Zaawansowane CPP/Ćwiczenia 2: Programowanie uogólnione: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Dla większości programistów pierwszym poważnym kontaktem z technikami | Dla większości programistów pierwszym poważnym kontaktem z technikami | ||
programowania uogólnionego jest próba wykorzystania w swoim własnym | programowania uogólnionego jest próba wykorzystania w swoim własnym | ||
kodzie pojemników STL. | kodzie pojemników STL. | ||
STL | STL czyli Standard Template Library jest, jak sama nazwa wskazuje, | ||
oficjalną częścią standardu języka C++ | oficjalną częścią standardu języka C++ i jako taka jest zawsze dostępna. | ||
Zawiera implementacje typowych struktur danych (listy, kolejki, tablice | Zawiera implementacje typowych struktur danych (listy, kolejki, tablice | ||
haszujące, itd.). | haszujące, itd.). | ||
Linia 16: | Linia 11: | ||
Jak z powyższego wynika, STL warto poznać. | Jak z powyższego wynika, STL warto poznać. | ||
Oficjalna dokumentacja jest częścią standardu C++, natomiast w praktyce | Oficjalna dokumentacja jest częścią standardu C++, natomiast w praktyce | ||
zerka się zazwyczaj na witrynę | zerka się zazwyczaj na witrynę [http://www.sgi.com/tech/stl/ http://www.sgi.com/tech/stl/]. | ||
Uwaga | Uwaga - ta witryna opisuje pewną konkretną wersję STL, zaimplementowaną | ||
przez programistów z firmy SGI | przez programistów z firmy SGI i zawierającą nieco więcej klas niż | ||
przewiduje standard. | przewiduje standard. | ||
Podczas rozwiązywania poniższych zadań proszę zwrócić uwagę na sposób, | Podczas rozwiązywania poniższych zadań proszę zwrócić uwagę na sposób, | ||
w jaki przekazywane są argumenty funkcji. Rzeczy, co do których mamy | w jaki przekazywane są argumenty funkcji. Rzeczy, co do których mamy | ||
pewność że zajmują nie więcej niż kilka bajtów (iteratory, funktory) są | pewność, że zajmują nie więcej niż kilka bajtów (iteratory, funktory) są | ||
przekazywane przez wartość; rzeczy o nieznanym z góry rozmiarze (elementy | przekazywane przez wartość; rzeczy o nieznanym z góry rozmiarze (elementy | ||
przechowywane w pojemnikach) są przekazywane przez referencję albo | przechowywane w pojemnikach) są przekazywane przez referencję albo | ||
referencję do stałej. | referencję do stałej. | ||
{{cwiczenie|1|| | |||
Zapoznaj się z dokumentacją pojemników vector oraz list, a następnie | Zapoznaj się z dokumentacją pojemników vector oraz list, a następnie | ||
spróbuj napisać jakiś prosty programik wykorzystujący co najmniej | spróbuj napisać jakiś prosty programik, wykorzystujący co najmniej 50% metod oferowanych przez te klasy. | ||
Programik nie musi robić niczego specjalnie pożytecznego. | Programik nie musi robić niczego specjalnie pożytecznego. | ||
W przypadku niedostatku fantazji jako punkt startowy możesz wykorzystać | W przypadku niedostatku fantazji jako punkt startowy możesz wykorzystać | ||
plik <code><nowiki> | plik [[media:Zabawa_z_stl.cpp | zabawa_z_stl.cpp]]. | ||
}} | |||
{{cwiczenie|2|| | |||
Zastanów się, dlaczego lista ma metodę <code><nowiki>push_front()</nowiki></code> , | |||
a wektor nie - przecież dałoby się ją dla niego zaimplementować. | |||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Podpowiedź</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Jak by musiała wyglądać ta implementacja i w jakim czasie by się wykonywała? | |||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
