracamy
wartość zmiennej <math>x</math> sprzed jej wykonania.


Pozostał nam trzeci przypadek, gdy <math>n_1 \leq n_2</math>
Pozostał nam trzeci przypadek, gdy <math>n_1 \leq n_2</math>, a wykonanie instrukcji <math>I_1</math> zakończyło się wykonaniem instrukcji <math>\mathbf{fail}</math> gdzieś wewnątrz <math>I_1</math>.
a wykonanie instrukcji <math>I_1</math> zakończyło się
Aby poprawnie opisać takie zdarzenie, potrzebujemy dodatkowych tranzycji postaci:
wykonaniem instrukcji <math>\mathbf{fail}</math> gdzieś wewnątrz <math>I_1</math>.
Aby poprawnie opisać takie zdarzenie, potrzebujemy dodatkowych
tranzycji postaci:


<math>
<math>
I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}.
I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math>
</math>


Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element
Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>.
<math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>.
Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji nie ma wogóle stanu.
Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji nie ma wogóle stanu.
Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math>\mathbf{for}\,</math>:
Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,: jeśli wystąpi <math>\mathbf{fail}</math>, powtarzamy <math>I_1</math> dla większej o <math>1</math> wartości zmiennej <math>x</math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed'' <math>I_1</math>.
jeśli wystąpi <math>\mathbf{fail}</math>, powtarzamy <math>I_1</math> dla większej o <math>1</math> wartości
zmiennej <math>x</math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed''
<math>I_1</math>.
A więc załóżmy, że  
A więc załóżmy, że  


<math>I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}.</math>
<math>I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math>.


W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math>n_1 + 1</math>
W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math>n_1 + 1</math> na zmienną <math>x</math> i spróbować ponownie wykonać <math>I_1</math> przy wartościach wszystkich pozostałych zmiennych, takich jak na początku instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,.
na zmienną <math>x</math> i spróbować ponownie wykonać
Powtarzamy ten schemat aż do skutku, tzn. aż do mementu, gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji.
<math>I_1</math> przy wartościach wszystkich pozostałych
zmiennych takich, jak na początku instrukcji <math>\mathbf{for}\,</math>.
I powtarzać ten schemat aż do skutku, tzn. aż do mementu,
gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji.
Oto odpowiednia reguła:
Oto odpowiednia reguła:


Linia 152: Linia 113:
       \mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
       \mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2.
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math>
</math>


Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu
Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu wykonania instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> otrzymujemy stan <math>s'</math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości zmiennej <math>x</math>.  
wykonania instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math>
Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math>s'</math> przez <math>s'[x \mapsto s(x)]</math>, nasze semantyka byłaby niepoprawna.  
otrzymujemy stan <math>s'</math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości
Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę, czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math>x</math>, czy nie.
zmiennej <math>x</math>. Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math>s'
Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math>\mathbf{for}\ </math>, zakończyła się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math>I_1</math> (przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić; ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math>I_2</math> (przypadek pierwszy), powinniśmy pozostawić wartość zmiennej <math>x</math> taką, jaka jest ona po zakończeniu <math>I_2</math>.
</math> przez <math>s'[x \mapsto s(x)]</math>, nasze semantyka byłaby
A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego nie przywracamy wartości zmiennej <math>x</math>; jeśli było to konieczne, to zostało już wykonane "głębiej", dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu, że instrukcja <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> wykonywana jest w orginalnym stanie <math>s</math>, a nie w stanie, w którym kończy się <math>I_1</math> (tego ostatniego stanu nawet nie znamy).
niepoprawna. Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę,
czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math>x</math> czy nie.
Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math>\mathbf{for}\,</math> zakończyla
się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math>I_1</math>
(przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić;
ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math>I_2</math>
(przypadek pierwszy),
to powinniśmy pozostawić wartość zmiennej <math>x</math> taką,
jaka jest ona po zakończeniu <math>I_2</math>.
A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego  
nie przywracamy wartości zmiennej <math>x</math>; jeśli było  
to konieczne, to zostało już wykonane ,,głębiej",
dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu,
że instrukcja <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math>
wykonywana jest w orginalnym stanie <math>s</math>,
a nie w stanie, w którym kończy się <math>I_1</math>
(tego ostatniego stanu nawet nie znamy).


