ED-4.2-m04-1.0-Slajd3

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 07:39, 5 wrz 2006 autorstwa ALesniewska (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Wielopoziomowe reguły asocjacyjne(1)

Wielopoziomowe reguły asocjacyjne(1)


Przykładem pierwszego typu asocjacji jest binarna reguła asocjacyjna postaci „4% klientów, którzy kupują orzeszki ziemne firmy Felix w opakowaniu 50-gramowym, kupują również piwo żywiec w opakowaniu szklanym o pojemności 0.33 l.”. Przykładem binarnej reguły asocjacyjnej reprezentującej asocjacje na wyższym poziomie abstrakcji, pomiędzy grupami produktów, jest reguła postaci ‘50% klientów kupujących jakiekolwiek pieczywo (chleb, bułki, rogale, tosty, itd.) kupuje również sok owocowy’. Reguły asocjacyjne reprezentujące asocjacje pomiędzy grupami elementów (produktów, zdarzeń, cech, itp.) nazywamy wielopoziomowymi regułami asocjacyjnymi . Wielopoziomowe reguły asocjacyjne posiadają, często, większą wartość poznawczą dla analityków i decydentów aniżeli jednopoziomowe reguły asocjacyjne, ponieważ operują na ogólniejszych hierarchiach pojęciowych, które są czytelniejsze i łatwiejsze do analizy, oraz reprezentują uogólnioną wiedzę. Należy nadmienić, że wielopoziomowych reguł asocjacyjnych nie można wyprowadzić ze zbioru jednopoziomowych reguł asocjacyjnych. Wynika to z faktu, że wsparcie wierzchołka wewnętrznego taksonomii elementów nie jest równe sumie wsparć jego następników w taksonomii - w pojedynczej transakcji mogą występować elementy należące do tego samego wierzchołka wewnętrznego. Co więcej, w pojedynczej transakcji mogą wystąpić, wielokrotnie, elementy należące do różnych wierzchołków wewnętrznych taksonomii. Pojawiło się tutaj pojęcie taksonomii, które zostanie omówione na następnym slajdzie.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>