Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 9: Pochodna funkcji jednej zmiennej
9. Pochodna funkcji jednej zmiennej
Ćwiczenie 9.1.
Obliczyć pochodną funkcji (o ile istnieje)
a) ,
,
,
,
,
b) ,
,
,
,
,
,
c) ,
,
,
,
d)
a) Skorzystać z twierdzeń o pochodnej sumy, iloczynu, ilorazu funkcji oraz twierdzenia o pochodnej funkcji złożonej.
b) Skorzystać z twierdzenia o pochodnej funkcji odwrotnej.
c) Skorzystać z następującej tożsamości
a następnie z twierdzenia o pochodnej funkcji złożonej.
d) Sprawdzić, czy istnieje pochodna podanej funkcji w zerze. W tym celu obliczyć granice i
. Należy tu skorzystać z tego, że istnieje granica
i jest równa zeru. Udowodnienie tego faktu wymaga na przykład zastosowania reguły de l'Hospitala, którą poznamy w module 11.
a) Mamy
b) Wykażemy, że dla
. Niech
, wtedy Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle x=\cos y}
. Funkcją odwrotną do Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle f_1(x)=\arccos x}
jest Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle f_1^{-1}(y)=\cos y}
. Korzystając z twierdzenia o pochodnej funkcji odwrotnej, otrzymujemy
ponieważ Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle \sin y=\sqrt {1-\cos^2y}=\sqrt {1-x^2}} dla Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle y\in[0,\pi]} .
Wykażemy, że Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle (\mathrm{arc\,ctg}\, x)'=-\frac {1}{1+x^2}} . Niech Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle y=\mathrm{arc\,ctg}\, x} , wtedy Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle x=\mathrm{ctg}\, y} . Funkcją odwrotną do Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle f_2(x)=\mathrm{arc\,ctg}\, x} jest Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle f_2^{-1}(y)=\mathrm{ctg}\, y} . Korzystając z twierdzenia o pochodnej funkcji odwrotnej, otrzymujemy
ponieważ Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle \sin^2 y=\frac {1}{1+\mathrm{ctg}\, ^2 y}=\frac {1}{1+x^2}} .
Wykażemy, że Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle ({\rm arsinh\, } x)'=\frac {1}{\sqrt {1+x^2}}} . Niech Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle y={\rm arsinh\, } x} , wtedy Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle x=\sinh y} . Funkcją odwrotną do Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle f_3(x)={\rm arsinh\, } x} jest Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle f_3^{-1}(y)=\sinh y} . Korzystając z twierdzenia o pochodnej funkcji odwrotnej, otrzymujemy
ponieważ Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle \cosh y=\sqrt {1+\sinh^2y}=\sqrt {1+x^2}} .
Wykażemy, że Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle ({\rm arcosh\, } x)'=\frac {1}{\sqrt {x^2-1}}} dla Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle x\geq 1} . Niech Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle y={\rm arcosh\, } x} , wtedy Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle x=\cosh y} . Funkcją odwrotną do Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle f_4(x)={\rm arcosh\, } x} jest Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wazniak.mimuw.edu.pl/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \displaystyle f_4^{-1}(y)=\cosh y} . Korzystając z twierdzenia o pochodnej funkcji odwrotnej, otrzymujemy
ponieważ .
Wykażemy, że dla
. Niech
, wtedy
. Funkcją odwrotną do
jest
. Korzystając z twierdzenia o pochodnej funkcji odwrotnej, otrzymujemy
ponieważ .
Wykażemy, że dla
. Niech
, wtedy
. Funkcją odwrotną do
jest
. Korzystając z twierdzenia o pochodnej funkcji odwrotnej, otrzymujemy
ponieważ .
c) Mamy
d) Zauważmy, że dla pochodna
. Ponadto dla
mamy
Pozostaje nam wykazać istnienie pochodnej w punkcie .
Obliczmy granice prawo i lewostronne ilorazu różnicowego. Mamy
oraz (podstawiając )
Wynika z tego, że istnieje granica ilorazu różnicowego, czyli
funkcja ma pochodną .
