Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 6: Permutacje i podziały
From Studia Informatyczne
Permutacje i Podziały
Ćwiczenie 1
Policz średnią liczbę cykli w permutacji zbioru elementowego.
Wskazówka
Skorzystaj ze związku między liczbami Stirlinga dla cykli i liczbami harmonicznymi.
Rozwiązanie
Ponieważ
![\displaystyle \sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]=n! H_n](/images/math/5/d/4/5d4b7bb46888b4b6fd361e655cf207b7.png)
a suma po lewej stronie to sumaryczna liczba cykli we wszystkich permutacjach zbioru
-elementowego, więc średnia liczba cykli
równa jest wartości tej sumy podzielonej
przez liczbę wszystkich permutacji zbioru
-elementowego, czyli
:
![\displaystyle \frac{\sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]}{n!}=H_n.](/images/math/f/8/7/f873a323227b3c5318f8b3892074a7ba.png)
Ćwiczenie 2
Oblicz postać zwartą symbolu .
Wskazówka
Skorzystaj z przestawienia
w postaci sumy iloczynów współczynników dwumianowych.
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3
Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga,
czyli że dla dowolnych funkcji określonych na
zachodzi:

wtedy i tylko wtedy, gdy
^if(i).](/images/math/b/7/e/b7e19139ee2100d4c986eab7905d491b.png)
Wskazówka
Skorzystaj z zależności inwersyjnych między liczbami Stirlinga dla cykli i dla podziałów:
![\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}m\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ n\end{array} \right\}(-1)^{m-i} =\left\{ \begin{array} {cl} 0,&\ \textrm{dla $m\neq n$},\\ 1,&\ \textrm{dla $m=n$}. \end{array} \right.](/images/math/d/9/7/d97a48f05b815a14ef1d7493b0b260f0.png)
Rozwiązanie
Pokażemy jedynie implikację w dół (drugą można udowodnić analogicznie).
Załóżmy zatem, iż .
Przekształcając sumę z prawej części tezy otrzymujemy:
^if(i) &=\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^i\sum_j\left\{\begin{array} {c}n\\ j\end{array} \right\}(-1)^jg(j)\\ &=\sum_j\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{i+j}g(j)\\ &=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}. \endaligned](/images/math/3/7/b/37b7bb935dea18abe2d8d2dc5b3471b2.png)
Ale
![\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i} =\left\{ \begin{array} {cl} 0,&\ \textrm{dla $n\neq j$},\\ 1,&\ \textrm{dla $n=j$}, \end{array} \right.](/images/math/d/a/f/daf152cc05b6dcd0ee44dbc17ddf3b1a.png)
więc wszystkie składniki, poza , zewnętrznej sumy zerują się, więc:
^if(i) &=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}\\ &=(-1)^{n+n}g(n)\cdot1\\ &=g(n). \endaligned](/images/math/5/f/f/5ff5840e011062d18c54440a32fec8fd.png)
Ćwiczenie 4
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że

Wskazówka
Wyraź liczbę podziałów zbioru -elementowego na
bloków
poprzez wyróżnienie jednego z elementów,
rozważenie w jak licznym bloku może się on znajdować
i na ile sposobów można podzielić resztę elementów spoza tego bloku na
bloków.
Rozwiązanie
Rozważmy podziały zbioru -elementowego na
bloków.
Dla ustalenia uwagi, rozważamy zbiór
.
Zauważmy, że w dowolnym podziale naszego zbioru na
bloków,
liczba elementów nie będących w bloku elementu
może przybrać wartość
.
Elementy te możemy wybrać ze zbioru
na
sposobów
i potem podzielić na
bloków na
sposobów.
Sumując po wszystkich, możliwych wartościach
wnioskujemy,
iż liczba podziałów zbioru
na
bloków wynosi

Ćwiczenie 5
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
![\displaystyle \left[\begin{array} {c}n+1\\ m+1\end{array} \right] =n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right].](/images/math/f/0/c/f0c9539aa634f9d7b3bb101449f96539.png)
Wskazówka
Wyraź liczbę permutacji zbioru -elementowego o
cyklach
poprzez wyróżnienie jednego z elementów,
rozważenie w jak licznym cyklu może się on znajdować
i na ile sposobów można zbudować ten cykl przy ustalonej liczbie elementów
oraz na ile sposobów można podzielić resztę zbioru na
cykli.
Rozwiązanie
Policzmy permutacje zbioru o
cyklach.
W dowolnej, takiej permutacji liczba elementów nie będących w cyklu z elementem
wynosi
.
Elementy te możemy wybrać ze zbioru
na
sposobów
i podzielić na
cykli na
sposobów.
Do tego jeszcze
elementów będących w cyklu z elementem
może stworzyć ten cykl na
sposobów. Podsumowując mamy
! =\sum_{k=m}^n\frac{n!}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right] =n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right]](/images/math/5/b/4/5b484571847feef29b4dcaab54fbcba5.png)
permutacji zbioru o
cyklach.
Ćwiczenie 6
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że