Jeszcze jeden drobiazg: zamiast <math>e_1 {+} 1</math> w
Jeszcze jeden drobiazg: zamiast <math>e_1 {+} 1</math> w <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'</math> w regule powyżej, moglibyśmy podstawić policzoną już wartość, czyli <math>n_1 {+} 1</math>.
<math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'</math>
w regule powyżej, moglibyśmy podstawić policzoną już
wartość, czyli <math>n_1 {+} 1</math>.


Na zakończenie prezentujemy reguły niebędne do tego,
Na zakończenie prezentujemy reguły niebędne do tego, aby wygenerować <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>:
aby wygenerować <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>:


<math>
<math>
Linia 190: Linia 129:
</math>
</math>


oraz aby wystąpienie <math>\mathbf{fail}</math> umiejscowione gdzieś ,,głęboko"
oraz aby wystąpienie <math>\mathbf{fail}</math> umiejscowione gdzieś "głęboko" zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,.
zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej
Jeśli pojawił się <math>\mathbf{fail}</math>, powinniśmy zaniechać dalszego wykonania instrukcji, a w przypadku pętli, powinniśmy zaniechać dalszego iterowania tej pętli.
instrukcji <math>\mathbf{for}\,</math>.
Jeśli pojawił się <math>\mathbf{fail}</math>, powinniśmy zaniechać dalszego
wykonania instrukcji a w przypadku pętli, powinniśmy
zaniechać dalszego iterowania tej pętli.
Oto odpowiednie reguły:
Oto odpowiednie reguły:


Linia 222: Linia 157:
</math>
</math>


Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla
Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla pętli <math>\mathbf{loop}\, I</math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych zajęciach.
pętli <math>\mathbf{loop}\, I</math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych
zajęciach.


Zauważmy, że jesli <math>\mathbf{fail}</math> zostało wykonane poza jakąkolwiek
Zauważmy, że jeśli <math>\mathbf{fail}</math> zostało wykonane poza jakąkolwiek pętlą <math>\mathbf{for}\ </math>,, to program "zakończy się" w konfiguracji <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>.  
pętlą <math>\mathbf{for}\,</math>, to program ,,zakończy się" w konfiguracji
Możemy zatem tę właśnie konfigurację uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce wykonania programu.
<math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. Możemy zatem tę właśnie konfigurację
uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce  
wykonania programu.


</div></div>
</div></div>
}}
 
== Semantyka naturalna bloków ==




{{cwiczenie|2 (bloki i deklaracje zmiennych)|cw2|
{{cwiczenie|2 (bloki i deklaracje zmiennych)|cw2|


Rozszerz semantykę języka Tiny o deklarację zmiennej:
Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej:


<math>
<math>
Linia 246: Linia 177:
</math>
</math>


Zasięgiem zmiennej <math>x</math> jest instrukcja <math>I</math>
Zasięgiem zmiennej <math>x</math> jest instrukcja <math>I</math>, czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana.
czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana.
Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.
Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.
}}
}}




{{rozwiazanie||roz2|
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
'''Wariant 1 (tylko stan)'''
 
'''Rozwiązanie 1 (tylko stan)'''
<br>
<br>


Oczywiście powinniśmy odróżniać zmienne zadeklarowane (i zarazem
Oczywiście powinniśmy odróżniać zmienne zadeklarowane (i zarazem zainicjowane) od tych niezadeklarowanych.
zainicjowane) od tych niezadeklarowanych.
Zatem przyjmijmy, że  
Zatem przyjmijmy, że  


<math>\mathbf{State} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>.
<math>\mathbf{State} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>.