W STL przyjęto, że <tt>push_front()</tt> ma obowiązek w amortyzowanym czasie O(1). Jeśli wewnętrzna struktura danych pojemnika tego nie umożliwia (np. wektor tego nie umożliwia), to metody się nie implementuje - lepiej aby jej w ogóle nie było, niż gdyby miała być nieoptymalna. W ten sposób żaden programista przez pomyłkę z niej nie skorzysta w swoim bardzo ważnym projekcie, od którego zależy cała jego dalsza kariera. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|3|| | |||
Metoda <code><nowiki>push_front()</nowiki></code> wykonywana w czasie stałym jest częścią konceptu | |||
Metoda <code><nowiki> push_front()</nowiki></code> wykonywana w czasie stałym jest częścią konceptu | |||
FrontInsertionSequence. | FrontInsertionSequence. | ||
Zajrzyj do wykładu, aby przypomnieć sobie hierarchię konceptów | Zajrzyj do wykładu, aby przypomnieć sobie hierarchię konceptów | ||
opisujących pojemniki; następnie sprawdź | opisujących pojemniki; następnie sprawdź jakie operacje z jaką złożonością | ||
są zdefiniowane przez poszczególne koncepty. | są zdefiniowane przez poszczególne koncepty. | ||
Odpowiednie informacje możesz znaleźć m.in. na witrynie SGI. | Odpowiednie informacje możesz znaleźć m.in. na witrynie SGI. | ||
}} | |||
{{cwiczenie|4|| | |||
Oprócz uogólnionych pojemników STL dostarcza również | |||
Oprócz uogólnionych pojemników STL dostarcza również uogólnionych funkcji | |||
działających na ciągach elementów, tzw. algorytmy. | |||
Ciąg przekazuje się do funkcji za pomocą dwóch iteratorów, wskazujących | Ciąg przekazuje się do funkcji za pomocą dwóch iteratorów, wskazujących | ||
na jego początek i za jego koniec. | na jego początek i za jego koniec. | ||
Zaimplementuj algorytm <code><nowiki> wypisz_na_cout()</nowiki></code> robiący dokładnie to, na co | Zaimplementuj algorytm <code><nowiki>wypisz_na_cout()</nowiki></code>, robiący dokładnie to, na co | ||
jego nazwa wskazuje; przetestuj go na którymś z pojemników STL oraz | jego nazwa wskazuje; przetestuj go na którymś z pojemników STL oraz | ||
na zwykłej tablicy. | na zwykłej tablicy. | ||
Czy jesteś w stanie powiedzieć | Czy jesteś w stanie powiedzieć jakie typy będą użyte podczas konkretyzacji | ||
tego szablonu? | tego szablonu? | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie 4 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Patrz plik [[media:Wypisywanie.cpp | wypisywanie.cpp]]. | |||
Szablon konkretyzowany jest dwa razy, raz jako | Szablon konkretyzowany jest dwa razy, raz jako | ||
<code><nowiki> wypisz_na_cout<std::vector<int>::iterator></nowiki></code> , | <code><nowiki>wypisz_na_cout<std::vector<int>::iterator></nowiki></code> , | ||
drugi raz jako <code><nowiki> wypisz_na_cout<int *></nowiki></code> . | drugi raz jako <code><nowiki>wypisz_na_cout<int *></nowiki></code> . | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|5|| | |||
Wykład krótko wspomina o funktorach, czyli obiektach wyglądających | Wykład krótko wspomina o funktorach, czyli obiektach wyglądających | ||
syntaktycznie tak jak funkcje. | syntaktycznie tak jak funkcje. | ||
Są one przydatne m.in. wtedy, gdy chcemy napisać uogólniony algorytm | Są one przydatne m.in. wtedy, gdy chcemy napisać uogólniony algorytm | ||
coś robiący, ale nie wiemy z góry co to będzie. | coś robiący, ale nie wiemy z góry co to będzie. | ||
Rozważmy szablon funkcji, która przechodzi przez ciąg elementów | Rozważmy szablon funkcji, która przechodzi przez ciąg elementów i dla | ||
każdego elementu spełniającego pewien warunek wykonuje pewną czynność. | każdego elementu spełniającego pewien warunek wykonuje pewną czynność. | ||
