ED-4.2-m04-1.0-Slajd2

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 07:38, 5 wrz 2006 autorstwa ALesniewska (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Wielopoziomowe reguły asocjacyjne

Wielopoziomowe reguły asocjacyjne


W wielu aplikacjach, szczególnie w zakresie eksploracji koszyka zakupów, trudno jest odkryć interesujące, nieznane i silne binarne reguły asocjacyjne. Wynika to, przede wszystkim, z faktu, że eksplorowana baza danych jest, najczęściej, "rzadka"'. Określenia "rzadka baza danych" i "gęsta baza danych" są mało formalne i mają charakter kolokwialny, ale dobrze oddają charakterystykę eksplorowanych baz danych. Przykładem "rzadkiej" bazy danych, jak wspomnieliśmy, jest typowa baza danych zawierająca informacje o zakupach realizowanych przez klientów supermarketu. Ilość produktów oferowanych przez supermarket waha się, najczęściej, od 150 tysięcy do 300 tysięcy, natomiast średni rozmiar koszyka zakupów (ilość produktów zakupionych, średnio, przez pojedynczego klienta supermarketu) waha się w przedziale 20-40 produktów (Dane pochodzą z sieci popularnych supermarketów w Poznaniu). Stąd, prawdopodobieństwo, że w dwóch koszykach znajdą się identyczne produkty jest bardzo niewielkie. Z drugiej strony, użytkownicy systemu eksploracji danych mogą być zainteresowani nie tyle znalezieniem grup konkretnych produktów kupowanych najczęściej przez klientów supermarketu, ile znalezieniem asocjacji pomiędzy grupami produktów kupowanych wspólnie przez klientów.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>