Zachowujemy wszystkie reguły semantyczne dla języka Tiny
Zachowujemy wszystkie reguły semantyczne dla języka Tiny i dodajemy jedną nową:
i dodajemy jedną nową:


<math>
<math>
Linia 273: Linia 201:
</math>
</math>


mówiącą, że instrukcja wewnętrzna <math>I</math> ewaluowana jest
mówiącą, że instrukcja wewnętrzna <math>I</math> ewaluowana jest w stanie, w którym dodatkowo zaznaczono wartość zmiennej <math>x</math> równą wartości, do której oblicza się <math>e</math>.
w stanie, w którym dodatkowo zaznaczono wartość zmiennej <math>x</math>
Oczywiście takie rozwiązanie jest niepoprawne, gdyż wartość zmiennej <math>x</math> pozostaje w stanie nawet po wyjściu z bloku ("wycieka" z bloku).
równą wartości, do której oblicza się <math>e</math>.
Musimy dodać "dealokację" zmiennej <math>x</math>:
Oczywiście takie rozwiązanie jest niepoprawne, gdyż wartość
zmiennej <math>x</math> pozostaje w stanie nawet po wyjściu z bloku
(,,wycieka" z bloku).
Musimy dodać ,,dealokację" zmiennej <math>x</math>:


<math>
<math>
Linia 287: Linia 211:
</math>
</math>


I znów napotykamy podobnie trudności jak na wcześniejszych zajęciach:
I znów napotykamy podobne trudności jak na wcześniejszych zajęciach: powyższa reguła nie obejmuje przypadku, gdy <math>s(x)</math> jest nieokreślone.
powyższa reguła nie obejmuje przypadku, gdy <math>s(x)</math> jest
I choć moglibyśmy naprawić ten mankament podobnie jak kiedyś (co pozostawiamy Czytelnikowi), istnieje inne, bardzo eleganckie i elastyczne rozwiązanie tego problemu, które teraz omówimy.
nieokreślone.
I choć moglibyśmy naprawić ten mankament podobnie jak kiedyś
(co pozostawiamy Czytelnikowi), istnieje inne, bardzo eleganckie
i elastyczne rozwiązanie tego problemu, które teraz omówimy.
 


<br>
<br>
'''Rozwiązanie 2 (stan i środowisko)'''
'''Wariant 2 (stan i środowisko)'''
<br>
<br>


Podstawowy pomysł polega na rozdzielenie informacji przechowywanej
Podstawowy pomysł polega na rozdzieleniu informacji przechowywanej dotychczas w stanie, czyli odwzorowania nazw zmiennych w wartości, na dwa "etapy".
dotychczas w stanie na dwa ,,etapy".
Pierwszy z nich odwzorowuje identyfikatory zmiennych w ''lokacje'', a drugi lokacje w wartości.
Pierwszy z nich, odwzorowuje identyfikatory zmiennych na ''lokacje'', a drugi
Mamy więc ''środowiska'' <math>E \in \mathbf{Env}</math>, będące funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Var}</math> do <math>\mathbf{Loc}</math>, zbioru lokacji:
lokacje na wartości.
Mamy więc ''środowiska'' <math>E \in \mathbf{Env}</math>, będące funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Var}</math>
do <math>\mathbf{Loc}</math>, zbioru lokacji:


<math>
<math>
Linia 313: Linia 229:


<math>
<math>
\mathbf{Store} = \mathbf{Loc} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}.
\mathbf{Store} = \mathbf{Loc} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>
</math>


Dla jednoznaczności używamy innej nazwy (<math>\mathbf{Store}</math>) ale będziemy
Dla ścisłości używamy innej nazwy (<math>\mathbf{Store}</math>), ale będziemy zwykle używać podobnych symboli jak dotychczas <math>s, s', s_1, \ldots \in \mathbf{Store}</math> itp. do nazywania stanów.
zwykle używać symbolu <math>s, s', s_1, \ldots \in \mathbf{Store}</math> itp. do nazywania stanów.
Intuicyjnie można myśleć o lokacjach w pamięci operacyjnej maszyny. Środowisko zawiera informację o lokacji, w której
Intuicyjnie można myśleć o lokacjach w pamięci
przechowywana jest wartość danej zmiennej a stan opisuje właśnie zawartość używanych lokacji.
operacyjnej maszyny. Środowisko zawiera informację o lokacji, w której
przechowywana jest wartość danej zmiennej
a stan opisuje właśnie zawartość używanych lokacji.


