|
|
Linia 1: |
Linia 1: |
| | {{powrot|Wstęp do programowania| do głównej strony wykładu}} |
| | |
| | {{powrot|modul_7|do modułu 7}} |
| | |
| To są zadania na pliki. | | To są zadania na pliki. |
|
| |
|
Wersja z 12:08, 1 sie 2006
<<< Powrót do głównej strony wykładu
<<< Powrót do modułu 7
To są zadania na pliki.
Pokaż rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj rozwiązania __HIDEALL__
W poniższych zadaniach zakładamy, że eof(f) implikuje eoln(f).
Zadanie 1
Napisz funkcję sprawdzającą, czy dwa pliki tekstowe o podanych nazwach mają tę samą liczbę wierszy.
Wskazówka 1
Najprostsze rozwiązanie polega na policzeniu liczby linii w jednym pliku, w drugim pliku i potem porównanie tych liczb.
Rozwiązanie 1
function LiczLinie(f:Text):integer;
// f otwarty plik tekstowy
var c:character;
l:integer;
begin
l:=0;
while not eof(f) do begin
while not eoln(f) do
read(f,c);
readln(f);
l:=l+1;
end;
LiczLinie:=l;
end; // LiczLinie
function RownoLinijne(s1,s2:string):boolean;
var f1,f2:Text;
begin // RownoLinijne
assign(f1,s1);
assign(f2,s2);
reset(f1);
reset(f2);
RownoLinijne:=LiczLinie(f1)=LiczLinie(f2);
close(f1);
close(f2);
end; // RownoLinijne
Zaletą tego rozwiązania jest możliwość powtórnego wykorzystania funkcji LiczLinie do innych celów, a wadą konieczność czytania obu plików, nawet gdy jeden jest bardzo mały, a drugi bardzo duży.
Wskazówka 2
Można też wczytywać po jednej linii z każdego pliku, aż któryś z nich się nie skończy.
Rozwiązanie 2
function RownoLinijne(s1,s2:string):boolean;
var f1,f2:Text;
c:character;
begin
assign(f1,s1);
assign(f2,s2);
reset(f1);
reset(f2);
while not (eof(f1) or eof(f2)) do begin
while not eoln(f1) do
read(f1,c);
readln(f1);
while not eoln(f2) do
read(f2,c);
readln(f2);
end;
RownoLinijne:=eof(f1) and eof(f2);
close(f1);
close(f2);
end; // RownoLinijne
Czytamy po jednej linii z każdego pliku, aż co najmniej jeden z nich się skończy. Jeśli okazało się, że skończyły się oba naraz - mają tę samą liczbę linii. Jeśli skończył się tylko jeden - ten drugi musi być dłuższy.
Zadanie 2
Napisz procedurę, która skopiuje plik tekstowy f na g, modyfikując go w następujący sposób: bezpośrednio po każdym słowie należy wstawić koniec wiersza, a nowy wiersz rozpocząć od nowego słowa (spacje i puste wiersze należy pomijać).
Słowem (w tym zadaniu) nazywamy dowolny maksymalny spójny ciąg znaków niezawierający spacji i znaków końca wiersza. Nie zakładamy niczego o długości słów.
Wskazówka 1
Użyj specjalnej zmiennej do pamiętania czy przetwarzamy właśnie wnętrze słowa, czy odstęp między słowami. Co należy zrobić jak przeczytamy odstęp, znak końca wiersza lub inny znak w każdej z tych sytuacji?
Rozwiązanie 1
procedure Kopiuj(var f,g:Text);
type pozycja=(odstep,slowo);
var stan:pozycja;
c:character;
begin
reset(f);
rewrite(g);
while not eof(f) do begin
stan:=odstep;
while not eoln(f) do begin
read(f,c);
case stan of
odstep:
if c<>' ' then begin
write(g,c);
stan:=slowo;
end
slowo:
if c<>' ' then
write(g,c)
else begin
stan:=odstep;
writeln(g);
end
end
end
if stan=slowo then writeln(g);
readln(f);
end;
close(f);
close(g);
end; // Kopiuj
Ta procedura ma klasyczną strukturę procedur przetwarzających pliki tekstowe: zewnętrzna pętla while wykonuje jeden obrót na każdą linię pliku f, a wewnętrzna na każdy znak wewnątrz linii.
