Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
== Zawartość == | == Zawartość == | ||
Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, | Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY. | ||
dodając pewne konstrukcje do języka | |||
W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). | W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). | ||
Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji | Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na ''środowisko'' określające wiązanie identyfikatorów i ''stan'' przechowujący wartości zmiennych. | ||
na ''środowisko'' określające wiązanie identyfikatorów i ''stan'' | |||
przechowujący wartości zmiennych. | |||
Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć. | Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć. | ||
== | == Semantyka naturalna pewnej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, == | ||
Linia 18: | Linia 14: | ||
Rozszerzamy język | Rozszerzamy język TINY następująco: | ||
<math> | <math> | ||
Linia 27: | Linia 23: | ||
</math> | </math> | ||
Znaczenie instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> | Znaczenie instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> jest następujące. | ||
jest następujące. | Obliczamy wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math>. Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia <math>e_1</math>) na zmienną <math>x</math> i uruchamiamy <math>I_1</math>. | ||
Obliczamy wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math>. Jeśli pierwsza | Jeśli w <math>I_1</math> nie zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> | ||
z nich jest mniejsza lub równa | |||
wartość (wartość wyrażenia <math>e_1</math>) na zmienną <math>x</math> i uruchamiamy <math>I_1</math>. | |||
Jeśli w <math>I_1</math> nie zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, | |||
kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ | |||
sprzed tej instrukcji. | sprzed tej instrukcji. | ||
Natomiast jeśli w <math>I_1</math> zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, | Natomiast jeśli w <math>I_1</math> zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, podstawiamy na <math>x</math> kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich | ||
podstawiamy na <math>x</math> kolejną, o jeden większą wartość, | pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i ponownie wykonujemy <math>I_1</math>. | ||
przywracamy wartości wszystkich | Powtarzamy w ten sposób, aż <math>I_1</math> zakończy się nie napotkawszy <math>\mathbf{fail}</math>, albo wartość zmiennej <math>x</math> przekroczy wartość wyrażenia <math>e_2</math> obliczoną na początku. | ||
pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ | W pierwszym przypadku kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed tej instrukcji. | ||
wykonujemy <math>I_1</math>. | W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i uruchamiamy <math>I_2</math>. | ||
Powtarzamy w ten sposób aż <math>I_1</math> zakończy się nie napotkawszy <math>\mathbf{fail}</math>, | |||
albo wartość zmiennej <math>x</math> przekroczy wartość wyrażenia <math>e_2</math> | |||
obliczoną na początku. | |||
W pierwszym przypadku | |||
kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ | |||
sprzed tej instrukcji. | |||
W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji | |||
<math>\mathbf{for}\ | |||
}} | }} | ||
{{przyklad||| | {{przyklad||| | ||
Oto przykładowy program: | |||
}} | |||
x := 0; y := 1; | x := 0; y := 1; | ||
<math>\mathbf{for}\ | <math>\mathbf{for}\ </math>, x := 1 <math>\,\mathbf{to}\ </math>, 5 <math>\,\mathbf{try}\ </math>, | ||
y := y+1; | y := y+1; | ||
<math>\mathbf{if}\ | <math>\mathbf{if}\ </math>, x <= 4 <math>\,\mathbf{then}\, \mathbf{fail} \,\mathbf{else}\ </math>, z:= x | ||
<math>\,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}</math> | <math>\,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}</math> | ||
Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: <math>x = 0, y = 2, z = 5</math>. | Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: <math>x = 0, y = 2, z = 5</math>. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Będziemy posługiwać się jak zwykle tranzycjami postaci: | Będziemy posługiwać się jak zwykle tranzycjami postaci: | ||
<math> | <math> | ||
I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad \quad e, s \,\longrightarrow\, n | I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad \quad e, s \,\longrightarrow\, n</math> | ||
</math> | |||
Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby | Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>, ponieważ wartość wyrażenia <math>e_1</math> jest większa od <math>e_2</math>: | ||
uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>, ponieważ | |||
wartość wyrażenia <math>e_1</math> jest większa od <math>e_2</math>: | |||
<math> | <math> | ||
Linia 86: | Linia 68: | ||
I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
{\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
\quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2 | \quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2</math> | ||
</math> | |||
Po prostu uruchamiamy instrukcję <math>I_2</math> w stanie <math>s</math>, ignorując | Po prostu uruchamiamy instrukcję <math>I_2</math> w stanie <math>s</math>, ignorując <math>I_1</math>. | ||
<math>I_1</math>. | |||
Kolejny nietrudny przypadek to sytuacja, w której | Kolejny nietrudny przypadek to sytuacja, w której <math>n_1 \leq n_2</math>, a wykonanie instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math> kończy się sukcesem, tzn. nie następuje wywołanie instrukcji <math>\mathbf{fail}</math>. | ||
<math>n_1 \leq n_2</math> a wykonanie instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math> | Oto reguła dla tego przypadku: | ||
kończy się sukcesem, tzn. nie następuje wywołanie instrukcji | |||
<math>\mathbf{fail}</math>. Oto reguła dla tego przypadku: | |||
<math> | <math> | ||
Linia 104: | Linia 82: | ||
I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, s'} | I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, s'} | ||
{\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'[x \mapsto s(x)]} | {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'[x \mapsto s(x)]} | ||
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2 | \quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math> | ||
</math> | |||
Tym razem uruchamiamy instrukcję <math>I_1</math>, podstawiając | Tym razem uruchamiamy instrukcję <math>I_1</math>, podstawiając na zmienną <math>x</math> wartość <math>n_1</math>. | ||
Zwróćmy uwagę, że po zakończeniu <math>I_1</math> przywracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed jej wykonania. | |||
Zwróćmy uwagę, że po zakończeniu <math>I_1</math> przywracamy | |||
wartość zmiennej <math>x</math> sprzed jej wykonania. | |||
Pozostał nam trzeci przypadek, gdy <math>n_1 \leq n_2</math> | Pozostał nam trzeci przypadek, gdy <math>n_1 \leq n_2</math>, a wykonanie instrukcji <math>I_1</math> zakończyło się wykonaniem instrukcji <math>\mathbf{fail}</math> gdzieś wewnątrz <math>I_1</math>. | ||
a wykonanie instrukcji <math>I_1</math> zakończyło się | Aby poprawnie opisać takie zdarzenie, potrzebujemy dodatkowych tranzycji postaci: | ||
wykonaniem instrukcji <math>\mathbf{fail}</math> gdzieś wewnątrz <math>I_1</math>. | |||
Aby poprawnie opisać takie zdarzenie, potrzebujemy dodatkowych | |||
tranzycji postaci: | |||
<math> | <math> | ||
I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail} | I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math> | ||
</math> | |||
Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element | Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | ||
<math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | |||
Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji nie ma wogóle stanu. | Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji nie ma wogóle stanu. | ||
Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math>\mathbf{for}\ | Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,: jeśli wystąpi <math>\mathbf{fail}</math>, powtarzamy <math>I_1</math> dla większej o <math>1</math> wartości zmiennej <math>x</math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed'' <math>I_1</math>. | ||
jeśli wystąpi <math>\mathbf{fail}</math>, powtarzamy <math>I_1</math> dla większej o <math>1</math> wartości | |||
zmiennej <math>x</math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed'' | |||
<math>I_1</math>. | |||
A więc załóżmy, że | A więc załóżmy, że | ||
<math>I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail} | <math>I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | ||
W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math>n_1 + 1</math> | W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math>n_1 + 1</math> na zmienną <math>x</math> i spróbować ponownie wykonać <math>I_1</math> przy wartościach wszystkich pozostałych zmiennych, takich jak na początku instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,. | ||
na zmienną <math>x</math> i spróbować ponownie wykonać | Powtarzamy ten schemat aż do skutku, tzn. aż do mementu, gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji. | ||
<math>I_1</math> przy wartościach wszystkich pozostałych | |||
zmiennych takich | |||
gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji. | |||
Oto odpowiednia reguła: | Oto odpowiednia reguła: | ||
Linia 150: | Linia 113: | ||
\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | \mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
{\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2 | \quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math> | ||
</math> | |||
Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu | Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu wykonania instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> otrzymujemy stan <math>s'</math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości zmiennej <math>x</math>. | ||
wykonania instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> | Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math>s'</math> przez <math>s'[x \mapsto s(x)]</math>, nasze semantyka byłaby niepoprawna. | ||
otrzymujemy stan <math>s'</math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości | Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę, czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math>x</math>, czy nie. | ||
zmiennej <math>x</math>. Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math>s' | Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math>\mathbf{for}\ </math>, zakończyła się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math>I_1</math> (przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić; ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math>I_2</math> (przypadek pierwszy), powinniśmy pozostawić wartość zmiennej <math>x</math> taką, jaka jest ona po zakończeniu <math>I_2</math>. | ||
</math> przez <math>s'[x \mapsto s(x)]</math>, nasze semantyka byłaby | A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego nie przywracamy wartości zmiennej <math>x</math>; jeśli było to konieczne, to zostało już wykonane "głębiej", dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu, że instrukcja <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> wykonywana jest w orginalnym stanie <math>s</math>, a nie w stanie, w którym kończy się <math>I_1</math> (tego ostatniego stanu nawet nie znamy). | ||
niepoprawna. Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę, | |||
czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math>x</math> czy nie. | |||
Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math>\mathbf{for}\ | |||
się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math>I_1</math> | |||
(przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić; | |||
ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math>I_2</math> | |||
(przypadek pierwszy), | |||
jaka jest ona po zakończeniu <math>I_2</math>. | |||
A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego | |||