Zakładamy przy tym, że mamy do dyspozycji nieskończony zbiór
Zakładamy przy tym, że mamy do dyspozycji nieskończony zbiór lokacji <math>\mathbf{Loc} = \{ l_0, l_1, \ldots \}</math> i że w każdym momencie tylko skończenie wiele spośród nich jest wykorzystywane.
lokacji <math>\mathbf{Loc} = \{ l_0, l_1, \ldots \}</math> i że  
w każdym momencie tylko skończenie wiele spośród nich jest
wykorzystywane.
Formalnie mowiąc, dziedzina funkcji częściowej <math>s</math> jest zawsze skończona.  
Formalnie mowiąc, dziedzina funkcji częściowej <math>s</math> jest zawsze skończona.  
Daje nam to pewność, że zawsze jest jakaś nieużywana lokacja.  
Daje nam to pewność, że zawsze jest jakaś nieużywana lokacja.  


Środowisko początkowe, w którym uruchamiany
Środowisko początkowe, w którym uruchamiany będzie program, będzie z reguły puste.
będzie program, będzie z reguły puste.
Ponadto obraz funkcji częściowej <math>E</math> będzie zawsze zawarty w zbiorze aktualnie używanych lokacji, czyli zawarty w dziedzinie funkcji częściowej <math>s</math>, oznaczanej <math>\mathrm{dom}(s)</math>.
Ponadto obraz funkcji częściowej <math>E</math>  
będzie zawsze zawarty w zbiorze aktualnie używanych lokacji,
czyli zawarty w dziedzinie funkcji częściowej <math>s</math>, oznaczanej
<math>\mathrm{dom}(s)</math>.


Pożytek z tego podziału na dwa etapy będzie taki, że
Pożytek z tego podziału na dwa etapy będzie taki, że będziemy umieli łatwo i elastycznie opisywać deklaracje zmiennych, przesłanianie identyfikatorów, itp.
będziemy umieli łatwo i elastycznie opisywać deklaracje zmiennych,
przesłanianie identyfikatorów, itp.
Tranzycje będą teraz postaci:
Tranzycje będą teraz postaci:


Linia 346: Linia 249:
</math>
</math>


czyli instrukcja <math>I</math> będzie modyfikować stan ale nie będzie
czyli instrukcja <math>I</math> będzie modyfikować stan, ale nie będzie zmieniać środowiska <math>E</math>. Dla czytelności będziemy zapisywać nasze reguły w następujący sposób:
zmieniać środowiska <math>E</math>. Dla czytelności będziemy zapisywać
nasze reguły w następujący sposób:


<math>
<math>
Linia 355: Linia 256:


podkreślając w ten sposób, że środowisko nie ulega zmianie.
podkreślając w ten sposób, że środowisko nie ulega zmianie.
Ale należy pamiętać, że konfiguracja, w której ,,uruchamiamy"
Ale należy pamiętać, że konfiguracja, w której "uruchamiamy" instrukcję <math>I</math> składa się naprawdę z trójki <math>(I, s, E)</math>.
instrukcję <math>I</math> składa się naprawdę z pary <math>(E, s)</math>.


