Tutaj link wewnętrzny-aaa

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 11:31, 13 lip 2006 autorstwa Arturas (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

to powstało po konwersji tex do wiki za pomocą maszynki adama

=

\newcounter{rys}[section]

\newcommand{\rysunek}[2]{\addtocounter{rys}{1}\begin{center}%
\label{rys:#1}

\begin{tabular}{c}% \ifcase\pdfoutput % \fbox{Tu znajdzie się rysunek {\tt {#1}.\{png,jpg\}}} \\% \else % \fbox{\includegraphics[width=0.95\columnwidth]{#1}} \\% \fi \ \\ \begin{minipage}{0.9\columnwidth}\begin{center}\it Rysunek \thesection.\therys.

  1. 2\end{center}\end{minipage}%

\end{tabular}% \end{center}}

\newcounter{applet}[section] \newcommand{\applet}[2]{\begin{center}% \begin{tabular}{c}% \fbox{Tu znajdzie się applet {\tt {#1}}} \\% \ \\ \begin{minipage}{0.9\columnwidth}\it Applet \thesection.\theapplet. #2\end{minipage}% \end{tabular}% \end{center}}


\newcommand{\osiref}[2]{\href{http://osilek.mimuw.edu.pl/#1}{#2}} \begin{document}

\maketitle

\section{Podstawowe pojęcia i definicje} \label{sec:podstawy}

Powyżej widzimy tytuł naszego przedmiotu, następnie jego autora oraz datę pochodzenia bieżącej wersji, generowaną automatycznie.

Dane o przedmiocie i autorze definiujemy w pliku \lstux!dane.tex!:

\begin{latex} \title{Geometria inaczej} \author{Piotr Goras} \date{Wersja z \today} \hyperbaseurl{http://osilek.mimuw.edu.pl} % link do strony naszego przedmiotu \end{latex}


Definicja Trójkąt prostokątny

Trójkątem prostokątnym nazywamy taki trójkąt, który ma przynajmniej jeden kątprosty.

Twierdzenie Pitagoras

W trójkącie prostokątnym o przyprostokątnych , i przeciwprostokątnej zawsze zachodzi zob. rys.~\ref{rys:trojkat}

\rysunek{trojkat}{Ilustracja twierdzenia Pitagorasa.}

Rysunki akceptujemy tylko w formacie PNG. Zdjęcia mogą także być w formacie JPG.

\begin{proof} Ble, ble. \end{proof}

W twierdzeniu~\ref{thm:pitagoras} widać, jak można wykorzystać definicję~\ref{dfn:kat_prosty} do tego, by sformułować je bez potrzeby stosowania \osiref{Analiza matematyczna}{miary Kąt'a}.


Stwierdzenie

Nie każdy trójkąt jest prosty.

Wniosek

Są trójkąty o bokach długości , , , dla których .
Uwaga
To nie jest cała prawda o trójkątach! Dodatkowo, wiemy, że:
  1. w każdym trójkącie o bokach , , zachodzi:
    Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle #;a+b \geq c #;} #;
  2. suma kątów w trójkącie jest większa od 90 stopni
  3. itd.

\subsection{Równania}

\begin{latex} \end{latex}

daje \begin{latex} \begin{equation} a + b = c \end{equation} \end{latex}

daje \begin{equation} a + b = c \end{equation}

\begin{latex} \begin{align} a + b &= c\\ c + d + e &= f \end{align} \end{latex}

daje \begin{align} a + b &= c\\ c + d + e &= f \end{align}


\subsection{Hiperłącza} \label{sec:hiper}

\url{http://www.mimuw.edu.pl}

\href{http://www.mimuw.edu.pl}{Wydział Matematyki}

\href{wyklad1.html}{Link do podstrony w naszym przedmiocie}

\subsection{Inne informacje} \label{sec:inne}


\section{Ćwiczenia}

\subsection{Mierzenie kątów w trójkącie}

\begin{exe} Nie używając cyrkla ani linijki, zmierz wszystkie kąty w trójkącie i oblicz ich sumę. \end{exe}

\begin{sol} Kąty najlepiej mierzyć kątomierzem, a ich sumę obliczyć z pomocą kalkulatora (na pewno masz go w komórce). Powinno wyjść około 180 stopni. \end{sol}

\begin{exe} Nie używając cyrkla ani linijki, zmierz wszystkie boki w trójkącie i oblicz ich sumę. \end{exe}

\begin{sol} Boki najlepiej zmierzyć ekierką, a ich sumę obliczyć z pomocą kalkulatora (na pewno masz go w komórce). Powinno wyjść około 180 mm. \end{sol}


\subsection{Czy dany trójkąt jest prostokątny?}

\subsection{Kilka programów, które nie liczą pola trójkąta}

\subsubsection{Program w C} \label{sec:program_w_C}

\begin{C} int main(void) { return(0); } \end{C}

\subsubsection{Program w Pascalu} \begin{pas} function main(a: integer): real; begin { jakoś dziwnie } main := 0.0; ennd \end{pas}

\subsubsection{Program w MATLABie/Octave} \begin{oct} for i=1:n y = A\b; % to jest po prostu inny zapis end \end{oct}

\subsubsection{Program w C++}

Jak zobaczymy poniżej, nasz program w C++ niczym nie różni się od programu w C, zob.~\ref{sec:program_w_C}.

\begin{CPP} int main(void) { return(0); } \end{CPP}

A może by tak skoczyć do \hyperref[thm:pitagoras]{Twierdzenia Pitagorasa}?

\end{document}