W procedurze wykorzystana jest zmienna 'stan', która wskazuje, czy przetwarzamy w danym momencie słowo, czy znaki (spacje i zmiany linii) pomiędzy słowami.
Przetwarzanie każdej nowej linii pliku f rozpoczyna się w stanie 'odstęp'. Zmiana tego stanu na 'słowo' nastąpi po przeczytaniu pierwszego znaku, który nie jest odstępem. Powtórna zmiana na 'odstęp' nastąpi po przeczytaniu znaku odstępu wewnątrz linii lub kiedy przetwarzana linia zakończy się.
Rozwiązanie 2
procedure Kopiuj(var f,g:Text);
type pozycja=(odstep,slowo);
var stan:pozycja;
c:character;
begin
reset(f);
rewrite(g);
stan:=odstep;
while not eof(f) do begin
if eoln(f) then begin
readln(f);
if stan=slowo then begin
writeln(g);
stan:=odstep;
end;
end
else begin // not eoln(f)
read(f,c);
if c=' ' then begin
if stan=slowo then begin
writeln(g);
stan:=odstep
end
end
else begin // c<>' '
write(g,c);
if stan=przerwa then
stan:=slowo
end
end
end;
close(f);
close(g);
end; // Kopiuj
W tym rozwiązaniu jest tylko jedna pętla while przetwarzająca poszczególne zdarzenia w pliku f. Zdarzeniem może być albo koniec linii, albo wczytanie znaku. Za każdym razem wykonywane są odpowiednie operacje na plikach i zmieniany jest stan.
Zadanie 3 (Usuwanie komentarzy)
Napisz procedurę usuwającą komentarze z pliku tekstowego zawierającego program w Pascalu.
Komentarze oznaczone są przez { ... } lub (* ... *). Należy przy tym uważać by nie usuwać komentarzy znajdujących się wewnątrz napisów (oznaczonych przez ' ... ')
Wskazówka 1
Tak jak w Zadaniu 2, procedura powinna być sterowana stanem, oznaczającym tę część wiedzy zdobytej podczas przetwarzania dotychczasowego fragmentu pliku, od której zależy reakcja na wczytanie poszczególnych znaków: czy jesteśmy wewnątrz komentarza, napisu, po przeczytaniu nawiasu oswierającego itp.
Rozwiązanie 1
procedure Komentarze(wej,wyj:string);
type stany=(nic,kom1,naw_otw,kom2,kom2_gw,napis);
var f,g:Text;
stan:stany;
c:character;
begin
assign(f,wej);
assign(g,wyj);
reset(f);
rewrite(g);
stan:=nic;
while not eof(f) do begin
if not eoln(f) then
read(f,c);
case stan of
nic:
case c of
'(': stan:=naw_otw;
'''': begin stan:=napis; write(g,c) end;
else write(g,c);
end
naw_otw:
case c of
'*': stan:=kom2;
'''': begin stan:=napis; write(g,'('''); end;
'{': begin stan:=kom1; write(g,'({'); end
else begin stan:=nic; write(g,'(',c); end
end
kom2:
case c of
'*': stan:=kom2_gw;
end
kom2_gw:
case c of
')': stan:=nic;
'*': stan:=kom2_gw;
else stan:=kom2
end
kom1:
case c of
'}': stan:=nic
end
napis:
case c of
'''': begin stan:=nic; write(g,c); end
else write(g,c);
end
end
end
else begin // eoln(f)
readln(f);
case stan of
nic: writeln(g);
naw_otw: begin stan:=nic; writeln(g,'('); end;
kom2: // nic
kom2_gw: stan:=kom2;
kom1: // nic
napis: writeln(g)
end
end
end
close(f);
close(g);
end
Każdy obrót pętli while w powyższej procedurze przetwarza jedno zdarzenie (znak lub koniec wiersza) z pliku wejściowego. W zależności od stanu i znaku (zdarzenia) zmieniany jest odpowiednio stan i zapisywany odpowiedni napis do pliku wyjściowego.
Można sobie wyobrazić zawartość pętli while w powyższej procedurze jako dwuwymiarową tabelkę, której kolumny indeksowane są stanami, wiersze - rodzajem zdarzenia wejściowego, a w każdej komórce jest informacja jaki ma być nowy stan i co wypisać do pliku g.