Jak widać, chcemy mieć możliwość przekazania z zewnątrz zarówno warunku, | Jak widać, chcemy mieć możliwość przekazania z zewnątrz zarówno warunku, | ||
jak i czynności. | jak i czynności. | ||
Wyglądać to może na przykład tak: | Wyglądać to może na przykład tak: | ||
<nowiki> template <typename Iter, typename Cond, typename Oper> | |||
void wykonaj_na_spełniających(Iter początek, Iter za_końcem, | |||
Cond warunek, Oper czynność)</nowiki> | |||
Zaimplementuj algorytm o takiej sygnaturze. | Zaimplementuj algorytm o takiej sygnaturze. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Patrz plik [[media:Funktory.cpp | funktory.cpp]]. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|6|| | |||
Spróbuj zaimplementować swój własny pojemnik wyposażony w iterator. | Spróbuj zaimplementować swój własny pojemnik wyposażony w iterator. | ||
Oprzyj go o dynamicznie tworzoną listę pojedynczo wiązaną. | Oprzyj go o dynamicznie tworzoną listę pojedynczo wiązaną. | ||
Linia 88: | Linia 99: | ||
wszystkich metod znajdujących się w <code><nowiki> std::list</nowiki></code> , wystarczy jedna | wszystkich metod znajdujących się w <code><nowiki> std::list</nowiki></code> , wystarczy jedna | ||
operacja dodająca elementy do listy oraz <code><nowiki> begin()</nowiki></code> i <code><nowiki> end()</nowiki></code> . | operacja dodająca elementy do listy oraz <code><nowiki> begin()</nowiki></code> i <code><nowiki> end()</nowiki></code> . | ||
Skup się za to na implementacji iteratora | Skup się za to na implementacji iteratora i upewnij się, że udostępnia on | ||
wszystkie operacje przewidziane w koncepcie ForwardIterator. | wszystkie operacje przewidziane w koncepcie ForwardIterator. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Patrz plik [[media:Lista.h | lista.h]]. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|7|| | |||
Zaimplementuj test, który sprawdza czy dany iterator rzeczywiście spełnia | Zaimplementuj test, który sprawdza czy dany iterator rzeczywiście spełnia | ||
wszystkie wymagania konceptu ForwardIterator. | wszystkie wymagania konceptu ForwardIterator. | ||
Linia 98: | Linia 114: | ||
Następnie użyj tego testu na iteratorach STL oraz na swoim własnym, | Następnie użyj tego testu na iteratorach STL oraz na swoim własnym, | ||
stworzonym w poprzednim zadaniu. | stworzonym w poprzednim zadaniu. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Patrz plik [[media:Test_konceptu.cpp | test_koceptu.cpp]]. Aby go skompilować, musisz mieć zainstalowane biblioteki [http://www.boost.org/ <tt>boost</tt>]. | |||
</div></div> |
Aktualna wersja na dzień 10:19, 2 paź 2006
Dla większości programistów pierwszym poważnym kontaktem z technikami programowania uogólnionego jest próba wykorzystania w swoim własnym kodzie pojemników STL. STL czyli Standard Template Library jest, jak sama nazwa wskazuje, oficjalną częścią standardu języka C++ i jako taka jest zawsze dostępna. Zawiera implementacje typowych struktur danych (listy, kolejki, tablice haszujące, itd.). Ciężko wyobrazić sobie jakikolwiek większy program, który nie posługiwałby się przynajmniej jedną z tych klasycznych struktur.
Jak z powyższego wynika, STL warto poznać. Oficjalna dokumentacja jest częścią standardu C++, natomiast w praktyce zerka się zazwyczaj na witrynę http://www.sgi.com/tech/stl/. Uwaga - ta witryna opisuje pewną konkretną wersję STL, zaimplementowaną przez programistów z firmy SGI i zawierającą nieco więcej klas niż przewiduje standard.
