Zaawansowane algorytmy i struktury danych/Wykład 12: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>”
Nie podano opisu zmian
 
Linia 69: Linia 69:
   21  '''return''' <math>FALSE</math>
   21  '''return''' <math>FALSE</math>
}}
}}


Następująca animacja przedstawia działania tego algorytmu.
Następująca animacja przedstawia działania tego algorytmu.

Aktualna wersja na dzień 21:01, 3 sie 2024

Abstrakt

W ramach tego wykładu przedstawimy dwa algorytmy obrazujące wykorzystanie dwóch technik konstrukcji algorytmów geometrycznych. Do konstrukcji algorytmu sprawdzającego, czy w zbiorze odcinków istnieją dwa przecinające się, użyjemy techniki zamiatania. Natomiast do konstrukcji algorytmu wyznaczającego najmniejszą odległość w zbiorze punktów użyjemy techniki dziel i zwyciężaj.

Przecinanie się zbioru odcinków

Problem jaki nas będzie interesował, to problem przecinania się zbioru odcinków, w którym mamy za zadanie sprawdzić, czy w danym zbiorze odcinków S istnieją dwa odcinki, które się przecinają. Wykorzystamy tutaj algorytm sprawdzania, czy para odcinków się przecina zaprezentowany na poprzednim wykładzie (zobacz).

W celu uproszczenia prezentacji idei algorytmu poczynimy dwa upraszczające założenia. Po pierwsze załóżmy, że żaden z odcinków nie jest pionowy. Po drugie załóżmy, że żadne trzy odcinki nie przecinają się w jednym punkcie. Algorytm ten może być prosto zmieniony, tak aby działał bez tych założeń. Zadanie 1 i Zadanie 2 do tego wykładu polega na pokazaniu tej modyfikacji. Jednak nie zawsze jest tak prosto. Bardzo często największym kłopotem w dowiedzeniu poprawności działania algorytmu geometrycznego jest poradzenie sobie ze wszystkimi szczególnymi i brzegowymi przypadkami.

Ponieważ założyliśmy, że w zbiorze nie ma odcinków pionowych, to każdy z odcinków może przecinać miotłę w co najwyżej jednym punkcie. Dlatego dla każdego położenia miotły możemy uporządkować odcinki przecinające ją zgodnie z kolejnością przecięć. Niech s1 i s2 będą dwoma odcinakami. Powiemy, że są one porównywalne w a jeżeli miotła umieszczona w x=a przecina je obydwa. Mówimy, że s1 jest powyżej s2 w a, i oznaczamy s1>as2, jeżeli s1 i s2 są porównywalne w a oraz przecięcie s1 z miotłą w x=a jest wyżej niż przecięcie z s2 z tą miotłą.

Ćwiczenie

Pokaż jak sprawdzić, używając technik z poprzedniego wykładu, czy dwa odcinki s1 i s2 są porównywalne w a?


Ćwiczenie

Pokaż jak sprawdzić, używając technik z poprzedniego wykładu, czy dla dwóch porównywalnych nie przecinających się odcinków s1 i s2 zachodzi s1<as2?

Dla każdego a porządek <a jest porządkiem całkowitym na odcinkach przecinających miotłę w x=a. Jednak porządek ten może być różny dla różnych a ponieważ:

  • dla różnych położeń miotły różne odcinki ją przecinają,
  • jeżeli odcinki się przecinają, to ich kolejność po obydwu stronach przecięcia jest różna.

Co więcej, ponieważ zakładamy, że żadne trzy odcinki nie przecinają się w tym samym punkcie, to dla każdej pary przecinających się odcinków e i f musi istnieć takie położenie miotły a, dla którego e i f będą kolejne w porządku <a. Tę własność właśnie wykorzystamy w algorytmie, który za chwilę skonstruujemy.

Algorytm

Będziemy przechowywać informację o porządku na odcinkach aktualnie przecinających miotłę w strukturze T, pozwalającej na wykonanie następujących operacji:

  • WSTAW(T,s) - wstawia odcinek s do porządku T,
  • USUŃ(T,s) - usuwa odcinek s z porządku T,
  • POPRZEDNI(T,s) - zwraca odcinek przed s w porządku T,
  • NASTĘPNY(T,s) - zwraca odcinek po s w porządku T.