nie przywracamy wartości zmiennej <math>x</math>; jeśli było | |||
to konieczne, to zostało już wykonane | |||
dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu, | |||
że instrukcja <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> | |||
wykonywana jest w orginalnym stanie <math>s</math>, | |||
a nie w stanie, w którym kończy się <math>I_1</math> | |||
(tego ostatniego stanu nawet nie znamy). | |||
Jeszcze jeden drobiazg: zamiast <math>e_1 {+} 1</math> w | Jeszcze jeden drobiazg: zamiast <math>e_1 {+} 1</math> w <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'</math> w regule powyżej, moglibyśmy podstawić policzoną już wartość, czyli <math>n_1 {+} 1</math>. | ||
<math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'</math> | |||
w regule powyżej, moglibyśmy podstawić policzoną już | |||
wartość, czyli <math>n_1 {+} 1</math>. | |||
Na zakończenie prezentujemy reguły niebędne do tego, | Na zakończenie prezentujemy reguły niebędne do tego, aby wygenerować <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>: | ||
aby wygenerować <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>: | |||
<math> | <math> | ||
Linia 188: | Linia 129: | ||
</math> | </math> | ||
oraz aby wystąpienie <math>\mathbf{fail}</math> umiejscowione gdzieś | oraz aby wystąpienie <math>\mathbf{fail}</math> umiejscowione gdzieś "głęboko" zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,. | ||
zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej | Jeśli pojawił się <math>\mathbf{fail}</math>, powinniśmy zaniechać dalszego wykonania instrukcji, a w przypadku pętli, powinniśmy zaniechać dalszego iterowania tej pętli. | ||
instrukcji <math>\mathbf{for}\ | |||
Jeśli pojawił się <math>\mathbf{fail}</math>, powinniśmy zaniechać dalszego | |||
wykonania instrukcji a w przypadku pętli, powinniśmy | |||
zaniechać dalszego iterowania tej pętli. | |||
Oto odpowiednie reguły: | Oto odpowiednie reguły: | ||
Linia 220: | Linia 157: | ||
</math> | </math> | ||
Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla | Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla pętli <math>\mathbf{loop}\, I</math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych zajęciach. | ||
pętli <math>\mathbf{loop}\, I</math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych | |||
zajęciach. | |||
Zauważmy, że | Zauważmy, że jeśli <math>\mathbf{fail}</math> zostało wykonane poza jakąkolwiek pętlą <math>\mathbf{for}\ </math>,, to program "zakończy się" w konfiguracji <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | ||
pętlą <math>\mathbf{for}\ | Możemy zatem tę właśnie konfigurację uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce wykonania programu. | ||
<math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. Możemy zatem tę właśnie konfigurację | |||
uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce | |||
wykonania programu. | |||
</div></div> | </div></div> | ||
== Semantyka naturalna bloków == | |||
{{cwiczenie|2 (bloki i deklaracje zmiennych)|cw2| | {{cwiczenie|2 (bloki i deklaracje zmiennych)|cw2| | ||
Rozszerz semantykę języka | Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej: | ||
<math> | <math> | ||
Linia 244: | Linia 177: | ||
</math> | </math> | ||
Zasięgiem zmiennej <math>x</math> | Zasięgiem zmiennej <math>x</math> jest instrukcja <math>I</math>, czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. | ||
czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. | |||
Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp. | Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''Wariant 1 (tylko stan)''' | |||
''' | |||
<br> | <br> | ||
Oczywiście powinniśmy odróżniać zmienne zadeklarowane (i zarazem | Oczywiście powinniśmy odróżniać zmienne zadeklarowane (i zarazem zainicjowane) od tych niezadeklarowanych. | ||
zainicjowane) od tych niezadeklarowanych. | |||
Zatem przyjmijmy, że | Zatem przyjmijmy, że | ||
<math>\mathbf{State} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>. | <math>\mathbf{State} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>. | ||