Podczas rozwiązywania poniższych zadań proszę zwrócić uwagę na sposób, w jaki przekazywane są argumenty funkcji. Rzeczy, co do których mamy pewność, że zajmują nie więcej niż kilka bajtów (iteratory, funktory) są przekazywane przez wartość; rzeczy o nieznanym z góry rozmiarze (elementy przechowywane w pojemnikach) są przekazywane przez referencję albo referencję do stałej.
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z dokumentacją pojemników vector oraz list, a następnie spróbuj napisać jakiś prosty programik, wykorzystujący co najmniej 50% metod oferowanych przez te klasy. Programik nie musi robić niczego specjalnie pożytecznego. W przypadku niedostatku fantazji jako punkt startowy możesz wykorzystać plik zabawa_z_stl.cpp.
Ćwiczenie 2
Zastanów się, dlaczego lista ma metodę push_front()
,
a wektor nie - przecież dałoby się ją dla niego zaimplementować.
Ćwiczenie 3
Metoda push_front()
wykonywana w czasie stałym jest częścią konceptu
FrontInsertionSequence.
Zajrzyj do wykładu, aby przypomnieć sobie hierarchię konceptów
opisujących pojemniki; następnie sprawdź jakie operacje z jaką złożonością
są zdefiniowane przez poszczególne koncepty.
Odpowiednie informacje możesz znaleźć m.in. na witrynie SGI.
Ćwiczenie 4
Oprócz uogólnionych pojemników STL dostarcza również uogólnionych funkcji
działających na ciągach elementów, tzw. algorytmy.
Ciąg przekazuje się do funkcji za pomocą dwóch iteratorów, wskazujących
na jego początek i za jego koniec.
Zaimplementuj algorytm wypisz_na_cout()
, robiący dokładnie to, na co
jego nazwa wskazuje; przetestuj go na którymś z pojemników STL oraz
na zwykłej tablicy.
Czy jesteś w stanie powiedzieć jakie typy będą użyte podczas konkretyzacji
tego szablonu?
Ćwiczenie 5
Wykład krótko wspomina o funktorach, czyli obiektach wyglądających syntaktycznie tak jak funkcje. Są one przydatne m.in. wtedy, gdy chcemy napisać uogólniony algorytm coś robiący, ale nie wiemy z góry co to będzie. Rozważmy szablon funkcji, która przechodzi przez ciąg elementów i dla każdego elementu spełniającego pewien warunek wykonuje pewną czynność. Jak widać, chcemy mieć możliwość przekazania z zewnątrz zarówno warunku, jak i czynności. Wyglądać to może na przykład tak:
template <typename Iter, typename Cond, typename Oper> void wykonaj_na_spełniających(Iter początek, Iter za_końcem, Cond warunek, Oper czynność)
Zaimplementuj algorytm o takiej sygnaturze.
Ćwiczenie 6
Spróbuj zaimplementować swój własny pojemnik wyposażony w iterator.
Oprzyj go o dynamicznie tworzoną listę pojedynczo wiązaną.
Stosuj się do konwencji przyjętych w STL, ale nie musisz implementować
wszystkich metod znajdujących się w std::list
, wystarczy jedna
operacja dodająca elementy do listy oraz begin()
i end()
.
Skup się za to na implementacji iteratora i upewnij się, że udostępnia on
wszystkie operacje przewidziane w koncepcie ForwardIterator.
Ćwiczenie 7
Zaimplementuj test, który sprawdza czy dany iterator rzeczywiście spełnia wszystkie wymagania konceptu ForwardIterator. Wykorzystaj metodę zaprezentowaną podczas wykładu (w podrozdziale "Debugowanie"). Następnie użyj tego testu na iteratorach STL oraz na swoim własnym, stworzonym w poprzednim zadaniu.