GKIW Moduł 8: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 14: | Linia 14: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M8_Slajd3.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M8_Slajd3.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Reakcja światła z materią''' | |||
Kolejnym problemem wymagającym rozwiązania, jeśli chcemy osiągnąć realizm rysunku, jest '''problem oświetlenia'''. Każda powierzchnia reaguje w jej właściwy sposób na padające na nią światło. Barwy, faktury i inne właściwości przedmiotów postrzegamy dzięki temu, że przedmioty te są oświetlone (lub same emitują światło). Symulacja tych zjawisk pozwala oddać realny wygląd elementów wirtualnej sceny. | |||
Można wyróżnić dwa niezależne przypadki: '''odbicie światła i przenikanie światła''' (dla materiałów przezroczystych). Oczywiście może zachodzić jeszcze pochłanianie, ale z punktu widzenia obserwatora jest to najmniej interesujący przypadek. Dla przypadku odbicia mówimy o '''odbiciu kierunkowym (lustrzanym)''' lub '''rozproszonym (dyfuzyjnym)'''. W pierwszym przypadku padający promień odbija się pod kątem równym kątowi padania. W drugim przypadku odbicie może być widoczne pod dowolnym kątem. Analogiczna sytuacja może zajść dla przenikania światła. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||

