Zachowujemy wszystkie reguły semantyczne dla języka Tiny | Zachowujemy wszystkie reguły semantyczne dla języka Tiny i dodajemy jedną nową: | ||
i dodajemy jedną nową: | |||
<math> | <math> | ||
Linia 271: | Linia 201: | ||
</math> | </math> | ||
mówiącą, że instrukcja wewnętrzna <math>I</math> ewaluowana jest | mówiącą, że instrukcja wewnętrzna <math>I</math> ewaluowana jest w stanie, w którym dodatkowo zaznaczono wartość zmiennej <math>x</math> równą wartości, do której oblicza się <math>e</math>. | ||
w stanie, w którym dodatkowo zaznaczono wartość zmiennej <math>x</math> | Oczywiście takie rozwiązanie jest niepoprawne, gdyż wartość zmiennej <math>x</math> pozostaje w stanie nawet po wyjściu z bloku ("wycieka" z bloku). | ||
równą wartości, do której oblicza się <math>e</math>. | Musimy dodać "dealokację" zmiennej <math>x</math>: | ||
Oczywiście takie rozwiązanie jest niepoprawne, gdyż wartość | |||
zmiennej <math>x</math> | |||
( | |||
Musimy dodać | |||
<math> | <math> | ||
Linia 285: | Linia 211: | ||
</math> | </math> | ||
I znów napotykamy | I znów napotykamy podobne trudności jak na wcześniejszych zajęciach: powyższa reguła nie obejmuje przypadku, gdy <math>s(x)</math> jest nieokreślone. | ||
powyższa reguła nie obejmuje przypadku, gdy <math>s(x)</math> jest | I choć moglibyśmy naprawić ten mankament podobnie jak kiedyś (co pozostawiamy Czytelnikowi), istnieje inne, bardzo eleganckie i elastyczne rozwiązanie tego problemu, które teraz omówimy. | ||
nieokreślone. | |||
I choć moglibyśmy naprawić ten mankament podobnie jak kiedyś | |||
(co pozostawiamy Czytelnikowi), istnieje inne, bardzo eleganckie | |||
i elastyczne rozwiązanie tego problemu, które teraz omówimy. | |||
<br> | <br> | ||
''' | '''Wariant 2 (stan i środowisko)''' | ||
<br> | <br> | ||
Podstawowy pomysł polega na | Podstawowy pomysł polega na rozdzieleniu informacji przechowywanej dotychczas w stanie, czyli odwzorowania nazw zmiennych w wartości, na dwa "etapy". | ||
dotychczas w stanie na dwa | Pierwszy z nich odwzorowuje identyfikatory zmiennych w ''lokacje'', a drugi lokacje w wartości. | ||
Pierwszy z nich | Mamy więc ''środowiska'' <math>E \in \mathbf{Env}</math>, będące funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Var}</math> do <math>\mathbf{Loc}</math>, zbioru lokacji: | ||
lokacje | |||
Mamy więc ''środowiska'' <math>E \in \mathbf{Env}</math>, będące funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Var}</math> | |||
do <math>\mathbf{Loc}</math>, zbioru lokacji: | |||
<math> | <math> | ||
Linia 311: | Linia 229: | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{Store} = \mathbf{Loc} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num} | \mathbf{Store} = \mathbf{Loc} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math> | ||
</math> | |||
Dla | Dla ścisłości używamy innej nazwy (<math>\mathbf{Store}</math>), ale będziemy zwykle używać podobnych symboli jak dotychczas <math>s, s', s_1, \ldots \in \mathbf{Store}</math> itp. do nazywania stanów. | ||
zwykle używać | Intuicyjnie można myśleć o lokacjach w pamięci operacyjnej maszyny. Środowisko zawiera informację o lokacji, w której | ||
Intuicyjnie można myśleć o lokacjach w pamięci | przechowywana jest wartość danej zmiennej a stan opisuje właśnie zawartość używanych lokacji. | ||
operacyjnej maszyny. Środowisko zawiera informację o lokacji, w której | |||
przechowywana jest wartość danej zmiennej | |||
a stan opisuje właśnie zawartość używanych lokacji. | |||
Zakładamy przy tym, że mamy do dyspozycji nieskończony zbiór | Zakładamy przy tym, że mamy do dyspozycji nieskończony zbiór lokacji <math>\mathbf{Loc} = \{ l_0, l_1, \ldots \}</math> i że w każdym momencie tylko skończenie wiele spośród nich jest wykorzystywane. | ||
lokacji <math>\mathbf{Loc} = \{ l_0, l_1, \ldots \}</math> i że | |||
w każdym momencie tylko skończenie wiele spośród nich jest | |||
wykorzystywane. | |||
Formalnie mowiąc, dziedzina funkcji częściowej <math>s</math> jest zawsze skończona. | Formalnie mowiąc, dziedzina funkcji częściowej <math>s</math> jest zawsze skończona. | ||