Jeżeli zaimplementujemy tę strukturę z użyciem zrównoważonych drzew wyszukiwania, to operacje te będziemy mogli zrealizować w czasie O(logn), gdzie n to całkowita liczba odcinków. Poniższy algorytm zwraca TRUE wtedy i tylko wtedy, gdy zbiór S przekazany jako argument zawiera parę przecinających się odcinków.

Algorytm sprawdza, w zbiorze S istnieją dwa przecinające się odcinki


 ZBIÓR-ODCINKÓW-SIĘ-PRZECINA(S)
 1  T=0
 2  niech P będzie posortowanym zbiorem końców odcinków z S od lewej do prawej
 3  foreach pP do
 4  begin
 5    if p to lewy koniec odcinka s then
 6    begin
 7      WSTAW(T,s)
 8      sp=POPRZEDNI(T,s)
 9      sn=NASTĘPNY(T,s)
 10     if Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle s_p \neq NIL \mbox{ \bf i }}
ODCINKI-SIĘ-PRZECINAJĄ(s,sp) then return TRUE
 11     if Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle s_n \neq NIL \mbox{ \bf i }}
ODCINKI-SIĘ-PRZECINAJĄ(s,sn) then return TRUE
 12   end
 13   if p to prawy koniec odcinka s then
 14   begin
 15      sp=POPRZEDNI(T,s)
 16      sn=NASTĘPNY(T,s)
 17     if Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle s_p \neq NIL \mbox{ \bf i } s_n \neq NIL \mbox{ \bf i }}
 ODCINKI-SIĘ-PRZECINAJĄ(sp,sn) then return TRUE
 18     USUŃ(T,s)
 19   end
 20  end
 21  return FALSE


Następująca animacja przedstawia działania tego algorytmu.

Plik:Zasd ilustr k.svg

Twierdzenie 1

Algorytm ZBIÓR-ODCINKÓW-SIĘ-PRZECINA zwraca TRUE wtedy i tylko wtedy, gdy w S istnieje para przecinających się odcinków.

Dowód

Algorytm ZBIÓR-ODCINKÓW-SIĘ-PRZECINA zwraca TRUE w wypadku, gdy znalazł parę przecinających się odcinków. W celu pokazania jego poprawności wystarczy więc pokazać, że jeżeli w S istnieje para przecinających się odcinków, to algorytm zwróci TRUE.

Załóżmy, że w S jest co najmniej jedno przecięcie. Niech p będzie tym najbardziej na lewo spośród nich. Niech a i b będą odcinkami przecinającymi się w p. Ponieważ po lewej stronie p nie ma żadnych przecięć, to porządek przechowywany w T jest poprawny do momentu przekroczenia p. Jak zauważyliśmy poprzednio, istnieje takie położenie x miotły, dla którego a i b są kolejne w porządku <x. Co więcej, istnieje takie x, że miotła w x jest na lewo od p. Takie x istnieje, ponieważ założyliśmy, że trzy odcinki nie przecinają się w jednym punkcie. W takim razie widzimy, że w x porządek w T poprawnie reprezentuje porządek <x. Odcinki a i b mogły się stać kolejne w T:

  • po wstawieniu jednego z nich do T, taka sytuacja będzie wykryta w liniach 8-11,
  • po usunięciu odcinka między nimi, taką sytuację wykryjemy w liniach 15-17.

Algorytm ten działa w czasie O(nlogn) gdyż na jego czas działania składa się:

  • wykonanie linii 2 w czasie O(nlogn),
  • wykonanie pętli foreach w liniach 4-20 w całkowitym czasie O(nlogn) - w każdym obrocie pętli wywoływana jest stała liczba operacji na strukturze T.

Najmniej odległa para punktów

Będziemy się teraz zajmować problemem znalezienia najmniej odległej pary punktów w zbiorze Q, gdzie |Q|2. Interesować nas tutaj będzie odległość euklidesowa, którą dla punktów p=(xp,yp), q=(xq,yq) oznaczamy przez |pq|, oraz definiujemy jako:

|pq|=(xpxq)2+(ypyq)2

Dwa punkty w zbiorze Q mogą mieć te same współrzędne. W takim przypadku odległość między nimi wynosi 0. Informacja o najbliższej parze punktów może być przydatna w wypadku, gdy chcemy wykrywać kolizję między obiektami np. w systemach kontroli ruchu. Wyznaczając wszystkie odległości między (|Q|2) parami punktów, możemy ten problem rozwiązać w czasie O(n2). Pokażemy teraz, jak wykorzystując technikę dziel i zwyciężaj problem ten można rozwiązać w czasie O(nlogn).

Algorytm

W celu uniknięcia wielokrotnego sortowania punktów w wywołaniach rekurencyjnych, wykorzystamy dwie tablice X i Y, które zawierały będą wszystkie punkty z Q posortowane odpowiednio po x'owej współrzędnej i y'owej współrzędnej. Jeżeli podzielimy zbiór Q na dwie części: QL i QR, to odpowiednie tablice XL,YL i XR,YR, zawierające posortowane elementy z QL i QR można wyznaczyć w czasie O(|Q|). Musimy po prostu, przeglądając tablicę X oraz Y, kopiować elementy w napotkanej kolejności do mniejszych tablic.

Algorytm znajduje najmniejszą odległość między parą punktów w Q


 NAJMNIEJ-ODLEGŁA-PARA(Q,X,Y)
 1  if |Q|=2 then return 
 2  if |Q|=2 then return |Q[1]Q[2]|
 3  korzystając z tablicy X znajdź pionową prostą l taką, że po jej lewej i
    prawej stronie jest |Q|2 punktów
 4  niech QL  i QP to będą punkty odpowiednio po lewej i prawej stronie l
 5  wyznacz tablice XL,XP oraz YL,YP
 6  dL=NAJMNIEJ-ODLEGŁA-PARA(QL,XL,YL)
 7  dR=NAJMNIEJ-ODLEGŁA-PARA(QR,XR,YR)
 8  d=min(dL,dR)
 9  niech Y będzie tablicą Y po usunięciu z niej punktów odległych od l o więcej niż d
 10 for i=1 to |Y| do
 11   for j=1 to min(7,|Y|i) do
 12     if |P[i]P[i+j]|<d then d=|P[i]P[i+j]|
 13 return d

Działanie tej procedury przedstawione jest na poniższej animacji.

Plik:Zasd ilustr g.svg

Nie wliczając wywołań rekurencyjnych, procedura ta działa w czasie liniowym. Zakładając, że |Q|=n, otrzymujemy równanie rekurencyjne na czas działania w postaci

T(n)={2T(n2)+O(n)jeżeli n>2,O(1)jeżeli n2.

którego rozwiązaniem jest T(n)=O(nlogn). Zauważmy, że czas potrzebny na posortowanie po raz pierwszy tablic X i Y także wynosi O(nlogn). Całkowity czas potrzebny na znalezienie najmniejszej odległości między parą punktów w n-elementowym zbiorze wynosi więc O(nlogn).

Twierdzenie 2

Algorytm NAJMNIEJ-ODLEGŁA-PARA wyznacza najmniejszą odległość między parą punktów w Q.

Dowód

Jeżeli najmniej odległa para punktów znajduje się w zbiorze QL bądź QP, to zostanie ona znaleziona w wywołaniu rekurencyjnym. W takim razie musimy rozważyć tylko przypadek, w którym najmniej odległa para punktów to pLQL i pRQR. Oznaczmy, tak jak w algorytmie, przez d najmniejszą z odległości dL i dR. Widzimy teraz, że aby odległość między pL i pR mogła być mniejsza niż d, punkty te nie mogą być bardziej odległe od l niż o d. W związku z tym usunięcie bardziej odległych punktów z Y w linii 9 algorytmu nie zmieni wyniku.

Rozważmy teraz prostokąt rozmiaru 2d×d ułożony centralnie na linii l. W prostokącie tym może znajdować się co najwyżej 8 punktów z QL i QR, gdyż odległość między nimi jest co najmniej d. Zauważmy, że punktów mieszczących się w tym prostokącie znajdujących się poniżej danego punktu jest co najwyżej 7 (zobacz rysunek poniżej).

Plik:Zasd ilustr g stat.svg
Gdyby było ich więcej, odległość między nimi musiałaby być mniejsza niż d. Dlatego też w linii 11 algorytmu możemy ograniczyć się do przejrzenia tylko 7 kolejnych punktów.