ED-4.2-m04-1.0-Slajd16
Wielowymiarowe reguły asocjacyjne (1)
Pozostała nam jeszcze jedna klasa reguł asocjacyjnych, rozpatrywanych w kontekście wymiarowości przetwarzanych danych. Aby przybliżyć pojęcie analizy wielowymiarowej, rozważmy, dla przykładu, problem analizy i generowania raportów opisujących sprzedaż wina w sieci supermarketów. Załóżmy, że sprzedaż wina jest mierzona ilością butelek sprzedanych w określonym przedziale czasu. Miarą analizy jest zatem ilość sprzedanych butelek wina. Wartość tej miary jest, najczęściej, funkcją następujących „wymiarów” analizy: czasu, rodzaju wina oraz oddziału supermarketu. Może się zatem zdarzyć, że różne wymiary analizy będą posiadały tą samą dziedzinę wartości. Na przykład, dla wymiarów „adres supermarketu” i „adres klienta”, dziedziną wartości będzie zbiór adresów reprezentowanych przez łańcuchy znaków. Reguła może być zatem wielowymiarowa nawet, jeżeli dane występujące w regule reprezentują tę samą dziedzinę wartości.
Wielowymiarową regułą asocjacyjną nazywamy regułę, w której dane w niej występujące reprezentują różne dziedziny wartości. Atrybuty (wymiary) mogą być dwojakiego rodzaju ciągłe (ilościowe) lub kategoryczne (nominalne). Reguły wielowymiarowe określają współwystępowanie wartości danych ciągłych i/lub kategorycznych.