Sztuczna inteligencja/SI Ćwiczenia 6: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
(Rozwiązanie zadania 2)
Linia 18: Linia 18:
 
'''Rozwiązanie'''  
 
'''Rozwiązanie'''  
 
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
 
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
 +
Użyta funkcja heurystyczna znajduje długość <math>l\,</math> najkrótszej z krawędzi, które dostępne są wśród węzłów rozpatrywanego grafu nieobecnych na zbudowanym już fragmencie ścieżki (cyklu); podawane dolne ograniczenie na sumaryczną długość pozostałej (niezbudowanej) cześci cyklu to iloczyn długości znalezionej najkrótszej ścieżki <math>l\,</math> przez pozostałą do dodania ilość krawędzi.
 +
 +
Poniżej znajdują się ścieżki wygenerowane przez kolejno strategie: zachłanną, równomiernego kosztu oraz ''A*'' dla 10 miast z danych obecnych w kodzie źródłowym rozwiązania.
 +
 +
[[Grafika:greedy.png]]
 +
 +
[[Grafika:uniform.png]]
 +
 +
[[Grafika:astar.png]]
 +
 +
[[Media:tsp.cc]]
 +
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 
</div>

Wersja z 03:04, 30 wrz 2006

Zadanie 1

Zdefiniować (i naszkicować jej graf) przestrzeń przeszukiwań i sformułować funkcję celu dla przykładowego zadania sortowania tablicy zawierającej 4 elementy

Rozwiązanie

Zadanie 2

Napisać program rozwiązujący problem komiwojażera. Rozważyć trzy metody rozwiązania: strategię równomiernego kosztu, strategię zachłanną i A*. Uwaga: testując proszę przyjąć stosunkowo niewielkie grafy aby móc doczekać się rozwiązania.

Rozwiązanie

Zadanie 3

Czy zastosowanie strategii daje gwarancję, że pierwsze odwiedzenie węzła będącego celem przeszukiwania odbędzie się po najkrótszej ścieżce?

Rozwiązanie

Zadanie 4

Które z algorytmów - zachłanny, równomiernego kosztu, A* - dają gwarancję znalezienia najkrótszej ścieżki, jeśli w grafie przestrzeni przeszukiwań nie występują cykle?

Rozwiązanie