Ćwiczenie 9.2.
Dla jakich wartości parametrów
funkcja
Najpierw sprawdzić, kiedy podana funkcja jest ciągła. Istnienie pochodnej sprawdzić jak w ćwiczenieu 9.1. d).
Jest oczywiste, że funkcja ma pochodną dla
. Pozostaje do sprawdzenia istnienie pochodnej w punkcie
. Funkcja posiadająca pochodną jest w szczególności ciągła, czyli
, co daje nam pierwszy warunek, który muszą spełniać parametry a i b
Obliczmy granice prawo- i lewostronną ilorazu różnicowego. Mamy
oraz
czyli . Stąd dostajemy, że
.
Ćwiczenie 9.3.
Znaleźć
a) równanie prostej stycznej do wykresu funkcji
w punkcie
,
b) równanie prostej stycznej do wykresu funkcji
w punkcie
c) kąt pod jakim przecinają się funkcje i
w punkcie
.
a), b) Jaka jest interpretacja geometryczna pochodnej?
c) Kąt pod jakim przecinają się dwie funkcje to kąt przecięcia się stycznych do tych funkcji.
a) Obliczmy pochodną funkcji
. Otrzymujemy
. W
szczególności
. W związku z tym równanie stycznej do
wykresu funkcji
w punkcie
ma postać
,
czyli
.
b) Obliczmy pochodną funkcji . Otrzymujemy
. W szczególności
. W związku z tym równanie stycznej do wykresu funkcji
w punkcie
ma postać
, czyli
.
c) Obliczmy pochodną funkcji i pochodną funkcji
. Otrzymujemy
i . W szczególności
i
. Korzystając ze wzoru na tangens różnicy kątów
dostajemy, że tangens kąta pod jakim przecinają się te funkcje w
punkcie wynosi
Stąd otrzymujemy, że krzywe te przecinają się pod kątem
.
Ćwiczenie 9.4.
Zbadać monotoniczność funkcji
a) ,
b) ,
c) ,
Wykorzystać związek znaku pochodnej z monotonicznością funkcji.
Obliczmy pochodną funkcji . Mamy
dla dowolnego , czyli funkcja
jest rosnąca w
przedziale
i w przedziale
.
b) Obliczmy pochodną funkcji . Mamy
Zauważmy, że w zbiorze
, czyli
funkcja
jest malejąca w przedziale
i w przedziale
. Mamy również
w zbiorze
, czyli funkcja
jest rosnąca w przedziale
i przedziale
.
c) Obliczmy pochodną funkcji . Mamy
Zauważmy, że w zbiorze
, czyli funkcja
jest tam malejąca. Mamy również
w zbiorze
, czyli funkcja
jest tam rosnąca.
d) Obliczmy pochodną funkcji . Mamy
Zauważmy, że w zbiorze
, czyli funkcja
jest
malejąca w przedziale
i w
przedziale
. Mamy również
w
zbiorze
, czyli funkcja
jest rosnąca w przedziale
i w przedziale .
Ćwiczenie 9.5.
a) Wykazać, że równanie
ma dokładnie jedno rozwiązanie w zbiorze liczb
rzeczywistych.
b) Wykazać, że równanie ma dokładnie jedno
rozwiązanie w zbiorze liczb rzeczywistych.
c) Wykazać, że jeśli wielomian stopnia
ma
(licząc z
krotnościami) pierwiastków rzeczywistych, to jego pochodna
ma
(licząc z krotnościami) pierwiastków rzeczywistych.
a), b) By udowodnić istnienie miejsca zerowego, skorzystać z własności Darboux. W celu wykazania jego jedyności zbadać monotoniczność odpowiedniej funkcji.
c) Skorzystać z twierdzenia Rolle'a.