Deklarując nową zmienną <math>x</math> dodamy po prostu do <math>E</math> parę
Deklarując nową zmienną <math>x</math> dodamy po prostu do <math>E</math> parę <math>(x, l)</math>, gdzie <math>l</math> jest nową, nieużywaną dotychczas lokacją.
<math>(x, l)</math>, gdzie <math>l</math> jest nową, nieużywaną dotychczas lokacją.
Dla wygody zapisu załóżmy, że mamy do dyspozycji funkcję
Dla wygody zapisu załóżmy, że mamy do dyspozycji funkcję
funkcję


<math>
<math>
Linia 370: Linia 268:


<math>
<math>
\mathtt{newloc}(s) \notin \mathrm{dom}(s).
\mathtt{newloc}(s) \notin \mathrm{dom}(s)</math>
</math>


Dla ilustracji popatrzmy na przykładową regułę dla deklaracji.
Dla ilustracji popatrzmy na przykładową regułę dla deklaracji.
Linia 379: Linia 276:
       E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
       E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
     {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'}
     {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s).
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math>
</math>


Zauważmy, że stan <math>s'</math> po zakończeniu instrukcji
Zauważmy, że stan <math>s'</math> po zakończeniu instrukcji <math>\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}</math> zawiera informację o zmiennej lokalnej <math>x</math>, tzn. <math>s(l)</math> jest określone.
<math>\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}</math> zawiera informację o zmiennej
Ale lokacja <math>l</math> jest "nieosiągalna" w środowisku <math>E</math>, gdyż para <math>x \mapsto l</math> została dodana tylko do środowiska, w którym ewaluuje się wnętrze bloku, a środowisko <math>E</math> całego bloku nie jest modyfikowane.
lokalnej <math>x</math>, tzn. <math>s(l)</math> jest określone.
Ale lokacja <math>l</math> jest ,,nieosiągalna" w środowisku
<math>E</math>, gdyż para <math>x \mapsto l</math> została dodana tylko do
środowiska, w którym ewaluuje się wnętrze bloku, a środowisko
<math>E</math> całego bloku nie jest modyfikowane.


Poniżej przedstawiamy reguły dla pozostałych instrukcji.
Poniżej przedstawiamy reguły dla pozostałych instrukcji.
Linia 400: Linia 291:
</math>  
</math>  


Reguła ta  uzmysławia nam różnicę pomiędzy środowiskiem a stanem:
Reguła ta  uzmysławia nam różnicę pomiędzy środowiskiem a stanem: środowisko pozostaje to samo, gdy przechodzimy od jednej instrukcji do następnej, a stan oczywiście ewoluuje wraz ze zmieniającymi się wartościami zmiennych.
środowisko pozostaje to samo, gdy przechodzimy od jednej instrukcji do
następnej, a stan oczywiście ewoluuje wraz ze zmieniającymi się
wartościami zmiennych.


Reguły dla przypisania, instrukcji warunkowej i pętli
Reguły dla przypisania, instrukcji warunkowej i pętli nie przedstawiają żadnych nowych trudności.  
nie przedstawiają żadnych nowych trudności.  
Musimy tylko najpierw ustalić postać reguł dla wyrażeń:
Musimy tylko najpierw ustalić postać reguł dla wyrażeń:


Linia 413: Linia 300:
</math>
</math>
   
   
która jest zupełnie naturalna w naszym podejściu opartym o środowiska
która jest zupełnie naturalna w naszym podejściu opartym o środowiska i stany.  
i stany.  
Reguły mogą wyglądać np. tak:
Reguły mogą wyglądać np. tak:


Linia 451: Linia 337:


i tak dalej -- pomijamy pozostałe reguły.
i tak dalej -- pomijamy pozostałe reguły.


<br>
<br>
'''Wariant (dealokacja)'''
'''Wariant 3 (dealokacja)'''
<br>
<br>


Linia 466: Linia 351:
</math>
</math>


i zastanówmy się, jak ,,posprzątać" po zakończeniu wykonania bloku,
i zastanówmy się, jak "posprzątać" po zakończeniu wykonania bloku, tzn. zwolnić lokację <math>l</math>, która była używana tylko w tym bloku i w związku z tym nie będzie już potrzebna.
tzn. zwolnić lokację <math>l</math>, która była używana tylko w tym bloku
Oznaczałoby to przywrócenie lokacji <math>l</math> do puli wolnych (nieużywanych) lokacji.
i w związku z tym nie będzie już potrzebne.
Oznaczałoby to przywrócenie lokacji <math>l</math> do puli wolnych
(nieużywanych) lokacji.