Daje nam to pewność, że zawsze jest jakaś nieużywana lokacja. | Daje nam to pewność, że zawsze jest jakaś nieużywana lokacja. | ||
Środowisko początkowe, w którym uruchamiany | Środowisko początkowe, w którym uruchamiany będzie program, będzie z reguły puste. | ||
będzie program, będzie z reguły puste. | Ponadto obraz funkcji częściowej <math>E</math> będzie zawsze zawarty w zbiorze aktualnie używanych lokacji, czyli zawarty w dziedzinie funkcji częściowej <math>s</math>, oznaczanej <math>\mathrm{dom}(s)</math>. | ||
Ponadto obraz funkcji częściowej <math>E</math> | |||
będzie zawsze zawarty w zbiorze aktualnie używanych lokacji, | |||
czyli zawarty w dziedzinie funkcji częściowej <math>s</math>, oznaczanej | |||
<math>\mathrm{dom}(s)</math>. | |||
Pożytek z tego podziału na dwa etapy będzie taki, że | Pożytek z tego podziału na dwa etapy będzie taki, że będziemy umieli łatwo i elastycznie opisywać deklaracje zmiennych, przesłanianie identyfikatorów, itp. | ||
będziemy umieli łatwo i elastycznie opisywać deklaracje zmiennych, | |||
przesłanianie identyfikatorów, itp. | |||
Tranzycje będą teraz postaci: | Tranzycje będą teraz postaci: | ||
Linia 344: | Linia 249: | ||
</math> | </math> | ||
czyli instrukcja <math>I</math> będzie modyfikować stan ale nie będzie | czyli instrukcja <math>I</math> będzie modyfikować stan, ale nie będzie zmieniać środowiska <math>E</math>. Dla czytelności będziemy zapisywać nasze reguły w następujący sposób: | ||
zmieniać środowiska <math>E</math>. Dla czytelności będziemy zapisywać | |||
nasze reguły w następujący sposób: | |||
<math> | <math> | ||
Linia 353: | Linia 256: | ||
podkreślając w ten sposób, że środowisko nie ulega zmianie. | podkreślając w ten sposób, że środowisko nie ulega zmianie. | ||
Ale należy pamiętać, że konfiguracja, w której | Ale należy pamiętać, że konfiguracja, w której "uruchamiamy" instrukcję <math>I</math> składa się naprawdę z trójki <math>(I, s, E)</math>. | ||
instrukcję <math>I</math> składa się naprawdę z | |||
Deklarując nową zmienną <math>x</math> dodamy po prostu do <math>E</math> parę | Deklarując nową zmienną <math>x</math> dodamy po prostu do <math>E</math> parę <math>(x, l)</math>, gdzie <math>l</math> jest nową, nieużywaną dotychczas lokacją. | ||
<math>(x, l)</math>, gdzie <math>l</math> jest nową, nieużywaną dotychczas lokacją. | |||
Dla wygody zapisu załóżmy, że mamy do dyspozycji funkcję | Dla wygody zapisu załóżmy, że mamy do dyspozycji funkcję | ||
<math> | <math> | ||
Linia 368: | Linia 268: | ||
<math> | <math> | ||
\mathtt{newloc}(s) \notin \mathrm{dom}(s) | \mathtt{newloc}(s) \notin \mathrm{dom}(s)</math> | ||
</math> | |||
Dla ilustracji popatrzmy na przykładową regułę dla deklaracji. | Dla ilustracji popatrzmy na przykładową regułę dla deklaracji. | ||
Linia 377: | Linia 276: | ||
E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | ||
{E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'} | {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s) | \quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math> | ||
</math> | |||
Zauważmy, że stan <math>s'</math> po zakończeniu instrukcji | Zauważmy, że stan <math>s'</math> po zakończeniu instrukcji <math>\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}</math> zawiera informację o zmiennej lokalnej <math>x</math>, tzn. <math>s(l)</math> jest określone. | ||
<math>\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}</math> zawiera informację o zmiennej | Ale lokacja <math>l</math> jest "nieosiągalna" w środowisku <math>E</math>, gdyż para <math>x \mapsto l</math> została dodana tylko do środowiska, w którym ewaluuje się wnętrze bloku, a środowisko <math>E</math> całego bloku nie jest modyfikowane. | ||
lokalnej <math>x</math>, tzn. <math>s(l)</math> jest określone. | |||
Ale lokacja <math>l</math> jest | |||
<math>E</math>, gdyż para <math>x \mapsto l</math> została dodana tylko do | |||
środowiska, w którym ewaluuje się wnętrze bloku, a środowisko | |||
<math>E</math> całego bloku nie jest modyfikowane. | |||
Poniżej przedstawiamy reguły dla pozostałych instrukcji. | Poniżej przedstawiamy reguły dla pozostałych instrukcji. | ||
Linia 398: | Linia 291: | ||
</math> | </math> | ||
Reguła ta uzmysławia nam różnicę pomiędzy środowiskiem a stanem: | Reguła ta uzmysławia nam różnicę pomiędzy środowiskiem a stanem: środowisko pozostaje to samo, gdy przechodzimy od jednej instrukcji do następnej, a stan oczywiście ewoluuje wraz ze zmieniającymi się wartościami zmiennych. | ||
środowisko pozostaje to samo, gdy przechodzimy od jednej instrukcji do | |||
następnej, a stan oczywiście ewoluuje wraz ze zmieniającymi się | |||
wartościami zmiennych. | |||
Reguły dla przypisania, instrukcji warunkowej i pętli | Reguły dla przypisania, instrukcji warunkowej i pętli nie przedstawiają żadnych nowych trudności. | ||
nie przedstawiają żadnych nowych trudności. | |||
Musimy tylko najpierw ustalić postać reguł dla wyrażeń: | Musimy tylko najpierw ustalić postać reguł dla wyrażeń: | ||
Linia 411: | Linia 300: | ||
</math> | </math> | ||
która jest zupełnie naturalna w naszym podejściu opartym o środowiska | która jest zupełnie naturalna w naszym podejściu opartym o środowiska i stany. | ||
i stany. | |||
Reguły mogą wyglądać np. tak: | Reguły mogą wyglądać np. tak: | ||
Linia 449: | Linia 337: | ||
i tak dalej -- pomijamy pozostałe reguły. | i tak dalej -- pomijamy pozostałe reguły. | ||
<br> | <br> | ||
'''Wariant (dealokacja)''' | '''Wariant 3 (dealokacja)''' | ||
<br> | <br> | ||
Linia 464: | Linia 351: | ||
</math> | </math> | ||
i zastanówmy się, jak | i zastanówmy się, jak "posprzątać" po zakończeniu wykonania bloku, tzn. zwolnić lokację <math>l</math>, która była używana tylko w tym bloku i w związku z tym nie będzie już potrzebna. | ||
tzn. zwolnić lokację <math>l</math>, która była używana tylko w tym bloku | Oznaczałoby to przywrócenie lokacji <math>l</math> do puli wolnych (nieużywanych) lokacji. | ||
i w związku z tym nie będzie już | |||
Oznaczałoby to przywrócenie lokacji <math>l</math> do puli wolnych | |||
(nieużywanych) lokacji. | |||
Zmodyfikowana reguła dla instrukcji bloku powinna wyglądać mniej więcej tak: | Zmodyfikowana reguła dla instrukcji bloku powinna wyglądać mniej więcej tak: | ||
Linia 479: | Linia 363: | ||
</math> | </math> | ||
gdzie <math>\bar{s}</math> to stan <math>s''</math> | gdzie <math>\bar{s}</math> to stan <math>s''</math> "okrojony" do dziedziny stanu <math>s</math>. | ||
Powinniśmy po prostu przywrócić nieokreśloność stanu dla lokacji | Powinniśmy po prostu przywrócić nieokreśloność stanu dla lokacji <math>l</math>. | ||
<math>l</math>. | |||
Natomiast oczywiście nie ma potrzeby dealokownia środowiska! | Natomiast oczywiście nie ma potrzeby dealokownia środowiska! | ||
Oto rozwiązanie: | Oto rozwiązanie: | ||
Linia 489: | Linia 372: | ||
E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | ||
{E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}} | {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}} | ||
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s) | \quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math> | ||
</math> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
== Zadania domowe == | == Zadania domowe == | ||
{{cwiczenie|1|cw1.dom| | |||
Napisz semantykę naturalną dla następującego | Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY: | ||
rozszerzenia języka | |||
<math> | <math> | ||
I \, ::= \,\, | I \, ::= \,\, | ||
\ | \ldots \,\,|\,\, | ||
\mathbf{throw}\, x \,\,|\,\, | \mathbf{throw}\, x \,\,|\,\, | ||
\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2 | \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2 | ||
Linia 518: | Linia 398: | ||
Instrukcja <math>\mathbf{throw}\, x</math> oznacza podniesienie wyjątku o nazwie <math>x</math>. | Instrukcja <math>\mathbf{throw}\, x</math> oznacza podniesienie wyjątku o nazwie <math>x</math>. | ||
Instrukcja <math>I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> wykonuje <math>I_1</math>. | Instrukcja <math>I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> wykonuje <math>I_1</math>. | ||