a) Niech . Na
początek zauważmy, iż
oraz
. Z własności Darboux wynika, że istnieje punkt
taki, że
. Ponadto zauważmy, że pochodna
funkcji
jest nieujemna, czyli funkcja
jest rosnąca. Stąd wynika, że nie może istnieć inny
pierwiastek równania
.
b) Niech . Na początek zauważmy, iż
oraz
. Z własności Darboux wynika, że istnieje punkt
taki, że
. Ponadto zauważmy, że pochodna funkcji
jest ujemna, czyli funkcja
jest (ściśle) malejąca. Stąd wynika, że nie może istnieć inny pierwiastek równania
.
c) Jeśli są kolejnymi pierwiastkami wielomianu
, to z twierdzenia Rolle'a wynika, że istnieje punkt
taki, że
. Tak więc pomiędzy kolejnymi pierwiastkami wielomianu
leży pierwiastek pochodnej
tego wielomianu. Ponadto jeżeli
jest pierwiastkiem
-krotnym wielomianu
, to
jest pierwiastkiem
-krotnym pochodnej wielomianu
. Z powyższego rozumowania wynika, iż pochodna
ma
pierwiastków rzeczywistych.
Ćwiczenie 9.6.
Wykazać, że funkcja dana wzorem
gdzie , jest ciągła w każdym punkcie, ale
nie jest różniczkowalna w żadnym punkcie osi rzeczywistej.
Funkcja jest zdefiniowana szeregiem
funkcyjnym. W celu wykazania ciągłości funkcji sprawdzić, czy
szereg ten jest jednostajnie zbieżny. Aby udowodnić, że
nie ma
pochodnej, wystarczy zauważyć, że
jest okresowa oraz
wykorzystać fakt, że dla
zachodzi równość
. W jakich punktach sumy częściowe szeregu
definiującego funkcję
nie mają pochodnej?
Nasza funkcja jest dana szeregiem
gdzie . Zauważmy, że skoro
, to
Powyższy szereg jest więc jednostajnie zbieżny, czyli funkcja
jako jego suma jest ciągła.
Teraz wykażemy, że nie ma pochodnej w żadnym punkcie. Na początek zauważmy, że skoro
jest funkcją okresową o okresie
, to
też jest funkcją okresową o okresie
. Z tego wynika, że wystarczy ograniczyć nasze rozważania do przedziału
. Przez
oznaczmy
-tą sumę częściową naszego szeregu. Wtedy
jest funkcją, która nie ma pochodnej w punkcie , bo funkcja
nie ma pochodnej w punkcie
. Dalej mamy
Funkcja jest funkcją okresową o okresie
. Korzystając z równości
dla
, wnioskujemy, że
nie ma pochodnej w punktach
.Ogólnie
jest funkcją okresową o okresie
, więc
nie jest różniczkowalna w żadnym punkcie zbioru
Zobacz rysunek poniżej.
Tak więc funkcja na pewno nie ma pochodnej w żadnym punkcie zbioru
Zwróćmy uwagę na fakt, że zbiór jest gęsty na odcinku
, tzn.
.
Teraz weźmy dowolny punkt . Wykażemy, że
nie ma pochodnej w punkcie
. Zwróćmy uwagę, że funkcja
jest parzysta, bo
jest funkcją parzystą. Możemy więc założyć bez straty ogólności, że
. Zauważmy również, że dla dowolnej liczby naturalnej
istnieje liczba całkowita
taka, że
Zdefiniujmy następujący ciąg .
Oczywiście
, gdy
. Oznaczmy przez
-tą resztę naszego szeregu
Zauważmy, że jest funkcją okresową o okresie
. Z tego wynika, że
dla
. Ponadto dla każdego
mamy
Raz jeszcze wykorzystując równość
dla
, wnioskujemy, że
Rozważmy teraz następujący iloraz różnicowy
Widzimy, więc że powyższy iloraz różnicowy nie ma skończonej
granicy przy , czyli funkcja
nie ma pochodnej w
punkcie
.