Zmodyfikowana reguła dla instrukcji bloku powinna wyglądać mniej więcej tak:
Zmodyfikowana reguła dla instrukcji bloku powinna wyglądać mniej więcej tak:
Linia 481: Linia 363:
</math>
</math>


gdzie <math>\bar{s}</math> to stan <math>s''</math> ,,okrojony" do dziedziny stanu <math>s</math>.
gdzie <math>\bar{s}</math> to stan <math>s''</math> "okrojony" do dziedziny stanu <math>s</math>.
Powinniśmy po prostu przywrócić nieokreśloność stanu dla lokacji
Powinniśmy po prostu przywrócić nieokreśloność stanu dla lokacji <math>l</math>.
<math>l</math>.
Natomiast oczywiście nie ma potrzeby dealokownia środowiska!
Natomiast oczywiście nie ma potrzeby dealokownia środowiska!
Oto rozwiązanie:
Oto rozwiązanie:
Linia 491: Linia 372:
       E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
       E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
     {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}}
     {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}}
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math>
</math>


</div></div>
</div></div>
}}


== Zadania domowe ==
== Zadania domowe ==




==== Zadanie 1 ====
{{cwiczenie|1|cw1.dom|


Napisz semantykę naturalną dla następującego
Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY:
rozszerzenia języka Tiny:


<math>
<math>
I \, ::= \,\,
I \, ::= \,\,
       \ldotes \,\,|\,\,
       \ldots \,\,|\,\,
       \mathbf{throw}\, x \,\,|\,\,
       \mathbf{throw}\, x \,\,|\,\,
       \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2
       \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2
Linia 520: Linia 398:
Instrukcja <math>\mathbf{throw}\, x</math> oznacza podniesienie wyjątku o nazwie <math>x</math>.
Instrukcja <math>\mathbf{throw}\, x</math> oznacza podniesienie wyjątku o nazwie <math>x</math>.
Instrukcja <math>I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> wykonuje <math>I_1</math>.
Instrukcja <math>I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> wykonuje <math>I_1</math>.
Jeśli podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątej <math>x
Jeśli podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math>, i <math>exc = x</math> albo <math>exc = \mathbf{any}</math>, to następuje przerwanie <math>I_1</math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math>I_2</math> (następuje ''obsługa wyjątku'').  
</math>, i <math>exc = x</math> albo <math>exc = \mathbf{any}</math>, to następuje przerwanie <math>
Jeśli zaś podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math> oraz <math>exc \neq x</math> i <math>exc \neq \mathbf{any}</math>, to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji <math>\,\mathbf{try}\ </math>, otaczającej <math>I</math>.
I_1</math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math>I_2</math>
Umawiamy się, że <math>\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> ''otacza'' <math>I_1</math> i wszystkie instrukcje wewnątrz <math>I_1</math>, ale ''nie'' otacza <math>I_2</math>.
(następuje ''obsługa wyjątku'').  
}}
Jeśli zaś podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątej <math>x
</math> oraz <math>exc \neq x</math> i <math>exc \neq \mathbf{any}</math>, to obsługa wyjątku
przekazana jest do najbliższej instrukcji <math>\,\mathbf{try}\,</math> otaczającej <math>I
</math>.
Umawiamy się, że <math>\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> ''otacza'' <math>I_1</math>
i wszystkie instrukcje wewnątrz <math>I_1</math>,
ale ''nie'' otacza <math>I_2</math>.




==== Zadanie 2 ====
{{cwiczenie|2|cw2.dom|


Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja
Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego.  
jest wykonywana ,,równolegle", analogicznie do przypisania
Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna.
równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych
}}
deklaracji powinna być nieistotna.

