Logika i teoria mnogości/Wykład 5: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, domykanie relacji, relacja równoważności, rozkłady zbiorów: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 877: | Linia 877: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
− | 1. Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze <math>\displaystyle X</math>. Z definicji zwrotności mamy, <math>\displaystyle R</math> jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle R\supset 1_X</math>. W definicji domknięcia 4.15 (patrz [[#definicja_4_15|Definicja 4.15.]]) punkt pierwszy mówi, że jeśli <math>\displaystyle S</math> jest domknięciem to <math>\displaystyle S\supset R</math>. Wobec tego konieczne jest, aby <math>\displaystyle S\supset 1_X</math>. Zwróćmy uwagę, że powyższy argument działa dla dowolnych klas rodzin relacji domkniętych na przecięcia. Stąd otrzymujemy, że symetryczne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne, i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja <math>\displaystyle R^\alpha</math> jest zwrotna, to również zwrotna musi być <math>\displaystyle ((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math>. Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia 4.18 (patrz [[#cwiczenie_4_18|ćwiczenie 4.18.]]). Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego <math>\displaystyle n\in | + | 1. Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze <math>\displaystyle X</math>. Z definicji zwrotności mamy, <math>\displaystyle R</math> jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle R\supset 1_X</math>. W definicji domknięcia 4.15 (patrz [[#definicja_4_15|Definicja 4.15.]]) punkt pierwszy mówi, że jeśli <math>\displaystyle S</math> jest domknięciem to <math>\displaystyle S\supset R</math>. Wobec tego konieczne jest, aby <math>\displaystyle S\supset 1_X</math>. Zwróćmy uwagę, że powyższy argument działa dla dowolnych klas rodzin relacji domkniętych na przecięcia. Stąd otrzymujemy, że symetryczne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne, i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja <math>\displaystyle R^\alpha</math> jest zwrotna, to również zwrotna musi być <math>\displaystyle ((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math>. Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia 4.18 (patrz [[#cwiczenie_4_18|ćwiczenie 4.18.]]). Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego <math>\displaystyle n\in N\setminus\{0\}</math> mamy <math>\displaystyle (R^n)^{-1}=(R^{-1})^n</math>. Dla relacji symetrycznych dostajemy więc <math>\displaystyle (R^n)^{-1}=R^n</math>. Wobec tego mamy: |
<center><math>\displaystyle (\bigcup\{R^n:n\in N \setminus \{0\}\})^{-1} = \bigcup\{(R^n)^{-1}:n\in N \setminus \{0\}\}= | <center><math>\displaystyle (\bigcup\{R^n:n\in N \setminus \{0\}\})^{-1} = \bigcup\{(R^n)^{-1}:n\in N \setminus \{0\}\}= |
Wersja z 22:30, 26 wrz 2020
Para uporządkowana
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie informację o dwóch innych zbiorach, informację tak trafnie zakodowaną, aby można było odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany parą uporządkowaną dwóch innych zbiorów.
Definicja 1.1.
Niech
oraz będą zbiorami. Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiórParę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to, aby ze zbioru, który jest parą, można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem, że będzie spełnione następujące twierdzenie:
Twierdzenie 1.2.
Dla dowolnych zbiorów
zachodzi:Dowód
Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej, bo w odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. Niech zatem dwie pary
i będą równe. Ponieważ , więc . Mamy zatem lub . W pierwszym przypadku , ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że . Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą, bo już wiemy, że pierwsze współrzędne równych par są równe.Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, że
, to . Zatem , co daje, że , a zatem . W przeciwnym przypadku, gdy mamy, że . Daje to dwie możliwości albo , co nie może mieć miejsca, bo mielibyśmy, że albo zaś . To drugie prowadzi do naszej tezy .
Ćwiczenie 1.3
Dla każdej pary
udowodnij, żeĆwiczenie 1.4
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej
zbiórjest pusty, gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary
.Ćwiczenie 1.5
Pokaż, że z każdej pary
można otrzymać jej drugą współrzędną, posługując się jedynie parą , mnogościowymi operacjami oraz stałą .
Iloczyn kartezjański
Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim), należy nam się krótkie wprowadzenie. Otóż niech
oraz . Łatwo zauważyć, że zarówno , jak i są podzbiorami . Zatem oraz . Więc , co daje, że .Istnienie i konstrukcja iloczynu kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym rozdziale "Iloczyn kartezjański i aksjomat wyróżniania" . Proponuję przestudiowanie dodatkowego rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi, pomimo braku precyzji w następnej definicji.
Definicja 2.1.
Niech
będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem) nazywamy zbiórBędziemy używać specjalnej notacji
na zbiór .Ćwiczenie 2.2
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:
Ćwiczenie 2.3
Produkt kartezjański
jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną osobno, to znaczy:Ćwiczenie 2.4
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów
, prawdziwa jest następująca implikacja:Relacje
Definicja 3.1.
Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu
.Operacje na relacjach:
Definicja 3.2.
Niech
oraz .
Ćwiczenie 3.3
Niech relacja
oraz . Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:Ćwiczenie 3.4
Niech relacja
oraz . Pokaż własności:Ćwiczenie 3.5
Podaj przykład relacji, dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.
Ćwiczenie 3.6
Udowodnij, że zbiór
jest relacją wtedy i tylko wtedy, gdyRelacje równoważności
W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych, o czym przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład 8, w którym zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.
Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.
Definicja 4.1.
Dla zbioru
definiujemy relację jako .Definicja 4.2.
Relację
nazywamy relacją równoważnością o polu , jeżeli:- zawiera relacje (zwrotność ),
- (symetria ),
- (przechodniość ).
Ćwiczenie 4.3
Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu
są odpowiednio równoważne następującym własnościom:- ,
- ,
- .
Definicja 4.4.
Niech
będzie relacją równoważności o polu . Klasą równoważności elementu jest zbiórDefinicja 4.5.
Zbiór klas równoważności relacji
będący elementem zbioru oznaczamy przez .Twierdzenie 4.6.
Niech
będzie relacją równoważności o polu . Następujące warunki są równoważne:- ,
- ,
- .
Dowód
Pokażemy, że
Pokażemy, że . Ze zwrotności mamy, że
, co z założenia daje , a to tłumaczy
się na .
Pokażemy, że .
Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas oraz
jest . Dla pierwszej z nich wynika to z założenia , a dla
drugiej ze zwrotności .

