Zaawansowane CPP/Ćwiczenia 4: Testowanie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{cwiczenie|1||
 
Do przykładu testów <code><nowiki>max</nowiki></code> napisanych w
<code><nowiki>CppUnit</nowiki></code> dodaj testy sprawdzające wersję szukającą maksimum w
tablicy. Wykorzystaj w tym celu dodatkową klasę testującą.
Sprawdź swój test na implementacji [[media:Max_error.h | max_error.h]]. Znajdź znajdujące się tam błędy.
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Patrz pliki [[media:Max_array_test.h | max_array_test.h]] i [[media:Max_cppunit.cpp | max_cppunit.cpp]].
</div></div>
{{cwiczenie|2||
Zaproponuj i napisz, używając <code><nowiki>CppUnit</nowiki></code>, testy
klasy <code><nowiki>Stack</nowiki></code>.  Implementacja tej klasy znajduje się w pliku [[media:Stack.h | stack.h]]. Nie zapomnij o testach kopiowania i
przypisywania oraz destruktora.
Sprawdź czy stos zaimplementowany w pliku [[media:Stack_dyn.h | stack_dyn.h]], przechodzi twoje
testy.  Jeśli tak, to znajdź błędy w kodzie i tak popraw testy, aby
wyłapywały te błędy.  Popraw kod tak, aby przeszedł uzupełnione testy.
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Test stosu podzielę na cztery części: pierwsza zawierać będzie test
podstawowych funkcji, druga - destruktora, a trzecia i czwarta -
konstruktora kopiującego i operatora przypisania.


''Uwaga: przekonwertowane latex2mediawiki; prawdopodobnie trzeba wprowadzi� poprawki''
Test podstawowy zawarty jest w składowej <tt>test_base()</tt> klasy <tt>stack_test</tt> w pliku [[media:Stack_test_cppunit.cpp | stack_test_cppunit.cpp]].  Polega on na naprzemiennym wkładaniu i zdejmowaniu ze stosu liczb całkowitych i sprawdzaniu poprawności zdejmowanych elementów.  Na końcu trzykrotnie wypełniamy i opróżniamy cały stos.
{Testowanie}


'''Zadanie 1 ''' Do przykładu testów <code><nowiki> max</nowiki></code> napisanych w
Pozostałe testy wymagają więcej komentarza. Ich zadaniem jest testowanie funkcji generowanych automatycznie. W tym przypadku działają one prawidłowo, co można dość łatwo stwierdzić bez przeprowadzania testów. W ogólności jednak nie musi tak być. Przykładem może być implementacja [[media:Stack_dyn.h | stack_dyn.h]].  
<code><nowiki> CppUnit</nowiki></code> dodaj testy sprawdzającą wersję szukającą maksimum w
 
tablicy. Wykorzystaj w tym celu dodatkową klasę testującą.
Zacznijmy od destruktora. Zadaniem destruktora jest usunięcie pamięci zajętej przez stos, a objawem błędu w destruktorze jest wyciek pamięci. Nie znam uniwersalnego sposobu testowania wycieku pamięci. Zwykle używam prostej, ale ograniczonej sztuczki. Polega ona na tworzeniu i niszczeniu dużego stosu w dużej pętli.
 
 
'''Zadanie 2 ''' Zaproponuj i napisz, używając <code><nowiki> CppUnit</nowiki></code> testy
    try {
klasy <code><nowiki> Stack</nowiki></code>. Implementacja tej klasy znajduje sie w
      for(int i<nowiki> =</nowiki>   0;i<1000;i++) {
{mod09/code/stack.h}. Nie zapomnij o testach kopiowania i
          Stack<double,1000000> s;
przypisywania.
      }
    } catch(std::bad_alloc &) {
      CPPUNIT_ASSERT(0);
    };
 
Jeśli destruktor nie zwolni pamięci, to w każdej iteracji następował będzie wyciek i pamięci w końcu zabraknie. Wtedy kolejne wywołanie <tt>operator new</tt> rzuci wyjątek. Oczywiście jeśli wyciek będzie mały np. parę bajtów, to ta metoda go nie wychwyci.  
 
Testy kopiowania i przypisania wyglądają podobnie. W obu przypadkach wynikiem powinny być dwa stosy o takiej samej zawartości. Proszę jednak zauważyć, że nie posiadamy możliwości bezpośredniego porównania zawartości stosów bez opróżniania ich.  Nawet zresztą gdybyśmy mieli operator porównia, to i tak wymagałby on testowania.  W tym celu napisałem funkcję <tt>equal</tt>, która porównuje dwa stosy, opróżniając je, a następnie uzupełniając z powrotem. Kod znajduje się w pliku [[media:Stack_test_cppunit.cpp | stack_test_cppunit.cpp]].
 
Częstym błędem podaczas kopiowania/przypisywania jest doprowadzenie do współdzielenia reprezentacji. Musimy więc sprawdzić, czy dwie kopie nie tylko są równe, ale i niezależne. W tym celu napisałem funkcję <tt>inc</tt>, która zwiększa każdy element stosu liczb całkowitych o jeden. W przypadku współdzielenia reprezentacji nastąpi zwiększenie obu stosów i oba stosy dalej będą równe.  
 
Dodatkowo w trakcie przypisywania może dojść do wycieku pamięci w stosie, do którego przypisujemy nową wartość. Testujemy to podobnie jak w przypadku destruktora.


'''Zadanie 3 '''  W oparciu o specyfikację
Całość kodu znajduje się w pliku [[media:Stack_test_cppunit.cpp | stack_test_cppunit.cpp]].
{<math>\displaystyle SGI_STL_HOME/Slist.html}{slist} napisz program (niekoniecznie
</div></div>
używając <code><nowiki> CppUnit</nowiki></code> ) testujący implementację listy jednokierunkowej
<code><nowiki> slist</nowiki></code>. Przetestuj test za pomocą implementacji listy
\href{mod09/exercises/bad_slist.h}{bad\_slist.h}. Ile znalazłaś błedów?</math>

Aktualna wersja na dzień 15:45, 2 paź 2006

Ćwiczenie 1

Do przykładu testów max napisanych w CppUnit dodaj testy sprawdzające wersję szukającą maksimum w tablicy. Wykorzystaj w tym celu dodatkową klasę testującą. Sprawdź swój test na implementacji max_error.h. Znajdź znajdujące się tam błędy.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Zaproponuj i napisz, używając CppUnit, testy klasy Stack. Implementacja tej klasy znajduje się w pliku stack.h. Nie zapomnij o testach kopiowania i przypisywania oraz destruktora.

Sprawdź czy stos zaimplementowany w pliku stack_dyn.h, przechodzi twoje testy. Jeśli tak, to znajdź błędy w kodzie i tak popraw testy, aby wyłapywały te błędy. Popraw kod tak, aby przeszedł uzupełnione testy.

Rozwiązanie