Przesunięcie o jeden bit danej wielokrotnej precyzji można uzyskać poprzez przesunięcie pierwszego elementu, w wyniku czego bit „wysuwany” trafi do znacznika przeniesienia, a następnie użycie instrukcji rotacji przez przeniesienie. Podczas kolejnych rotacji bit z poprzedniej fazy jest wsuwany do słowa poddawanego rotacji, a bit wysuwany ze słowa jest zapamiętywany w znaczniku przeniesienia.
W postaci ogólnej, dla danej o dowolnej długości, do przesuwania używamy wyłącznie instrukcji rotacji przez przeniesienie, a przed rozpoczęciem przesuwania ustawiamy znacznik przeniesienia w stan zero. Można to zrobić przy użyciu dedykowanej instrukcji zerowania przeniesienia lub poprzez wykonanie dowolnej instrukcji logicznej (np. OR AL, AL).
W procesorach rodziny x86 od modelu 386 w górę istnieją specjalne instrukcje przesunięć 64-bitowych z zapisem 32 bitów wyniku – SHLD i SHRD. Można ich użyć do syntezy przesunięć wielokrotnej precyzji o dowolną liczbę bitów (<32).
|