W następnym twierdzeniu zobaczymy, jak rodzina relacji równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności.
Twierdzenie 4.7.
Niech
będzie pewną rodziną (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu . Mamy że:- jest relacją równoważności o polu ,
- .
Dowód
Niech . Mamy zatem, że
, co daje dla każdej
relacji . To zaś daje, że dla każdej , co
jest równoważne z .

W szczególności przecięcie wszystkich relacji równoważności o polu
daje . Jest ona najsilniejszą relacją równoważności. Najsłabszą jest .Rozkłady zbiorów
Definicja 4.8.
Niech
. Rodzinę nazywamy rozkładem zbioru , gdy:- ,
- ,
- .
Lemat 4.9.
Dla relacji równoważności
o polu zbiór jest rozkładem .Dowód

Definicja 4.10.
Niech
będzie rozkładem zbioru . Definiujemy relacje następująco:Lemat 4.11.
Dla rozkładu
relacja jest:- równoważnością,
Dowód
Inkluzja w prawo . Niech . Klasa
jest zatem wyznaczona przez pewien element taki, że .
Niech będzie zbiorem rozkładu , do którego należy .
Łatwo wykazać, że . Inkluzja w lewo .
Niech . jest niepusty, więc istnieje . Klasa
.

Ćwiczenie 4.12
Niech
będzie niepustym zbiorem oraz niech . Zdefiniujemy relację następująco: dla dowolnych zbiorów mamy(
oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli ). Udowodnij, że relacja jest relacją równoważności.
Ćwiczenie 4.13
Udowodnij, że dla relacji równoważności
na zbiorze , relacja jest relacją równoważności wtedy i tylko wtedy, gdyPodaj przykłady relacji równoważności
takich, że jest relacją równoważności oraz i .
Domykanie relacji
W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi, kiedy takie domykanie jest możliwe.
Definicja 4.14.
Niech
będzie rodziną relacji o polu , czyli niech . Rodzina jest zamknięta na przecięcia, gdy:- jeżeli to
Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji. Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relację zawierającą daną należącą do klasy.
Definicja 4.15.
Relacja
jest domknięciem relacji w klasie (zbiorze) relacji gdy:- dla każdej relacji jeżeli oraz to
Lemat 4.16.
Domknięcie relacji (w dowolnej klasie), jeżeli istnieje, to jest jedyne.
Dowód
Twierdzenie 4.17.
Następujące warunki są równoważne:
- Klasa relacji jest domknięta na przecięcia.
- Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji .
Dowód
. Po pierwsze leży w zbiorze , bo wystarczy domknąć
. Niech będzie niepustym podzbiorem . Niech będzie
domknięciem w . Wiemy, że dla dowolnej relacji , o ile
i to . Połóżmy za
dowolny element z . Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione,
jest więc tak, że dla dowolnej wyjętej z . W takim
razie . Ponieważ mamy też , bo było domknięciem, jest więc , a to oznacza, że
.

Ćwiczenie 4.18
Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.
Pokazać, stosując twierdzenie 4.17 (patrz twierdzenie 4.17.), że nie istnieje domknięcie spójne ani antysymetryczne. (Relacja jest spójna, gdy . Relacja jest antysymetryczna, gdy z faktu, że oraz , da się pokazać, że ).
Ćwiczenie 4.19
Dla relacji
niech , , oznaczają odpowiednio zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji . Czy prawdą jest, że:- dla dowolnej relacji relacja jest relacją równoważności,
- dla dowolnej relacji zachodzi
W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub kontrprzykład.