Zaawansowane CPP

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Forma zajęć

Wykład (30 godzin) + laboratorium (30 godzin)

Opis

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami programowania obiektowego w C++.

Sylabus

Autor

  • Piotr Białas

Wymagania wstępne

  • Programowanie Obiektowe
  • Znajomość C++

Zawartość

  • Szablony (templates)
    • programowanie generyczne
      • koncepty (STL)
      • kontenery i algorytmy generyczne
      • klasy cech i wytycznych
    • metaprogramowanie, szablony wyrażeń
    • zastosowanie szablonów do implementacji podstawowych wzorców obiektowych
  • Wyjątki.
    • bezpieczna obsługa wyjątków
    • wyjątki a kontenery (STL)
  • Alokacja pamięci
    • operator new, własne alokatory pamięci
    • obsługa błędów przydziału pamięci
    • alokatory w STL
  • Narzędzia programistyczne
    • kontrola wersji (Subversion)
    • testowanie (CPPUnit)

Literatura

  • Alexandrescu "Modern C++ Design, Generic Programming and Design Patterns Applied", 2001 Addison-Wesley.
  • B. Meyer, "Object Oriented Software Construction"
  • D. Vandervoorde, N. Josuttis "C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty", Helion S.A 2003.
  • Alexandrescu "Nowoczesne projektowanie".
  • Stroustroup "Jezyk C++".
  • N. Josuttis "STL".
  • B. Eckel, Ch. Allinson, "Thinking in C++" Tom 2 2004 Helion.
  • S. Meyers,"C++, 50 efektywnych sposobów na udoskonalenie Twoich programów", 2003 Helion.
  • S. Meyers, "More effective C++"
  • S. Meyers, "STL w praktyce. 50 sposobów efektywnego wykorzystania", 2004 Helion.
  • Strona SGI http://www.sgi.com/tech/stl/
  • BOOST
  • CRTP
  • "patterns"

(tymczasowe) Uwagi dotyczące latex2mediawiki

Poniższe makra powodują, że kod C++ jest poprawnie tłumaczony:

\newcommand{\beginlstlisting}{
 <nowiki>\NOWIKI\EATWS }
\newcommand{\beginlstlisting}[1]{
 <nowiki>\NOWIKI\EATWS }
\newcommand{\endlstlisting}{</nowiki>\NOWIKI

\EATWS }
\newcommand{\cd}[1]{<code><nowiki>\NOWIKI #1</nowiki>\NOWIKI</code>}

Moduły

  1. Szablony I (ćwiczenia)
  2. Programowanie uogólnione (ćwiczenia)
  3. Szablony II (ćwiczenia)
  4. Testowanie (ćwiczenia)
  5. Klasy cech (ćwiczenia)
  6. Funkcje typów i inne sztuczki (ćwiczenia)
  7. Klasy wytycznych (ćwiczenia)
  8. Metaprogramowanie (ćwiczenia)
  9. Szablony wyrażeń (ćwiczenia)
  10. Inteligentne wskaźniki (ćwiczenia)
  11. Funktory (ćwiczenia)
  12. Zarządzanie pamięcią (Zaawansowane CPP/Ćwiczenia 13: Zarządzanie pamięcią|ćwiczenia]])
  13. Wyjątki (ćwiczenia)
  14. Używanie funktorów (ćwiczenia)
  15. Wyjątkowo odporny kod (ćwiczenia)