Grafika komputerowa i wizualizacja

From Studia Informatyczne

Spis treści

Forma zajęć

Wykład (15 godzin) + projekt (15 godzin)

Opis

Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej a także zapoznanie z podstawowymi problemami grafiki oraz metodami i algorytmami stosowanymi do ich rozwiązywania. Zadanie projektowe w ramach laboratorium pozwala nabyć praktyczne umiejętności w rozwiązywaniu problemów graficznych.

Sylabus

Autor

  • Dariusz Sawicki — Politechnika Warszawska

Wymagania wstępne

  • Algorytmy i struktury danych

Zawartość

  • Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej.
  • Podstawowe operacje rastrowe.
  • Współrzędne jednorodne. Opis macierzowy przekształceń dwuwymiarowych i trójwymiarowych.
  • Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie. Rzutowanie, kamera i wirtualne studio.
  • Modelowanie brył. Modelowanie krzywych i powierzchni.
  • Eliminacja elementów zasłoniętych.
  • Światło i barwa w grafice komputerowej.
  • Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.
  • Oświetlenie globalne. Metoda śledzenia promieni. Metoda energetyczna.
  • Dążenie do realizmu w grafice komputerowej. Animacja.

Literatura

  • P. Shirley, Fundamentals of Computer Graphics, sec. ed. A K Peters, 2005
  • J.D. Foley, A. van Dam, St.K.Feiner, J.F. Hughes, Computer Graphics, Principles and Practice, Addison-Wesley Publ.Co.1996
  • D. Hearn, P. Baker, Computer Graphics, Prentice Hall 1997
  • J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994
  • M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990

Moduły