Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Zastępowanie tekstu - "0:\" na "0:") |
|||
Linia 719: | Linia 719: | ||
Ponieważ zbiór <math> \displaystyle U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem | Ponieważ zbiór <math> \displaystyle U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem | ||
− | <center><math> \displaystyle \exists r>0: | + | <center><math> \displaystyle \exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0}. |
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 744: | Linia 744: | ||
<center><math> \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | <center><math> \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | ||
− | \exists r_k>0: | + | \exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k. |
</math></center> | </math></center> | ||
Wersja z 21:14, 9 cze 2020
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech
będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:(a)
Udowodnić, że
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech
będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzoremjest metryką w
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja
dana wzoremjest metryką w
Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.Ćwiczenie 1.4.
Niech
będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Mamy
gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po
większym zbiorze jest nie mniejsze.
Ćwiczenie 1.5.
Niech
będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi Czy nierówność " " można zastąpić równością?Ćwiczenie 1.6.
Niech
będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to orazPonieważ,
W celu pokazania inkluzji
weźmy dowolne Z nierówności trójkąta oraz definicji mamy
skąd wynika, że
Kończy to dowód inkluzji.Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w
są zbiorami otwartymi.Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
<flash>file=Am2.M01.C.R04.swf|width=375|height=375</flash>
<div.thumbcaption>Odległości punkrów i odległość punktu od zbioru dla metryki kolejowej(1) Dla metryki dyskretnej mamy:
(a)
gdyż
(b)
gdyż
(c)
gdyż
(2)
Dla metryki rzeki (z "rzeką" ) mamy:
(a) Zauważmy, że rzutem punktu
na prostą jest punkt
oraz rzutem punktu
na prostą jest punkt
Zatem
(b) Odległość
od zbioru w metryce rzece jest realizowana w punkcie (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od do dowolnego innego punktu zbioru jest większa, niż do ), zatem
(c) Zauważmy, że:
Zatem z ćwiczeń 1.4. i 1.5. wynika, że
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
(3)
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" ) mamy:
(a)Mamy
(b) Odległość
od zbioru w metryce kolejowej jest realizowana w punkcie (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od do dowolnego innego punktu zbioru jest większa, niż do ; zauważmy, że punkt należy do półprostej wychodzącej z i przechodzącej przez ), zatem
(c) Zauważmy, że:
Zatem z ćwiczeń 1.4. i 1.5. wynika, że
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum z występującego w definicji średnicy zbioru
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. Niech
Wówczas
oraz
Zatem ostatecznie
Ćwiczenie 1.9.
Niech
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.