Programowanie niskopoziomowe

From Studia Informatyczne

Spis treści

Forma zajęć

wykład (15 godzin) + laboratorium (15 godzin)

Opis

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zasadami programowania asemblerowego i hybrydowego oraz z narzędziami do tego służącymi. Treść wykładu obejmuje niezbędne podstawy teoretyczne, w tym opis środowiska pracy programu, zapoznanie z oprogramowaniem narzędziowym (asembler, kompilator C, konsolidator) oraz zasady programowania asemblerowego i hybrydowego. Zajęcia projektowe mają na celu stworzenie przez studenta kilku programów asemblerowych i hybrydowych i praktyczne zapoznanie z zagadnieniami omawianymi w trakcie wykładu.

Sylabus

Autor

  • Grzegorz Mazur — Politechnika Warszawska

Wymagania wstępne

  • Programowanie w języku C
  • Architektura komputerów (może być równolegle)

Zawartość

  • Wprowadzenie mdash; zastosowanie programowania asemblerowego i hybrydowego, środowisko pracy programu w systemie operacyjnym i bez niego.
  • Proces tworzenia programu — kompilacja, łączenie. Oprogramowanie narzędziowe — kompilator, asembler, konsolidator. Biblioteki. Tworzenie programu wielomodułowego.
  • Programowanie asemblerowe w środowisku systemu operacyjnego — sekcje, deklaracje danych, ładowanie i start programu, korzystanie z funkcji systemowych.
  • Wywoływanie procedur. Konwencje wołania. Standardy ABI — analiza kilku wybranych konwencji dla procesorów RISC (MIPS, ARM) i CISC (x86, AMD64). Tworzenie oprogramowania hybrydowego.
  • Techniki programowania asemblerowego. Metody optymalizacji kodu możliwe do realizacji wyłącznie na poziomie asemblera. Błędy i złe nawyki w programowaniu asemblerowym.
  • Wprowadzenie do programowania jednostek wektorowych.

Literatura

  • J. Biernat, Arytmetyka komputerów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996
  • Materiały firmowe - dokumenty techniczne dostępne w sieci WWW - MIPS, Intel, AMD
  • Specyfikacje Application Binary Interface


Moduły

  1. Wiadomości podstawowe
  2. Proces tworzenia programu
  3. Programowanie asemblerowe w środowisku systemu operacyjnego
  4. Programowanie hybrydowe
  5. Techniki programowania asemblerowego
  6. Programowanie jednostek wektorowych