Wskazówka
Rozwiń używając wielokrotnie
podstawowej zależności rekurencyjnej dla podziałowych liczb Stirlinga.
Rozwiązanie
Wystarczy pokazać, iż prawa strona równości zlicza podziały
zbioru -elementowego na
bloków.
W dowolnym podziale zbioru
na
bloków:
- albo element
nie jest sam w swoim bloku.
Taki podział jest wyznaczony jednoznacznie przez podział zbioru na
bloków i dołożenie elementu
do jednego z
bloków.
Zatem takich podziałów jest .
- albo element
jest sam w swoim bloku.
Wtedy pozostałe elementy są podzielone na
bloków. Znów w dowolnym takim podziale:
- albo element
nie jest sam w swoim bloku. Analogiczne rozumowanie do wcześniejszego wskazuje, że takich podziałów jest
.
- albo element
stanowi jednoelementowy blok, itd.
- albo element
Po krokach powyższego wywodu otrzymujemy, że jest

podziałów zbioru na
bloków.
Ćwiczenie 7
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
![\displaystyle \left[\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right]=\sum_{i=0}^m(n+i)\left[\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right].](/images/math/1/8/e/18ecd024a11c0dc7315c5d0d91a3b53f.png)
Wskazówka
Rozwiń wielokrotnie używając
podstawowej zależności rekurencyjnej dla cyklowych liczb Stirlinga.
Rozwiązanie
Analogicznie jak w Ćwiczeniu 6
wystarczy wykazać, iż prawa strona tożsamości zlicza permutacje zbioru
-elementowego o
cyklach.
W dowolnej permutacji zbioru
o
cyklach:
- albo element
nie jest sam w swoim cyklu.
Dowolną taką permutację jednoznacznie wyznaczamy poprzez permutację zbioru
o
cyklach
z dołożonym elementem
na jednej z
możliwych pozycji.
Zatem takich permutacji jest dokładnie
.
- albo element
stanowi jednoelementowy cykl.
Wtedy elementy są rozłożone w
cyklach. Znów w dowolnej takiej permutacji:
- albo element
nie jest sam w swoim cyklu.
- albo element
Wtedy rozumując analogicznie jak wcześniej wiemy, iż takich permutacji jest .
- albo element
stanowi jednoelementowy cykl, itd.
- albo element
Po krokach powyższy wywód daje
![\displaystyle (n+m)\left[\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right]+ (n+m-1)\left[\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right]+\ldots+ n\left[\begin{array} {c}n\\ 0\end{array} \right]](/images/math/e/f/2/ef204b5f7eb636d72cc032a88eb03846.png)
permutacji zbioru o
cyklach.
Ćwiczenie 8
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że

Wskazówka
Zauważ, że obie strony równości to liczba podziałów zbioru -elementowego
na
bloków, przy czym
bloków jest wyróżnionych (pomalowanych na czerwono).
Rozwiązanie
Lewą stronę tożsamości możemy interpretować jako liczbę podziałów
zbioru -elementowego na
bloków, w których
bloków jest wyróżnionych
(pomalowanych na czerwono).
Policzmy te specjalne podziały inną metodą.
Wybierzmy najpierw -elementowy podzbiór zbioru
-elementowego
(na jeden z
sposobów),
którego elementy będą stanowić wyróżnione bloki.
Wybrany
-elementowy podzbiór możemy podzielić
na docelowe
wyróżnionych bloków
na
sposobów.
Pozostałe, zaś
elementów możemy podzielić na
,
(nie czerwonych) bloków na
sposobów.
Zatem dla ustalonego mamy
podziałów zbioru
-elementowego na
bloków,
przy czym wyróżnione
bloków ma w sumie
elementów.
Sumując teraz po wszystkich możliwych wartościach
możemy zakończyć dowód.
Ćwiczenie 9
Podział liczby na sumę jest symetryczny,
jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o
stopni otrzymamy ten sam diagram.
Przykład

-
jest podziałem symetrycznym
.

-
nie jest podziałem symetrycznym
.
Pokaż, że liczba podziałów symetrycznych liczby
pokrywa się z liczbą podziałów liczby
na różne i nieparzyste składniki.
Wskazówka
Zauważ, że w diagramie Ferrersa, w podziale symetrycznym liczba krzyżyków znajdujących się w pierwszej kolumnie lub/i ostatnim wierszu jest nieparzysta.
Rozwiązanie
<flashwrap>file=MD1-SW 6.9.swf|size=small</flashwrap>
Rozważmy symetryczny podział liczby
na sumę.
Z symetryczności wiemy,
iż liczba krzyżyków w ostatnim wierszu (tzn. liczba
)
jest równa liczbie krzyżyków w pierwszej kolumnie,
a ponieważ mają one jeden krzyżyk wspólny to w sumie jest ich nieparzyście wiele
(
).
Po wycięciu ostatniego wiersza i pierwszej kolumny pozostaje
wciąż symetryczny diagram Ferrersa,
zatem jego ostatni wiersz i pierwsza kolumna
mają także w sumie nieparzystą liczbę krzyżyków (
),
przy czym jest ich mniej niż poprzednio, gdyż
jak że
.
Tą metodą możemy przekształcić dowolny symetryczny podział liczby
na podział liczby liczby
na składniki parami różne i nieparzyste.
Na odwrót, podział liczby na różne nieparzyste składniki
można "zwinąć" do symetrycznego podziału "łamiąc w połowie" składniki
.