Aktualna wersja na dzień 21:30, 11 wrz 2023

Zawartość

Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY. W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na środowisko określające wiązanie identyfikatorów i stan przechowujący wartości zmiennych. Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.


Semantyka naturalna pewnej instrukcji 𝐟𝐨𝐫 ,

Ćwiczenie 1


Rozszerzamy język TINY następująco:

I::=|𝐟𝐨𝐫x=e1𝐭𝐨e2𝐭𝐫𝐲I1𝐞𝐥𝐬𝐞I2|𝐟𝐚𝐢𝐥

Znaczenie instrukcji 𝐟𝐨𝐫x=e1𝐭𝐨e2𝐭𝐫𝐲I1𝐞𝐥𝐬𝐞I2 jest następujące. Obliczamy wartości wyrażeń e1 i e2. Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia e1) na zmienną x i uruchamiamy I1. Jeśli w I1 nie zostanie napotkana instrukcja 𝐟𝐚𝐢𝐥, kończymy instrukcję 𝐟𝐨𝐫 , i przyracamy wartość zmiennej x sprzed tej instrukcji. Natomiast jeśli w I1 zostanie napotkana instrukcja 𝐟𝐚𝐢𝐥, podstawiamy na x kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich pozostałych zmiennych sprzed instrukcji 𝐟𝐨𝐫 , i ponownie wykonujemy I1. Powtarzamy w ten sposób, aż I1 zakończy się nie napotkawszy 𝐟𝐚𝐢𝐥, albo wartość zmiennej x przekroczy wartość wyrażenia e2 obliczoną na początku. W pierwszym przypadku kończymy instrukcję 𝐟𝐨𝐫 , i przyracamy wartość zmiennej x sprzed tej instrukcji. W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji 𝐟𝐨𝐫 , i uruchamiamy I2.


Przykład

Oto przykładowy program:

x := 0; y := 1;
𝐟𝐨𝐫 , x := 1 𝐭𝐨 , 5 𝐭𝐫𝐲 ,
  y := y+1;
  𝐢𝐟 , x <= 4 𝐭𝐡𝐞𝐧𝐟𝐚𝐢𝐥𝐞𝐥𝐬𝐞 , z:= x
𝐞𝐥𝐬𝐞𝐬𝐤𝐢𝐩


Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: x=0,y=2,z=5.


Rozwiązanie

Semantyka naturalna bloków

Ćwiczenie 2 (bloki i deklaracje zmiennych)

Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej:

I::=|𝐛𝐞𝐠𝐢𝐧𝐯𝐚𝐫x=e;I𝐞𝐧𝐝

Zasięgiem zmiennej x jest instrukcja I, czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.


Rozwiązanie

Zadania domowe

Ćwiczenie 1

Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY:

I::=|𝐭𝐡𝐫𝐨𝐰x|𝐭𝐫𝐲I1𝐜𝐚𝐭𝐜𝐡excI2

exc::=x|𝐚𝐧𝐲

Instrukcja 𝐭𝐡𝐫𝐨𝐰x oznacza podniesienie wyjątku o nazwie x. Instrukcja I=𝐭𝐫𝐲I1𝐜𝐚𝐭𝐜𝐡excI2 wykonuje I1. Jeśli podczas wykonania I1 zostanie podniesiony wyjątek x, i exc=x albo exc=𝐚𝐧𝐲, to następuje przerwanie I1 i sterowanie zostaje przeniesione do I2 (następuje obsługa wyjątku). Jeśli zaś podczas wykonania I1 zostanie podniesiony wyjątek x oraz excx i exc𝐚𝐧𝐲, to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji 𝐭𝐫𝐲 , otaczającej I. Umawiamy się, że 𝐭𝐫𝐲I1𝐜𝐚𝐭𝐜𝐡excI2 otacza I1 i wszystkie instrukcje wewnątrz I1, ale nie otacza I2.


Ćwiczenie 2

Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna.