|
|
Linia 14: |
Linia 14: |
| |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd3.png|thumb|500px]] | | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd3.png|thumb|500px]] |
| |valign="top"| | | |valign="top"| |
| | '''Definicja''' |
| | |
| | Modelowanie lokalnego odbicia (lub przenikania) światła nosi czasem nazwę '''problemu oświetlenia lokalnego'''. Uwzględnia bowiem tylko lokalne właściwości powierzchni. '''Problem oświetlenia globalnego''' jest natomiast opisem zależności związanych z rozchodzeniem się światła, ale uwzględniającym wzajemne oddziaływanie między powierzchniami – np. wielokrotne odbicie światła między różnymi przedmiotami. |
| | Próby rozwiązania tego problemu na poziomie modelu odbicia lokalnego sprowadzały się do uwzględnienia średniej wartości oświetlenia we wszystkich punktach sceny – oświetlenia tła. Taka składowa jest uwzględniona w modelu Phonga. |
| | W grafice komputerowej stosowane są dwie ogólne metody rozwiązania problemu oświetlenia globalnego: |
| | '''- Metoda śledzenia promieni, |
| | - Metoda bilansu energetycznego'''. |
| | |
| |} | | |} |
| ---- | | ---- |