Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwaniam (Zastępowanie tekstu - "0:\" na "0:") |
m (Zastępowanie tekstu - "<div class="thumb t(.*)"><div style="width:(.*);"> <flash>file=(.*)\.swf\|width=(.*)\|height=(.*)<\/flash> <div\.thumbcaption>(.*)<\/div> <\/div><\/div>" na "$4x$5px|thumb|$1|$6") |
||
Linia 337: | Linia 337: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
− | + | [[File:Am2.M01.C.R01.svg|375x375px|thumb|right|Średnice zbiorów <math>A</math> i <math>B</math> gdy <math>A\subseteq B</math>]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
Mamy | Mamy | ||
Linia 439: | Linia 436: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
− | + | [[File:Am2.M01.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Rysunek do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 1.6.]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
Ponieważ, <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że | Ponieważ, <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że | ||
<math> \displaystyle d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem | <math> \displaystyle d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem | ||
Linia 511: | Linia 505: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
− | + | [[File:Am2.M01.C.R03.svg|375x375px|thumb|right|Odległości punkrów i odległość punktu od zbioru dla metryki rzeki]] | |
− | + | [[File:Am2.M01.C.R04.svg|375x375px|thumb|right|Odległości punkrów i odległość punktu od zbioru dla metryki kolejowej]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | '''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | ||
'''(a)''' | '''(a)''' |
Aktualna wersja na dzień 11:09, 3 paź 2021
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech
będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:(a)
Udowodnić, że
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.2.
Niech
będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzoremjest metryką w
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja
dana wzoremjest metryką w
Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.4.
Niech
będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.5.
Niech
będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi Czy nierówność " " można zastąpić równością?Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.6.
Niech
będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to orazWskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w
są zbiorami otwartymi.Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.9.
Niech
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.
Wskazówka
Rozwiązanie