Jeśli podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony | Jeśli podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math>, i <math>exc = x</math> albo <math>exc = \mathbf{any}</math>, to następuje przerwanie <math>I_1</math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math>I_2</math> (następuje ''obsługa wyjątku''). | ||
</math>, i <math>exc = x</math> albo <math>exc = \mathbf{any}</math>, to następuje przerwanie <math> | Jeśli zaś podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math> oraz <math>exc \neq x</math> i <math>exc \neq \mathbf{any}</math>, to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji <math>\,\mathbf{try}\ </math>, otaczającej <math>I</math>. | ||
I_1</math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math>I_2</math> | Umawiamy się, że <math>\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> ''otacza'' <math>I_1</math> i wszystkie instrukcje wewnątrz <math>I_1</math>, ale ''nie'' otacza <math>I_2</math>. | ||
(następuje ''obsługa wyjątku''). | }} | ||
Jeśli zaś podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony | |||
</math> oraz <math>exc \neq x</math> i <math>exc \neq \mathbf{any}</math>, to obsługa wyjątku | |||
przekazana jest do najbliższej instrukcji <math>\,\mathbf{try}\ | |||
</math>. | |||
Umawiamy się, że <math>\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> ''otacza'' <math>I_1</math> | |||
i wszystkie instrukcje wewnątrz <math>I_1</math>, | |||
ale ''nie'' otacza <math>I_2</math>. | |||
{{cwiczenie|2|cw2.dom| | |||
Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja | Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego. | ||
jest wykonywana | Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna. | ||
równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych | }} | ||
deklaracji powinna być nieistotna. |
Aktualna wersja na dzień 21:30, 11 wrz 2023
Zawartość
Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY. W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na środowisko określające wiązanie identyfikatorów i stan przechowujący wartości zmiennych. Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.
Semantyka naturalna pewnej instrukcji ,
Ćwiczenie 1
Rozszerzamy język TINY następująco:
Znaczenie instrukcji jest następujące. Obliczamy wartości wyrażeń i . Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia ) na zmienną i uruchamiamy . Jeśli w nie zostanie napotkana instrukcja , kończymy instrukcję , i przyracamy wartość zmiennej sprzed tej instrukcji. Natomiast jeśli w zostanie napotkana instrukcja , podstawiamy na kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich pozostałych zmiennych sprzed instrukcji , i ponownie wykonujemy . Powtarzamy w ten sposób, aż zakończy się nie napotkawszy , albo wartość zmiennej przekroczy wartość wyrażenia obliczoną na początku. W pierwszym przypadku kończymy instrukcję , i przyracamy wartość zmiennej sprzed tej instrukcji. W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji , i uruchamiamy .
Przykład
Oto przykładowy program:
x := 0; y := 1; , x := 1 , 5 , y := y+1; , x <= 4 , z:= x
Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: .
Rozwiązanie
Semantyka naturalna bloków
Ćwiczenie 2 (bloki i deklaracje zmiennych)
Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej:
Zasięgiem zmiennej jest instrukcja , czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.
Rozwiązanie
Zadania domowe
Ćwiczenie 1
Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY:
Instrukcja oznacza podniesienie wyjątku o nazwie . Instrukcja wykonuje . Jeśli podczas wykonania zostanie podniesiony wyjątek , i albo , to następuje przerwanie i sterowanie zostaje przeniesione do (następuje obsługa wyjątku). Jeśli zaś podczas wykonania zostanie podniesiony wyjątek oraz i , to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji , otaczającej . Umawiamy się, że otacza i wszystkie instrukcje wewnątrz , ale nie otacza .
Ćwiczenie 2
Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna.